Kirjoittaja Aihe: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä  (Luettu 10810 kertaa)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #15 : Syyskuu 03, 2017, 12:53:32 ip »
Olisiko vain viallinen imuilman lämpötila anturi  ?
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #16 : Syyskuu 03, 2017, 21:21:04 ip »
Olisiko vain viallinen imuilman lämpötila anturi  ?
Ei voi tietää kun ei pääse tutkimaan. Mutta en usko hetikään että antureissa olisi vikaa. Vaikka onhan se mahdollista. Nykyinen moottorinohjaustiedosto voi vain olla hieman laihalla. Kuinka tarkoilla toleransseilla läppärunko kootaan. TPS on sen kiinteä paikalleen prässätty vaihtamaton osa. Jos se on hiemankin pielessä niin oireet sopisivat siihenkin.

Oikea hoito saattaisi olla että korotetaan kylmäkäynnistysrikastusta. Kun kone lämpenee niin lambda tulee mukaan hoitaa seoksen siitä eteenpäin. Olettaisin. Koska lämmin kone toimii oikein.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #17 : Syyskuu 03, 2017, 22:28:35 ip »
Ei kai tps:n säätö lämmöstä muutu. Eikös tämä kuitenkin pelaa lämmettyään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #18 : Syyskuu 03, 2017, 22:41:48 ip »
Se TPS asennus on hieman epätarkka. Jos asennus on sattunut toleranssin toiseen reunaan niin pyrkii olemaan laihalla. Ratkaisu voisi myös olla TPS-signaalin muokkaus. Se ei ole vaikeaa ja minulla on siihen välinekin olemassa.
En siis ole tutkinut kyseistä pyörää koska ei ole annettu. Kaikki on arvailua kunnes saisin siihen piuhat kiinni ja näkisin asetusarvot.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #19 : Syyskuu 04, 2017, 12:46:56 ip »
Ensiksi pitäisi koittaa tätä keinoa:
Start the engine from stone cold WITHOUT TOUCHING THE THROTTLE and allow the bike to slowly warm up to full operating temperature (15-20min), DO NOT rev it or touch the throttle at all during this time. Then turn it off and let the bike cool down completely.

Suomeksi jotain näin: Kone käynnistetään ja annetaan käydä kunnes moottori on normaalissa käyntilämpötilassa. Kaasukahvaan ei saa koskea missään vaiheessa. Koneen kuumettua sammutetaan se ja annetaan jäähtyä kokonaan.

Jos homma onnistuisi niin että sammumista ei tapahdu toimenpiteen aikana voisi tästä olla apu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #20 : Syyskuu 04, 2017, 13:19:49 ip »
Tuo sama konsti piti vanhassa Bosch-järjestelmässä tehdä, kun oli ollut ilman kytkettyä virtapiiriä jonkin aikaa. Eli jos oli vaikka akunkenkä ollut irti remontin aikana. Tuolla ajetaan lähtöarvot boksiin, ns normaalitila.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #21 : Syyskuu 04, 2017, 13:24:26 ip »
Tämä seikka on hyvä pitää mielessä.
Liittynee myös siihen että monet kiertävät, ruiskupyörässäkin, kaasukahvaa käynnistettäessä. Epäilen että asialla on yhteys huonoon tyhjäkäyntiin. ECU on opetettu väärille tavoille.
http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6873.0

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #22 : Syyskuu 04, 2017, 13:26:06 ip »
Paitsi jos on vanhempi järjestelmä ja poistettu "kylmäkäynnistysvivun" vaikutus. Omassa on poistettu, joten pieni kaasunkierto keväällä riittää. Kesäkeleillä tarpeeton sekin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #23 : Syyskuu 04, 2017, 20:48:31 ip »
Joo, vanhemmissa on tyhjäkäynnin korotusvipu jolla on lievä tyhjäkäyntiä korostava vaikutus. Vaikuttaa vastakkaiseen läppärunkoon kuin kaasuvaijeri ja siksi sitä käytettäessä tyhjäkäynti on epätasaista. Kyseessä juurikin vanhempi ohjausjärjestelmä (Esim 15M, 15RC ja vanhemmat ECUt.) joissa ei ole sähkömoottoria (askelmoottori) pitämässä käyntiä vakaana.

