Kirjoittaja Aihe: jälki lohkossa  (Luettu 3265 kertaa)

Samppa

  • Viestejä: 115
jälki lohkossa
« : Kesäkuu 22, 2017, 08:26:17 ap »
Irtolohkosta löytyi ikävä jälki. Paikka on siis nokka-akselin takalaakeri. Millä lie purettaessa lyöty, aika kovaa kyllä saa survaista ???
Minkälainen tiivistys tuossa on ettei ölyt valu kytkimelle? Räjäytyskuvasta en löytänyt mitään.
Mahtaako tämä olla järkevästi paikattavissa?

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: jälki lohkossa
« Vastaus #1 : Kesäkuu 22, 2017, 09:41:34 ap »
Itselleni vastaten, siellähän on camshaft plug. Täytyy vaan tasoitella tuo laakeripinta, ja tiivistää uusi plugi kunnolla paikoilleen.

JKN

  • Viestejä: 5
Vs: jälki lohkossa
« Vastaus #2 : Kesäkuu 22, 2017, 09:41:43 ap »
Ihmiskäsi tuon on tehnyt vasaralla ja jollain taltalla.
Syytä vaikea arvata   

/JKN

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: jälki lohkossa
« Vastaus #3 : Kesäkuu 22, 2017, 10:09:08 ap »
Kyseistä tulppaa ei ole tarkoitettu irrotettavaksi. Tai en ainakaan koskaan ennen ole nähnyt sitä irrotettuna tai yleensäkään tiedä miksi se on irrotettu.
En osaa kuvitella tilannetta joka kytkintilassa aiheuttaisi itsenäisesti tuollaisen jäljen.

Toivottavasti sen saa paikoilleen niin että ei jää vuotoja.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: jälki lohkossa
« Vastaus #4 : Kesäkuu 22, 2017, 10:49:10 ap »
Ihan mielenkiinnosta; millainen tuo plug on rakenteeltaan? Kun tuohonhan ei mikään pakkastulppamallinen ratkaisu mene? Vai ajattaako tämä illalla tallille omaa varaosalohkoa katsomaan?  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: jälki lohkossa
« Vastaus #5 : Kesäkuu 22, 2017, 12:36:23 ip »
Muistan lukeneeni että jossain V11 -moottorissa juuri tuon mainitun tulpan kautta öljy pääsi vuotamaan kytkintilaan (taitaa olla osa #2).
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: jälki lohkossa
« Vastaus #6 : Kesäkuu 22, 2017, 16:04:10 ip »
Kiinnitystavasta päätellen kyseinen kansi on kiinnitetty kylmämuokkaamalla alumiinivalua niin että olakkeelliseen reikään asetettu kansi kiristyy sinällään paikoilleen. Jos kiinnitys hieman epäonnistuu tai valuun on jäänyt huokonen tai asennuksen aikana epäpuhtautta voi kansi vuotaa reunastaan.

Mietin miten ahdasta tuossa kohtaa on jos vaikka tekisi uuden kannen alumiinista hyödyntäen reunassa O-rengasta tai liimaa ja kahteen ylimpään kampiakselin laakeripukin reikään teräslevystä painin joka painaa kantta olakettaan vasten. Rajoitteena se kuinka liki vauhtipyörä on laakeripukin pultteja. Jääkö siihen väliin tilaa tukevalle rakenteelle. Toki voi käyttää uppokantapultteja niin paksuus ei kovin lisäänny.

Toki ennen sitä pitää korjata tuo taltanjälki. Ehkä täyttäminen voi tulla kyseeseen.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: jälki lohkossa
« Vastaus #7 : Kesäkuu 22, 2017, 19:41:45 ip »
Nyt kun kerran on irtomoottori, niin mahtuisi tuohon tekemään vaikka kannen parilla kierteisellä kiinnitysreiälläkin. Hyvä liima vaan tason väliin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Samppa

  • Viestejä: 115
Vs: jälki lohkossa
« Vastaus #8 : Kesäkuu 22, 2017, 22:14:59 ip »
Hyviä ajatuksia ilmoilla! Täytyykin ensimmäiseksi mittailla purkamattomasta moottorista kuinka lähelle vauhtipyörä tulee.
Kyseessä tosiaan on V11 lohko. Veikkaankin että jälki on tullut kyseisen tulpan irroittamisesta. Noita tulppia saa irrallaan, mutta asentaminen ei taida olla helpoin homma.
Meneekö loven täyttäminen hitsaushommiksi, vai onko muita käteviä konsteja?
Muutoin lohko näyttää aika hyvältä. Öljympumpun rattaiden jäljet tuntee kynnellä. Mutta paremmin näkee kunnollisen pesun jälkeen  :)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: jälki lohkossa
« Vastaus #9 : Kesäkuu 22, 2017, 22:15:36 ip »
Jouduin aikoinaan sorvamaan tuohon kohtaan alumiinisen tulpan o-rengasuralla.
Tulpalle oli tietysti koneistettava lohkoon pesä vanhan tulpan tilalle.
Paikoillaan pysymisen saa hoidettua sellaisella "sormella" mikä laitetaan
lähimmän ruuvin alle.
Alkuperäisen tulpan sai varaosana ja sillä ensin yritin. Tulppa oli pakkasroppu mallinen.
Kiinnitys samalla tavalla kuin alkuperäinen ja epoksia väliin mutta ei tullut tiivistä kotikonstein.
Vuotihan se alkuperäinenkin, joku huokonen ehkä jäänyt valuun laakeripesän reunaan.
Lähti sitten koneistettaessa pois?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 24, 2017, 12:22:19 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.