Kirjoittaja Aihe: Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa  (Luettu 11849 kertaa)

puolapek

  • Viestejä: 40
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« : Tammikuu 24, 2007, 06:04:31 ap »
Moi!

Niin, ajattelin, että voisi olla mielenkiintoista kuulla tositapahtumia erilaisista omaa pyörää kohdanneista tekniikkaongelmista reissuilla kaukana kotoa. Miten ongelmasta selvittiin ja mikä ehkä oli homman opetus ? Olisiko ongelmaan mahdollisesti voinut jotenkin etukäteen varautua ym.

Paljon pitkiä matkoja reissanneilla varmaan riittäisi juttuja jaettavaksi meille, jotka vasta pidempää reissua ovat suunnittelemassa.  Hyvät vinkit kokeneimmilta matkamotoristeilta saattavat olla jossain tilanteessa kullanarvoisia ensikertalaisille.

Ei muuta kuin tositarinoita kehiin!!

  • Vieras
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #1 : Tammikuu 24, 2007, 12:08:44 ip »
Terve!

Laitetaas tähän kaksi minulle ikimuistoista tarinaa:

1. Tapahtui 90-vuvun alkupuolella, matkalla H-D-ralliin, Kajaanin pohjoispuolella. Ajopyöränä hurja vuoden -57 Sportti.

Ajoin vauhdikkaasti hyvällä tiellä ja nautittavalla suoralla. Yhtäkkiä kauhea pamaus ja meteli. Etupytystä oli lähtenyt koko käyrä ja vaimennin lentoon. Näin peilistä kun takanani tiellä pomppi koko hässäkkä jonnekin ojaan. Onneksi takanani ei tullut ketään.

Eipä muttia.. Kohdallani oli juuri sopivasti opastusparkki. Siihen pyörä parkkiin ja juoksujalkaa pakoputkistoa etsimään.

Hässäkkä oli onneksi säilynyt kohtuullisen vahingoittumattomana. Tosin kiinnitysmutterit olivat irronneet ja hävinneet. Mites nyt.....:O 

Heh, hee.... pysähdyspaikan opastuskilvestä ruuvit ja mutterit irti ja virittelin niistä uudet kiinnitykset. Ei nyt olleet ihan oikeanlaiset mutta ajoin vuotavilla putkilla perille asti ilman ongelmia:D

Leatherman-työkalu on kätevä.

Mitä tästä opin.

Aina kun on levähdystilanteita, niin katson pikaisesti kiinnityksiä. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta kun mutterit löystyy tärinästä. Sama tarkistus aina kun pyörän pohja osuu esim. kivetykseen tai korokkeiden reunaan.

Kokemuksen mukaan tarkistan levähdyksen aikana ja sen jälkeen lähtöönmenossa:

Onko avatut laukut kiinni. Onko taskut kiinni. Onko kypärä kiinni jne. Varmista myös, että kyydissä olijalla on kaikki kunnossa. Tankkauksen jälkeen tarkista, että tankkilaukku on paikallaan.

2. Oltiin muutama vuosi sitten reissulla kaverin kanssa Saksan maalla ja häneltä unohtui tankkilaukku tankkauksen jälkeen takalaukun päälle. Hän huomasi sen vasta jonkin matkan päästä. Sitä sitten haettiin Saksan moottoritiellä muutama kilsa ja toki ajettiin vastasuuntaan pientareella sitä etsien. Voitte kuvitella miltä tuntui kun rekkaa tuli vastaan valot välkkyen torvia toitotellen. Laukku löytyi keskikaistan (3 kaistaa) keskeltä vahingoittumattomana. Kuvitelkaa vielä mitä oli hakea se juosten sieltä Saksan ruuhkassa ja liikenteen vauhdissa. Koittakaa poimia laukku maasta täydessä juoksuvauhdissa:( (niin ja huom. viisikymppiset äijät!)

Eli: Tarkista, tarkista ja vielä tarkista. Ja se Leatherman:cool:

Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Ei ollut ihan topicin mukaisia teknisiä ongelmia mutta tärkeitä asioita.