Em vivusta on se hyöty että sen vaijeri käy kaasuvaijeriksi jos reissun päällä kaasuvaijeri katkeaa.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #24 : Syyskuu 06, 2017, 21:18:33 ip »
Tänään kävin kylmänä ajettaessa nypyttävän pyörän omistajan jutulla ja hän suhtautui positiivisesti ehdottamaani menetelmään käynnistää pyörä kaasukahvaan koskematta kylmänä eli edellisestä ajosta on riittävän pitkä aika ja moottori jäähtynyt ympäristön lämpötilaan. Annetaan käydä kaasukahvaan koskematta kuumaksi. Sen tulkitseminen on tietysti ilman mittaria vaikeaa mutta ehkä puoli tuntia meidän oloissamme olisi riittävästi. Sammutetaan virta avaimesta ja annetaan jäähtyä kylmäksi ennen seuraavaa ajosuoritusta. Tämä jälkimmäinen toimenpide eli antaa jäähtyä ennen seuraavaa käynnistystä lienee myös tärkeä että ECU oppii mikä on tyypillinen kylmäkäynnistyslämpötila. Ajetaan järjestelmä "kartalle".

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #25 : Syyskuu 06, 2017, 21:23:12 ip »
Ei se paikallaan puoltakaan tuntia tarvitse. Siinähän on jo putketkin "punaisena" niin pitkällä käytöllä. Onko tuohon pyörään siis tehty vielä mitään?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #26 : Syyskuu 06, 2017, 22:02:36 ip »
Ihan vakio on.
Ei kuumene liikaa vaikka paikallaan kävisi tyhjäkäyntiä tankillisen.
Jos antaisi kierroksia niin parissa minuutissa olisi putket valkohohtoiset.

Olen noita lämpiämiskokeita tehnyt useilla malleilla, tosin en V7 II:sella.
Kerhokaveri oli huolissaan tänään kun laitoin C14 käymään Kerhon pihassa tyhjäkäyntiä sillä välin kun kävin vessassa ja vaihdoin ajoasun päälleni. Kävi huussin oven takana kysymässä että sammuttaako hän pyörän. Ei tarvinnut. Öljyn lämpö oli vasta 58 astetta. Ajoon lähdettyä lämpö nousi, kaupunkiajossa, liki 130 asteeseen. Moottoritien pätkällä kaupungista kotiinpäin lämpö putosi alle sadan. Aika kivasti olen saanut lämpötilan pysymään yli 80 asteen lukemissa. Kertaakaan ei ole jäähdytinpuhallin käynnistynyt ajon aikana. Käynnistyy 138 asteessa ja sammuu 125 asteessa. Jäähdytin on etupuolelta tukittu pientä aukkoa lukuun ottamatta.

California Adamantissa olen laittanut sylinterien eteen levyt että moottori lämpiäisi. Näillä syksyisillä säillä lämpötila pysyttelee harmillisesti alle 60 asteen vaikka ajaa kaupunkiajoakin.

V7 II:ssa on isot jäähdytysrivat joten sekin jäähtyy sekä paikallaan että ajossa. Onhan sen kestettävä kaupunkiajoa Saharassakin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #27 : Syyskuu 06, 2017, 22:13:15 ip »
Vesijäähdytteisissä pyöriä ei kauaa tarvi odottaa, kun putket kirjaimellisesti hohtavat. Vielä jos on ruisku, niin sitä nopeammin. Pyörivät ilman kuormaa melko laihallakin seoksella.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #28 : Syyskuu 06, 2017, 22:44:34 ip »
Vesijäähdytteisissä pyöriä ei kauaa tarvi odottaa, kun putket kirjaimellisesti hohtavat. Vielä jos on ruisku, niin sitä nopeammin. Pyörivät ilman kuormaa melko laihallakin seoksella.
Vesijäähdytteisissä on tuo lämpötasapaino suunniteltu hieman eri tavalla. Moottorin ulkolämpötila on melko vakio ja jäähdytys toimii vasta kun sen annetaan toimia.

Eikä se mitään haittaa jos putket hieman hohtavat. Kestävät kyllä. C14 putket ovat kaksinkertaiset. Muhkeiden ulkokäyrien sisällä pienet pillit vievät pakokaasua poispäin. Ei ole ihmeemmin käyrät saaneet päästövärejä pintaansa. V7 II:ssa taitaa olla yksinkertaiset röörit. Mutta niiden väristä ei voi päätellä moottoriöljyn lämpötilaa.

JyrkiJJ

  • Viestejä: 9
Vs: Uusi V7 II vetää huonosti kylmänä
« Vastaus #29 : Syyskuu 07, 2017, 16:54:05 ip »
Minulla oli viime vuonna uusi V7 II joka kävi kylmänä huonosti ja meinasi sammua tai ainakin nykiä ensimmäisessä risteyksessä. Valitin ensihuollossa ja huollon jälkeen käynti oli parempaa mutta ei edelleenkään hyvää. Se huono käynti oli selkeästi koko pyörän pahin heikkous. Mielestäni kylmäkäynti oli parempaa varhain keväällä viileillä aamuilmoilla kun lämpimämmällä kesäpäivän säällä.
Sittemmin vaihdoin pyörän pois ja nyt Eldoradossa en ko. ilmiötä havaitse. Huollon sijaispyörä V9:lläkään en muista että olisin moiseen kiinnittänyt mitään huomiota.