Kirjoittaja Aihe: Vielä asentoanturista  (Luettu 5420 kertaa)

MattiS

Vielä asentoanturista
« : Heinäkuu 30, 2017, 16:09:22 ip »
Ajattelin, että sopii paremmin tänne, kuin jatkoksi tuohon RM Heino keskusteluun.
Otin siis tuon asentoanturin irti ja huomasin samalla, että sen kiinnitysruuvit olivat hiukan löysällä. Mittasin samalla, paljonko väliä jää anturin ja rattaan hampaan väliin ja tulos oli noin 0,9 mm. Putsasin ja laitoin tiivistesilikonia ja kiristin ruuvit kunnolla.
Tänään ajoin reilun sadan kilometrin lenkin ja ihmettelin. Tähän asti Californiani on koko tämän kesän ollut hankala ajaa hitaasti, koska alle 2000 kierroksen moottori on vastannut kaasuun viiveellä ja lievästi pätkien. Vasta yli 3000-3500 kierroksen käynti on ainakin tuntunut tasaiselta. Löystyneiden kumikurkun lemmareiden kiristäminen paransi jonkin verran tilannetta, mutta edelleen moottorijarrutusten jälkeen välillä pamahti imupuolella ja välillä pakoputkessa, pienillä kierroksilla ei vieläkään ollut kaikki kohdallaan.
Tänään ei ensimmäistäkään pamahdusta moottorijarrutuksissa, ei tarvetta luistattaa kytkintä hidastetöyssyistä ajaessa, ykkösellä moottori vastasi miellyttävästi kaasuun 1000 kierroksesta, siis miellyttävästi verrattuna aikaisempaan. Tyhjäkäynti kylmänä oli todella tasaista verrattuna aikaisempaan, eikä sitä "rikastinvipua" tarvinnut jättää päälle käynnistymisen jälkeen.
Kun tuo välys, 0,9mm, on juuri sen suositellun alueen, 0,7-0,9mm, yläraja ja tuo väljyys on päästänyt anturin ehkä jopa yli millin päähän, voisiko olla että se on aiheuttanut, että info ei aina mennyt perille, aiheuttaen pätkintää?
Toinen asia, mitä kokeilin kahdella edellisellä ajelulla, oli 95 bensa, nyt tankkasin 11 l 98, eli tankissa oli seosta, jossa suurin osa 98 ja noin 20-30% 95. Tuo 95-kokeilukin ehkä hiukan paransi käyntiä jo ennen asentoanturin kiristämistä tai sitten se oli vaan blasebovaikutusta.
Jos tämä jatkossa toimii näin, ei olekaan tarvetta vaihtaa perävälitystä, joka on nyt 8:33.

motomatti

Vs: Vielä asentoanturista
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2017, 17:50:05 ip »
Asentoanturi on eräänlainen tarkkuusväline. Sen kehittämä signaali on se jonka mukaan ECU määrittää sytytyksen ja ruiskutuksen oikean hetken. Muut signaalit ja parametrit määrittävät sitten polttoaineen määrän.

Itseltä on mennyt yksi asentoanturi. Se antoi käynnistää ja ajaa muutaman kilometrin ja aloitti pätkimisen ja nykimisen kunnes hiljeni kokonaan. Jäähdyttelyn jälkeen pääsi jatkamaan taas muutaman kilometrin.

Toinen asentoanturitapaus oli likelle sama kuin MattiS:n tapaus. Ei vuotanut mutta anturin uudelleenasennus poisti häiriöitä käynnissä. Anturilla oli myös pieni "häntä" hienojakoista metallijauhoa. Uudelleenasennus ja säätö ei ole kovinkaan hankala kunhan ei vedä johtimesta eikä ylikiristä kiinnitysruuveja. Työntömitta tarvitaan.

Tämä anturiasia pitää muistaa taas kun joku kertoo että ECU on rikki.

TunturiTT

« Vastaus #2 : Heinäkuu 30, 2017, 20:32:10 ip »
Tuollaisen monivammaisen kanssa on joskus haastavaa työskennellä. Siinä ei auta diagnostiikkakaan, jos on ollut riittävän kauan vikoja. Ecu on voinut sopeutua isoihinkin muutoksiin ajan kanssa. Myöskään, jos vioista ei saa pihalle kuin ristiriitaisia vinkkejä, kun niitä on monta päällekkäin, ei meinaa ällistyttävän riittää.
Pyörästä ei ole onneksi koska vikaa ollut, mutta edellisessä autossa kyllä. Lopulta vika olikin siinä anturi, joka oli jo aluksi päätelty ehjäksi..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

