Kätevästi keskustelu meni sinne minne ei pitänyt. Edellä mainitut toimenpiteet ovat juurikin kaasutinkoneille.
Mahtaako olla niin, että kun mennään Carc -mallien 5AM ecusta vanhempaan päin: 15RC, 15 M, 16M, P8 ja P7, kuljetaan tässä käynnistysasiassa kohti "kaasutinkoneiden toimintalogiikkaa". Mitä vanhempi ecu, sen vähemmän se "osaa"?
Sitten on vielä ne "itse itseä komentaen muutetut moottorinohjaukset", jotka saattavat vaatia protokollasta poikkeavia epäortodoksisia toimenpiteitä, mitä ei minkään valtakunnan ohjekirjoissa selosteta. Mutta se on asia erikseen (TT:n ja minun 15M ecut tällä hetkellä); poikkeukset vahvistavat säännön.
Vanhemmat Camnin mainitsemat ECUt käyttäytyvät enemmän kaasuttimien lailla. Niissäkin on päälle päin näkymätöntä logiikkaa kuten käynnistyksen yhteydessä sytytyksen myöhäistäminen hetkeksi ettei kone potkaise takaisin jos käynnistyskierrokset ovat alhaiset ja tietenkin käynnistysrikastus jonka ensimmäinen vaihe on ryypyttänyt jo ennen kuin starttinappiin on edes koskettu. Ensimmäisten käynnistyspyörähdysten aikana osassa malleja ei kipinää tule lainkaan mutta polttoainetta ruiskutetaan. Näin varmistuu se että kone pyörii riittävän nopeasti ja seosta on palotilassa kun kipinä ilmestyy.
Samoja toimia tehdään analogiapyörille käynnistyksen edellä: sytytystä säädetään myöhäiselle ja ryypytetään runsaasti ennen käynnistystä. Digitaalisessa järjestelmässä asia hoituu huomaamatta.
Asiaan: nämä kolme uusinta, MIUG3, 7SM ja 5AM tekevät samoja asioita kuin edeltäjänsä mutta lisäksi muuta mitä ilmeni aiemmissa jutuissa. Nyt ei käyttäjän tarvitse huolehtia lainkaan käynnistysprosessista vaikka olosuhteet vaihtuisivat. Vain painaa starttinappia liipaisten (5AM) tai kunnes käynnistyy. (MIUG3 ja 7SM)
Kaasun kääntäminen starttauksen aikana on haitallinen toimenpide ja ECU saattaa oppia virheellisen käynnistystavan johdosta virheellisen tyhjäkäynnin. Se voi kadota tai aiheuttaa sammahtelua yllättäen.
Ainakaan 7SM:n tapauksessa moottori ei käynnisty jos kaasukahvaa on kierretty. Tosin kokemus on vain omasta pyörästäni joka on täysin vakio niiltä osin. Tästä väärästä toimenpiteestä jää vikalogiin ilmoitus.
5AM ja MIUG3 tapauksessa jossa kaasuvaijeri säätää kaasuläppää kaasun kiertäminen aiheuttaa että kone saa käynnistettäessä ilmaa suhteessa enemmän kuin polttoainetta eli ryypytystä ei tapahdukaan ja käynnistyminen on heikkoa tai ei tapahdu lainkaan.
Lukuun ottamatta 7SM:ää on nykyisissä ja osassa vanhempia moottorinohjauksia toiminto jolla saa "kastuneen tulpan" kuivatuksi eli liiallisen polttoaineen saannin seuraukset hoidettua teknisesti kuntoon. Ennen virran kytkemistä käännetään kaasukahva täyden kaasun asentoon eli aivan pohjaan, laitetaan virta päälle ja startataan edelleen kaasu täysillä. Silloin ei tapahdu lainkaan ruiskutusta eikä siten ryypytystäkään. Myöskään kipinää ei tule eikä kone käynnisty. Tällä toimenpiteellä saadaan "tulvinut" polttoaine pois moottorista ja palotilat kuiviksi.
Toimenpiteen jälkeen pitää antaa, katalysaattorimallisen pyörän ollessa kyseessä, pyörän seisoa muutamia minuutteja ennen uutta käynnistysyritystä että mahdollisesti nestemäisenä pakoputkeen mennyt bensiini höyrystyisi kokonaan.
Huomioon on otettava seikka on että jos starttaa kaasu hieman auki ja moottori saa liiaksi ilmaa voi käydä kuitenkin niin että seos ei syty ja palamatonta bensiiniä jää palotilaan ja se kastelee tulpan.
Jos moottorinohjausta on muutettu tai sitä on muokattu ulkoisesti voi käynnistysprotokolla muuttua erilaiseksi. Vakiokuntoisissa järjestelmissä kuitenkin kannattaa lukea omistajan käsikirjasta miten käynnistys tapahtuu niin kuin on suunniteltu. Voi säästyä muutamalta murheelta myöhemmin.