Kirjoittaja Aihe: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta  (Luettu 4205 kertaa)

Mattitii

  • Viestejä: 4
Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« : Elokuu 09, 2017, 16:58:17 ip »
Ensimmäinen vaihde oireilee.
Vaihteisto oli auki viime talvena, jolloin vaihdettiin kaikki stefat, laakerit ja kytkinakselin tiivisteet. Vaihteisto toimi normaalista n. 500 km ajan, mutta sitten ilmeni ongelma 1. vaihteella. Vaihde yrittää tippua pois päältä/ aiheuttaa tunteen laatikon jumittumisesta. Yrittäisikö kytkeä 3/4 vaihdotta samalla.
Se saattaa olla vain tuntemus kun veto lakkaa. Mukana myös klonksuva/ kronklaava ääni. Ko. ongelmaa ei ole muilla vaihteilla. Kaikki vaihteet (myös 1.) kytkeytyy normaalisti ja vaihtuu ylös/alas ongelmitta. Vaihde pysyy päällä jos mopo on keskiseisontatuella tai kytkimellä hiukan luistattaa ts. ongelma vaatii hiukan vääntöä. Toisinaan ongelmaa ei ilmene lainkaan. Vaihdepolkimella vaihdetta "pitämällä" ei vaikutusta.
Vaihderummun siirtäjän epäkeskoa on kokeiltu useassa eri asennossa eikä se tunnu korjaavan ongelmaa.
Ulostuloakselin lukitus prikka on kiinni ja olettaisin mutterin olevan yhtä kireällä kuin alun perin oli eli akseli ei liiku päittäin enempää kuin aluksi.
Öljyntäyttötulpan rei'ästä katsottuna siirtäjä liikkuu samalla tavalla 1. ja 2. vaihteella. Molemmissa on kuitenkin n. 2 mm vapaaliikettä.
Täyttä varmuutta juuri oikeiden prikkojen paksuuksista vaihteisto akseleilla ei ole, mutta kun ensimmäiset 500 km kaikki oli OK, joten ei ne täysin pielessä olleet

Kiinnostaa kuulla myös arvauksia mikä ongelman voisi aiheuttaa. Olisi hyvä olla olettamus mistä etsiä. Ei viitsisi purkaa vaihteistoa vain kurkatakseen sisälle.
Kiitoksia muuten moderaattorille foorumille hyväksymisestä.


motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2017, 18:05:48 ip »
Ennen purkamista, joka voi tulla kysymykseen, kannattaa katsoa vaihderummun asentolukitusmekanismin kunto. Onko jousi voimissaan ja lupsahtaako lukitusholkin pallopää vaihteenvalitsimen vastaavaan loveen. Jos ei lupsahda (Lukitsin ei toimi tai vaihderummussa liikaa päittäistä välystä.) Todennäköisesti paikallaan menee koloonsa mutta kannattaa koittaa niin että painaa ruuvimeisselillä lukitusholkkia ja vaihtelee vaihteita. (Kytkin pitää olla avattuna ja pyöritys takapyörästä.) Kuvista ei hyvin näe mutta valitsinrummussa lukitsinholkkiin vastaava lovi on koneistettu pitkulainen reikä.

Päätelmäni perustuu asiaan että lukitus ei toimi. Jos asia ei etene näin niin valitettavasti joutuu avaamaan takakannen ja tutkimaan mikä on ongelma.

Paitsi:
Kahden vaihteen päälle menoa en oikein usko mutta ei olisi mikään ihme jos vaihdeakselin takapään mutteri olisikin löysällä. Sen kiristämiseksi ei tarvitse purkaa kuin takahaarukka kardaaneineen pois. Tämä asia puoltaisi 500 km ajoa häiriöittä.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2017, 22:23:37 ip »
Tarkentava kysymys: onko kyseessä pikkulohko vai vanha isolohko?

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #3 : Elokuu 09, 2017, 22:40:11 ip »
Tarkentava kysymys: onko kyseessä pikkulohko vai vanha isolohko?

Pikkulohko (V35, V50 1977) kyllä suunniteltiin jo 70-luvun alkupuolella, mutta V75 tuli tuotantoon vasta 1985, eli kyseessä lienee isolohko.
2002 Atlantic 500
2004 B750

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #4 : Elokuu 09, 2017, 22:46:38 ip »
Okei. Nyt vasta luin otsikon kunnolla!

