Kirjoittaja Aihe: Akkulaturi  (Luettu 34622 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 453
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #15 : Lokakuu 24, 2017, 23:29:14 ip »
Tuolla 69€ perusmallilla on pärjätty oikein hyvin sekä Kerholla että itsekin sen vanhemmalla versiolla. Osaa herätellä purkautuneen akun ja ei tarvitse vahtia. Tosin toisinaan laturi itse lämpenee merkittävästi mutta siitä ei liene haittaa. Ladattuaan akun täyteen se menee ylläpitotilaan eli joutaa olemaan kiinni akussa vaikka ei ehtisikään muilta kiireiltää kytkemään irti. Silti ei kannata pitää kiinni akussa josta ei ole kulutusta. Jos akku on koko ajan kiinni pyörän sähköjärjestelmässä niin silloin ylläpitotoiminto on puolusteltavissa pidemmällä aikavälillä.

Syynäilin alkuperäisen CTEKin ja halpisversion ominaisuuksia. Isompaa eroa en ole huomannut.
http://www.motomatti.fi/2012/02/yllapitolaturit.html

Pulmu

  • Viestejä: 220
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #16 : Lokakuu 24, 2017, 23:45:17 ip »
Mulla toi ctekin 3600 malli on syksystä kevääseen ollut kiinni pyörässä (ja akussa..). Edellinen akku kesti 11 vuotta niin ei kai se ihan pöllö ole noinkaan tehdä.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 453
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #17 : Lokakuu 25, 2017, 12:28:25 ip »
Griso on juuri yksi niistä Guzzimalleista jotka haukkaavat sähköä kaiken aikaa vaikka virta-avain ei ole virtalukossa. Järjestelmässä on joitakin toimintoja jotka syövät akun tyhjäksi talven aikana ja hitaasti tyhjäksi vajunut akku ei enää ole toimintakuntoinen eikä ota latausta vastaan.

Jos akkua ei kytketä irti pyörän sähköjärjestelmästä niin pitää toimia kuten Pulmu edellä esittää.
Vaihtoehtoinen tapa on ottaa maajohto irti akusta ja ladata akku täyteen. Uudistaa lataus talven aikana kerran tai kaksi.
Jälkimmäisellä tavalla menetetään joitakin ajotietokoneen tietoja ja asetukset siihen pitää tehdä uudelleen.

Kun itsellä ei ole kuin kaksi laturia niin joudun vuorottelemaan viiden pyörän akkujen kanssa joten olen toiminut niin että akut ovat rivissä hyllyllä ja siirtelen niitä talven aikana lataukseen vuoron perään. Halpisakunkin (itsellä useimmat AGM-tyyppisiä) saa kestämään varsin hyvin kunhan pitää sen täytenä.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 406
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #18 : Lokakuu 25, 2017, 13:33:14 ip »
Mulla toi ctekin 3600 malli on syksystä kevääseen ollut kiinni pyörässä (ja akussa..). Edellinen akku kesti 11 vuotta niin ei kai se ihan pöllö ole noinkaan tehdä.

Mulla on tuo Ctek 3600 ollut reilun kymmenen vuotta. Yksi akku on ainoastaan, joka ei siitä oel välittänyt. Se oli kaverin avokkaan kiinalainen patteri, joka oli ilmeisesti oikosulussa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 463
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #19 : Lokakuu 25, 2017, 18:37:15 ip »
Akun kytkeminen irti talveksi tuntuisi järkevimmältä vaihtoehdolta. Mitähän kaikkea tietoa Brevan ajotietokoneesta tuolloin häviää ? Ei kait mitään oleellisen tärkeää.

motomatti

  • Viestejä: 13 453
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #20 : Lokakuu 25, 2017, 22:08:08 ip »
Akun kytkeminen irti talveksi tuntuisi järkevimmältä vaihtoehdolta. Mitähän kaikkea tietoa Brevan ajotietokoneesta tuolloin häviää ? Ei kait mitään oleellisen tärkeää.
PikkuBrevasta en tiedä mutta 850 - 1200 malleista jotain.
Välimatkamittarien tiedot, kellonaika 24/12, matka km/mailit, lämpötila C/F, vaihdevalon asetus ja ehkä jotain muutakin jota en nyt muista, ei siis mitään sellaista mikä haittaisi käyttöönottoa. Pieni näpyttelyhomma vain niin taas on tutut lukemat. Osat tiedoista häviää heti kun vain hetkeksi irrotetaan virtapiiristä, osa säästyy pidempäänkin.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #21 : Lokakuu 26, 2017, 08:28:21 ap »
Mulla on yks c-tekki ja sitten jossain laatikon pohjalla on muistaakseni biltemasta hankittu semmoisen tavallisen, vanhemman puhelimen laturin tyyppinen tyhmä laturi. Se toimis varmaan ylläpidossa, jos olis joku viikkoajastin katkomassa.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Pulmu

