Kirjoittaja Aihe: Onko laiha seos?  (Luettu 4823 kertaa)

sy

  • Viestejä: 73
Onko laiha seos?
« : Elokuu 22, 2017, 16:16:06 ip »
Käyköhän Trumppa liian laihalla? Tuntuu, että aika lämpimänä pyörii kone. Öljyn lämpö lämpimällä kelillä reilut 100 C. No, se ei vielä liene liian korkea.
Ennen pääteltiin seoksen oikeellisuus tulpan eristeen väristä. Päteeköhän sama nykykoneille ja polttoaineille?
Kyseessä Triumph Bonneville 800 kaasarikoneella.

t.sy

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Onko laiha seos?
« Vastaus #1 : Elokuu 22, 2017, 21:16:01 ip »
Hyvältä näyttää.
Vaihdoin pakuuni hetki sitten tulpat, niillä oli ajettu n. 12kkm. Pakulla yhteensä n.300kkm. Olivat saman näköiset kuin kuvassasi,
ehkä kuluneemmat mutta värimaailma oli sama, epätarkasta kuvasta vaikea arvioida kulumisastetta.
Seosta rikastamalla saattaa käynti tasaantua ja tehoa tulla hieman lisää jos niissä on sanomista.
 
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Onko laiha seos?
« Vastaus #2 : Elokuu 22, 2017, 21:36:00 ip »
Lainaus
Öljyn lämpö lämpimällä kelillä reilut 100 C.
Kokolailla ihannealueella. 80 - 120 astetta on vielä turvallisella puolella. Alemmassa lämmössä öljyyn madollisesti sekaantunut kosteus ei erotu kovin nopeasti eikä voitelu ole tehokasta. Yli 120 asteessa alkaa öljystä erottua sen komponentteja ja ajan kanssa molekyylirakenne särkyy. Mutta öljythän vaihdetaan aika-ajoin uuteen.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Onko laiha seos?
« Vastaus #3 : Elokuu 22, 2017, 21:41:10 ip »
Eivät ole tulpat yhtään kuluneet. Tuo eristeen valkoinen väri aiheutti kysymykseni. Ennen oli ohje, että kun tulpan eriste on kahvinruskea, seos on kohdallaan.
Käynti on aivan moitteeton. Kulutus n. 5 l/100 km, rauhallisesti ajaen allekin.

En muista miltä Guzzi V7:n tulpat näyttivät, kun ne vaihdoin. Aika vaaleat nekin taisivat olla.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Onko laiha seos?
« Vastaus #4 : Elokuu 22, 2017, 21:54:28 ip »
Tulpan kuluminen ja eristeen väri riippuvat myös siitä paljonko tulpalla on ajettu.
Kyllä tulppaan tulee sitä ruskeaakin sävyä mutta silloin ollaan rikkaan, tehoa antavan seoksen puolella nykyään.
Kun tähdätään pienempiin saasteisiin, lambda=1 niin tulee valkoista.
Googlella löytyy jos jonkinlaista tulppien värikarttaa, tässä yksi.
https://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityiskohtaisesti/sytytystulpat/diagnoosi/vauriojaeljet/
Sohc van Helmi.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Onko laiha seos?
« Vastaus #5 : Elokuu 22, 2017, 22:01:40 ip »
OK, kiitos kommenteista. Ajelenpa sitten ihan rauhallisin mielin tämän asian suhteen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko laiha seos?
« Vastaus #6 : Elokuu 23, 2017, 06:18:28 ap »
Nykyisellä lyijyttömällä ajaen tulpat ovat helposti hivenen mustaan kääntyvät. Eli todella kevyt noki pinnassa. Siinä mielessä kuvan tulppa on säätöalueen alapäässä. Eli jos toimii, niin ok, mutta voi rikastaakin jos haluaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Onko laiha seos?
« Vastaus #7 : Elokuu 23, 2017, 08:09:00 ap »
Jos kaasarit on alkuperäisissä säädöissään, ilmavuotoja ei ole ja tulpat ovat oikeat lämpöarvoltaan, niin kait Triumph on sen noin suunnitellut. Omissa kaasaripeleissäni tulppien eristeissä on pientä tummaa väriä. Sitä ruskehtavaa sävyä ei nykybensoilla enää tule.
Vielä yksi GT, kiitos.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Onko laiha seos?
« Vastaus #8 : Elokuu 23, 2017, 08:25:51 ap »
Nmenomaan näin.
Alla kuva rusehtavasta tulpasta. Kyseinen tulppa on korkeapuristeisesta, suoraruiskumoottorista. Toimi kuitenkin ihan normaalisti, seokset ok jne, vaikka elektrodit ovat palaneet jo reilusti! Aavistuksen polttaa öljyä noinkin korkeaviritteinen moottori, näkyy tämäkin tulpasta (mutta ihan normaalin rajoissa kuitenkin).
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Onko laiha seos?
« Vastaus #9 : Elokuu 23, 2017, 11:02:29 ap »
Lainaus
Käynti on aivan moitteeton. Kulutus n. 5 l/100 km, rauhallisesti ajaen allekin.
Itsekin tuohon kulutuslukemaan pyrin vaan en ole vielä aivan päässyt 1400cc koneella. Puoli litraa soisin vielä saavani pois kulutuksesta. Olen soveltanut monenlaisia säästömenetelmiä pyörän rakenteessa.
Omaani verraten pyöräsi käynee liki samanlaisilla seoksilla. Jos pyörässäsi on lambda-takaisinkytkentä, kuten omassani, ei tarvitse pelätä että seos menisi liian laihalle vahingossa.
Tässä juttua tarkimmasta kulutusmittauksesta mitä olen saanut aikaan: http://www.motomatti.fi/2017/08/kuukauden-ajelu.html