-Lexa-

http://web.mac.com/lexasgarage
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 24, 2007, 12:13:00 ip kirjoittanut Lexa »

Rauno

  • Viestejä: 186
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #2 : Tammikuu 24, 2007, 12:24:37 ip »
Hei

Pari tositarinaa viimekesältä (06): Oltiin emännän kanssa matkalla Turkuun kun ennen välietappi Jyväskylää alkoi kardaanin tukilaakeri pitään semmosta krouskutusta ettei pahemmasta väliä. Siinä systerin luona yöpyissä raottelin suojakumia ja kun ei irtoroinaa näkyny soittelin Piikkiöön (olin saanut käsityksen kaikkien Guzziilaisten puheista hyvästä palvelusta) oisko heillä osia ja haluja korjata ko. pyörää. Oli torstai ja sanoivat että kiireitä, ei ehi tekeen, pyörä ois joutanu olemaan torstaista maanantaihin siellä kun itse olin Maarianhaminassa, sanoivat että soittele lauantaina josko maanantaina. Soitin lauantaina, eivät luvanneet mittään, ajelin maanantaiaamuna Turusta (kotimatkalla) Piikkiöön jos kumminkin ottaisivat sisään, mutta ei. Kyselin laakeria, ois maksanu melkein 40€, ei kiitos, (sama SKF paikallisessa laakerikaupassa 8,9€) ostin kunnossaolevan käytetyn ristikon ja tilasin uudet puolat, kiittelin ja poistuin reilun 500kilsaa sydän syrjällään pirunmoista krousketta kuunnellen kotiin. Loppuviikosta puolat tuli postissa, purin kardaanin ja totesin laakerin olevan silippuna, Pohjolantekniikasta uusi SKF ja Piikkiöstä ostettu ristikko ja svingi kasaan ja uudet puolat kiinni. Seuraavana päivänä kohti Karigasniemiä ja Norjaa. No kardaanin laakeri rupes huutaan Tornion jäläkeen, vaan siihenhän korvat oli jo tottunu. Ylläsjärvellä Gali tykkäs, että nyt käyvään vain yhellä pytyllä, en lannistunu siitäkään, tankattiin ja ostettiin evästä Eelin kaupasta ja nilikutettiin yhellä pytyllä 10km kohti Kittilää. Levähyspaikalla, samalla kun emäntä kokkaili pottuja, ruuvailin tuluppia ja kattelin kaasareiden siivilöitä josko roskia ois, vielä piruuttani kiristelin uusista puolista tulupanjohtoja. Enepiä en siinä ruokaa ootellessa kerenny, kiroilin ja päätin että reissu tehhään vaikka yhellä pytyllä käyden. Kun leiri oli purettu, matka jatkui kuin mitään ei olis ollukkaan, mitä ny se ulina laakerista, reilu 2000km pyörittiin kuin tyhyjää vain.

Onhan näitä tarinoita harva se kesiltä, mutta seikkailumieltä ja huumoria, ku Guzzilla päästelee.

T Rauno

Ekku

  • Viestejä: 894
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #3 : Tammikuu 24, 2007, 12:28:46 ip »
Ainahan sitä jotain pientä on sattunut.

Muutama vuosi sitten alkoi Saksassa SP-tonnisen voimansiirto pitämään  semmoista hieman metallista sivuääntä ja samalla tärinäkin lisääntyi  jonkin verran.

Siinä sitten arvoin, että joko tuolla ajaisi kotia asti vai korjauttaako se sitten siellä Germaaniassa.

Onneksi olin jo lähtiessä suunnitellut käyväni muutamissa Guzzin varaosia myyvässä kaupassa, joten tiesin mistä etsiä.

Olin muutaman sadan kilometrin päässä Nordkirchen - nimisestä  pikkukylästä jossa toimii sellainen Escher-niminen Motoguzzi-dealeri,  joka näyttää tekevän aika paljon varaosa kauppaa myös netin  välityksellä.

Paikan päällä diagnosoivat vian purkamatta perämurikan sisälle ja sanoivat että kyllä se kuntoon saadaan.

Päivä vaan sattui olemaan lauantai ja asentaja sanoi että hommaan ryhdytään sitten maanataina ja silloin se laitetaan kuntoon.

Liikkeen pitäjä kyyditsi minut sitten paikalliseen Gasthaussiin ja  neuvoi tien paikallisen skootterikauppiaan luokse, jotta sain  viikonlopuksi "pyörät" alle.

Vuokrasin 125-kuutioisen nelitahtiskoottein jolla sitten päristelin viikonlopun.