« Vastaus #3 : Elokuu 01, 2017, 02:00:14 ap »
Justiin niin... ja minä kun luulin että Guzzit ovat simppeleitä vehkeitä... Varsinkin tuo ECU on sellainen mörkö mulle että en edes tiedä missäpäin se majailee mun vehjettä... siis pyörää :) saatikka tps... Onkohan mun California Stonessa edes sellaista? Tai joku muu mikälie shimmilevy jossain... mikä ihmeen shimmilevy? Mitä on shimmaus? Ja vielä jotain alle millin toleransseja jossain asentotunnistimessa... mikä ihmeen asentotunnistin? Sissos että olen pihalla kaikesta nykyaikaisesta tekniikasta!  Myönnän suoraan että olen kuutamolla  monessakin asiassa mutta miksi pitäisi nyökytellä ja olla olevinaan että tietää jostain jotain... Guzzeista en vielä tiedä mutta musajutuista ehkä jotain... 600 keikan kokemuksella... :)

millegt

« Vastaus #4 : Elokuu 01, 2017, 07:35:58 ap »
jep jep ei siinä mitään ihmettä ole, asentotunnistin vastaa vanhan virranjakajan nokkaa joka avasi/sulki kärjet, se on sähkökela joka lukee ohi vilahtavan kärsän ja kertoo tietokoneelle eli ECU:lle että tästä tiedosta voi päätellä koska pannaan kipinä menemään, shimmi taas on ohut muovi tai metallilevy jolla säädetään välykset just vaikka tunnistimien ja kohteen väliin, pannaan vehkeen kotelon ja rungon väliin jotta saadaan oikea välys, niitä oli esim autoissa itseasiassa ennen paljon enemmän, esim etupään ripustukset oli tehtaalla säädetty shimmeillä jotka oli tukivarren ja korin välissä (ei ole enään niin ei oikeastaan pysty säätämään muuta kun aurauksen enään) ja esim vaihdelaatikossa niitä on vaikka pappa tunturissakin päittäisvälyksiä säätämässä

ecuja voi olla kaasaripeleissäkin, en muista milloin niitä ruvettiin ecuiksi sanomaan, kaikki alkoi siitä kun tuli kärjetön sytytys ja elektroniikkaa ajoneuvoon, ensin sinne meni vaan tieto nokka-akselin asennosta ja sitten pikkuhiljaa enemmän ja enemmän tietoa, kuinkakohan monta tietoa guzzinkin ecu järjestelmästä saa ? esim -98 polon järjestelmä on vielä tosi yksinkertainen, 6 tietoa ja 5 eri ohjattavaa laitetta, ei edes ulkolämpötilaa tiedossa . .

motomatti

« Vastaus #5 : Elokuu 01, 2017, 10:30:22 ap »
Nykyaikaista moottoripyörää voi käyttää aivan hyvin vaikka ei tietäisi edes missä satulan lukko on. Sen mahdollistaa nykyiset melko huolettomat järjestelmät. Kunhan käyttää ammattitaitoisessa huollossa säännöllisesti. (On sitten eri asia tekeekö huolto kaiken sen minkä lupaa ja laskuttaa.)

Mutta varsinkin vanhettuaan jotkin järjestelmät, tai lähinnä sen osat, saattavat aloittaa oireilun ja aiheuttaa käyntihäiriötä. Itse keskusyksikkö on varmatoiminen mutta siihen liittyvät eri anturit, kuten mainittu asentoanturi, imuilmanpaineen (MAP), imuilman lämmön anturi (MAT), kaasuläpän asentoanturi (TPS) ja tapauksesta riippuen moni muukin anturi kuten jäännöshappianturi (Lambda joka tuli mukaan viimeistään Euro3 päästönormin mukana.) kertoo keskusyksikölle (ECU, käytännössä erikoistunut mikrotietokone.) missä mennään ja tekee päätöksiä salamannopeasti pitääkseen moottorin käynnissä ja kuljettajan tyytyväisenä.

Vanhemmiten kaikki kuluu. Useimmiten juuri anturoinnit. Vikaa etsitään niistä tietokoneavusteisesti tarkoitukseen sopivia ohjelmia hyödyntäen. ECU:un kun on sisäänrakennettu järjestelmä juuri vianhakua varten.

80-luvun lopulla tuli Guzzien isoihin malleihin tämä järjestelmä. Ovat osoittautuneet varmatoimisiksi. Toki rinnalla myytiin perinteisiä järjestelmiä aina vuosituhannen vaihteeseen asti. Tosin sytytys oli jo niissä "sähköaivoilla" toteutettu.

Nykyaikainen ECU hoitelee jo monipuolisesti moottoripyörän toimintoja. Tavanomaisten moottorinohjauksen, ABS:n ja luistoneston lisäksi löytyy ajonvakautusjärjestelmää ja aktiivijousitusta ym muuta ajoa helpottavaa toimintaa. Kaasukahvankin toiminta on sähköinen.

