Kirjoittaja Aihe: Rengasrikko ja sisärengas!  (Luettu 8761 kertaa)

puolapek

  • Viestejä: 40
Rengasrikko ja sisärengas!
« : Tammikuu 22, 2007, 02:03:02 ap »
Tsau!

Jackalissa käytetään käsittääkseni renkaissa erillistä sisärengasta,joten eivät ole ns.tubeless-mallia kuten esim. EV:ssä. Nyt kiinnostaisi tietää onko mitään ensiapua olemassa rengasrikkotapauksessa, jotta pyörän pääsisi ajamalla viemään renkaanpaikkaukseen.

Eli toimiiko paikkavaahtopullot tai muut tien päällä tehtävät pikakorjausmenetelmät myös sisärenkaallisissa renkaissa vai vain tubeless-renkaissa ??

Onko mitään tehtävissä (muuta kuin soittaa hinauspalveluun) renkaan puhjetessa jos pyörässä on sisärengas ?

 

Toinen asia:

Muistan joskus kuulleeni väitteen, että sisärenkaallisen renkaan puhkeaminen tapahtuisi rajummin ja nopeammin kuin tubeless-renkaan ja tämän vuoksi mm. autoissa on siirrytty kokonaan tubeless-renkaisiin.

Millaisia kokemuksia on teillä, joita rengasrikko on kohdannut ? Miten nopeaa renkaan tyhjeneminen oli ja ehtikö pyörän pysäyttämään ennen kuin hallittavuus kokonaan katosi ? Kumman tyyppinen rengas oli kyseessä ? 

 

 

 

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #1 : Tammikuu 22, 2007, 07:33:29 ap »
Kyllä sisäkummillinen rengas kestää vaahdotettuna jopa päiväkaupalla, jos vaan vaahdon malttaa levittää huolella eikä reikä ole suuri. Sisuskumi on kyllä sitten varmaanki entinen.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

Olli

  • Viestejä: 264
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #2 : Tammikuu 22, 2007, 08:13:25 ap »
puolapek kirjoitti:
Lainaus
Tsau!

Jackalissa käytetään käsittääkseni renkaissa erillistä sisärengasta,joten eivät ole ns.tubeless-mallia kuten esim. EV:ssä. Nyt kiinnostaisi tietää onko mitään ensiapua olemassa rengasrikkotapauksessa, jotta pyörän pääsisi ajamalla viemään renkaanpaikkaukseen.

Eli toimiiko paikkavaahtopullot tai muut tien päällä tehtävät pikakorjausmenetelmät myös sisärenkaallisissa renkaissa vai vain tubeless-renkaissa ??

Onko mitään tehtävissä (muuta kuin soittaa hinauspalveluun) renkaan puhjetessa jos pyörässä on sisärengas ?

Toinen asia:

Muistan joskus kuulleeni väitteen, että sisärenkaallisen renkaan puhkeaminen tapahtuisi rajummin ja nopeammin kuin tubeless-renkaan ja tämän vuoksi mm. autoissa on siirrytty kokonaan tubeless-renkaisiin.

Millaisia kokemuksia on teillä, joita rengasrikko on kohdannut ? Miten nopeaa renkaan tyhjeneminen oli ja ehtikö pyörän pysäyttämään ennen kuin hallittavuus kokonaan katosi ? Kumman tyyppinen rengas oli kyseessä ? 

 

Olikohan vuonna miekka ja kirves... joka tapauksessa viime vuosituhannen puolella - kai joskus -70 luvun lopulla eräällä öisellä siirtymätaipaleella (tie nro 4 Kemin ja Rovaniemen välillä) pyörän käyttäytyminen tuntui oudolta ja pysäytin. Takarengas tyhjä. Ei mitään räjähtävää tyhjenemistä, se oli vain tyhjä pysähtyessä. Sisärenkallinen, sillä ei kai pinnavanteilla muuta voinut käyttää. Ei ollut mukana paikkaustarvikkeita ja paikkauspullosta en ollut kuullutkaan, joten pyörä parkkiin, liftaamaan ja seuraavana päivänä hakemaan.

Käsitykseni mukaan molemmilla rengastyypeillä voi rengas tyhjentyä nopeasti tai hitaasti. Se riippuu aivan siitä mikä renkaan puhkoo. Ei niinkään renkaan tyypistä. Pinnavanteiden kanssa pitää käyttää sisärengasta ja sisärenkaallisen kanssa pitää olla huolellinen ettei sen ja ulkorenkaan väliin jää ylimääräistä "asennushiekkaa" nirhaamaan sisäkumiin reikiä. Voi se sisärenkaallinenkin hitaasti tyhjetä - ainakin muistikuvan mukaan etsittiin useinkin sisärenkaan pieniä reikiä veden alle upottamalla.

