Ajattelin, että sopii paremmin tänne, kuin jatkoksi tuohon RM Heino keskusteluun.
Otin siis tuon asentoanturin irti ja huomasin samalla, että sen kiinnitysruuvit olivat hiukan löysällä. Mittasin samalla, paljonko väliä jää anturin ja rattaan hampaan väliin ja tulos oli noin 0,9 mm. Putsasin ja laitoin tiivistesilikonia ja kiristin ruuvit kunnolla.
Tänään ajoin reilun sadan kilometrin lenkin ja ihmettelin. Tähän asti Californiani on koko tämän kesän ollut hankala ajaa hitaasti, koska alle 2000 kierroksen moottori on vastannut kaasuun viiveellä ja lievästi pätkien. Vasta yli 3000-3500 kierroksen käynti on ainakin tuntunut tasaiselta. Löystyneiden kumikurkun lemmareiden kiristäminen paransi jonkin verran tilannetta, mutta edelleen moottorijarrutusten jälkeen välillä pamahti imupuolella ja välillä pakoputkessa, pienillä kierroksilla ei vieläkään ollut kaikki kohdallaan.
Tänään ei ensimmäistäkään pamahdusta moottorijarrutuksissa, ei tarvetta luistattaa kytkintä hidastetöyssyistä ajaessa, ykkösellä moottori vastasi miellyttävästi kaasuun 1000 kierroksesta, siis miellyttävästi verrattuna aikaisempaan. Tyhjäkäynti kylmänä oli todella tasaista verrattuna aikaisempaan, eikä sitä "rikastinvipua" tarvinnut jättää päälle käynnistymisen jälkeen.
Kun tuo välys, 0,9mm, on juuri sen suositellun alueen, 0,7-0,9mm, yläraja ja tuo väljyys on päästänyt anturin ehkä jopa yli millin päähän, voisiko olla että se on aiheuttanut, että info ei aina mennyt perille, aiheuttaen pätkintää?
Toinen asia, mitä kokeilin kahdella edellisellä ajelulla, oli 95 bensa, nyt tankkasin 11 l 98, eli tankissa oli seosta, jossa suurin osa 98 ja noin 20-30% 95. Tuo 95-kokeilukin ehkä hiukan paransi käyntiä jo ennen asentoanturin kiristämistä tai sitten se oli vaan blasebovaikutusta.
Jos tämä jatkossa toimii näin, ei olekaan tarvetta vaihtaa perävälitystä, joka on nyt 8:33.