Kirjoittaja Aihe: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..  (Luettu 8031 kertaa)

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #15 : Kesäkuu 08, 2017, 22:29:04 ip »
Mielestäni -niinkuin jo aiemmin kirjoitin- jäljellä ei ole mitään merkitystä : se vain osoittaa mihin kohtaan jousi on koskettanut. Päivitetyssä vivussa on vain pienempi halkaisijainen "boss" minkä voi siis itsekin viilata/ajaa dremilillä. Mikäli tämä boss (holkki) on liian iso jousen lenkki kiristyy sen ympärille ja silloin hakaneula jousi alkaakin taipua suoralta osalta lenkin sijasta , yleensä ne katkeavat puoli senttiä lenkistä. Sinulla katkennut eri paikasta kuin aiemmin näkemäni.
Laita uusi jousi paikalleen ja kuivaharjoittele vaihteen siirtoa niin voit tarkastaa että jousen lenkki ei kiristy holkin ympärille , jos -viilaa holkkia pienemmäksi.

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #16 : Kesäkuu 08, 2017, 22:30:51 ip »
Tuon saanee sorvissa pitkällä terällä sorvattua. Vielä helpommin jyrsimen jakopöydällä. Eikös se muutososa ole juurikin yhden millin läpimitaltaan ohuempi?
Hiomanauhalla puolen millin hiominen kestää kyllä hetken verran......
Viila on tehokkaampi hiomanauhaa ja jälki siistimpi jos et halua koneistajaa vaivata.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #17 : Kesäkuu 09, 2017, 00:19:00 ap »
Lainaus
Laatikon kansi avattu ja romppeet pöydällä
Onneksi olkoon, hyvin tuntuu työkalut pysyvän käsissä siellä meri-ilmastossa.
Lainaus
jäljellä ei ole mitään merkitystä
Kun itse samaa asiaa kohdallani tutkailin; uusi jousi asettui/hakeutui aina samaan vinoon (väärään) asentoon – tuohon jo valmiiksi kulutettuun koloon.
Lainaus
vivussa on vain pienempi halkaisijainen "boss"
Tässä tapauksessa tuo päivitetty vipu lienee ollut käytössä jo tehtaalta alkaen *).
Lainaus
Tuon saanee sorvissa - muutososa läpimitaltaan ohuempi
Tässa tapauksessa ei pitäisi olla olemassa muutososaa, koska oikea osa on ollut jo alun perin käytössä *), muita ei ole tuon aikaisemman tiedotteen mukaan saatavilla.  *) valmistenumeron mukaan

Kuva: useampikin saksanveli suosittaa siirrinvivun reunojen pyöreäksi viilaamista. Juurikin siitä kohtaa, mihin jousen pää kääntyy ja vastaa (ja syö kuopan). Tähän käytin "smirgelipaperia" - tiedä sitten vaikuttaako mihinkään.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2017, 21:53:54 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #18 : Kesäkuu 09, 2017, 12:30:45 ip »
Vielä kun jaksaisi jigin tuolle tehdä, niin noitahan sorvailisi huvikseen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #19 : Kesäkuu 13, 2017, 19:28:35 ip »
No niin, jousi tuli tänään. Vivun holkki on 15 mm. Tuo jousi on pahuksen väljä, ehkä se näkyy kuvista. Jos jousen pistää keskelle holkkia, niin niiden väliin jää about milli ympäriinsä. Voiko noin väljän jousen pistää paikalleen?

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #20 : Kesäkuu 13, 2017, 19:30:52 ip »
tässä vielä toinen kuva

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #21 : Kesäkuu 13, 2017, 19:32:31 ip »
Eikös tuossa ole menty ihan oppikirjan mukaan: jouselle on jätetty elämisen tilaa ja taipuminen tapahtuu hallitusti akselin ympärille eikä sen ulkopuolelle kuten alkuperäisasennuksessa.
Tuo sama järjestely on useimmissa toisenmerkkisissä vaihteistoissa. Niillä muilla vain jousitekniikka on ollut paremmin hallussa.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #22 : Kesäkuu 13, 2017, 19:52:15 ip »
Motomatin selvitys valaisi asian minulle.  Samanlainen hölkyti-hölkyti se on minullakin.  En ole tutkinut, paljonko tuon jousiympyrän halkaisija pienenee enimmillään, kun jousi on taipuneena.  Mutta se kaivertaa, kun tuohon "15 mm" osaan (joka on siis mitaltaan oikea) on kaivertunut jousen toimesta se kuoppa.  Ja jousi tahtoo asettua aina siihen. Asiassa vaikuttanee se jousen toinen pää, se on syönyt myös yleensä kuopan kohtaan, johon painaa. Sen koetin myös hioa loivemmaksi.  Siellähän klonksahtelee, sure näitä...niin kauan kun asiaa ei ratkaise radikaalisti, niitä lienee syytä vaihdella.

Jos joku haluaa heretä motoristiksi ja unohtaa vaihteensiirtäjän jouset, ratkaisu lienee liitekuvassa (joltain V11 palstalta peräisin).
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 14, 2017, 14:35:55 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #23 : Kesäkuu 13, 2017, 20:04:08 ip »
Ei kai tässä sitten muuta kuin pajavasara kouraan ja kohti suurta tuntematonta, sanois libanonilainen kylmän raudan seppä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #24 : Kesäkuu 13, 2017, 21:03:39 ip »
Ei muuten paha ajatus tuo Camnin kuvaama. Tuossa kohteessa vetojousen kestoikä on lähes ääretön. Voi jopa parantaa vaihteensiirron tuntumaa töppöseenkin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #25 : Kesäkuu 14, 2017, 20:09:26 ip »
No niin, rojut sisällä ja koeajo tehty. Vaihteet menee päälle vienon klonksahduksen säestämänä, paremmin kuin aikaisemmin. Saatoin jopa vahingossa säätää vaihdevivustoa paremmaksi, jotenkin napakampaa vaihtaminen. Ja ainakin toistaiseksi on öljy pysynyt laatikon puolella, joten taitaa tiivisteliimaa jäänyt jopa tiivistepintoihin. Kiitos kaikille asianosaisille neuvoista ja rohkaisusta.