Kai se on puhdas luotettavuus- ja kustannuskysymys tuo autoissa tubelessiin siirtyminen, kun molemmat sopii. Sisärenkaallinen muistikuvan mukaan puhkesi useammin, mutta taisi silloin olla tiestökin huonompaa.

  Olli

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #3 : Tammikuu 22, 2007, 12:10:51 ip »
Pienet rengasraudat ja tavallinen paikkasarja on mulla ensiapua varten aina mukana nykyisin. Periaatteessa samanmoinen paikkasarja kun mitä polkupyöriinkin myydään.  Viimekesän oli lisäksi se vaahtopullokin. Moista en ole kylläkään koskaan kokeillut. Kuudesti on omalle kohdalle rengasrikko osunut ja emännälle kerran. Maailma opettaa varautumaan..... Tilastojen mukaan enskesänä on taas tiedossa rengashommia tienposkessa.....:(

Mitään rajua ja dramaattista näihin rengashaavereihin ei ole liittynyt, pieni reikä ja pieni vuoto. On molempia, sisärenkaattomia sekä sen kanssa.  Milloin on ollut lasia ja milloin naulaa sisuksissa.  Sisäkumiin kannattaa satsata, metselerin tekeleet tuntuu mun mielestä parhailta. Misukatkin käy.

Ainutkaan rengasrikko ei ole muuten sattunut kuivalla kelillä vaan aina sateella tai märällä tiellä. Jotenkin vaan se märkä rengas tuntuu sietävän vähemmän pistoja ja viiltoja.

Saksassa  mulla joku vuosi sitten puhkes tubeleksi. (kakspäällä isolla motarilla!) Lähtiessä kotona alle laitettu uusi kallis 180 levee misukka. Eikä tientenkään mitään vaahtoja mukana. No, eihän nämä sakut suostunu sitä paikkaamaan vaan uutta rengasta alle. Kuulemma liian vaarallista paikatulla ajaa. Asiasta ei edes neuvoteltu. Silloon sapetti, rengas ei ollu vielä millinvertaa kulunu. Silloin olis sisärenkaallinen ollu poikaa. No, paikallinen tiepalvelumies haki  vanteen liki 100 kilometrin päästä, ajo takasin, vaihto renkaan ja tuli taas. Silti se rengas oli sielä saksalaisen moottoritien levähdyspaikalla vaihdettuna  halvempi kuin  että täälä marssit irtovanteen kanssa rengasliikkeeseen ja otat vastaavan. Reilua.....



 

 

 
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 22, 2007, 12:30:00 ip kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #4 : Tammikuu 22, 2007, 13:06:15 ip »
Olli kirjoitti:
Lainaus
"Pinnavanteiden kanssa pitää käyttää sisärengasta... "

Moto Guzzillakin on käytössä kahdenlaisia pinnavanteita. Jos pinnat ovat perinteisiä läpipinnoja vanteen keskellä, pitää käyttää sisärengasta. Sitten on pinnoja, jotka tulevat kiinni eräänlaiseen laippaan vanteen reunassa. Niiden kanssa voi käyttää tubeless-renkaita.

Eli kaikki pinnavanteet eivät ole sisärenkaallisia. Minun Nevadassa (-02) on sisägummit. Uudemmissa Guzzeissa tai olla järjestään tubeless-kumit?!. Vai oliko niin että Vintage tuli sisägumilla?

Kimmo


 

 

 
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Aapo

  • Viestejä: 716
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #5 : Tammikuu 23, 2007, 01:19:35 ap »
Ne sisärenkaallisten äkilliset tyhjenemiset liittyy yleensä renkaan pyörähtämiseen vanteella, joko jarrutuksessa tai kiihdytyksessä. Tällöin venttiilitappi repeytyy irti sisäkumista. Asiaa edistää vaikka pienen vuodon takia vajaapaineinen rengas.

puolapek

  • Viestejä: 40
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #6 : Tammikuu 23, 2007, 01:19:58 ap »
moi,

kiitos tähänastisista kommenteistanne! Taitaa olla hyvä pitää tuota paikkapulloa mukana Jackalinkin kanssa liikuttaessa.