Palauttaessa oli vuokraaja hieman myrtynyt, kun olin ajanut sillä rakkineella yli 300 kilometriä kahdessa päivässä.

Maanantaina tuli perä kuntoon. Yksi hammas oli poikki siitä vinohampaisesta kardaanissa kiinni olevasta rattaasta.

Sisälle laitettiin kaikki uutta ja Visa vinkui.

Eipä tuossa koskaan mitään suurempaa remonttia ole tullut, mitä nyt  joskus katkeilee kaasu tai kytkinvaijereita tai kaasuttajat irtoaa tai  jotain pientä...

Janne K

  • Viestejä: 154
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #4 : Tammikuu 24, 2007, 14:48:05 ip »
Minä en ikinä missään pidemmällä ole käynyt. Sattunut on kuitenkin:

Toissakesänä päätti nokkaketjun rattaan kiristysmutteri löystyä nokka-akselin päästä ja lukitustappi pääsi hyppäämään paikaltaan. Matka stoppasi siihen, mutta olin onneksi jo 15 km päässä kaverin luota. Viikonlopun kalareissun aikana järkkäsin sitten toisen kaverin pakulla hakemaan. Onneksi ei ollut täysi katastrofi, mutta venttiilit meni lopulta uusiksi ja ohjaimet samassa rytäkässä.

Ekana kesänä ajelin Pieksämäeltä Helsinkiin suurelta osin yhdellä pytyllä puolan kärvähdettyä. Hajoaminen taas johtui puolanjohdon hapettumasta.

=> Mitä näistä oppii? Kaiketi tekemään huolellista huoltoa.

poku

  • Viestejä: 133
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #5 : Tammikuu 24, 2007, 19:26:01 ip »
vuodesta -80 Guzzilla ympäri eurooppaa ja ilman ongelmia.

Aapo

  • Viestejä: 716
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #6 : Tammikuu 26, 2007, 08:39:34 ap »
Joskus 80-luvun puolivälissä oltiin tulossa Belgradista Italian kautta ylös. Jossain Anconan yläpuolella alkoi 850 T:n latausvalo palaa. Huoltiksella tutkimaan syytä ja laturi muruiksi. Eihän siitä ilman mittareita tolkkua saanut, kaikki näytti päällisin puolin olevan kunnossa, joten kyselemään esim yleismittaria lainaksi huoltikselta. No yhteistä kieltä ei tietenkään löytynyt, mutta euroopaksi (viitoilemalla) ja italiaksi tyyliin "problemi di alternatori" Saatiin kuitenkin selväksi, etteivät voisi auttaa, mutta Milanossa olisi Guzzi korjaamo. No eikun sinne sitten. Guzzi työntämällä käyntiin, ettei akku kulu, ja menoksi. Milanoon tultiin sen verran myöhään, ettei edes ruvettu etsimään pajaa, vaan yösijaa. Jostain melkein keskikaupungilta löydettiin joku sopiva hotla ja jo tässä vaihessa "sujuvalla" italialla saatiin homma hoidetuksi ja jopa puhelinluettelosta löydettiin pajan osoite. Seuraavana päivänä kohtalaisessa sateessa etsimään, ja löytyihän se. Ehkä enemmän tuurilla kuin taidolla, vaikka kaveri (ajoi silloin Norton Commandolla) kyllä onkin erinomainen suunnistaja.

Siellä pajalla puhui pomo englantia ja tilanteemme tajuttuaan otti homman heti hoitoon. Korjausmenetelmä oli, vaihda osia kunnes lataa. Siis ei mitään turhia mittauksia. No ankkurin vaihdolla se lataus taas löytyi. Oli elämäni "kallein" remontti, jotain 120 000,- ... liiraa. Jotain päälle kolmesataa markkaa. Kova oli Guzzisti se pomo, joku Carlo Ponti tai sinne päin, näytteli kuvaa itsestään vee-kasi Guzzin puikoissa ja kehui tuntevansa hyvin porukkaa Guzzin tehtailla. No me tietty yllytettiin miestä soittamaan sinne ja kysymään, josko vierailu tehtaalla onnistuisi. Kaveri soitti, mutta vastaus oli, ettei homma nyt onnistu, kun on juuri mallinvaihdot meneillään, mutta museoon kyllä pääsisi. Museo jäi sillä kertaa käymättä, toisella reissulla kyllä.

