Kirjoittaja Aihe: Kaasukahvan kääntö käynnistyksen aikana  (Luettu 3217 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Kaasukahvan kääntö käynnistyksen aikana
« : Syyskuu 04, 2017, 13:15:39 ip »
Toimenpidettä näkee aika-ajoin.
Käytännössä silloin tekee virheen. Monet pyörät eivät edes suostu käynnistymään jos kaasukahvaa on kierretty edes hieman kun virta on päällä. Koskee erityisesti niitä malleja joissa on kaasukahvalta vaijerilla yhteys kaasuläpän akselille.

Tämän vuosituhannen moottorinohjaukset ottavat käynnistystoimenpiteen proseduurit haltuunsa ja siten automatikkaa hoitaa rikastuksen ja pitää huolta siitä että moottori ei sammu. Erityisesti CARC-mallien (5AM) omistajat tietänevät tämän sillä käynnistys niissä on kokonaan automatisoitu: käynnistysnappia vain "liipaistaan" ja moottori käynnistyy. Joskus järjestelmä tekee jopa uusintayrityksen jos lämpötila on hyvin alhainen. Käynnistinnapin pohjassa pitäminen ei pidennä käynnistyssykliä. Tyhjäkäynnin säädöstä huolehtii askelmoottori jonka ohjaus (ECU) määrittelee rikastuksen aikaisen kierrosluvun. Kaasuvaijeri välittää liikkeen kaasukahvalta kaasuläpälle.

California 1400 malleissa (7SM) on palattu kuljettajavetoiseen käynnistykseen eli startti pyörittää kunnes starttaus lopetetaan kun moottori on käynnistynyt tai sitten ei ole. Kaasuläppää käyttävä moottori säätää kierroslukua eikä ole mekaanisesti yhteydessä kaasukahvaan. Kaikki hallinta moottorin toiminnassa on ECU:n säätämää kunnes kuljettaja kiertää kaasukahvaa ja sen liikematkan ja kiertonopeuden ECU ottaa vastaan ja käsiteltyään tiedon syöttää sen kaasuläppää säätävälle moottorille. Välissä on erilaisia "suodattimia" jotka määrittelevät miten kaasuläpän liikemäärä- ja nopeus välitetään kaasuläppää säätävälle moottorille. Vaikkapa sadeasetus joka tekee kaasukahvasta hyvin hidastoimisen. Vaikka vääntäisi kuin kovasti ei tehoa silti tule. Asetuksia on kaksi muutakin. Myös luistoneston eri asetukset vaikuttavat mutta toisin päin: jos takarengas luistaa niin tehoa pudotetaan vaikka kaasukahvaa vääntäisi kuinka kovasti.

V7 II ja V9 proseduuri (MIUG3) on jotain tästä väliltä. Kaasuvaijeri kääntää kaasuläppää mutta osa hallinnasta on kuitenkin moottorinohjauksella eli ECU:lla. Kaasukahvaa ei pidä kääntää käynnistäessä missään edellä mainituissa järjestelmissä. Automatiikka hoitaa homman.

Jos kaasukahvaa käännetään CARC- ja MIUG3 järjestelmissä oppii ECU väärille tavoille. Voi ilmetä käyntihäiriöitä tai huonoa käynnistyvyyttä. Nämä nykyiset järjestelmät koittavat opetella käyttäjän tapaa käsitellä pyöräänsä mutta ne voi opettaa myös väärille tavoille.

On ainakin kaksi menetelmää nollata väärinopittu tilanne. Tietokoneavusteisesti nollaamalla opittuja tiedostoja tai opettamalla pyörä oikeille tavoille. Jos oppii väärätkin niin oppii myös oikeat tavat.

Kaksi identtistä pyörää voivat toimia eri tavoilla ajossa. Johtuu niiden kuljettajien tavoista käyttää pyöräänsä.



I.H.