  • Viestejä: 220
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #22 : Lokakuu 26, 2017, 09:00:00 ap »
Mulla on yks c-tekki ja sitten jossain laatikon pohjalla on muistaakseni biltemasta hankittu semmoisen tavallisen, vanhemman puhelimen laturin tyyppinen tyhmä laturi. Se toimis varmaan ylläpidossa, jos olis joku viikkoajastin katkomassa.
Eikö vaikka joku Lidlin parinkympin älylaturi olis helpompi ratkaisu?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 406
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #23 : Lokakuu 26, 2017, 09:30:25 ap »
Saako sitä lidliläistä kauden "ulkopuolella"? En ole Lidlin vakioasiakas, niin en tirdä miten siellä on kamaa tarjolla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pulmu

  • Viestejä: 220
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #24 : Lokakuu 26, 2017, 11:13:06 ap »
Ei taida saada mutta eilen ainakin omassa Lidlissä oli. Jos ei löydy niin sitten vaikka Biltemasta, 24,90 näkyi olevan hintaa.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 406
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #25 : Lokakuu 26, 2017, 12:51:59 ip »
Tuota voisi käyttää yhteen kohteeseen puolijatkuvana. Täytynee poiketa Liiterissä lähiaikoina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #26 : Lokakuu 26, 2017, 21:27:50 ip »
Mulla on yks c-tekki ja sitten jossain laatikon pohjalla on muistaakseni biltemasta hankittu semmoisen tavallisen, vanhemman puhelimen laturin tyyppinen tyhmä laturi. Se toimis varmaan ylläpidossa, jos olis joku viikkoajastin katkomassa.
Eikö vaikka joku Lidlin parinkympin älylaturi olis helpompi ratkaisu?

Varmaan helepompi, mutta miks pitäs ostaa lissää ja pistää jo olevat kamat luiskaan?
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

Pulmu

  • Viestejä: 220
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #27 : Lokakuu 26, 2017, 21:40:56 ip »
Varmaan helepompi, mutta miks pitäs ostaa lissää ja pistää jo olevat kamat luiskaan?
Jokainen tekee kuin haluaa tietty, tuntuu vaan turhalta ähräämiseltä tollanen kun parillakympillä saa toimivan ratkaisun.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

jjp

  • Viestejä: 201
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #28 : Lokakuu 27, 2017, 22:50:25 ip »
Varmaan helepompi, mutta miks pitäs ostaa lissää ja pistää jo olevat kamat luiskaan?
Jokainen tekee kuin haluaa tietty, tuntuu vaan turhalta ähräämiseltä tollanen kun parillakympillä saa toimivan ratkaisun.

Meikäläisella ei tuota rahhaa oo koskaan liikaa ollu... Ja tuo nyt oli vaan semmonen mietintä, kun puhuttiin liian tehokkaista latureista. Sillä ei taida suuria vahinkoja saada aikaa. Varsinkaan tolleen ajastamalla. Mutta saathan sä ostella miten paljon latureita vaan huvittaa. Siitä vaan. Mulla ei muuten oo mitään vehettä, johon tuota tarttis, joten turhaan huolestuit työn määrästä tässä tapauksessa.
Nothing is impossible for the man who doesn't have to do it himself.
A. H. Weiler

motomatti

  • Viestejä: 13 453
Vs: Akkulaturi
« Vastaus #29 : Lokakuu 27, 2017, 23:07:39 ip »
Varmaan helepompi, mutta miks pitäs ostaa lissää ja pistää jo olevat kamat luiskaan?
Jokainen tekee kuin haluaa tietty, tuntuu vaan turhalta ähräämiseltä tollanen kun parillakympillä saa toimivan ratkaisun.

Meikäläisella ei tuota rahhaa oo koskaan liikaa ollu...

Tässä pätee ajatusmalli joka toimii lyhyellä tähtäimellä niin kuin nykyään tuntuu olevan tapa.
Pidemmällä aikavälillä hieman isompi satsaus osoittanee paremmuutensa. Ehkä.

Naapurissa asuu henkilö joka vaihtaa uuden ajoneuvonsa uuteen liki vuosittain. Hänellä ei ole ongelmia lainkaan. Laskennallisesti hän menettää varsin vähän varallisuuttaan, oman kertomansa mukaan, kun on aina uusin malli käytössä eikä lainkaan huolto-, rengas-, tai katsastuskuluja. Ajelee tyytyväisenä noin 10.000 - 15.000 km Avensiksella. Vaihtoarvo on hyvä. En ole pystynyt väittämään vastaankaan kuin ei ole aiheesta kokemusta.

Millainen lie sama kuvio moottoripyörien suhteen? Kannattaisiko vaihtaa ennen ensimmäistä huoltoa?