Joku vuosi myöhemmin alkoi Sveitsissä LM IV:n jalkatappien tärinä olla sitä luokkaa, että ristikon vaihto oli ajankohtainen. Sveitsissä asuva kaveri (California-kuski) tunsi paikallisen Guzzi-korjaamon, joten homma saatiin hoitumaan lauantaista huolimatta.

Kerran reissusta palatessa ei Lemppari käynyt enää joutokäyntiä. Pakoventtiilit palaneet, mutta ei se kotiutumista haitannut.

Tankkilaukun pudottamisesta tuli oma kokemus mieleen. Saksan autobaanalla kaveri rupesi kokeilemaan mitä gpz500 Kawa kulkee. Minä jäin vähän liikenteeseen jumiin ja kun baana sitten vapautui niin luistit kattoon. Mittarissa n. 220, autobaanan sillan sauma, kun pyörä ikäänkuin hyppäsi eteenpäin. Pelko kouraisi vatsanpohjassa, kädellä varovainen kokeilu selän taakse. EI SIVULAUKKUJA! Pikainen pohdinta, pysähdynkö vai annanko lisää hanaa. Päätin pysähtyä. Sehän kestää jokin matkaa päästä kahden kaistan yli pientareelle. Guzzi sivutuelle ja vapisevin käsin röökiksi. Ja miettimään, ajanko piennarta pitkin takaisi (EHDOTTOMASTI KIELLETTY), vai ajanko muutaman kymmenen kilsan lenkin oikeaoppisesti ramppien kautta takaisin. Onneksi ohiajava rekka tööttäsi ja näytti käsimerkein, että odota siinä. Sitten hidasti joku henkilöauto ja sieltä huudettiin, että laukkuja poimitaan tieltä. Kului ehkä 10- 15 minuuttia (olivat muuten piiiiitkiä minuutteja, sitä ehti miettiä, mitä kaikkea siellä on tapahtunut. Siellähän olisi pahimmillaan saattanut syntyä kunnon ketjukolari ja vaikka ruumiita) No sitten joku henkilöauto pysähtyi, ja vänkärin puolella istunut nainen nousi ylös otti takaluukusta ne sivulaukut ja kysyi olinko mahdollisesti hukannut sellaiset. En ole ikinä ketään niin sydämestäni kiittänyt. Nainen hyppäsi autoon ja häipyivät maisemaan, ennen kuin ehdin tarkemmin kysellä miten hitossa he olivat pystyneet ne laukut sieltä baanalta noukkimaan.

Laukut olivat tyyppiä hihnoilla yli satulan keinonahkaiset polkupyörälaukut aputelineessä ilman lukituksia.  Kyllä! Köytin ne loppumatkaksi hyvin kiinni ja kotona rakentelin sitten lukitukset. Laukut oli kyllä vähän hurjan näköiset, mutta tekivät vielä monta reissua ennen uusia samanlaisia.

Tulipas pitkä sepustus, kerrotaan muista kommelluksista joku toinen kerta, kiinnosti sitten ketään tai ei.

 

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #7 : Tammikuu 29, 2007, 10:22:38 ap »
Guzzi ei ole pahemmin kiukutellut reissussa, mutta kerran sattui pikkujuttu...

Olin Kirkenesistä matkalla kohti Osloa Norjan kuutostietä pitkin kun jossain Altan lähellä pidin tauon.

Tauon jälkeen ei lähtenytkään mopo (Cali) käyntiin. Vika oli outo, oli starttinappula mennyt sijoiltaan, osunut tankkilaukkuun pysäköidessä.

Eipä ollut just sen kokoista kuusioavainta mukana mutta tuttu ural-mies sattui paikalle ja lainasi kalua. Ja matka jatkui.

Hyvä ja halpa reissu, Norja päästä päähän.

MotoJussi & California K

Ykä

  • Viestejä: 188
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #8 : Tammikuu 29, 2007, 13:04:27 ip »
Hauskoja sattumuksia varsinkin nuo laukkujen lentämiset (ei ole tarkoitus irvistellä) mutta osaan kuvitella kuolemaa halveksuvat syöksyt pudonneiden laukkujen perään 200 km/h ajavien Mersujen ja Bemarien seassa autobaanalla:O.

Itselläni niillä vähillä pidemmillä reissuilla Guzzilla ei mitään kommelluksia tullut mutta lähempänä kotikulmia kylläkin.

