Kirjoittaja Aihe: Tallihommat ovat ohitse  (Luettu 3658 kertaa)

motomatti

Tallihommat ovat ohitse
« : Elokuu 04, 2017, 19:16:45 ip »
Puolen vuoden sisään tehnyt kaksi tallin ja varaston täysmuuttoa. Tätä viimeistä liki kaksi kuukautta ja liki joka päivä on paku täynnä siirtänyt tavaraa paikasta toiseen. Tällä kertaa en sijoittanut rahaa muuttopalveluun koska se raha kului jo kertaalleen keväällä.
Veljeni kaukana maaseudulla tarjosi tilaa joillekin tavaroille mutta osan joudun jättämään taivasalle pressulla peitettynä.

Olen päättänyt pitää vuoden tai jopa pidemmän tauon tallihommissa kyrpiytyneenä kapitalismiin joka vie kulttuuriharrastamiselta mahdollisuudet. Kahdesti alle puolessa vuodessa. Tekisi yli neljä kertaa vuoteen. Siihen ei kykene.

Tarkkailen tallintarjontatilannetta ja harrastan sillä välin moottoripyöräilyä maanteillä ja katuverkostoissa aggressiivisemmin kuin ennen.

TunturiTT

Vs: Tallihommat ovat ohitse
« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2017, 20:22:41 ip »
Tuo on kyllä paska homma. Itse en koskaan ole tuntenut kuuluvani kaupunkialueelle, niin tilanne on hieman vakaampi. Maaseudulla saa harrastaa suht rauhassa.
Se on valitettava tosiasia, että kaupungit pyrkivät lisäämään asumiskapasiteettia ja sitä myöten sinällään kannattamattomat harrastetilat saavat väistyä. Jyvässeudullakin on esitetty niin villejä kasvusuuntia ja kaavaehdotuksia, että jopa pakkolunastuksia tulee olemaan edessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2017, 20:43:40 ip »
Serkun harrastetilat Tampereella lähtivät alta niin, että taisi kaksi viikkoa tulla muuttoaikaa.

motomatti

« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2017, 21:23:17 ip »
Onneksi, esimerkiksi, Leak MC sai uuden paikan läheltä. Siellä on rakennettu ja todennäköisesti rakennellaan ja entisöidään ainakin Tampereen komeimmat pyörät ja autot. Olivat oman tallini yläkerrassa vuokralla vuosikymmenet. Monta muuta kerhoa sai lähteä myös. Joillekin se merkitsee rukkasten naulaan laittoa, jotkut ovat löytäneet uuden paikan. Mutta aina kauempana keskustasta ja jopa naapurikaupungeista tai niiden naapureista.

Olihan se tiedossani, ja mainittiin vuokrasopimuksessa, että jollain aikataululla hommat niissä tiloissa loppuvat. Paikalla pitempään olleet olivat kuitenkin sitä mieltä että ei vielä aikoihin. Mutta tilanteet muuttuvat ja nyt muuttuivat näin. Sain sentään 3 kk muuttoaikaa josta on vielä kolmisen viikkoa jäljellä. Toki täydellä vuokralla. Ne kolme viikkoa menevät onneksi kaverin tilin kautta eli jotain jääkin sillä oli alivuokralla. Asiasta voi olla hyötyä myöhemmin. Ensi viikon aikana paikka on tyhjä minun omaisuudestani.

En toki tyhjän päälle putoa. Oma Kerhoni LCRMC on edelleenkin voimissaan ja vastaanottaa kaikki pyöräni talvisäilytykseen kohtuullisella hinnalla naapurikaupunkiin. Pientä huoltoakin siellä voi tehdä mutta pidempiä projekteja ei hyväksytä. Kerhossa on keskitytty ajamiseen eikä rakenteluun. California 1400:n muutoksien tekeminen Kerholla oli jo siinä rajoilla. On tärkeää että kaikki jäsenet pääsevät tarvitessaan ylläpitämään pyöriään.

Olen siis pudonnut, ainakin toistaiseksi, rivimotoristin tasolle. Itse asiassa odotan mielenkiinnolla millainen vapaus minulle koittaa.
Isompien vahinkojen välttämiseksi pitää "jäämistön" hallintaa ja huoltoavielä kehittää vahinkojen minimoimiseksi ja mahdollisesti suorittaa jotain luettelointia. Osa tavaroista saattaa olla jollekin muulle tarpeellisempia kuin itselle. Mutta vasta myöhemmin syksyllä sillä nythän on kesä.