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #5 : Elokuu 09, 2017, 22:47:19 ip »
Isolohkon 4-vaihteisen vaihteistokuvia minäkin katselin kun edellisen kommenttini kirjoitin. Pikkulohkosta ei liene olemassa 4-vaihteista versiota. Nykyisellä V7-mallilla ei ole mitään tekemistä alkuperäisen V7:n kanssa. Josta nyt, varhaisesta versiosta, keskustellaan. Myöhemmin tuli kuvaan viides vaihde ja enemmän rattaita ja laakereita.
Myöskään V9 ei ole sukua tälle mallille vaikka markkinamiehet niin väittävät uuden V7:n ohella. Eri moottorin rakenneratkaisu ja eri vaihteisto.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #6 : Elokuu 09, 2017, 23:37:02 ip »
Onkos tämä nelivaihteinen vain loop-runkoisessa, vai myös tontissa?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #7 : Elokuu 10, 2017, 00:58:01 ap »
En ole nähnyt Tonti-runkoisessa kuin jälkiasennettuna. 60-luvun vehkeitä.

Mattitii

  • Viestejä: 4
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #8 : Elokuu 10, 2017, 08:38:25 ap »
Tuli mieleen mahdollisuus, että vaihderummun päätylaippa olisi painunut putken sisäänpäin => lisää päätyvälystä rumpuun. Muistuuko kenellekkään mielleen onko päätyä lukittu mitenkään?
Rumpuhan on rakenteeltaan putki. Kasatessa oli ilmiö siirtomekanismin jumittumisesta kun kiristin vaihteiston päädun momenttiin. Eli toimi kun oli kiristetty hiukan, mutta jumitti kun kiristi loppuun. Vaihdon aavistuksen ohuemman prikan siirtorummun pohjalle. Epäilen ilmiön tulleen oma tekemän päätylaipan tiivisteen paksuuden muutoksesta alakuperäiseen/ oikeaan. Oisko tuossa vaihteessa tullut painette rummun päätyyn => pääty irronnut ja sitten ajan kanssa liikkunut lisää. Tämä pelkkää arvausta. Kokeilen tuota motomatin konstia asentolukituksen testaamisesta.
Arvelut moottorin tyypistä meni oikein eli 750 cc isolohko Loop frame rungossa. 4-vaihdetta.

Mattitii

  • Viestejä: 4
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #9 : Elokuu 10, 2017, 11:23:47 ap »
Liitteessä kuva vaihderummusta jonka pyöritysmekanismin alla lienee laippa putkensisällä. Tuon lukitusta pohdin.

Jos liitekuva puuttuu...
http://www.thisoldtractor.com/moto_guzzi_loopframe_transmission_-_the_loop_4_speed_transmission__an_exploration.html

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #10 : Elokuu 10, 2017, 15:24:14 ip »
Minulla tuli mieleen sama asia, että onko valitsinrummun shimmaus kohdillaan. Vastikään käytin viisilovisen laatikon auki kun se alkoi hylkiä kakkosta ja toisaalta tyhjäkäynnillä laatikosta kuului vapaalla ylimääräinen melko kova napina, varsinkin kylmänä.

Kasasin ryhmäpyörän, pääakselin ja valitsinrummun päätykanteen ja koetin siitä mittailla siirtohaarukoiden asemia eri vaihteilla. Tulin siihen tulokseen, että rumpua piti shimmata hiukan syvemmälle laatikon sisään, että kakkosvaihteen kytkentärengas menee paremmin perille saakka.  Tästä tuli vaan sellainen ongelma, että aikaisemmin tyhjäkäynnillä kuulunut naputus osoittautui nelosvaihteen kytkentärenkaan iskuista nelosen hammaspyörään ja kun shimmasin rumpua millin verran syvemälle, niin tuo naputus nelospyörään paheni. Syynä oli tarkkaan ottaen kulunut siirtohaarukka, joka päästi kolmos-nelosvaihteen kytkentärenkaan vaeltamaan liiaksi spooreillaan niin, että siellä alkoi vapaalla alamäessä tulla nelosen hammaspyörä kontaktiin. Toisen ropelipään kanssa ideoimme sellaisen ratkaisun, että 3-4 vaihteen siirtohaarukkaan täytettiin messinkijuotteella kolmosvaihteen puolelta hiukan runsaan millimetrin verran. Tuon täytön jälkeen uusi shimmaus toimii hyvin myös 2- vaihteella ja aikaisemmin korvaakin vaivannut naputus loppui. Mainittakoon, että naputus ei mennyt vaurioita jättämättä, vaan se ehti takoa nelospyörää niin kauan, että akselin päässä olevasta lukitusmutterista häipyi kierre. Akseli ei kärsinyt vaurioita. Tuossa mutterissa on muuten vasenkätinen kierre, joten uutta mutteria ei löydy pulttikaupasta. S-D:ltä uusi osa tuli alle viikossa.  Jos lukitusnappulan toiminnasta ei löydy huomauttamista, niin kyllä aski on käytettävä uudelleen auki ja tarkistettava miksi ykkösvaihde ei mene kunnolla perille. Kuten edellisissä kommenteissa on mainittu, niin ihan ekana kuitenkin tarkista, ettei mutteri ulosottoakselilla ole kuitenkin alkanut löystyä.