  • Viestejä: 1 264
Vs: Kaasukahvan kääntö käynnistyksen aikana
« Vastaus #1 : Syyskuu 04, 2017, 13:50:08 ip »
Kaasutin moottoreissa tilanne on ilmeiseti toinen, olen nähnyt sellaisia YouTube-videoita jossa pitkään seissyt Guzzi käynnistetään ensin kaasua kiertämällä monta kertaa pohjaan asti   ???
Titaniumin kuski

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kaasukahvan kääntö käynnistyksen aikana
« Vastaus #2 : Syyskuu 04, 2017, 14:33:29 ip »
Toimii rikastimena, jos on pumppukaasarit. Eli ei toimi esim PHBH-kaasuttimilla, kun ei ole kiihdytyspumppua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Kaasukahvan kääntö käynnistyksen aikana
« Vastaus #3 : Syyskuu 04, 2017, 19:27:24 ip »
niinhän se meni 60 - 70 luvulla, volsun bi metalli jousi korotettu joutokäynti meni päälle vain kaasun pohjaan polkemalla, kiidytyspumppu kaasarit kans sylki suihkuputkesta bensaa vain kaasua polkemalla, nykyään on vaikeampaa kun sähköä välissä, toi mille ei lähe tulille ellei käännä kaasua kun pyöräyttää, se on vuodesta -99 sen verran veressä että ei oikein tiedä mitä siinä tulee tehtyä mutta on se käymään saatu tähän asti

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasukahvan kääntö käynnistyksen aikana
« Vastaus #4 : Syyskuu 04, 2017, 21:14:36 ip »
Kätevästi keskustelu meni sinne minne ei pitänyt. Edellä mainitut toimenpiteet ovat juurikin kaasutinkoneille.

Tein siis tutkimusta 5AM:n, MIUG3:sen ja 7SM:n suhteen miten käynnistys pitää tehdä oikein ettei tule ongelmaa jatkossa. Automatiikka hoitaa käynnistyksen joko täysin tai osittain em moottorinohjauksissa.

Starting up the engine
The vehicle has an automatic starter and does not require any special instruction for cold start.
If the ambient temperature is low (near or below 0°C / 32°F) the automatic starter activates, increasing the number of revs until the ideal engine temperature isreached and disconnects itself automatically.
NOTE
THE AUTOMATIC STARTER CANNOT
BE ACTIVATED MANUALLY.

Yllä lainaus 7SM:n käyttöohjeesta. Sama litania hieman eri sanoin on myös 5AM:n ja MIUG3:n ohjeessa. Käynnistystä ennen tai sen aikana ei siis pidä kajota mihinkään. Antaa vain automatiikan hoitaa käynnistys loppuun.
Lisäksi kylmällä säällä järjestelmä kaasuttelee moottoria automaattisesti.

Muualla on mainittu että olisi hyvä joka käynnistyksen yhteydessä antaa käyntiinlähdön jälkeen moottorin käydä tyhjäkäyntiä muutama minuutti.

Sama asia myös toisinpäin: kun tullaan ajosta olisi hyvä antaa koneen käydä hetki tyhjäkäyntiä ennen sen sammuttamista. Sammuttamishetkellä ei saa antaa koneelle kierroksia. Kaasukahvaan ei siis pidä koskea käynnistettäessä tai sammuttaessa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kaasukahvan kääntö käynnistyksen aikana
« Vastaus #5 : Syyskuu 05, 2017, 00:15:54 ap »
Lainaus
Kätevästi keskustelu meni sinne minne ei pitänyt. Edellä mainitut toimenpiteet ovat juurikin kaasutinkoneille.
Mahtaako olla niin, että kun mennään Carc -mallien 5AM ecusta vanhempaan päin: 15RC, 15 M, 16M, P8 ja P7, kuljetaan tässä käynnistysasiassa kohti "kaasutinkoneiden toimintalogiikkaa". Mitä vanhempi ecu, sen vähemmän se "osaa"?

Sitten on vielä ne "itse itseä komentaen muutetut moottorinohjaukset", jotka saattavat vaatia protokollasta poikkeavia epäortodoksisia toimenpiteitä, mitä ei minkään valtakunnan ohjekirjoissa selosteta. Mutta se on asia erikseen (TT:n ja minun 15M ecut tällä hetkellä); poikkeukset vahvistavat säännön.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Kaasukahvan kääntö käynnistyksen aikana
« Vastaus #6 : Syyskuu 05, 2017, 11:13:20 ap »
Lainaus
Kätevästi keskustelu meni sinne minne ei pitänyt. Edellä mainitut toimenpiteet ovat juurikin kaasutinkoneille.
Mahtaako olla niin, että kun mennään Carc -mallien 5AM ecusta vanhempaan päin: 15RC, 15 M, 16M, P8 ja P7, kuljetaan tässä käynnistysasiassa kohti "kaasutinkoneiden toimintalogiikkaa". Mitä vanhempi ecu, sen vähemmän se "osaa"?