Kerran oltiin työkäverin mökille Imatran suuntaan lähtöä tekemässä ja 500m kotoa kauhea pauke ja kone säksätti ottaen vain kierroksia muttei tyhjäkäyntiä. Tuli kunnon backfire niin, että toinen kaasari irtosi kumistaan.  Ei enää millään käyntiin ja siinä kaverin pihalla puoli pyörää purkamaan mutta ei mitään vikaa siinä sitten keksinyt. Ei muuta kuin työntämään pyörää kotitontille (pikkupojat uteliaana tietysti tien varressa katseli kun setä työnsi takaisin pyörää, jota juuri äsken ajoi toiseen suuntaan:D) - sillä hetkellä pieni varjon häivähdys kävi Guzzi-ylpeyden yllä... No kotona jatkoin sähköosien räpläystä ja kovasti epäilin puolan menneen mutta mitattuna kumpikin ok, piranhaboxin liittimiä putsailin ym. Lopulta mopo sitten käynnistyi mutta vika jäi mysteeriksi - talvella koneen purettuani huomasin toisen sytytysanturin saaneen kipeää jossain vaiheessa ja ilmeisesti siinä oli joku on-off kosketushäiriö. Vaihdoin osan uuteen ja pimenemisiä ei enää ilmennyt.

Toinen sattumus oli Pukkilan maisemissa maisema-ajelulla kun poikettuani kus.. siis mäntymetsää ihailemassa ja tullessani metsäpolun risteyksestä isommalle hiekkatielle niin joku paikallinen vatanen mutkan takaa kaahasi niin, että äkkiä käsijarrulla runttasin pyörän seis (jalat oli vielä maassa, eikä ehtinyt polkimelle monoa laittaa). Hiekalla mopo sitten kyljelleen kävelyvauhdista, ei vaurioita hyvä juttu!

No siitä jatkoin matkaa ja pienen nykimisen jälkeen veto tosi onnetonta, vähän matkaa madeltua koitin toisen sylinterin olevan ihan kylmä - kiroilin sytkän taas reistailevan... raastavan pitkän matkan nilkutin kotiin yhdellä pytyllä ja pihassa tulpat irti keittiön pöydälle yöksi kuivumaan, ajattelin jatkaa korjaamista aamulla.  Noh aamulla sitten tulpat kiinni, starttaus ja kone KÄYNTIIN?!     Totesin toisen kaasarin siinä kyljellään käydessä tulvineen sylinterin märäksi.... harmitti vaan jälkeenpäin kun varatulpat oli kyydissä mukana - pienellä operaatiolla matka olis jatkunut iloisemmissa merkeissä kotia kohti:X.

 

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #9 : Heinäkuu 05, 2007, 17:07:28 ip »
Terve!
Tänään tehtiin vaimon kanssa mukava retki Hankoon. Retki meinasi stopata menomatkalla Virkkalan Essolle. Syynä matkanteon äkkiloppuun oli niinkin typerä juttu, kun huoltsikalle mentiin hakemaan vettä (juotavaksi) otin avaimet  virtalukosta niin huolimattomasti että ne holahtivat stongan alta suoraan tankin ja rungon väliin!!! Tankin runkokolo on sen verta iso että avaimet katosivat sen uumeniin kuin kärppä kivikkoon.  :O

Sormilla tunnustellen niitä ei löytynyt. Mikä avuksi?! Sarkastisesti sanoin vaimolle, että onpa hyvä että sinulla on vara-avaimet mukana kuten reissuilla kuuluukin, tietäen hyvin että ne mollottovat piirongin laatikossa :X

Ratkaisu oli selvä, tankki piti saada pois paikoiltaan jotta avaimiin pääsisi käsiksi. Tankin poissaanti vaatii satulan irroittamisen, koska kiinnitysruuvi on satulan alla. Samoin siellä olivat kuusiokoloavaimet, joilla tankki olisi pitänyt irroittaa. Satulanhan taas irroitetaan avaimella, joka luraa tankin ummenissa!!!

Ensimmäisenä vaihtoehtona ajattelin että nostan Calin ylösalas ja ravistan avaimet ulos kolosesta. En kuitenkaan tehnyt sitä, koska öljyt olisivat valuneet pyttyihin ja se ei ole hyvä juttu.

