Kirjoittaja Aihe: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto  (Luettu 14907 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 479
California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« : Joulukuu 17, 2017, 19:42:57 ip »
Jarrulevyjä piti vaihtaa mutta kiinnostus suuntautuikin päivän mittaan muualle: http://www.motomatti.fi/2017/12/california-1400-gts-keula-ja.html
Homma jatkuu kunhan saan laakerit.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #1 : Joulukuu 17, 2017, 22:15:06 ip »
Eihän emäputkessa ole vaan mitään ylimääräisiä reikiä vaikka ohjauslukkoon liittyviä sillä tavalla, että vesi menee sisään?
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2017, 22:36:21 ip »
Tuon ikäinen peli, niin on pitänyt päästä jo uutuudeltaan vettä laakereihin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2017, 23:32:36 ip »
Eihän emäputkessa ole vaan mitään ylimääräisiä reikiä vaikka ohjauslukkoon liittyviä sillä tavalla, että vesi menee sisään?
Onhan siinä emäputkessa kaksi päätä ja niissä jonkinlaiset tiivisteetkin ylälaakerin yläpuolella ja alalaakerin alapuolella. Muita reikiä ei ole mutta olen ajatellut tehdä reiän rasvanipan asennusta varten. Tosin se ei auta kuin alalaakeria. Yleensä mulla ohjaislaakerit pyörissä on kestäneet vuosikausia.
Virtalukon yhteydessä on myös ohjauslukko ja se tukeutuu ylempään keulan yläkolmioon.

Vettähän sinne on mennyt mutta ei ainakaan minun toimestani. Kaksi kautta on tullut ajettua.
Ruostumisen pitkälle kehittyminen kertoo että vettä on ollut ohjauslaakereissa pitkään. Kovin kalliita nuo ohjauslaakerit eivät ole: viidelläkympillä saa uudet. Ja kunnolla voiteita mukaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #4 : Joulukuu 18, 2017, 06:17:42 ap »
Mutta mitä ihmettä; tuon luokan mopossa ei ole kartiorullia?!?!  ???
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #5 : Joulukuu 18, 2017, 10:33:43 ap »
Useimmissa omistamissani moottoripyörissä on olleet kuulalaakerit ensiasennuksena. Ei niissä mitään vikaa tai puutetta ole. Ovat herkempitoimisia kuin kartiorullalaakerit.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #6 : Joulukuu 18, 2017, 11:23:16 ap »
Jos pyörä on kahdenkymmenen tuhannen euron peli ja painaa lastattuna puoli tonnia, on kartiorullalaakereiden puute selkeä miinus.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #7 : Joulukuu 18, 2017, 12:50:51 ip »
Jos pyörä on kahdenkymmenen tuhannen euron peli ja painaa lastattuna puoli tonnia, on kartiorullalaakereiden puute selkeä miinus.
Oli se hiukan kalliimpi + lisävarusteet ja muutostyöt.
Lastattuna eli minä ja matkavarustus tulee puoli tonnia helposti täyteen. Toisinaan on myös rouvakin matkassa ja hänen tavaransa lisäksi. Päälle 600 kilon mennään. Jousitus kantaa oikein hyvin.

Mikä vika on kuulalaakereissa? Niitähän käytetään monessa paikassa. Ennen oli Guzzeissa pyöränlaakereina kartiorullalaakerit ja niille säädöt. Nykyään vain kuulalaakereita.
Olisi ohjausakselissa kartiorullalaakeritkin ruostuneet.

Katsotaan saanko takuuseen uudet laakerit ja millaiset tulee vai pitääkö ostaa itse.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #8 : Joulukuu 18, 2017, 16:19:01 ip »
Vastaan itselleni: Heinon ovet tänään säpissä. Motonetissä olivat laakerit hyllytavaraa. En sen kummemmin rupea poraamaan asiaa. Vanhan purku ja uusien osien asennus. Sitten keula nippuun.
Aikaisintaan keskiviikkona kerkiän. Huomenna perinteinen joululahjaostoskierros sukulaisia ja muita muistaen. Siihen tärvääntynee koko päivä ja osa iltaakin.

Samanlaiset ja samaa kokoa ovat laakerit myös Apriliassa ja Ducatissa sekä Guzzin CARC-malleissa. Sekin selvisi Motonetkäynnillä. Mainittakoon että nyt on rullalaakerit joita ainakin TunturiTT suosittelee. Ovat varsin sirot ja paljon rullia. Huomattavasti enemmän kuin kuulia. Pintapaine jakaantuu useampaan kohtaan.

Laitan asiasta blogiini juttua kunhan saan asiassa jotain aikaiseksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #9 : Joulukuu 18, 2017, 18:37:39 ip »
Paljonko maksoi laakerit Suomi-hyllystä ostettuna?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #10 : Joulukuu 18, 2017, 20:44:02 ip »
Paljonko maksoi laakerit Suomi-hyllystä ostettuna?
48,90€ Motonetistä. Tiivisteet sisältyvät settiin. Vanhatkin kyllä jäävät ehyiksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #11 : Joulukuu 18, 2017, 21:22:48 ip »
Ei ihan älytön hinta. Jos olisi aikaa odotella ja hinnalla olisi merkitystä, esim All ballsin tai Pyramid partsin kartiorullat yleensä pyörivät noin puolessa tuosta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #12 : Joulukuu 19, 2017, 13:55:12 ip »
Moi,
Tässä saattaa olla selitys oman 1400:n outoon etupään muljahteluun mennä kesänä.
Piti oikein pysähtyä, kun keulassa oli jotain "outoa"?
Sitten taas tuntui pelittävän hyvin...
Onhan sillä viisi kesää ajettu ja kilsoja yli 40t.
Jos Matilla meni parissa kesässä vaihtokuntoon, taitavat omat olla ajokielto-vaiheessa?

Täytynee ryhtyä purkuhommiin. Sitä ennen pitää hommata nostin.
Olenkin odottanut syytä sen ostamiseen. Nyt se taisi tulla :o !
T. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #13 : Joulukuu 20, 2017, 00:54:32 ap »
Tässä jutussa nostin joka nostaa koko laitteen: http://www.motomatti.fi/2017/05/california-1400-auton-rengas-taakse.html
Tämä edullinen nostin riittää etu- tai takapyörän erilliseen nostoon: http://www.motomatti.fi/2012/03/pieni-saksinostin.html

Varallisuutta ei tarvitse siis kovinkaan paljoa sijoittaa että saa pyörät irti maasta.

Jouko S

  • Viestejä: 858
Vs: California 1400 GTS ohjauslaakerien vaihto
« Vastaus #14 : Joulukuu 20, 2017, 10:56:32 ap »

Tässä yksi, mikä käy mainiosti siirtelyynkin: https://www.motonet.fi/fi/tuote/807569/Bahco-BH1M1000-monitoimitunkki-1-tn

Jouko