Kirjoittaja Aihe: K&N- ilmansuodattimet  (Luettu 8856 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
K&N- ilmansuodattimet
« : Lokakuu 04, 2017, 16:20:21 ip »

 Tuli mieleen..

Jos vaihtaa K&N-ilmansuodattimen tavallisen tilalle, niin ettei tee muuta säätöä, niin tapahtuuko tehossa mitään ? 
Vai onko ilmansaanti enemmän sisääntuloputkien pinta-alasta kiinni ? Osaako vanha Jackalin ecu säätyä lisäilman saantiin ?
Tässähän ei lambda-anturia ole..
Minulla on ylimääräinen K&N hyllyssä ja olen aika epäileväinen hyödystä.

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #1 : Lokakuu 04, 2017, 16:40:49 ip »
Jos ei tee putkille mitään,  niin ei juuri tehohyötyä. Imuäänet "paranee"  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #2 : Lokakuu 04, 2017, 16:46:40 ip »
Käytännössä ei yhtään mitään eroa. Alkuperäissuodattimien on todettu olevan paremmin virtaavia kuin voidellut tarvikefiltterit. Isompaa haittaakaan ei niistä muutoin ole kun silloin kun ne pitää pestä. Guzzeissa vakiofiltterin pinta-ala on vähintäänkin riittävä kun vertaa tehokkaimpiin muunmerkkisiin. Lähinnä tulee mieleen eräät BMW mallit joissa suodattimen koko on alle puolet Guzzin vastaavasta. Silti kulkevat erinomaisesti sillä alkuperäisfiltterillä.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #3 : Lokakuu 04, 2017, 21:09:47 ip »
Lainaus
Alkuperäissuodattimien on todettu olevan paremmin virtaavia / Guzzeissa vakiofiltterin pinta-ala on vähintäänkin riittävä
Tekstiä valmistajan esitteestä: “K&N High-Flow Air Filters are designed to increase horsepower and acceleration.”

Alhaalla kuvat suodattimista (K&N/alkuperäisvaraosa), jotka ovat malleissa: Daytona, 1100 Sport, Quota, Centauro, V11 ja Cali 1100/1994-2011.
(mielenkiintoista vertailla pinta-aloja...)
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #4 : Lokakuu 04, 2017, 21:55:47 ip »
Absoluuttisena pinta-alana toki tuo orkkis on isompi, mutta jokainen voi kokeilla vakio putsarilla ja k&n:llä katsoen taskulampulla läpi. Sen jälkeen ei tarvita kovin tieteellisiä mittauksia tietääkseen, kummasta se ilma helpommin läpi menee.. Ja kuten tuolla yllä mainitsin, äänestä jo voi tehdä päätelmiä. Jotta sillä saadaan jotain tehoa, pitää muidenkin osa-alueiden olla kunnossa. Eli sopan saanti ja pakopuoli ovat muuttuneen tilanteen tasalla.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #5 : Lokakuu 04, 2017, 22:29:43 ip »
Itse olisin kiinnostunut siitä kumpi suodatintyyppi pitää moottorin puhtaimpana....

Joissakin malleissa pestävä suodatin aiheuttaa merkittäviä ponnistuksia sen saamiseksi paikoilleen ja huollettua. Tankin irrotusta, akun irrotusta, rungon löysäämistä pulteistaan, jne. En jaksaisi epämääräisen teholupauksen vuoksi sitä tehdä. On eri asia tehdä kilpakalustoa ja sen ilmanottoa. Kuten TTT kertoo ei pelkkä ilmanoton muokkaus tee pyörästä tehokkaampaa.

Itsekin 1100 Brevaan hankin K&N:n mutta luovutin sillä siinä sama paperifiltteri oli käyttökelpoinen useamman vaihtovälin eikä tarvinnut tankkia nostella. Onneksi löytyi innokas nuorimies ja osti vain vähän käytetyn suodattimen kympillä pois.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2017, 06:40:49 ap »

Joissakin malleissa pestävä suodatin aiheuttaa merkittäviä ponnistuksia sen saamiseksi paikoilleen ja huollettua.


Pitäähän se paperinenkin sieltä aika ajoin poistaa..?  ??? Mikä siis erona tavalliseen?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #7 : Lokakuu 06, 2017, 12:14:27 ip »

Joissakin malleissa pestävä suodatin aiheuttaa merkittäviä ponnistuksia sen saamiseksi paikoilleen ja huollettua.

Pitäähän se paperinenkin sieltä aika ajoin poistaa..?  ??? Mikä siis erona tavalliseen?

Onhan noita muutama ero: hinta verrattuna alkuperäiseen, (aika monta alkuperäisfiltteriä saa yhden K&N:n hinnalla) peseminen (erikoispesuaineen hinta) ja kuivumisen odottelu, (paitsi jos on kaksi filtteriä käytössä niin ei tarvitse kuin vaihtaa) voitelun suorittaminen joka kerta, (tarvitaan merkkikohtaista suodatinöljyä että varmistetaan suodattimen jonkin tasoinen suodatuskyky eikä sekään ole ilmaista) paperisuodattimen pidempi huoltoväli 10.000 - 30.000 km riippuen pyörästä ja sen tavasta tahria suodattimensa. (Sen asian oppii vasta kokemuksen kautta mallikohtaisesti)

Lisäksi olisi miellyttävämpää että pyörämalli on sellainen josta suodattimen saa pois ilman isompia purkutöitä.
Kuten kerroin niin kokeilin 1100 Brevassa kyseistä suodatintyyppiä: teinkö sitten jotain väärin mutta ilmasuodatinkotelo oli likaisempi sisältä K&N:n aikana kuin alkuperäissuodattimella ja suodattimen huolto oli hankalampaa. Tulin siihen tulokseen ettei maksa vaivaa ja jäi merkittävä epäilys öljyttävän suodattimen suodatuskyvystä.
Myöskään Centaurossa en saavuttanut mitään etua käyttämällä K&N:ää vaikka siinä nyt sellainen on koska suodattimen sijainti on nykyisellään öljypohjan vasemmalla puolella ahtimen takana ja erittäin helposti huollettavissa eikä siinnä paikassa paperisuodatin kestäisi.

Hyvää tarvikesuodattimessa on sen pitkäikäisyys ja paremmaksi väitetty hengittävyys eikä se kastuttuaan (öljyyn taikka veteen) menetä merkittävästi ominaisuuksiaan eikä homehdu kuten paperisuodattimelle voi käydä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #8 : Lokakuu 06, 2017, 14:28:36 ip »
Jos on tarkan markan mies, voi sen filtterin pestä vaikka fairyllä. Kunhan saa rasvat pois.
Se K&N:n puhdistussetti, joka pitää kaikki sisällään, maksaa alle kaksikymppiä ja sillä huoltaa tuon filtterin todella monta kertaa. Useimmilla se suodatinöljy palvelee vielä seuraavaakin pyörää ja sitä seuraavaa..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #9 : Lokakuu 06, 2017, 17:34:24 ip »
Kukin tylillään ja yhtä oikeaa vastausta ei ole.

Itse olen kanssa sitä mieltä, että kun ollaan tekemisissä vakiotötteröiden kanssa, niin vakiosuodatin toimii parhaiten ja edullisimmin.
K&n suodattimen hommaamisesta ei hyödy kuin kauppias.

Jos prätkän (Norge 1200) omalla suodattimella pääsee vaikkapa sen 20 000km ja se maksaa 10,95€ (Stein-Dinse Breva,Norge,850-1200,1200 Sport)
K&N suodatin (knfilters.com) 62,39€. K&N 99-5000EU Filter Care Service Kit Aerosol 20,40€

Tuosta voi sitten jokainen kalkuloida suuntaa antavaa mielipidettä.

Toki jos on tarkoitus ajella pölyisissä olosuhteissa samalla prätkällä +150 000km, niin sitten se K&n kiinni eka suodattimen vaihdossa.
Tai jos ollaan hakemassa sitä viimeistä Newtonmetrin kymmenesosaa, niin sitten kokonaisuuden jokainen komponentti pitää olla hommassa mukana.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #10 : Lokakuu 06, 2017, 17:49:06 ip »
Unohtui aiemmasta listauksestani vielä yksi tärkeä asia: K&N:n pakkauksen mukana tulee hieno tarra jonka voi liimata katteeseen näkyvälle paikalle. Antaa pro vaikutelman.

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #11 : Lokakuu 06, 2017, 21:55:53 ip »

Testin mukaan ..olikohan Yamaha  n. 100 heppainen, niin pari heppaa irtosi lisää.
Pitääköhän penkittää paljonko häviää Guzzista tehoa :D
Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #12 : Lokakuu 06, 2017, 22:24:43 ip »
Mittarilla näkee asioita. Mahtaako 2% ero tuntua pakaroissa? Toki on sekin alku....

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #13 : Lokakuu 06, 2017, 22:51:15 ip »
Paljon siitä kiinni, mitä muuta on laitettu. Kovin moni tuskin pelkkää suodatinta vaihtaa. Kaikilla kavereilla on yleensä vaihdettu muutakin. Kuten siis yllä jo useasti mainittu, ei yksinään ole mikään oikotie tehoon.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: K&N- ilmansuodattimet
« Vastaus #14 : Lokakuu 06, 2017, 22:58:38 ip »
Paljon siitä kiinni, mitä muuta on laitettu. Kovin moni tuskin pelkkää suodatinta vaihtaa. Kaikilla kavereilla on yleensä vaihdettu muutakin. Kuten siis yllä jo useasti mainittu, ei yksinään ole mikään oikotie tehoon.

Aivan niin. Pirulle kun antaa pikkusormen niin loppua ei ole näkyvissä. Että mistäkö tiedän.....
Raja tosin tuli vastaan siinä että piti köyhyyden vuoksi heittää pyyhe kehään. Nyt ajelen enimmäkseen vain peruskuntoisilla pyörillä ja niitäkin on neljä vähempi ja lisääkin taitaa vahvuudesta poistua tulevana keväänä.