Päädyin satulan irroittamiseen väkivalloin. Sehän ei ollut kovinkaan helppo juttu. Lukkomekanismi olikin sen verta lujaa tekoa ettei se käsivoimin irronnut. Satulan etureuna on kahden korvakkeen takana ja satulan muovirunko antoi sen verran periksi, että vääntämällä satulan etureuna irtosi korvakkeiden takaa. Sain raosta kuusiokoloavaimet käsiini. Vaimo piti satulan reunaa ylhäällä, kun ruuvasin kiinnityspultin irti. Voilá! Tankki ylös ja avaimet löytyivät kaapeleiden seasta sellaisesta paikasta ettei niitä olisi saanut ulos rautalangallakaan onkimalla.

Episodin opetukset!
1. Vara-avaimet on hyvä pitää reissussa mukana
2. Tankin ja rungon välinen kolo on hyvä tukkia jotenkin.
3. Perustyökalut on hyvä pitää aina mukana 

T: Kimmo
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 05, 2007, 17:08:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #10 : Heinäkuu 06, 2007, 07:04:47 ap »
Ainahan sitä sattuu ja tapahtuu.
Floridasta meni puola, onneksi ihan kotinurkilla. Käypi Guzzi yhdellä pytyllä, kuten monet tietävät.
Nevadalle sattui peurakolari, mutta sehän ei taida olla tekninen vika?
Californiasta meni puola, Tartossa - siellä on muuten Guzzin huolto, mutta ei tietenkään sellaista puolaa. Käypi Guzzi yhdellä pytyllä...
Sitten meni syttyboxi just samana päivänä, kun piti lähteä uudelleen reissuun - onneksi kone kävi ja pyörä saatiin Piikkiöön, josta saatiin uudet puolat niin, että en myöhästynyt laivasta.
Mekaanisia vikoja ei ole ollut - tai siis menihän Tanskassa kerran kytkinvaijeri... se oli helppo juttu.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2007, 07:06:00 ap kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

Pexi

  • Viestejä: 174
    • http://pexi.smugmug.com
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #11 : Heinäkuu 06, 2007, 10:02:31 ap »
Vikoja, joita olen omien Guzzien kanssa onnistunut kohtaamaan:

- Kytkinvaijeri katkesi 750 Brevasta.

- Norge pamautti ajoneston päälle 150 km/h vauhdissa taalla Ranskassa moottoritiella uloimmalla kaistalla ja suht vilkkaassa liikenteessa. Guzzin lisavarustehaly oli sanonut sopparinsa irti jo 10 paivan sisalla asennuksesta. Matka jatkui hinausauton lavalla.

- Norge tyssasi rautaperseajon yrityksessa moottoritien huoltsikalle tankkauksen jalkeen tuntemattomaksi jaaneen vian vuoksi: oljynpaineen varoitus paalle, moottori seis ja normaalit tarkastukset, uusi starttaus ja kaikki ok, mutta ennenkuin sain kyparan ja kamat niskaan uudelleen, ehti kone stumpata eika startti enaa suostunut pyorittamaan myllya. Matka jatkui kuitenkin hinausautokyydin jalkeen omin voimin ja paluumatka, eli  800 km ajoa sujui viela samana paivana ilman teknisia murheita. Oljynpaineen varoitus vilkahti sen jalkeen muutaman kerran ennenkuin sain vehkeen 10000 km huoltoon. Huollossa ei kuulemma havaittu mitaan erikoista, mutta sen jalkeen ei ole ollut ongelmia, mutta enpa ole paljon tuolla ajanutkaan, kun taalla on nyt aivan liian lamminta Norgen selkaan.

Moto Guzzi Assistance on hoitanut kaikki nuo hinausautokyydit ja muut kustannukset, joita noista ongelmista on ollut.

Hauskin tapaus reissun paalla kavi kuitenkin sakuissa viime kesana, kun lankomiehen ajopuvun tasku oli "vuotanut" kovien sivulaukkujen avaimet johonkin autobahnalle. Tiirikkamies loytyi sitten muutaman kymmenen kilometrin paasta ja avasi lukot niita rikkomatta noin puolessa sekunnissa ja taas mentiin.

