Kirjoittaja Aihe: Kylmälimasta jälleen kerran  (Luettu 4694 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Kylmälimasta jälleen kerran
« : Lokakuu 15, 2017, 18:44:19 ip »
Kylmälima on kevään ja erityisesti kostean syksyn ilmiö. Ongelmaa ei siitä pidä tehdä.
Cali 1400 muodostaa sitä myös: http://www.motomatti.fi/2017/10/california-1400-talvisailoon-akku-ja.html

Nyt kylmälimaa oli vain oletettua enemmän. Tosin nyt on käytössä ensimmäinen moottoripyöräni jossa on voiteluaineena synteettinen öljy. Merkki on Motul 10W60. Olen yllättynyt sen sekoamisesta näin suuressa määrässä veteen. Saatan harkita siirtymistä takaisin mineraaleihin. 20W50-osastolle. Sen verran runsasta on syyskauden limanmuodostus. Olen pyrkinyt pitämään moottoriöljyn lämpötilan yli 100 asteessa. Ilmeisesti se ei riitä.

On tietysti omaa huolimattomuuttani että en ole joka ajokerran jälkeen laskenut vesiä pois huohotusjärjestelmästä sillä kylmälima oli tukkinut poistoväylän ja ilmansuodattimen kotelossa oli varsin paljon limaa ja otaksuttavasti sitä oli mennyt jo koneenkin läpi jonkin verran. Vähäinen määrä ei paljoa vaikuta mutta jos muhjua on ollut ilmansuodatinkotelossa jo viikkotolkulla. Paljonko sitä on mennyt koneen läpi niin ei voi tietää. Sateella ja viileässä kun on tullut ajettua viime huollon jälkeen useampi tuhat kilometriä.

Että jos sieltä tyhjennysletkusta ei tule juuri mitään niin ei pidä uskoa etteikö limaa ja vettä muodostuisi öljyn joukkoon ja sitä kautta huohotinjärjestelmään sillä letku voi olla tukossa. Niin kuin nyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #1 : Lokakuu 15, 2017, 19:35:00 ip »
Onko sulla, tai muilla vastaavaa kokemusta kuin mulla viskositeetin vaikutuksesta liman muodostukseen? Siirryin ensin yläpäästään 40:stä öljystä 50:iin ja sitten kuuskymppiseen. Sain huomata liman vähentyneen. Vai onko tämä öljyn sekoittajasta kiinni, viimeiset ovat olleet Bilteman öljyjä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #2 : Lokakuu 15, 2017, 19:56:06 ip »
Viimeiset 20 vuotta oli kaikissa Guzzi-merkkisissä pyörissäni mineraali 20W50. Öljylimaa esiintyi mutta kovin vähän ja juurikin mainittuina viileinä ja kosteina kausina. Ei silti koskaan tukkinut kanavoitaan. Toisaalta, nytkin, oli tukos vasta aivan reitin lopussa eli tyhjennysputkessa eikä siten että huohotus olisi olisi tukkeutunut moottorin sisällä öljylimasta ja pullauttanut jonkin tiivisteen ulkoilmaan.

Pakkasella ajaminen on sitten eri asia. Silloin on huohotussysteemi kovilla jos lämpötila vaihtelee nollan kahta puolen.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #3 : Lokakuu 15, 2017, 20:38:05 ip »
Varmaankin kokeilet seuraavaksi jotain moottoriöljyä millä on asianmukainen ACEA-luokitus?
Ei liene viskositeetilla merkitystä kylmäliman muodostumiseen. Voisi tietysti spekuloida sillä, että
paksumpi öljy pitää moottorin lämpimämpänä kun sen vatkaamiseen kuluu enemmän tehoa.
Noilla moottoripyörään tarkoitetuilla öljyille ei oikein ole haettu mitään sellaista luokitusta, mistä
voisi päätellä kuinka öljy selviytyy tehtävässään. Esimerkiksi API SN antaa viitteitä siitä, että
kylmälimaan on kiinnitetty huomiota lisäaineistusta valittaessa. Se ei kerro kuinka öljy selviää testiolosuhteissa.
ACEA- luokitus olisi tässä suhteessa parempi mutta sen luokituksen hakeminen on kallista testeineen.
Jos kauppa käy muutenkin, sitä ei "turhaan" hankita.

Sohc van Helmi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #4 : Lokakuu 15, 2017, 21:07:28 ip »
Olen vain sen verran katsonut, että vähintään täyttää Guzzin tarpeet. Piti ihan googlata mitä tuo Acea pitää sisällään. Eikös tuo ota vain kantaa moottorin päästöjen hallintajärjestelmään? Mullahan ei Calissa ole mitään jälkipolttoa.
En itsekään oikein ymmärrä miksi tuo pelkän kuuman pään viskin muuttaminen sitä limaa vähentäisi. Ei siinä mitään järkeä ole.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #5 : Lokakuu 15, 2017, 21:08:29 ip »

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #6 : Lokakuu 15, 2017, 21:25:09 ip »
Koskaan en ole vielä tuota kylmälimaa omassa Guzzissani nähnyt (ei imuilmakotelossa, ei venttiilikopissa). Öljyinä on ollut Castrol, Agip ja tismalleen sama punainen "hajustettu"  Motul 10W60 edellisenä kesänä. Toki kilometrejä tulee vain muutamia tuhansia, ei kymmeniä tuhansia ja pääasiassa vauhdikasta mutkatieajoa, radalla ei tullut käytyä Motul öljyillä. Lieneekö hyvä huohotusjärjestelmä syynä (V11) tai se että joka kevät vaihdan öljyt ja suodattimen - tai sitten on kyseessä poikkeus, joka vahvistaa säännön...
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #7 : Lokakuu 15, 2017, 21:47:00 ip »
Mulla tuo ajo on ollut jokasäistä ja normaalia matka-ajoa enimmäkseen. Mitään hajustusta en ole kyseisessä öljyssä havainnut. Ihan on tavallista autoöljyä kun en tarvitse vaihteistolisäaineita enkä korkeaa hintaa. Jos öljy sopii turbokoneeseen niin eiköhän se Guzzin koneeseenkin käyne. Saattaa olla "ylikompensaatiota".

Toistaiseksi em öljy saa olla koneessa ja jossain vaiheessa ensi suvea vaihtuu öljyt moottorissa ja vaihteistossa. Pyörä on lämpimässä paikassa talven.

Oletin kyllä että kun nostin moottorin käyttölämpötilaa niin tältä vaivalta olisi säästynyt. Tai sitten C14 on erityisen herkkä kylmälimalle tai ilmennyt kylmälima olikin vain jonkin sattuman tulosta. Tulevat vuodet sen näyttävät. Paljonkohan heillä on tuota limaa koneissaan joissa käyntilämpötila on paljon alempi? Se ei välttämättä tule ilmi jos käyttää pyöräänsä huollossa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #8 : Lokakuu 15, 2017, 21:58:33 ip »
Voiko hän tässä näytellä omaa osaansa keskimääräistä kosteampi ilma? Ja viileämpi kesä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #9 : Lokakuu 15, 2017, 22:00:36 ip »
Voiko hän tässä näytellä omaa osaansa keskimääräistä kosteampi ilma? Ja viileämpi kesä.
Helppo on ainakin sitä syyttää. Katsotaan millaisen suven saamme ensi vuonna. Palaan asiaan.....

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #10 : Lokakuu 15, 2017, 22:03:51 ip »
Näkynyt viimeksi kymmenkunta vuotta sitten kun LMIV:lla tuli ajeltua pikkupakkasilla.
Ilmansuodatin koteloineen paikallaan, minne myös alkuperäinen huohotus on johdettu.

1200 Sport Liqui Moly 10W-60 mp - alkuperäinen ilmansuodatin koteloineen poistettu.
LM1 Valvoline VR1 Racing 20W-50 - ei ilmansuodatinta, saatika koteloa alunperinkään. Öljyneroitin alkuperäistä tilavuudeltaan suurempi.
Molemmissa huotus keräysastian kautta ulos.

Oleellista on kotiin tullessa - viimeinen kymppi. Tiestöstä johtuen tulee ajettua hiljakseen, mutta tapojeni mukaan kierroksilla, jolloin kone/öljy on ulkolämpötilasta huolimatta tarpeeksi lämmin tarpeeksi pitkään ennen sammuttamista, jotta kosteutta poistuu ainakin sen verran, ettei kylmälimaa ei pääse muodostumaan.

Lainaus
pääasiassa vauhdikasta mutkatieajoa
- varmasti ennalta ehkäisee!

Oma osansa on tietenkin pyörän säilytyksellä - kuiva, viilea ja tasalämpöinen talli.


T,
Jukka

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #11 : Lokakuu 15, 2017, 22:08:25 ip »
Olitkin löytänyt "jotain parempaa" kuin Motonetin Motulit.
Näyttää olevan normaalit luokitukset autonmoottorille.

Kyllä ACEA-luokitus ottaa kantaa ihan kaikkeen mistä moottoriöljyn pitää selviytyä.
Minulle on kerrottu, että API-luokitus kertoo lähinnä öljyn lisäaineistuksen tason.
ACEA-luokitus kertoo kuinka öljy selviää testiolosuhteissa.
ACEA ja muidenkin luokitusten hahmottamiseksi tarjoan jälleen kerran linkin Lubrizol:n "hämähäkki" diagrammiin.
Siihen kun laittaa päällekkäin eri luokituksia, näkee kuinka ne toisistaan eroavat. Samalla selviää kuinka
ACEA-luokitus kehittyy vuosien varrella. Pitäisi tietää sekin minkä vuoden luokituksen mukaan öljy on testattu :o

https://www.lubrizol.com/Lubricant-and-Fuel-Additives/Engine-Oil-Additives/ACEA/Relative-Performance-Tool
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kylmälimasta jälleen kerran
« Vastaus #12 : Lokakuu 15, 2017, 22:29:16 ip »
Lainaus
ACEA-luokitus kehittyy vuosien varrella. Pitäisi tietää sekin minkä vuoden luokituksen mukaan öljy on testattu.
Katsonpa kulkeissani mitä purkin kyljessä seisoo. Onko "viimeistä käyttöpäivää" tai jotain muut vuosilukua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Hyvä pyörä, parempi mieli.