Mattitii

  • Viestejä: 4
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #11 : Elokuu 10, 2017, 18:19:56 ip »
Ihan ensimmäiseksi, laatikko toimii taas. Kiitos vinkeistä.
Siirtorummun kolot vaihteen lukitsijalle on just jousitapin linjassa, joten shimmaus niiltä osin oikeilla haminoilla.
Vaikka ulostuloakselin lukitusprikan nokka oli mutterin hahlossa ja sisäpuolen nokka akselin hahlossa ja ehyt, niin silti mutteri oli löystynyt/ jäänyt löysälle. Ei saa kysyä miten se on mahdollista; itse kiristin. Lukitusprikan keskireikä oli kyllä soikea joten... Prikka vaihdettiin uuteen talvella. Mene ja tiedä.
Mutu kiristämisen tuurnalla naputtelemalla (en omista avainta) jälkeen vaihteet kytkeytyivät huonosti ja aluksi ei ollut 1. vaihdetta laisinkaan. Vaihteen siirtäjän epäkeskoa säätämällä sai kaikki vaihteet vaihtumaan ja pysymään päällä ilman nakuttavia ääniä. Lukituskaran jousipainetta vahvistin. Nyt vaihteet vaihtuu hiukan kankeammin, mutta jos pysyvät päällä ei haittaa. Hifistellään sitten kun varmistuu, että kaikki pelittää. Voiko tuota ulotuloakselin mutteria helposti kiristää liikaa? Mistä tietää näin tapahtuneen.
Toinen kysymys olis miten saa helposti kardaanin ulostuloakselin booreille. Nyt meni äheltämiseksi. Ja kolmas vinkki jos löytyy loop framen vaihteen siirtäjän epäkeskon säätöön. Onko pakko purkaa akkuteline pois jne?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vaihteisto ongelma V750 -71 4-vaihdetta
« Vastaus #12 : Elokuu 10, 2017, 20:02:00 ip »
Lainaus
Voiko tuota ulotuloakselin mutteria helposti kiristää liikaa? Mistä tietää näin tapahtuneen.
Akselin päässä on spoorit kardaania varten. Ne jatkuvat kuitenkin madaltuen ja yksin spooreista jatkuu nopeusmittarin matopyörän alle asti. Sinnehän tulee se yksi laakerinkuula joka toimii "kiilana" että matopyörä pyörisi akselin mukana.
Näiden spoorien harjoille on tehty hienokierre eli pitopintaa ei ole aivan koko kierrokselta. Lisäksi mutteri on melko litteä eli siinä ei ole kierrettä montaakaan kierrosta. Sille on olemassa kiristysmomentti jota en tietenkään tiedä kun en ole kovasti nelivaihteisia rakennellut. Korjaamokirja ehkä tietäisi.
Tapaus on siis hieman hankala mutta materiaalit yllättävän lujia sillä mutterin kierteet kestävät melko lujaan kiristämisen. Suosittelen keskikovaa tai kovaa ruuvilukitetta aluslaatan lisäksi.
Liian kovaan kiristäminen rikkoo kierteet.

Jos se mutteri on kerran kiristetty ja sitten löystynyt ilman omaa syytään on jonnekin akselin matkalle jäänyt välys joka vasta ajossa ilmeni. Jos mutterin kiristys kerran poisti häiriön niin asia mahtoi tulla kuntoon.

Lainaus
Toinen kysymys olis miten saa helposti kardaanin ulostuloakselin booreille.
Kardaanitunnelin päästä perävaihde pois. Jämptisti sopiva putken pätkä joka kardaaniakselille niin siitä pyörittelemällä ja nivelestä sormin auttaen saa spoorit kohdalleen ja luiskahtamaan paikoilleen. Toki hieman epämääräistä silloinkin mutta lopuksi on kardaani mennyt aina paikoilleen.

Lainaus
Ja kolmas vinkki jos löytyy loop framen vaihteen siirtäjän epäkeskon säätöön.
Itselläni oli 850GT ja siinä pääsi pyörän alta näpräämään vaihteiston taakse. En muista säädinkö epäkeskoa mutta ainakin kytkinvivun suhteen tein remonttia sitä kautta. Siinä on kyllä vaihdevivun akseli ja jotain muutakin edessä mutta mielestäni siitä suunnasta pääsee säätämään.

Kyseinen säätö tehdään yleensä kun vaihdelaatikko on koottuna työpöydällä. Melkein aina jäänyt keskiasentoon.