Kirjoittaja Aihe: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?  (Luettu 4414 kertaa)

Jouko S

  • Viestejä: 860

Muun muassa kylmälimakeskustelusta tuli mieleen ilmajäähdytteisen moottorin öljynvaihdon tärkeys ja siksi ajattelin tehdä tämän äänestyksen. Jospa mahdollisimman moni guzzisti vastaisi!

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #1 : Lokakuu 20, 2017, 22:05:01 ip »
Viisi käyttöpyörää taloudessa niin ö-vaihto joka syksy joka pyörään tulisi arvokkaaksi. Vaihdan kun siltä tuntuu ja venytän tai lyhennän vaihtoväliä sen mukaan miten kausi tai muu syy määrittelee. Pyörien öljynvaihtovälit jakaantuvat 3000, 5000 tai 10.000 km tai joskus. Syksyllä käytän öljyn hyvin kuumaksi jos ei ole vaihtoaika. Vesi kaikkoaa. Pääasiassa noudatan ilmoitettuja vaihtovälejä ja käytän edullisimpia vaateet täyttäviä öljyjä. Hyvin nuo ovat palvelleet. Useimmat pyöräni ovat nähneet käytössäni yli 100.000 km rajan vikaantumatta. Jotkut paljon enemmän.

Öljynvaihto on tarpeellista syksyllä jos öljy on hyvin vanhaa eli ajettu runsaasti yli vaihtorajan tai öljy on muutoin kokenut kovia. Jos öljynvaihdon jälkeen pyörää säilytetään tilassa joka seuraa ulkoilman lämpötilaa niin ehkäpä öljyn vaihto myös keväällä olisi paikallaan. Vettä kertyy.

Monet käyttävät moottorin kuumaksi (reilusti yli 100 astetta) talvisäilytyksen aikana kerran, pari ja siten moottori saa öljykalvon osien pintaan ja vesikin voi vähentyä. Tasalämpöisessä paikassa talvikäyttö ei ole tarpeellista.

Pelkästään moottorin öljynvaihdon suhteen voi käydä jaakobinpainia itsensä kanssa: entäpä vaihteisto- ja peräöljy?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #2 : Lokakuu 20, 2017, 22:51:10 ip »
Moottoriöljy pääosin joka kevät. Loota- ja peräöljyt kilometrien mukaan. Ei kuitenkaan ole niin valtava kuluerä tässä harrastuksessa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #3 : Lokakuu 20, 2017, 23:00:53 ip »
"Museopyörä" vastasin.
Vaihdan silloin kun huvittaa. Yleensä silloin kun otan pyörän keväällä/kesällä ajoon.
Jos edellisellä kaudella on tullut ajettua vähän, ajan samoilla öljyillä seuraavankin kauden ajot.
Jos tulee yhtenä kesänä ajettua mahdottoman paljon eli huoltoväli ylittyy, teen huollon kilometrien mukaan.
Kesken lomamatkan ei ole tarvinnut tehdä öljynvaihtohuoltoa, vaikka kilometrit ovat menneet reilustikin yli.
Jos kauden viimeiset ajot on ajettu kylmään ja kosteaan aikaan, vaihdan öljyt ennen seuraavan kauden ajoja,
ajetuita kilometreistä riippumatta.
Edelliset koskee moottoriöljyä ja suodatinta, vaihdan ne aina samanaikaisesti.
Voimansiirron öljyt vaihdan kahden vuoden välein, tai jos ajokausia on jäänyt väliin, silloin kun otan pyörän ajoon.
Etuteleskoopin öljyt vaihdan uusiin jokaiselle ajokaudelle. Samoin jarrunesteet.

Mielenkiintoista, edellinen ei ole mikään "huoltosuunnitelma" mutta noin se näköjään menee, kun sen ensin on muistellut
ja sitten kirjoittanut. Varmaan joku vaihtoehto jäi vielä puuttumaankin.

(Buellin öljyjä, varsinkin voimansiirron ja jousituksen, tulee vaihdeltua useammankin kerran kesässä.
Samoin jarrunesteettä joutuu joskus vaihtamaan useammankin kerran kesässä. Rata-ajoharrastuksesta tulee selvästi muutakin kulua kuin ratamaksuja.)




Sohc van Helmi.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #4 : Lokakuu 21, 2017, 09:30:40 ap »
Vastasin myös museopyörä.

Jos katuprätkillä ajetaan 100km-3000km vuodessa, niin ei siihen öljyjä joka vuosi vaihdeta.

Jos tulee semmoinen tilanne, että yksi pyörä joutuu olemaan enemmän tien päällä, niin sitten vaihdetaan öljyt 5000km välein ja suodatin myös.
Tallissa on pari 20l kannua oikeaa öljyä ja erilaisia öljynsuodattimia reilu kymmenen kappaletta.