Noista rengasraudoista ja paikkasarjoista vielä. Eikös niiden hyödyntäminen edellytä kuitenkin aina renkaan irrottamista moposta. Jos pyörässä on vain sivutuki,kuten omassani, niin renkaan irrotus tien varressa ei ole ihan helppoa..

Eli millä tavalla olette noiden rengasrautojen ja paikkasarjojen avulla päässeet matkaa jatkamaan ? 

Kyseleepi noviisi

 

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #7 : Tammikuu 23, 2007, 10:03:19 ap »
puolapek kirjoitti:
Lainaus
Noista rengasraudoista ja paikkasarjoista vielä. Eikös niiden hyödyntäminen edellytä kuitenkin aina renkaan irrottamista moposta. Jos pyörässä on vain sivutuki,kuten omassani, niin renkaan irrotus tien varressa ei ole ihan helppoa..

Eli millä tavalla olette noiden rengasrautojen ja paikkasarjojen avulla päässeet matkaa jatkamaan ? 

Kyseleepi noviisi

 

Joo, se keskituki on kätevä muissakin tapauksissa kun tässä. Suosittelen hankintaa. Täydet matkapakaasit päällä se on huomattavasti turvallisemman tuntuinen kun tuo sivujalka vaikkei sekään nyt mikään heppoinen californiassa ole. Tosin jos rengasrikko yllättää yöllä jossain korvessa,  vit....s on sitä luokkaa että mopon kaataa vaikka katolleen kunhan se rengas sieltä pois vain saadaan.  Usko pois....

Kyllä, sisärenkaan paikkauksessa on irrotettava ensin pyörä ja sitten väännettävä se kumikin vielä pois vanteelta ennenkuin pääsee tositoimiin. Californiassa on vielä onneksi sen verran kapoiset kumit että ne  saa jotenkuten raudoilla pois vanteelta. Sitten sisukumi käteen ja reikää etsimään, paikka päälle ja pyörä takasin alle. Ilmaakin olis tietty hyvä saada, mulla on tuommosia pieniä patruunoita täyttöä varten mitä ainakin louis myy. http://pdfkatalog1.louis.de/cgi-bin/detail.cgi?page=749 Saa niillä painetta sen verran että matka jatkuu.

tubeless- paikkoja en ole joutunut käyttämään mutta niitä käytettäessä ei ymmärtääkseni tarvi rengasta irrottaa. "Mato" ujutetaan reijästä läpi ja toivotaan parasta.

Matkaenskamiehet on kirjoitellu samasta asiasta jotain: http://www.matkaendurot.net/forum/viewtopic.php?p=31816&sid=a36c5a5203d3a8888f1d99e7b86d9325

 

 
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

poku

  • Viestejä: 133
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #8 : Tammikuu 24, 2007, 19:28:45 ip »
Syksyllä Piikkiöön mentäessä aamulla takarengas tyhjä, vaahdot sisälle ja paineet paikalleen on vieläkin ilmoissaan.Toimii.

puolapek

  • Viestejä: 40
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #9 : Tammikuu 25, 2007, 00:54:09 ap »
poku kirjoitti:
Lainaus
Syksyllä Piikkiöön mentäessä aamulla takarengas tyhjä, vaahdot sisälle ja paineet paikalleen on vieläkin ilmoissaan.Toimii.

 

Oliko tubeless vai sisärenkaalla ?

Rauno

  • Viestejä: 186
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #10 : Tammikuu 25, 2007, 03:50:08 ap »
Hei
Tämän jutun ois ehkä voinu pistää tuonne tekniikkaongelmaketjuunkin. Yhtenä kesänä lähellä Kolaria tietyöosalla oli ängennyt puolentoista sentin sepeli takarenkaan (tubeles) selästä läpi, rengas tyhjeni äkkiä heti kun asfaltti alkoi. Parin ystävällisen motoristin, (toinen 1400 intikan kuski toista en muista, kiitos heille) avustuksella Kolarin kumikojaamolle, tyhjäkäynnillä ykkösellä virellä talsien (perjantai ja kello varttia vaille 18), jossa renkaan sisäpuolelle laitettiin Tip Top liimatalla, koiranpaskapaikka ei toimi noin isossa reiässä. Korjaaja meinas, että sillä kestää ajaa sen mitä kulutuspinta kestää, en testannut Calissa, mutta poika ajoi pari kesää enduromopon alla. Viime kesänä meni sitten sentin levyinen sorvinlastu eturenkaasta läpi, renkaan tyhjenemisen huomasi kun kaupunkinopedessa kaistanvaihto ja risteyksestä kääntyminen ei meinannu onnistua. Tämäkin reikä oli niin iso ettei paikkavaahtoa eikä tubelespaikkaa kannattanut aatella. Pari kesää takaperin kaverin 450 Honrasta tyhjeni takarengas (sisärenkaallinen) Hossaan mennessä, paikkavaaholla päästiin aina vähänmatkaa ja taas vaahtoa sisään (seraavalta huoltsikalta). Perillä kun rengas irrotettiin, ei reikää meinannu löytyä millään vaikka kuinka vesivajisa pyöritettiin, kaveri luopui paikkauksesta kun kerran uusi sisukumi löytyi. Itekkin pidän vaahtopulloa reissatessa mukana, pitänee vielä hankkia semmonen tubelessarja lakkariin.

