Tässä kesän aikana on tullut kiinnitettyä erityistä huomiota rengaspaineisiin. Erityisesti on kiinnostanut tarkkuus lämpimillä renkailla vs kylmäpaineet. Omana havaintoni mukaan ilmanpaineannostelijoiden mittareiden tarkkuus voi heitättää aikalailla. Taloudestani löytyy kaksi ilmanpaineen annostelijaa (toinen mökiltä), toisen mittavirhe oli noin 0,4 bar ja toisen noin 0,1 bar. Tuo rökälevirheen antaneen mittarin ostin honkkarista viime syksynä. Tarkemman tuloksen antanut kuului johonkin halpismallin ilmanpainesettiin. Noin iso virhe näkyi jo autonrenkaan ulkoisessa olemuksessa, mutta moottoripyörän rengas ei niin selvästi asiaa ilmineeraa. Noin iso virhe on luokkaa "vaarallinen".
Näköhavaintoni sai etsimään tarkempaa digitaalista rengaspaineen mittauslaitetta. Niitä näyttääkin oleva hintaluokassa 10-20 euroa jos monenlaista. Tuollaisella reilun kympin digimittarilla tuli testattua "virheen" määrää. Tietty epäilys jäi tuohon halpismallis mittariin. No sitten seuraavalla kerralla ostin toisesta kaupasta erimerkkisen vastaavan digitaalimittari. Molemmat näyttä vät 0,05 barin tarkkudella paineen. Lopputuloksena omassa testissäni mittareiden keskinäinen ero oli alle 0,05 bar. Ero ei ole välttämättä virhe, kun testauksessa aina pikkasen pihahtaa ilmaa ulos mittalaitetta nostettaessa.
Nyt olen tarkastanut ilmanpaineen tuollaisella pienmittalaitteella ennen ajoa ja ilmaa lisätessäni. Olen myös kaupoilla käydessä katsellu, josko löytyisi laadukas ilmanpaineannostelia, johon voisi luottaa. Lisäksi ilmanannostelian venttilisovitin saisi olla 90 asteen kulmassa letkuun, niin olisi hieman helpompaa saada se paikalleen. Ducatissa onkin venttiili 90 asteen kulmassa itse vanteella, johon en ole aikaisemmin törmännyt - ilman lisäys helppoa eikä juuri pääse ilmaa ulos annostelijaa asennettaessa, poisottaessa. Ei oikein ole tullut sopivaa laadukasta (ehkä digitaalista) ilman annostelijaa kaupoilla vastaan. Onko jollain asiasta parempaa tietoa?