Malliksi laitan omistamani vanhan pyörän (-96 eli vanhoista pyöristäni uusimman.) sähkölaitteista kuvia. Heti ensimmäisenä ECU josta olen irrottanut kannen ja katsonut mitä siellä on. Olihan siellä vettä ja pölyä. (Kansi oli irronnut liimauksestaan liiman kovetuttua liiaksi.) Kuvassa jo kuivattuna ja siivottuna. Toimii moitteettomasti. http://www.motomatti.fi/2017/07/centauro-v10-kunnostus-ajokayttoon-osa_19.html

Valitettavasti täällä Foorumissa keskustellaan usein ennalta sovituin teknisin termein ja ennalta opituin tavoin eri järjestelmistä, niiden toimivuudesta ja ominaisuuksista. Yhteinen tekninen kieli nopeuttaa asiaa siihen perehtyneiden kesken tapahtuvassa viestinnässä. Se voi olla asiaa tuntemattomalle ikävää luettavaa. Aivan sama asia olisi jos minulle esitettäisiin nuotisto "että vihelläpäs siitä". Vaikka olenkin musiikin kuluttaja niin en tiedä sen tekemisestä mitään mutta kuuntelen sujuvasti. Kiitos siitä ja fiiliksistä.

millegt

« Vastaus #6 : Elokuu 01, 2017, 10:35:57 ap »
joo ja sitten vielä asentoanturista että monet diagnostiikka ohjelmat ilmottaa että häiriö jos kone ei käy niitä on paljon turhaan vaihdettu, diagsnostiikka ei vaan pysty sitä tietämään toimiiko se jos kone ei käy . .

pitää tsekkaa vastusmittarilla arvot tietysti täytyy jostain ensin saada . .

PS mulla on putki ampeg basso vahvari ja passiivi J-basso 1991 californiasta, ei elektroniikkaa .

motomatti

« Vastaus #7 : Elokuu 01, 2017, 10:50:22 ap »
joo ja sitten vielä asentoanturista että monet diagnostiikka ohjelmat ilmottaa että häiriö jos kone ei käy niitä on paljon turhaan vaihdettu, diagsnostiikka ei vaan pysty sitä tietämään toimiiko se jos kone ei käy.

Yleensä, Guzzin ja useimpien Ducatien tapauksessa, ei tarvitse käynnistää vaan ECUn diagnostiikka on jo taltioinut havaitun virheen vikalogiinsa. Niiden ilmoitusten perusteella ryhdytään asioita tutkimaan. Toki, joka kerta, pyörä myös käynnistetään ja samalla katsotaan useiden kymmenien eri toimintojen toiminnallisuus. Toimintojen toimintaa voi myös tallentaa ajonaikaiseksi tiedostoksi jota voi perästä päin analysoida ja näin löytää satunnaisemmin ilmenevä häiriö. GuzziDiag on puutteellinen joiltain osin mutta melko kivasti sillä olen selvinnyt jopa 7SM:n häiriöilmoituksista (kaasukahvan toiminnan kalibrointi ja takajarrun sähköisen toimintapiirin muutostyö, ym.)

Parhaiten GD toimii tällä hetkellä 15M, 15RC ja 5AM yhteydessä. Niihin voi myös syöttää muokattua, lainattua tai itse luotua tietoa GD:n apuohjelmilla.

MattiS

« Vastaus #8 : Elokuu 01, 2017, 23:36:54 ip »
Nyt on noin 300 km ajettuna asentoanturin kiristyksen jälkeen ja moottorin toiminnan paraneminen on täysin ilmeistä. Selvimmin on muuttunut kylmäkäynnistys, aikaisemmin kone kyllä käynnistyi kylmänä, jos käytti sitä kuristinta, mutta ei suostunut käymään tyhjäkäynnillä yli muutamaa sekuntia edes silloin, kun kuristin oli päällä. Vasta ehkä minuutin pienen kaasuttelun tai kuristimen täysin päällä pitämisen jälkeen kone jaksoi käydä tyhjäkäyntiä. Eilen ja tänään kylmäkäynnistin Guzzin jonkun 6-8 kertaa ilman, että koskin kuristimeen ja tyhjäkäynti oli saman tien lähes täysin tasaista. Toinen selvä muutos on kaasuunvastaaminen pienillä kierroksilla, ei enää aikaisemmin ilmennyttä viivettä, jolloin moottori tuntui kuin se olisi meinannut sammua, vaan kierrokset alkavat nousta heti tasaisesti, ilman nikottelua. Ainoa minua vaivannut asia, mikä edelleen tapahtuu, on ykkösellä ja kakkosella moottorijarrutuksessa ilmenevä pamahtelu pakoputkessa. Onko se ominaisuus vai onko seos liian laihaa, vai mistä on kyse?
Se, etten ole aikaisemmin yrittänyt puuttua näihin ongelmiin, on johtunut lähinnä siitä, että olen olettanut ongelmien olevan polttoaineen syöttöpuolella, enkä uskalla/osaa siihen puoleen kyllä itse puuttua. Onneksi Machiavelli kysyi anturin vuodosta, jolloin tulin itsekin katsoneeksi sitä. Kaiken lisäksi en voi syyttää ketään muuta kuin itseäni anturin löysyydestä, koska viime kesänä itse sen siihen kiinnitin.
TunturiTT, vaikka minulla muisti, eturauhanen ja polvet, monen muun asian ohella ovatkin enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa ja tyttäreni väittää, että olen ADD, suostui sentään jättämään sen H:n siitä pois, EN TUNNUSTA OLEVANI MONIVAMMAINEN!  ;D