T Rauno

TimoStone

  • Vieras
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #11 : Tammikuu 26, 2007, 11:07:23 ap »
Onkos kukaan kokeillut sellasta käsipumppua, johon saapi pienen (hiilidioksidi?) patruunan? Se patruuna kaiketi täyttää renkaan jne.  Ainaskin Biltema semmosta kauppaa.

Cali.fi

  • Viestejä: 76
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #12 : Tammikuu 26, 2007, 12:36:13 ip »
Minulla on sellainen Bilteman co2 pumppu joskus ollut. Melko räpsä, fillarin renkaan sillä saa täyteen, mutta helpompaa sekin on kunnon pumpulla. Yhdestä patruunasta ei riitä motskarin renkaan täyttöön. Huvikseni laskeskelin, että 12g patruunassa noin 6 litraa normaali-ilmanpaineista kaasua. Kahden ilamkehän paineella siis 3 litraa.  Renkaan ilmatilavuus lienee kuitenkin yli kymmen litraa , eli muutamia patruunoita saisi olla mukana. Voisi parikin riittää, ainakin hultamolle asti. Pieni se pumppu kuitenkin on, joten mukanapitäminen on melko helppoa. Minusta sellainen paikkapullo on kuitenkin kätevämpi.

Rauno

  • Viestejä: 186
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #13 : Tammikuu 26, 2007, 13:47:41 ip »
Moi

Mulla on Calissa vasemman sivukopan vieressä "tupakansytytinrasia" ja toinen peräkärryssä, joista voin ottaa ja tarvittaissa lykätä virtaa akulle, siihen rasiaan kun pistää pikku kompuran, mikä seuraa mukana kärryssä, pistotulpan ja ei kun renkaaseen ilimaa. Nuo viritelmät on heleppo ja halapa tehä, ja sitten akkulaturin johon päähän myös samanlainen pistoke, niin akun latauskin käy napakasti penkkiä irrottamatta.

T Rauno

Vacilando

  • Viestejä: 85
Rengasrikko ja sisärengas!
« Vastaus #14 : Tammikuu 27, 2007, 02:25:06 ap »
Kyllähän ne paikkavaahdot toimii, riippuu tuurista mikä reiän on tehnyt. jos on naula tai ruuvi, niin voipi pitää, viillosta tulee vaahdot ulos. Olen muistaakseni käyttänyt viisi kertaa paikkavaahtoa, kaksi kertaa toiminut oikein hyvin, kerran tuli vaahto suoraan ulos( noin 7senttiä pitkä viilto sis.renkaassa),kerran kesti sillai että ajoin suoraan renkaan vaihtoon. Nämä on kaikki sisärenkaalla koettu. Joskus 70luvulla tuli esim. paikattua 450 Hondan rengas ihan tien poskessakin. Nykyisin on aina vaahto sivulaukussa. Reissuun kun lähden, otan vielä , kumipaikat, kompuran ja pienet raudatkin mukaan. Kun on joskus keskellä ei mitään, niin on mukavampi kun on mukana ainakin jotain. Tosin Californiassa ei takarengasta oteta tien poskessa vanteelta? pois? , mutta eturenkaan voi onnistua. Kompurasta tuli mieleen, että viime kesänä, jossain päin Suomea, oli Hondamies tien reunassa, laitettiin hänen vaahto, mutta painetta ei kertynyt tarpeeksi, niin laitettiin mun kompurasta hieman lisää. Me Guzzistithan olemme kohteliasta ja auttavaista porukkaa, vai mitä?.:cool: