Kirjoittaja Aihe: Kampiakselin takapään tiivisteet?  (Luettu 7904 kertaa)

Janne K

  • Viestejä: 154
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« : Tammikuu 21, 2007, 07:44:58 ap »
Lemppariani on jo pitkään vaivannut ongelma, että se tiputtelee toisinaan öljyä muutaman tipan kytkinkellon alaosassa olevasta reiästä alleen. Nyt RAM-kytkintä vaihtaessani löysin ainakin yhden potentiaalisen ongelman, mutta en ole ihan varma, onko se ainoa.

Moottorin puoli kytkinkellosta on tosiaan öljyinen:


http://good-times.webshots.com/photo/2605904180015228991ubGRWE


Huohottimen kiiinnitys lohkoon tuntuu ainakin vuotavan, koska korvake on vääntynyt:


http://good-times.webshots.com/photo/2470312130015228991UvroPt




http://good-times.webshots.com/photo/2092438290015228991uZDZLS

Hioin korvakkeen suoraksi, mutta mietin tässä, että vuotaakohan se muualtakin - öljyä kun on hieman joka paikassa, eikä ole helppo paikallistaa, mistä se tarkalleen ottaen vuotaa. Moottorin irroittaminen on työlästä, joten mietin että kuinka työlästä olisi vaihtaa samalla kampiakselin stefa ja tiivisteet tuolta moottorin takapäästä. Onnistuuko ihan vaan ottamalla sen kappaleen irti, jossa taaempi laakeri on? Onko laakeri kuinka tiukka? Lähtisitkö itse vaihtamaan?
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 21, 2007, 07:46:00 ap kirjoittanut Janne K »

MikaA

  • Viestejä: 47
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #1 : Tammikuu 21, 2007, 08:40:29 ap »
Ei se laakerikaan tiukassa ole. Stefan vaihtoon sitä ei tarvi irroittaa. Tosta vaan ronkit vanhan pois ja uusi tilalle. Normaalia varovaisuutta ja suurta puhtautta noudattaen. Olethan varma ettei se öljy ole tullut laatikosta. Sieltä tuleva öljy pääsee kytkimeen aika helposti. Kammelta öljy vaan roiskuu ympäri koppaa ja tippuu sitten maahan.

T: MikaA

  • Vieras
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #2 : Tammikuu 21, 2007, 11:24:46 ap »
Vaihda ihmeessä se kampiakselin stefa nyt kun kone on irti. Niinkuin Mika sanoikin niin laakerilaippaa ei tarvitse sitä varten välttämättä irrottaa. Vanhan stefan saa kyllä sen tuhoamalla ongittua sieltä pois ja sitten uusi varovasti ja tasaisesti naputellen tilalle.

Yksi paikka joka myös kannattaa tarkistaa öljyvuodon varalle on sen laakerilaipan kaksi alinta kiinnityspulttia. Niiden reiät on nimittäin läpiporattu kampikammioon saakka kun taas ne muut pultinreiät ovat umpiperiä. Eli ota auki ne kaksi alinta pulttia ja laita kunnon tiivisteliima kierteisiin. Muuten kampikammion paine puskee kierteiden välistä öljyä kytkinkoppaan.


- JuhaV

Janne K

  • Viestejä: 154
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #3 : Tammikuu 21, 2007, 12:35:04 ip »
Kiitoksia vastauksista. Juhan kertoma kahden alimman pultinreiän läpiporauksesta saattaa valaista jotain. Niissä nimittäin oli enemmän öljyä kuin muissa... Stefan ympärys on kuivin paikka tuolla puolen kytkinkelloa, joten stefaa en itse asiassa epäile, mutta saatan sen vaihtaa kuitenkin.

Mulla oli vain epäilyksenä se tiiviste siinä kappaleessa, jossa kampiakselin laakeripesä on kiinni. Sen vaihtoa vartenhan joutuisin ottamaan ne pultit auki ja kiskaisemaan palikan pois, laittamaan uuden tiivisteen (ja uuden stefan) ja takais paikoilleen. Onnistuuko ihan noin vain?

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #4 : Tammikuu 21, 2007, 15:22:22 ip »
Ittellä merkkas tonttia (eli tiputteli kytkimen suunnalta) ja epäilin stefaa. Vika oli silti muualla; kytkimen käyttöakselilla on kaksi kumista kartiota josta akseli menee läpi. Olivat kuluneet ja kun vaihdoin, alkoi kestää maslot sisällä.

Akselin pää paljastuu kun ottaa käyttövivuston vaihteiston takaseinästä irti. En muista pitääkö irrottaa moottori+vaihteisto rungosta, mutta ittellä oli irti, oli suht helppo vaihtaa.

Osien hinta pari euroa Piikkiöstä.

