Kirjoittaja Aihe: Eldoradon öljynkulutus  (Luettu 2307 kertaa)

kivirta

  • Viestejä: 27
Eldoradon öljynkulutus
« : Kesäkuu 13, 2017, 09:28:23 ap »
Moi Guzzistit
Elämäni ensimmäiselle Guzzilleni (Eldo -15) tuli tuossa viimeviikonlopun Arctic Guzzirallista takaisin ajellessa pyörän ensimmäinen 10000 kilometriä täyteen. Tarkistelin kotona moottorinöljyn pinnan jonka huomasin yllätyksekseni olevan vain hiukan alarajan yläpuolella.
Reilut pari tuhatta kilometriä aikaisemmin se oli vielä ylärajassa. Ajoin siis viikonloppuna yhdeltä istumalta ralliin ja takaisin eli 2x 830 kilometriä.
Nenässä tuntui pari kertaa liikennevaloissa hienoinen öljyn tuoksu ja tietysti vedin sivuun ja katsoin ettei ole koneessa vuotoja.
En huomannut myöskään sinistä savua missään vaiheessa.
Soittelin tietysti maanantaina Piikkiön Guzzimestarille joka kertoi että jokseenkin tuttu asia C14 mallissa ja esim. Norgessa.
Eli ymmärsin että jos öljymäärä pidetään tiukasti ylärajassa niin kone alkaa huohottamaan (ilmansuodatinkoteloon) sen verran paljon että pinta laskee ja se ei ehdi palautumaan tarpeeksi äkkiä pitkän ajon aikana.
Pitemmillä ajorykäyksillä tämä esiinty herkemmin kuin nurkkapyörityksillä.
Öljyt oli vaihdettu viimeksi RM Heinolla  3000 km kohdalla. Tänään 10 tonnin huoltoon Piikkiöön.

Mielelläni kuulisin nyt Guzzistien kommentteja ja kokemuksia asiasta?

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Eldoradon öljynkulutus
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2017, 10:58:32 ap »
Laiskana en ole viitsinyt öljynpintaa tarkastella. Edellinen huolto 1500 km kohdalla ja kohta, muutaman sadan km jälkeen kymppitonnin huolto. Pitäisi aina laittaa nosturille että pyörän saa suoraan ja öljymäärän mitattua. Sivutuella mittaillen sitä kuitenkin öljypohjassa on riittämiin.

Mutta eräs ilmiö juoruaa että öljyä menee jonkin verran huohotusilman mukana palotiloihin sillä imukanava läppärungossa on hieman öljymöhnäinen. Katsoin uteliaisuuttani.

Luotan suureen öljytilavuuteen että kestää aikansa ennen kuin öljyä on liian vähän. Öljynvaihtoväli nykyöljyillä ja ison koneen vain osakuormituksella käynti ei edellyttäisi ilmoitetun taajuista öljynvaihtoväliä. Öljyn lämpötilan olen säätänyt noin 90 - 120 astetta välille ja moottori lämpenee tähän lämpöön varsin nopeasti muutaman kilometrin ajolla. Oikea öljyn lämpötila säästää öljyä ja pitää epäpuhtauksia kurissa. (Jäähdytinpuhallin käynnistyy 138 asteen lämpötilassa ja sammuu jossain 125 asteen tietämissä. Näin ovat Guzzin inssit päättäneet.)

Automaailmasta on tuttua että uusi moottori syö öljyä joskus nälkäisestikin mutta kilometrien karttuessa kulutus vähenee. Öljymerkeissä ja -laaduissa on eroa öljyn kulutuksen suhteen. Mielellään valitsen sellaisen öljylaadun jonka tiedetään säilyvän koneessa eli se ei ole helposti höyrystyvää tai vaahtoavaa.
C14 on ensimmäinen moottoripyöräni jossa on synteettiset öljyt. Pitänee opetella elämään sellaisten kanssa. Vaikka en haluaisikaan mutta se lienee "sitä kehitystä."

Jos öljyä on huollossa laitettu ylärajaan asti ja nyt, jälleen huoltoon viedessä, öljypinta hipoo alarajaa niin mitään hälyttävää ei ole ilmennyt. Jos niin kävisi jo aiemmin niin aina öljyä voi lisätä. Enpä usko että merkkihuollossa tähän asiaan pahemmin puututtaisiin. Moottorit kuluttavat öljyä ja sillä hyvä. Jos öljy sen sijaan lisääntyisi olisin hyvin huolissani ja etsisin mikä on vikana.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Eldoradon öljynkulutus
« Vastaus #2 : Kesäkuu 13, 2017, 13:47:21 ip »
Tuli tuosta motomatin maininnasta öljyn lisääntymisestä mieleen yksi juttu reilusti parin vuosikymmenen takaa. Jostain syystä mun kaikki jutut alkaa olla sieltä ...

Joka tapauksessa siihen aikaan naapurissa asui pariskunta jolla ei ollut sillä haavaa autoa. Isäntä työttömänä ja vaimo kävi bussilla Lappeenrannassa töissä.
Emännälle iski keskivaikeaa vakavampi autokuume ja kierteli viikon verran autokaupoissa etsimässä sopivaa käyttettyä. Sitä hyvää ja halpaa.

Oli yhtenä aamuna lähtenyt taas ajoissa liikkeelle ja soitti isännälle, että nyt olisi Ripatilla hyvä Datsun ja sopuhintaan. Isäntä, Pena kertoi sanoneensa, että älä tee mitään kauppoja ennen kuin ehdin paikalle. Seuraavaa bussia odotellessa meni sen verran aikaa, että emäntä ehti soittaa kotiin ja kertoi ostaneensa auton ja se on nyt hänen työmaansa pihalla. Pena kertoi tarinan lopun seuraavasti:
"Menin paikalle, nostin konepellin ja katsoin ensimmäiseksi onko syylärissä vettä. Ei ollut. Seuraavaksi katsoin öljytikkua. Siellä oli."

Otsikon aiheeseen liittyen, itselläni on tuosta Eldoradon öljynkulutuksesta hyvin samankaltaiset aatokset mitä motomatti kirjoitti edellä. En ole huomannut mitään erikoista. Ajettu toki vasta 14 tonnia. Gruppossa on siis tuon asian suhteen monta paljon laajemman kokemuksen omaavaa kuskia.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Eldoradon öljynkulutus
« Vastaus #3 : Kesäkuu 13, 2017, 14:19:08 ip »
Katsotaan onko 1400-veteraaneilla millaiset kokemukset. Olen ollut siinä uskossa että ovat pääosin tyytyväisiä hankintoihinsa. Tosin kaupoissa on näkynyt käytettyjäkin 1400-malleja olleen. On mahdollista hieman muokata pyörää juurikin sen kylmänäkäyntiongelman vuoksi. Vaikea saada isoa konetta riittävän kuumaksi matka-ajossa. Samalla säästyy hieman bensaa. Mitään käyntihäiriötä kylmyys ei aiheuta. Kone vain jäähtyy liikaa.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 13, 2017, 16:05:56 ip kirjoittanut motomatti »