Mukavaa pohdintaa.
Olen siinä käsityksessä, että näiden virisylinterien pituudet passataan HMB:llä aina tietylle puristussuhteelle, minun tapauksessa pyysin alkuarvauksena säätämään pituuden 9,5:1 mukaiseksi ja olen siihen luottanut. Tilauksen yhteydessä itse halusivat tiedon halutusta puristussuhteesta ja kertoivat hyllystä otetulla sarjalla tulevan minun kansilla 8:1 puristukset jos ei sylintereitä lyhennetä. Voisiko olla, että heillä on hyllyssä yhden pituisia sylintereitä ja niistä koneistavat sitten lemans ja T-mallin speksin mukaisia pituuksia tarpeen mukaan (jos pituudet erovat)? Mene ja tiedä, oma villi veikkaus.
Minun on edelleen tarkoitus edetä noilla T3 pikkuventtiilikansilla ja olemassa olevalla T-malliin tehdyllä 88mm HMB:n mäntä/sylinterisarjalla. Eli törmäys ongelmaa ei pitäisi tulla käsittääkseni, pitää toki tehdä testi pyörittelyt ilman kannen tiivisteitä niin saa varmistuksen asiasta

Toteutunutta dekkia en nyt muista tuolla nykyisellä 88mm mäntä/sylinteri sarjalla kun olen luottanut saksalaisen pajan säätämiin mittoihin, lähinnä kokeilin asentaessa, ettei mikään ota mihinkään kiinni. Mittailin vakio osat purkamisen yhteydessä ja laskin excelillä kokeeksi puristussuhteen, jotta on valmis koeteltu taulukkolaskenta näitä mahdollisia muutoksia varten. Sen perusteella vakionakin mäntä on 1,1mm alle dekkitason jos olen mitannut oikein. Sillä arvolla ainakin vakio-osien puristussuhde osuu siihen ohjekirjan 9,5:1:een. Liitteenä laskenta.
Alustavasti pelailin excelillä 88 poraushalkaisjalla, mutta vakio 83mm mäntien pattimitoilla (en ole vielä mitannut uusia) - tosin luulisin mittojen olevan melko lähelle. Se alustava laskenta näytti, että kun mäntä tuodaan 1mm nykyistä korkeammalle saadaan puristussuhde nostettua 9,5 --> 10,5:1 Tosiaan pitää vielä mittailla se tämän hetkinen dekki ja varmistaa 88mm männän patin mitat.
Tästä alkuperäiseen askarruttavaan kysymykseen, jonka yritän selkeyttää alle
Miten suurista puristussuhteista harrastajilla on kokemuksia "pikkuventtiili" kansien kanssa? Onko niiden kanssa ylipäänsä täällä kukaan koneita viritelleet? vai onko laitettu suosiolla isompi venttiiliset tehoversioiden kannet?