Hyvä kun satuin lukemaan taas pitkästä aikaa palstaa... Pyörä California stone -01, 77000km mittarissa. Eli tämä tarina on vähän pitkä mutta lukekaa suvaitsevaisesti. Heinäkuun alussa lähdettiin kiertämään itä-Suomeen täältä varsinais-Suomesta ja noi reilun viidenkymmenen kilometrin ajon jälkeen veto lakkasi, kierroksia ei saanut millään vaan tuntui kun kone tukehtuu, tasakaasulla meni jotenkuten, tyhjäkäyntiä ok mutta ei ota kierroksia. Noh, virrat pois ja pari minuuttia taukoa ja uudelleen käynnistys, matka jatkuu normaalisti. Noin 30-50 km välein sama vaiva toistuu ja samat toimenpiteet auttaa, päästään nilkuttelemaan eteenpäin. Soittelua matkan varrella eri huoltoliikkeisiin, ei oikein kukaan kerkiä katsomaan. Erilaisia veikkauksia heitellään ilmavuodoista ja mahdollisia paikkoja tiivistellään Mikkelin torin reunalla, ei apua. Imatran MP-huolto (Loistava asiakaspalvelu muuten ja asiantunteva kaveri) otti matkalaisen pyörän tutkittavaksi ja totesi että pumppu ääntää kummallisesti. No tankkia irti, tutkimista, paineet hyvät, pumppu ei äännä kun tankki irti. Vika paikallistuu ns paineentasausventtiiliin joka tankin alla etuosassa. Yli 10 bar paineilmalla losahtaa auki kun normaalisti toimiessaan alle puolet tästä kuulemma tarvitaan. Matka pääsee jatkumaan noin 150 km ja meno normaalia kun taas tauon jälkeen startatessa pumppu alkaa ääntää, ja hyytyminen tasaisin väliajoin. Nastolaan hyytyy kokonaan, ei starttaa lainkaan pienen tauon jälkeen. Hinausautolla Lahden MP-serviceen merkkihuoltoon ja itse taksilla kotiin, kiitos vakuutus! 72 vrk pyörä kokonaisuudessaan lahdessa, korjaamokäsikirjan tilasivat ja paikallistivat vian siihen samaan venttiiliin. Uutta venttiiliä tilaukseen ja asennus paikalleen. Ilmoitettiin että pyörä valmis ja saa noutaa. Nyt lauantaina kävin hakemassa ja hirveessä kaatosateessa ajoin tänne Sauvoon päin. 150 km ajettu taas meno hyytyy hiukan Someron jälkeen ihan samalla tavalla, pumppu ääntää ja parin minuutin tauolla kulkee taas hetken matkaa. Muutama kirosanakin tais päästä. Mikä tätä nyt vaivaa kun mulle on sanottu ettei ole koskaan tullut vastaan venttiilin hajoaminen ja multa olis nyt hajonnu muka kaksi niitä? Tuleeko mitään mieleen? Imatralla tosiaan mitattiin paineet ja suodattimen jälkeenkin olivat ihan hyvät. Lähes koko kesä mennyt ettei paljon ajeltu ja nyt ei näköjään oikein syksylläkään ajeta... AInakaan kovin pitkiä matkoja. Olisko jotain hyviä neuvoja?