Enskaan vaihdan aina ennen kesäkauden alkua uudet öljyt, mutta silläkkin tulee ajoa vuodessa <4000km
Tämäkin vielä! ! !

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #5 : Lokakuu 21, 2017, 10:37:55 ap »
Öljyt vaihtuu ajokaudenlopuksi, suodatin kilometrien mukaan. 

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #6 : Lokakuu 21, 2017, 13:23:21 ip »

 Ostin Jackalin jossa oli öljyt olleet 6 vuotta ( ajettu 1500 km ) ja suodatin seitsemän vuotta.  Suodattimen maali oli alkanut jo kupruilla , mutta mitään muuta mainittavaa ei ilmennyt.
 Vaihdan syksyllä ajomäärä huomioiden  noin 2 - 3 vuoden välein, kun ei tule ajettua pyörä/vuosi kovin paljon.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #7 : Lokakuu 21, 2017, 14:02:31 ip »
Poikkeuksena on, omalta omituiselta osaltaan, ahdettu Alkoholipyörä jolla ajokilometrejä ei joka vuosi tule ja kun tulee niin ei tule montaakaan tuhatta. Mutta silti öljy vaihtuu usein. Siinä käytän halpaa mineraaliöljyä lisäaineistettuna.

Ahdettuna moottorissa on ohipuhallusta varsin paljon eli vettä siirtyy sitä kautta palotilasta öljytilaan palamistapahtuman tuotoksena. Alkoholin palamisesta kun syntyy suurelta osin vettä ja hiilidioksidia.

Tarkoitus olisi remontoida kyseinen moottori ja muutkin rakenteet pyörästä että mekaanisesta ahtimesta saa täyden hyödyn. Jospa vaikka löytyisi isommat sylinterit ja männät. Toistaiseksi ei vain ole oikein kunnollista paikkaa missä rakennella. Pyörä on alkuperältään California T3 -82.

JuhanVon

  • Viestejä: 74
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #8 : Lokakuu 21, 2017, 19:37:36 ip »
Pääasiassa huolto-ohjelman mukaan.

Tänään tuli heitettyä lenkki Stelviolla. Öljynjäähdyttimen edessä on suurinpiirtein kennoston kokoinen roiskeläppä, eli kaikki ajoviima on estetty. Sylintereille menevää ajoviimaa ei ole rajoitettu. Ulkolämpötila vaihteli kahden ja kuuden plusasteen välillä ja öljyn lämpötila nousi verkaalleen noin 90 asteeseen josta se tippui muutaman asteen kun mentiin kantateillä satasta ja nousi vähän yli mutkateillä rauhassa kurvaillessa. Vielä olisi mahdollista laittaa sylintereidenkin ajoviimalle jarrua että saisi lämmöt satasen tietämille ja vettä ei kertyisi öljyihin jos ajokelit muuten jatkuu.

Hauska ilmiö tuli huomattua tyhjäkäynnillä, normaalisti paikallan ollessa ECU pitää kierroksia noin 1500 kun vaihde on päällä eli ollaan tekemässä lähtöä. Vaihde vapaalla kierrokset tippuvat noin tonnin paikkeille paitsi nyt, ECU yritti pitää konetta lämpimänä näin epäinhimillisessä ulkolämpötilassa  :)

Lämpömittarissa vikkuu näköjään lumihiutale kun ulkolämpö tippuu kolmeen asteeseen.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #9 : Lokakuu 21, 2017, 19:45:48 ip »
Pystymettäreissulle taidan laittaa sylinterien ympärille vaikka narulla jotain vaatetta että kävisi nätimmin. Saa sitten nähdä lähteekö käyntiin kun pitäisi palata kotia kohti. Sen takia en viitsisi öljyjä vaihtaa.

NorgeGTL

  • Viestejä: 817
Vs: Öljyjen vaihtoväli: Kilometrisuosituksin, syksyllä, keväällä..?
« Vastaus #10 : Lokakuu 22, 2017, 10:46:23 ap »
Huolto-ohjelman mukaan tai ainakin kerran vuodessa. Ajopyörillä meneekin hyvin noin. Harrastepyörillä, joilla tulee 500-3000 kilometriä vuodessa, on tapana kerran vuoteen, ajettiin tai ei. Nuo toimii pääasiassa D-öljyllä joten edes kustannuksia ei tule. Suodattimet vaihdetaan harvemmin. Myös vaihteisto- ja peräöljyistä pidetään huolta. Mineraali GL-5:kään ei paljoa kustanna. Ajopyörissä käyttämäni VR1 10/60 arvokkaampaa, 8,20€/litra, mutta tuleepa kilometrejäkin.
Stelvio ´12 & 650 NTX ´87 ynnä Cali EV ´04 ja naisen Stelvio ´08.
Ex. Norge ´07, Calit ´06 ja ´03 sekä Quota ´99