MotoJussi & California K

Janne K

  • Viestejä: 154
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #5 : Tammikuu 22, 2007, 01:28:29 ap »
Kyllä mä nuokin sinne vaihdan, mutta vika ei tunnu olevan tuolla vaihdelaatikon puolella - sieltä puolelta kytkinkello on melko puhdas.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #6 : Tammikuu 22, 2007, 02:47:21 ap »
Jos ja kun, vaihdelaatikosta on vuoto kytkimen työntötankoa myöden niin öljy menee vauhtipyörän etupuolelle ja äkkiä näyttää että kampiakselin takapään stefa vuotaa.

mm

Janne K

  • Viestejä: 154
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #7 : Tammikuu 22, 2007, 06:15:07 ap »
Hyvä tietää. Kuusisen Topin kanssa aikanaan vaihdettiin nuo käyttötangon tiivisteet ja vaihdelaatikon puoleinen stefa joskus 15-20000km sitten. Silloin oli myös kova usko sille, että niillä homma asettuu eikä otettu kytkintä irti. Ei asettunut => taidan nyt vaihtaa kaikki tiivisteet tuonne ja tiivistää vielä noiden ruuvien reiät.

 

Peki

  • Viestejä: 155
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #8 : Tammikuu 23, 2007, 05:54:52 ap »
Niin eikös eikös vaihteisto- ja moottoriöljy ole kohtuullisen helppoa  erottaa toisistaan, jo ihan hajunkin perusteella? Itselläkin V7  Spesiaali merkkailee maastoa kytkimen tienoilta, ja kyllä minä sitä  litkua olen moottoriöljynä pitänyt. Sen verran tuli nimittäin tuossa  taannoin vaihteistoöljyn kanssa lutrattua, ettei se haju ihan heti  mielestä lähde...

Janne K

  • Viestejä: 154
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #9 : Tammikuu 23, 2007, 07:16:29 ap »
Riippuu vaihteistoöljystä. Mulla on ollu jotain Nesteen öljyä, jota on todella vaikea haistaa yhtään sen kummemman hajuiseksi kuin moottoriöljyä. Värin perusteella voisi kyllä veikata tippuvaa öljyä moottoriöljyksi.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #10 : Tammikuu 23, 2007, 09:23:23 ap »
Onko käyttämäsi öljyt mineraalia vaiko synteettisiä? Tuli vaan mieleen kun ainakaan tuo mun mopo ei tunnu yhtään noista synteettisistä piittaavan. Heti kun se haistaakin muun kuin mineraaliöljyn laatikossa tai moottorissa niin johan on kytkinkoppan alapuoli  märkänä. Sama koskee peräkoppaa. Useamman vuoden oon nyt tuota laatikon ja kammen stefaremppaa onnistunu siirtämään kun on ne synteettiset jättäny sinne kaupan hyllylle. Italorallissa kävin keväällä kokeilumielessä teboilin 10-60 synteettisillä hirmuöljyillä ja koko mahanalus moposta oli sen reissun jälkeen öljyssä. Kotiapäästyä vaihoin takasin vanhaan tuttuun ja kuivana on pysyny.
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 23, 2007, 10:09:00 ap kirjoittanut Ikkala »
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

Janne K

  • Viestejä: 154
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #11 : Tammikuu 23, 2007, 13:48:24 ip »
Synteettiset on molemmilla puolilla - ja katsotaan nyt kun laite on auki, josko saatasiin pysymäänkin siellä missä pitää. Tilasin tänään Moto-Italiasta kaikki mahdolliset tiivisteet tuonne kytkinkelloon. :D

Josko viikonloppuna ehtisi vaihtamaan ja laittamaan tuon RAM-kytkimen paikalleen.

Janne K

  • Viestejä: 154
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #12 : Tammikuu 23, 2007, 13:48:27 ip »
Synteettiset on molemmilla puolilla - ja katsotaan nyt kun laite on auki, josko saatasiin pysymäänkin siellä missä pitää. Tilasin tänään Moto-Italiasta kaikki mahdolliset tiivisteet tuonne kytkinkelloon. :D

Josko viikonloppuna ehtisi vaihtamaan ja laittamaan tuon RAM-kytkimen paikalleen.

Ekku

  • Viestejä: 894
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #13 : Tammikuu 23, 2007, 15:59:13 ip »
Hei  Janne,


Kun laitat sen RAM-kytkimen sinne paikalleen, niin viitsitkö tehdä sellaisen palveluksen, että mittaat sen kitkalevyn paksuuden.

Meikäläinen huuti ebaysta tuommoisen käytetyn kytkimen ja myyjä väitti että se on uudenveroisessa kunnossa.

Näkisi vähän onko se kitkalevy todella uutta vastaava. Näyttää muuten  olevan jonkin sortin metalliseosta. Mahtaa ottaa kiinni aika äkäisesti?

Janne K

  • Viestejä: 154
Kampiakselin takapään tiivisteet?
« Vastaus #14 : Tammikuu 24, 2007, 02:02:20 ap »
Kerpele. Just kun aattelin että kiva kun on tollainen kytkin jota ei tarvitse avata ja keskittää asennuksessa =). Pitää katsoa, josko Guzziology tietäisi. Ellei, yritän jaksaa avata - tuleepahan sekin homma opeteltua.