Minulla tuli mieleen sama asia, että onko valitsinrummun shimmaus kohdillaan. Vastikään käytin viisilovisen laatikon auki kun se alkoi hylkiä kakkosta ja toisaalta tyhjäkäynnillä laatikosta kuului vapaalla ylimääräinen melko kova napina, varsinkin kylmänä.
Kasasin ryhmäpyörän, pääakselin ja valitsinrummun päätykanteen ja koetin siitä mittailla siirtohaarukoiden asemia eri vaihteilla. Tulin siihen tulokseen, että rumpua piti shimmata hiukan syvemmälle laatikon sisään, että kakkosvaihteen kytkentärengas menee paremmin perille saakka. Tästä tuli vaan sellainen ongelma, että aikaisemmin tyhjäkäynnillä kuulunut naputus osoittautui nelosvaihteen kytkentärenkaan iskuista nelosen hammaspyörään ja kun shimmasin rumpua millin verran syvemälle, niin tuo naputus nelospyörään paheni. Syynä oli tarkkaan ottaen kulunut siirtohaarukka, joka päästi kolmos-nelosvaihteen kytkentärenkaan vaeltamaan liiaksi spooreillaan niin, että siellä alkoi vapaalla alamäessä tulla nelosen hammaspyörä kontaktiin. Toisen ropelipään kanssa ideoimme sellaisen ratkaisun, että 3-4 vaihteen siirtohaarukkaan täytettiin messinkijuotteella kolmosvaihteen puolelta hiukan runsaan millimetrin verran. Tuon täytön jälkeen uusi shimmaus toimii hyvin myös 2- vaihteella ja aikaisemmin korvaakin vaivannut naputus loppui. Mainittakoon, että naputus ei mennyt vaurioita jättämättä, vaan se ehti takoa nelospyörää niin kauan, että akselin päässä olevasta lukitusmutterista häipyi kierre. Akseli ei kärsinyt vaurioita. Tuossa mutterissa on muuten vasenkätinen kierre, joten uutta mutteria ei löydy pulttikaupasta. S-D:ltä uusi osa tuli alle viikossa. Jos lukitusnappulan toiminnasta ei löydy huomauttamista, niin kyllä aski on käytettävä uudelleen auki ja tarkistettava miksi ykkösvaihde ei mene kunnolla perille. Kuten edellisissä kommenteissa on mainittu, niin ihan ekana kuitenkin tarkista, ettei mutteri ulosottoakselilla ole kuitenkin alkanut löystyä.