Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 öljypohja  (Luettu 7921 kertaa)

Tevil

  • Viestejä: 34
Cali 1400 öljypohja
« : Lokakuu 09, 2017, 09:29:20 ap »
Syyshuollon aika. Vaihdoin Cali 1400 öljyt. Ohjeissa mainittu öljytulpan kireys 20Nm oli liikaa ja kierre "löystyi". Opin, että nuo ohjeelliset kireydet ovat annettu kuivalle kierteelle, ei öljyiselle.

Nyt siis öljypohja pois ja uudet kierteet. Onko kellään näkemystä saako 1400:n öljypohjan pois alakautta korjausta varten vai täytyykö nostaa koko moottoria?

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #1 : Lokakuu 09, 2017, 11:46:40 ap »
Aika paljon olen jo häärännyt C.14:n kanssa mutta kysymääsi asiaa en ole tutkinut. Kävin läpi ne valokuvat joita omasta pyörästäni on siltä seudulta mutta apua niistä ei juuri ollut tähän hätään.

Kävin myös läpi korjaamokirjan ohjeistuksen mutta siellä varsin yksioikoisesti otettiin moottori pois rungosta.

Osaluettelosta voi kuitenkin päätellä että viimeistään alarungon poisotto avartaa niin paljon että ainakin silloin mahtuu öljypohja tulemaan pois paikoiltaan. Jonkin verran pitää olla öljypohjallekin tilaa sillä moottorihan ei ole kiinteästi kiinni rungossa vaan kannattimien varassa.

Alarunko on kuitenkin melko leveä että alhaalta päin tarkastellen selvinnee mahtuuko öljypohja laskeutumaan rungon aukosta kivuttomasti alaspäin.

Öljypohjan kuvasta ei varman päälle pysty sanomaan että pitääkö öljynsuodatin olla irrotettuna kun öljypohjaa irrotetaan. Suodattimen jalan ja öljypohjan väliin tulee oma tiivisteensä ja ulkokehälle omansa. (Ei näy liitekuvassa.) Öljynsuodatinsyvennyksen kehällä lienee myös kiinnitysruuveja. Yrittäisin ensin suodatin kiinnitettynä.

Korjaamokirja: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1400/California1400Classic-Touring_042014_Atelier(GB).pdf
Osaluettelo: http://www.guzzitek.org/gb/pl_us_uk/1400/California1400TouringABS_102013_PL(GB).pdf
Toinen osaluettelo: http://www.guzzitek.org/gb/pl_us_uk/1400/California1400CustomABS_102013_PL(GB).pdf
Toistaiseksi omaan pyörääni tehtyjen juttujen ja tapahtumien listaus: http://www.motomatti.fi/search/label/California%201400

Tevil

  • Viestejä: 34
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #2 : Lokakuu 10, 2017, 08:17:06 ap »
Kiitos näkemästäsi vaivasta! 
Saattaa olla niin, että öljypohja mahtuu ujuttamalla tulemaan alas runkoputkien välistä. Yritän tätä kunhan harmittuneisuus antaa sijaa määrätietoiselle harkinnalle.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #3 : Lokakuu 10, 2017, 12:27:42 ip »
Kun tekee paljon asioita, kuten teen, niin harmituksia ja vastoinkäymisiä syntyy tämän tästä. Tarkoittaa lounaalle tai Shellin baariin kahville lähtöä. Myös vertaistuki on hyvä olemassa tai jokin muu kohde jolle suuren tuskansa jakaa.

Harmista pääsen yleensä eroon tekemällä jonkin aikaa aivan jotain muuta jossa on mahdollisuus enimmäkseen onnistua ja sitten taas uudella innolla kohti itse aiheutettuja vastoinkäymisiä.

Tässä olisi työpsykologian tutkijalle yksi alue jota he ovat vältelleet. Epäonnistumisen filosofia.
Asiaa on käsitellyt kirjallisessa muodossa muun muassa eräs Robert M. Pirsig käsitellessään laadun olemusta. Nykyään laatu käsitetään paljolti positiivisessa mielessä mutta olen havainnut että ihan p**kaakin laatua tehdään. Jopa myydään ihmisille kovalla hinnalla. Siinä tarvitaankin tietämistä ja ymmärtämystä mikä on riittävän laadukasta käyttöä ja kestävyyttä ajatellen. Itselle on riittänyt Biltema-laatu ja Moto Guzzi.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #4 : Lokakuu 10, 2017, 18:24:28 ip »
Laatu voi tarkoittaa montakin asiaa, mutta yritystasolla liikutaan ISO 9001 -maailmassa, jossa on melkoisen selkeät pelisäännöt. Omalla työuralla tuli vastaan sellainen tilanne, jossa American Petroleun Instiute teki vuotuista audittia tehtaalla ja tapansa mukaan käänsi joka kiven. Auditoija halusi kesken toimistopäivän hiukan liikuntaa ja lähdimme käymään tehtaan puolelle. Hetken paikkoja nuohottuaan hän pysähtyi työntekijän luokse ja käski minua kysymään häneltä, mikä on tehtaan laatupolitiikka.
Ehdin siinä miettiä kaikenlaista, että jos vastaus kuuluu, niinkuin herkästi saattoi kuulua, että EVVK, että miten sen parhaiten tulkkaisi auditoijalle. Nyt kuitenkin osui sellainen työntekijä kohdalle, joka mietti hetken ja sanoi, että "politiikka on sellainen, että teemme asiat juuri niinkuin on sovittu". Auditoija kiitteli nasevasta vastauksesta ja kehui, että tehtaalla henkilökunta on sisäistänyt hyvin laatujärjestelmän syvimmän olemuksen.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #5 : Lokakuu 10, 2017, 22:33:20 ip »
Ei epäonnistuminen ole aina pahasta.
Se voi johtaa aivan uusiin innovaatioihin.
Jos aina "rauta" kestää eikä ikinä taitu, tulee tehtyä liian "tukevaa" kallista ja "painavaa".
Myös vertauskuvallisesti tulkittuna.
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #6 : Lokakuu 10, 2017, 23:29:15 ip »
Laatu voi tarkoittaa montakin asiaa, mutta yritystasolla liikutaan ISO 9001 -maailmassa, jossa on melkoisen selkeät pelisäännöt.
<snip>

Tällaisesta Pirsig ei ymmärtänyt mitään. Hänen mielestään laatu oli asia, joka oli riippumaton ns. objekteista, se oli itsenäisesti olemassa. Jos tämä nyt mitään kuvaa kenellekään...
Opettaessaan kirjoittamista hän ajatteli, että oppilaan tekstissä joko oli laatua tai ei ollut ja että laatu oli jotenkin liittyneenä laadukkaaseen tekstiin - mutta miten ja mitä se oli, sitä hän ei osannut selittää. No, kirjoittamista onkin vaikea standardoida.
Emeritus-guzzisti

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #7 : Lokakuu 11, 2017, 12:30:36 ip »
Menee lujasti off-topiciin, mutta laatuasiat ISO 9001:n hengessä ovat itselle hakkautuneet päähän niin kovasti, että eivät hevin unohdu. Standardin mukainen hyvä laatu on asiakkaan odotusten täyttymistä, eli asiakastyytyväisyyttä.

Siten kehnot työkalut halpamarketin hyllyssä ovat myös standardin hengessä kehnoa laatua jos asiakas vaihtaa toimittajaa.

Kirjoituksen laaduksi muutettuna se on sitä, että lukija ymmärtää kirjoitusta hyvin sekä grafiikan että sisällön osalta.

TimoEv

  • Viestejä: 2 169
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #8 : Lokakuu 11, 2017, 15:12:45 ip »
Tapahtunut Suomen Tampereella >20v takaperin, virallisen auditoijan ollessa tarkastamassa: Pysähtyi juottamassas olleen työntekijän kohdalle ja kysyi:
- Mikäs laatujärjestelmä teillä on käytössä?
- Joku iso 9000 ja rapiat. Se kelpas pari viikkoo sitten amerikkalaisille ja pitäis kelvata teillekki."

Lienee tarpeetonta mainita, että ko. yrityksessä järjestettiin äkkiä koulutustilaisuus mitä on ja miten siitä kerrotaan...

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #9 : Lokakuu 11, 2017, 20:03:57 ip »
Olen työhistorian aikani saanut olla onneksi sivussa eri laatujärjestelmistä eikä asiakkaan tarkastajat vahingossakaan kysyneet mitään duunarilta. Pukumiehiä kulki hallissa papereiden kanssa päät pyörien ja menivät konttorin neukkariin pullakahveille ja niin oli hyvä. Mutta minä teinkin vain lentokoneita ja avaruusaluksia.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 11, 2017, 22:35:31 ip kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #10 : Lokakuu 11, 2017, 20:49:08 ip »
Kyllä ne nykyään kiertävät kaikki. On jopa esiauditointi ennen varsinaista kierrosta. Asiakkaalla, jossain olen töissä, on nyt meneillään tämä ensimmäinen kierros.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #11 : Lokakuu 11, 2017, 22:12:32 ip »
Kyllä ne nykyään kiertävät kaikki. On jopa esiauditointi ennen varsinaista kierrosta. Asiakkaalla, jossain olen töissä, on nyt meneillään tämä ensimmäinen kierros.
Pitää siis tehdä niin kuin määrätään eikä niin kuin hyvä tulee. Saattaa olla helpompaa niin.

Tänään autotekniikkaosastolla törmäsin aiheeseen. Kotimaista p**kaa työtä: http://www.motomatti.fi/2017/10/dacian-logan-van-ruostekorjausta.html

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #12 : Lokakuu 11, 2017, 22:34:21 ip »
>>>Alkuperäinen maalaus on ilmeisesti tehty suoraan teräslevyn pintaan ilman pintakäsittelyä ja pohjamaalausta. Halvalla kun pitää tehdä.<<<

Tuttu tilanne. Pulverimaalaus varmaankin? Siitä "hyvä" menetelmä, että tulee hieno pinta ilman pohjatöitä. Muitakaan maalattavan pinnan
esikäsittelyjä ei tarvita. Kaikki on hyvin kunnes koukkua asennettaessa pintaan tulee vaurio, lisää tulee käytössä ja suolavesi hoitaa loput.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 479
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #13 : Lokakuu 11, 2017, 22:37:25 ip »
Väittäisin että normi ruiskumaalaus. On niin ohutta ja rapeaa.....

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Cali 1400 öljypohja
« Vastaus #14 : Lokakuu 12, 2017, 13:15:17 ip »
mahtaisiko siihen saada kierteen tehtyä ilman irrottamatta ?

jos koko sopii niin vaikka tulppakierre ja tekee vanhasta tulpasta uuden pohjapropun