motomatti

« Vastaus #9 : Elokuu 02, 2017, 00:05:06 ap »
Täällä monivammainen. Monta moottoripyörää ja lisää tekee mieli. Lisäksi kroppa renaa.

Se mitä mainitsit kuristimeksi ei ole kuristin vaan tyhjäkäynnin korotin. Sen vivun vetäminen vaikuttaa toisen puolen läppärunkoon ja avaa hieman molempia kaasuläppiä mutta rakenteensa johdosta ei aivan symmetrisesti.

Pamahtelu pakoputkessa ei ole outo asia. Kaasua laskiessa ei seos aina pala palotilassa vaan poksuu rööreissä. Seosta voisi siltä alueelta muuttaa muokkaamalla ruiskutuskarttaa.
Paukkumista voi myös pitää ominaisuutena. Jotkut sitä ihan tarkoituksella haluavat että kaikki huomaa kuka tulee kylälle.

Moottoripolttoaineen energiatiheys on laskenut viimeisen 15 vuoden aikana merkittävästi. Vanhemmat, sen ikäiset, ja hieman nuoremmatkin, pyörät voivat käydä hieman laihalla koko tehoalueenkin osalta. Seoksen rikastamiseen on monia keinoja. Fysikaalisia että ohjelmallisia.

Machiavelli

« Vastaus #10 : Elokuu 02, 2017, 01:29:15 ap »
Suuret kiitokset siitä että sain valaistusta näihin kysymyksiin jotka askarruttivat... eilen käytiin rouvan kanssa Mäntyharjulla Salmelan taidekommuunissa Guzzilla... mukavaa ajella pikkuteitä Vierumäki- Jaala-Vuohijärvi-Voikoski jne. Hieno keli, lämmintäkin... ja siinä ajaessa mietin että miten ne ecut ja kaikki muut systeemit pitävät meidät liikkeellä...????
   Soittohommissa käytän SWR 550X nuppia ja Markbass 4×10 +1×15 kaappeja, ykkösbassona edelleen Precision -78... kakkosena G&L L2000... molemmat USA... jos ei jenkit osaa moottoripyöriä tehdä niin soittimia ainakin... :) ????

TunturiTT

« Vastaus #11 : Elokuu 02, 2017, 08:16:08 ap »

TunturiTT, vaikka minulla muisti, eturauhanen ja polvet, monen muun asian ohella ovatkin enemmän tai vähemmän huonossa kunnossa ja tyttäreni väittää, että olen ADD, suostui sentään jättämään sen H:n siitä pois, EN TUNNUSTA OLEVANI MONIVAMMAINEN!  ;D

:D

Mitä paukutteluun tulee, omani on lähes koko ajan enemmänkin rikkaalla kuin laihalla. Silti sopivissa olosuhteissa moottorijarrulla (mutta kaasu ei ihan kokonaan kiinni) jyräyttää putkessa. Mutta vain yhden kerran kerrallaan. Sitä sopivan palavaa satsia vaan vähän karkaa putkeen ja moottorijarrutuksen aikainen, kuumempi pakokaasu sen sytyttää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

« Vastaus #12 : Elokuu 02, 2017, 21:23:59 ip »
   Soittohommissa käytän SWR 550X nuppia ja Markbass 4×10 +1×15 kaappeja, ykkösbassona edelleen Precision -78... kakkosena G&L L2000... molemmat USA... jos ei jenkit osaa moottoripyöriä tehdä niin soittimia ainakin... :) ????

jep jep, asian vierestä mutta ei taida kuulua lapin kesä tai Tammerkoski keikka setiin noilla kamoilla  . . .

Machiavelli

« Vastaus #13 : Elokuu 04, 2017, 02:16:41 ap »
Ei todellakaan  Lapin Kesää  tms. huttua veivata noilla kamoilla... :)