Sitten on vielä ne "itse itseä komentaen muutetut moottorinohjaukset", jotka saattavat vaatia protokollasta poikkeavia epäortodoksisia toimenpiteitä, mitä ei minkään valtakunnan ohjekirjoissa selosteta. Mutta se on asia erikseen (TT:n ja minun 15M ecut tällä hetkellä); poikkeukset vahvistavat säännön.

Vanhemmat Camnin mainitsemat ECUt käyttäytyvät enemmän kaasuttimien lailla. Niissäkin on päälle päin näkymätöntä logiikkaa kuten käynnistyksen yhteydessä sytytyksen myöhäistäminen hetkeksi ettei kone potkaise takaisin jos käynnistyskierrokset ovat alhaiset ja tietenkin käynnistysrikastus jonka ensimmäinen vaihe on ryypyttänyt jo ennen kuin starttinappiin on edes koskettu. Ensimmäisten käynnistyspyörähdysten aikana osassa malleja ei kipinää tule lainkaan mutta polttoainetta ruiskutetaan. Näin varmistuu se että kone pyörii riittävän nopeasti ja seosta on palotilassa kun kipinä ilmestyy.

Samoja toimia tehdään analogiapyörille käynnistyksen edellä: sytytystä säädetään myöhäiselle ja ryypytetään runsaasti ennen käynnistystä. Digitaalisessa järjestelmässä asia hoituu huomaamatta.

Asiaan: nämä kolme uusinta, MIUG3, 7SM ja 5AM tekevät samoja asioita kuin edeltäjänsä mutta lisäksi muuta mitä ilmeni aiemmissa jutuissa. Nyt ei käyttäjän tarvitse huolehtia lainkaan käynnistysprosessista vaikka olosuhteet vaihtuisivat. Vain painaa starttinappia liipaisten (5AM) tai kunnes käynnistyy. (MIUG3 ja 7SM)

Kaasun kääntäminen starttauksen aikana on haitallinen toimenpide ja ECU saattaa oppia virheellisen käynnistystavan johdosta virheellisen tyhjäkäynnin. Se voi kadota tai aiheuttaa sammahtelua yllättäen.

Ainakaan 7SM:n tapauksessa moottori ei käynnisty jos kaasukahvaa on kierretty. Tosin kokemus on vain omasta pyörästäni joka on täysin vakio niiltä osin. Tästä väärästä toimenpiteestä jää vikalogiin ilmoitus.

5AM ja MIUG3 tapauksessa jossa kaasuvaijeri säätää kaasuläppää kaasun kiertäminen aiheuttaa että kone saa käynnistettäessä ilmaa suhteessa enemmän kuin polttoainetta eli ryypytystä ei tapahdukaan ja käynnistyminen on heikkoa tai ei tapahdu lainkaan.

Lukuun ottamatta 7SM:ää on nykyisissä ja osassa vanhempia moottorinohjauksia toiminto jolla saa "kastuneen tulpan" kuivatuksi eli liiallisen polttoaineen saannin seuraukset hoidettua teknisesti kuntoon. Ennen virran kytkemistä käännetään kaasukahva täyden kaasun asentoon eli aivan pohjaan, laitetaan virta päälle ja startataan edelleen kaasu täysillä. Silloin ei tapahdu lainkaan ruiskutusta eikä siten ryypytystäkään. Myöskään kipinää ei tule eikä kone käynnisty. Tällä toimenpiteellä saadaan "tulvinut" polttoaine pois moottorista ja palotilat kuiviksi.
Toimenpiteen jälkeen pitää antaa, katalysaattorimallisen pyörän ollessa kyseessä, pyörän seisoa muutamia minuutteja ennen uutta käynnistysyritystä että mahdollisesti nestemäisenä pakoputkeen mennyt bensiini höyrystyisi kokonaan.

Huomioon on otettava seikka on että jos starttaa kaasu hieman auki ja moottori saa liiaksi ilmaa voi käydä kuitenkin niin että seos ei syty ja palamatonta bensiiniä jää palotilaan ja se kastelee tulpan.

Jos moottorinohjausta on muutettu tai sitä on muokattu ulkoisesti voi käynnistysprotokolla muuttua erilaiseksi. Vakiokuntoisissa järjestelmissä kuitenkin kannattaa lukea omistajan käsikirjasta miten käynnistys tapahtuu niin kuin on suunniteltu. Voi säästyä muutamalta murheelta myöhemmin.