 
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 06, 2007, 10:03:00 ap kirjoittanut Pexi »

lemppari

  • Viestejä: 406
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #12 : Heinäkuu 12, 2007, 13:14:10 ip »
Muutama vuosi sitten päätin näyttää LM 1:selle syntymäkotinsa, ja jatkaa siitä Toscanaa kiertämään. Hyvin meni alas Firenzeen saakka, mutta siellä alkoi styyri takeltelemaan. Alakolmion kummiläpän alta tursuili silloin tällöin pientä peltimujua, joten oli helppo tehdä diagnoosi: Ohjausakselin alemmasta laakerista pyki kartiorullien peltihäkki.

Ratkaisukin tuntui helpolta, ei kun takaisin Mandelloon Agostinille huoltoon. Perillä huomasin tosin, ettei Italiassa ole mikään paikka auki enää elokuun 16! Pykiminenkin oli sillä välin helpottanut, joten käyttöön otettiin plan B. Ajellaan kaikesa rauhassa Etelä-Saksaan tuttuun Guzzihuoltoon, se on aina auki.

Hienosti meni Val di Fassaan asti, jossa pienen Peran kyläpahasen kohdalla ohjaus muuttui tosi teräksiseksi. Haarukka ei käänynyt enää ollenkaan. KOhdalla sattui olemaan kylän ainoa rengasliike/skootterihuolto, joka ajankohdasta huolimatta sattui olemaan auki. Ei kun sisälle kyselemään vaihtoehtoja. Voisin kenties jättää Le Mansin sinne, kunnes paikalliset lomat loppuvat ja saa taas varaosia jne. Matkaa olisi jatkettu mamman pyörällä. Omistajaveikkonen ei osannut kuin omaa Ladinin murretta, eikä italia kuulu omaan kielivalikoimaan, joten kädet jalat ym ulokkeet oli otettava avuksi solkkaamiseen.

Heppu otti sitten pitkän puhelun, jonka päätteeksi ymmärsin hänen kysyvän, voisimmeko odottaa jonkin aikaa, koska hänellä oli ystävä, jolla on saman ikäinen Le Mans, ja jolta kuulemma löytyi ohjauslaakerisatsi! Kamoon! Mikä munkki kävikään. Kellä nyt sattuu olemaan ohjauslaakerit varalla pakin pohjalla! Ajattelin siinä vaiheessa että mitäpä muutama päivä on sen rinnalla, että pyörä olisi jäänyt kuukaudeksi alppikylän talliin odottamaan. Sanoin sitten miekkoselle meneväni etsimään meille majoitusta.

-No no, ystävältäni ottaa muutaman tunnin ehtiä tänne yli solan naapurilaaksosta, ehätti kumikauppias siihen. Ja eikun purkamaan keula ja nykäsemään vanhat laakerit jonkkaan. Sitten meitä kehoitettiinkin menemään lounaalle kaveria odotellessa. Lounas venyi tyypilliseen italialaiseen tapaan kun ei löytynyt ketään jolle maksaa. Takaisin korjaamoon kun ehdittiin, olivat pojat jo kasanneet keulan. Kaveri joka oli tuonut laakerit vuorten takaa, oli jäänyt odottamaan meitä koska halusi nähdä suomalaisen hullun (pazzo) joka oli uskaltanut niin pitkälle pyörällä, jollaisella hän itse ajaa korkeintaan 50-60 km:n lenkkejä!

Ja niin matka jatkui.... Ai niin, lysti maksoi kaikkinensa 350 vanhaa markkaa.
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #13 : Heinäkuu 13, 2007, 07:07:56 ap »
Itsellä parin viikon Lappi/Pohjois-Norjan matka edessä elokuun alussa. California on jo matkakunnossa. Laukkusarja hankittu ym. Myös tubeless -paikkaussarja ja vaahtopullo rengasrikkojen osalle. Mutta mikä palvelu mahtaakaan olla tämä: "Moto Guzzi Assistance on hoitanut kaikki nuo hinausautokyydit ja muut kustannukset, joita noista ongelmista on ollut." josta Pexi kirjoittaa. Voisiko joku valottaa tätä palvelua ja kuinka se toimii.
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

Janne K

  • Viestejä: 154
Millaisia tekniikkaongelmia on osunut kohdalle reissuissa
« Vastaus #14 : Heinäkuu 13, 2007, 07:12:31 ap »
Taitaa olla tuo Pexin luxuspalvelu saatavissa vain tuolla Eteläisessä Euroopassa. Taitaisi olla liian kallista tarjota moista palvelua Suomessa kun ei Guzzi-huoltoja joka pitäjässä ole.