Kirjoittaja Aihe: Johtopäätöksiä?  (Luettu 3588 kertaa)

EVH

  • Viestejä: 32
Johtopäätöksiä?
« : Syyskuu 05, 2017, 14:01:02 ip »
En osaa niitä aina tehdä oikein - johtopäätöksiä. Calin kakkossulake, key switch (15A) poksahti. Matka jatkui sulakkeen vaihdolla, mutta syy moiseen jäi selviämättä. Nyt sulakkeen vaihto ei enää auta, vaan se palaa heti starttiyrityksestä. Vika siis nostaa päätänsä esille, mutta minun taitoni ei riitä kuin puhdistelemaan CRC:llä mahdollisia vikakohteita. Sattuuko kenelläkään olemaan auttavaa tietoa homman korjaamiseksi?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Johtopäätöksiä?
« Vastaus #1 : Syyskuu 05, 2017, 14:56:34 ip »
Starttinappula purkuun ja putsaus. Sitten tarkastelee, ettei ole mitään vikaa. Myös virtalukko kannattanee putsailla. Vähänhän tuo haiskahtaa, että jostain pääsee virta karkaamaan runkoon. Voi olla myös jossain ohjausakselin seudulla johdon kuori hiertynyt.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

EVH

  • Viestejä: 32
Vs: Johtopäätöksiä?
« Vastaus #2 : Syyskuu 05, 2017, 15:22:27 ip »
Kiitos vinkeistä, jotka tuntuvat oikean suuntaisilta. On Cali seissyt sateissakin sen verran että juuri tuollaisia paikkoja pitää tutkia.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Johtopäätöksiä?
« Vastaus #3 : Syyskuu 05, 2017, 20:10:14 ip »
Minulla oli joskus samanlainen vika. Starttinappi, siis se itse komponentti, oli rikki: Se on rakennettu niin, että johdot olivat siinä napissa kuin kannessa, joka oli kiinni pienillä muovikynsillä. Toinen kynsi oli rikki ja kansi pääsi avautumaan niin, että jondin otti kiinni runkoon. Tämän tietysti havaitsin irroitettuani kahvan ja sen napin.
Pyöräytin pari kierrosta sähköteippiä napin ympärille ja pistin takas. Syvennys oli sopivan ahdas, eikä kansi enää mahtunut avautumaan.
Palikat takas ja hip-hei! Taas puksutti kuin ei mitään.

Sinä nappia itseään ei saa ( saanut ) mistään, eikä paikkaan sopivaa tiätystekään ollut saatavilla. Tai oikeastaa en edes kysellyt, kun korjaus oli kuitenkin helppo, mutta yksinkertainen.

EVH

  • Viestejä: 32
Vs: Johtopäätöksiä?
« Vastaus #4 : Syyskuu 12, 2017, 12:44:47 ip »
Kiitos hyvistä ja oikeista vinkeistä! Starttinappulassahan se vika oli minullakin. 14 vuoden ajojen töhnät ja pari viikkoa vesisateessa riittivät oikkariin. Avaus. putsaus, kasaus ja startti toimi kuten pitääkin. Nyt siis ruskareissun suunnitteluun ja kohti Lappia lauantaina.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Johtopäätöksiä?
« Vastaus #5 : Syyskuu 12, 2017, 13:14:19 ip »
Katkaisimet, kytkimet ja virtalukon pohja ovat niitä komponentteja jotka aiheuttavat harmillisia ja usein vaikeasti selvitettäviä vikoja koska viittaavat usein siihen komponenttiin jota ne ohjaavat. Tulee tarpeettomia komponenttivaihtoja ja muuta rahan- ja ajanhukkaa.

Virtalukon suhteen voi antaa ainakin yhden neuvon: avaimenperä on syynä vikaan. Avain on virtalukossa ja avaimenperä jossa voi olla kokoelma muita pyörän avaimia tai peräti kotiavaimetkin samassa nipussa. Ajoviima ja tärinä niitä sitten heiluttelee ja virta-avain heiluu niiden mukana. Tämä pieni ja jatkuva liike saa virtalukon pohjan hengettömän kokoiset kytkentänastat hiertämään toisiaan vasten ja kulumaa väljiksi vain tässä yhdessä asennossa. Syntynyt lika jää myös sinne pohjalle muutenkin ahtaaseen tilaan ja nastojen kosketus toisiinsa menetetään. Silloin joutuu kipinä hyppäämään ja syöpyminen kiihtyy monenkertaiseksi. Vanhemmissa pyörissä voi virtalukon pohja jopa sulaa ylimenovastuksen vuoksi.

Uudemmassa kalustossa on releitä jotka hoitavat isompien virtojen kytkennät ja virtalukossa kulkevat vain ohjausjännite eikä kovin paljoa virtaa. Vain sen verran että releet toimivat.
Mutta silti on havaittu kulumaa tai likaantumista ja huono kosketus kun ohjaa relettä niin rele tekee mitä pyydetään ja katkoo virtaa sen mukaan millaista pätkimistä virtalukko aiheuttaa. Myös rele kuluu kun sitä koko ajan rasitetaan jatkuvilla on - off -komennoilla. Releen ohjaama virtapiiri, esimerkiksi valot, toimivat tällöin epämääräisesti tai ei ollenkaan.

Näissä virtalukon pohjavaivoissa on tyypillistä että välillä kaikki pelaa ok mutta jokin toinen kerta häiriöitä onkin enemmän.

Vastaavanlaisia vikoja voi ilmetä kahvakytkimissä tai vaikka sivutuen asentokytkimessä. Puhdistus säännöllisesti pitää laitteet kunnossa.

EVH

  • Viestejä: 32
Vs: Johtopäätöksiä?
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2018, 14:36:21 ip »
Käynnistyspropun palamisongelma äityi Vappuna tilaan jossa Cali jäi jo käynnistymättä. Toivottavasti tämä kuitenkin on osaltani tämän starttiongelman clousaus. Eilinen s-posti alueen guzzisteille toi välitöntä apua kun Erkki Tupoksesta tupsahti työkaluineen tallille. 4 x Tupos - Oulu ajoa ja pari tuntia myöhemmin Cali käynnistyi moitteetta. Osaavien ystävien apu tuli taas tarpeen. Pikeentynyt töhnä solenoidissa hidasti startin päälle lyöntiä siten että sulake paloi joissakin tapauksissa. Putsaus ja kasaus. The end.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Johtopäätöksiä?
« Vastaus #7 : Toukokuu 03, 2018, 21:26:25 ip »
Tässä jatkoa aiheeseen: http://www.motomatti.fi/2018/03/california-ev-2001-kausihuolto_31.html
Myös Bosch-startit vaativat puhdistusta joskus. 10 - 15 vuoden käyttö voi jo aiheuttaa ahdistusta.