Junkers

« Vastaus #4 : Elokuu 05, 2017, 22:00:08 ip »
Myrkkyä on tuollainen tilanne osaavalle miehelle. Tavaroiden varastoinnin osalta tuli mieleen sellainen ajatus, että löytyisikö keneltäkään lähipiiristäsi tyhjillään olevaa merikonttia. Ei se varmaan paras varasto olisi (kondenssikosteutta varmaankin olisi), mutta kyllä se varmaan pressunalusen voittaisi ja tavarat olisivat paremmassa tallessa.

GuzGuz

« Vastaus #5 : Elokuu 06, 2017, 08:34:08 ap »
Kaupungeissa taitaa tosiaan olla harrastustilat kortilla.
Vähän landemmalla tilanne on totaalisen erilainen, tiloja tehdä on tyhjillään runsaasti.
Mites vaikka 10-20km ulos Tampereelta, veikkaan että halleja tms työtiloja saa jo hyvin edullisesti vuokrattua.
Itäsuomesta varmaan jopa ilmaiseksi, seikka ei kyllä hymyilytä.
Siellä tilanne on surullinen kun harvoille nuorille ruuhkaseudut vetää niin puoleensa.
Kyllä jos jotain tekee, niin tilat aina löytyy.
Eiköhän asiat järjesty vielä hyvin päin.

motomatti

« Vastaus #6 : Elokuu 06, 2017, 11:49:13 ap »
Asiat pyrkivät järjestymään. Ajan kanssa. Nyt juuri ei ole motivaatiota.

Tampere on alueen keskus mutta silläkin on iso maaseutualue. Teisko. Siellä voi olla tiloja vaikka siellä ei ole teollisuutta juuri ollutkaan. Sinne on kuitenkin melkoinen matka.

Naapurikaupungeista jotkin ovat kaukana kuten Orivesi. Siellä olisi tiloja mutta matkaa tulee varsin paljon. Kangasalan kaupunki olisi likempänä ja siellä päin onkin kyselyä käynnissä. Ylöjärven kaupunki olisi luonnollinen suunta sillä olen sieltä lähtöisin ja tunnen aluetta kohtuullisen hyvin. Kilometrejä nykyisestä asuinpaikasta tulee melkoisesti. Tosin moottoritietä nopeasti. Kerholla käyn siellä ja matkaan menee noin 30 minuuttia.

Pirkkalan kunta on vieressä mutta siellä on kova vuokrataso ja voimakas teollistuminen ja muu yritystoiminnan kehitys käynnissä. Vaikea löytää muita tiloja kuin kalliita yrityskäyttöön tarkoitettuja.
Lempäälän kunnassa oli edellinen talli. Teollistuminen ja yritystoiminta Lempäälän Tampereen puoleisella reunalla on ottanut vapaat tilat käyttöönsä melko tarkkaan. Vapaita tilojakin on mutta pyynnit yritysvuokratasoa.

Hämeenkyrössä (Kyröskoskella) olisi tilaa runsaastikin kohtuurahalla mutta matka sinne aiheuttaa ongelman.

Yksi naapurikerhoista muutti Tampereelta Parkanoon koska siellä on vielä vuokrat kohdallaan harrastetoimintaa ajatellen. Heille ei sijainti liene ongelma.

Kesällähän kyllä ajelisi kauemmaksikin mutta kun on tottunut kulkemaan kävellen, bussilla tai polkupyörällä tallille yli vuosikymmenen (Talli Tampereella vuodesta 2003. Sitä ennen Mäntässä samassa talossa jossa asuin.) ajan niin tuntuu oudolta ottaa autoa alle. Lisäksi se nostaa kustannustasoa merkittävästi. Tavoite tulee olemaan edelleen bussilinjojen AB-vyöhykkeellä bussireitin varrella.

Kyse on kuitenkin yhden miehen harrastustoiminnasta joten maailma ei siinä paljon menetä vaikka en enää ryhtyisikään harrastamaan. Muutama keskeneräinen ja ainakin yksi aloittamaton projekti on olemassa. Osat niihin voisin laittaa myyntiin.

Kesällä moottoripyöräilyä ja talvella voisi kiertää baareja ja röpötellä ne muutamat sataset kuussa mitä harrastetallin ylläpito maksaisi. Kaupungista en mielelläni maalle muuttaisi. Olen asunut suuren osan elämästäni maalla ja se on jo kaikkine hankaluuksineen koettu.

TunturiTT

« Vastaus #7 : Elokuu 06, 2017, 19:10:45 ip »
Erinäisten arjen hankaluuksien takia en itse asu kaupungissa. Naapurit seinän takana, harrastetilan puute, tietty vapauden puute, ruuhkat jne ovat ajaneet minut haja-asutusalueelle. Onhan tässä omat puuhansa ja huolensa, mutta sopii minulle.