Kirjoittaja Aihe: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..  (Luettu 8026 kertaa)

gringo

  • Viestejä: 143
vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« : Kesäkuu 06, 2017, 12:36:56 ip »
...kysyisin, että mistä alkaen ja mihin asti tuo vaihteensiirtäjän jousen poikkimenemistaipumus vaihdelaatikoissa on ilmennyt. Entisessä Calissani (90-luvun alun peli) se oli katkennut kerran (todellisista ajokilometreistä ei hajuakaan), ja tästä V11 lemarista se on kertaalleen mennyt (olisko ollut 60 000 mittarissa). Ajattelin vaan tulevaisuuden hankintoja ajatellen. Ja jostain muistan lukeneeni, että sitä vipua, jossa jousi on kiinni, jotenkin muokkaamalla, voisi tulevilta ongelmilta säästyä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #1 : Kesäkuu 06, 2017, 12:46:23 ip »
Tämä?

http://www.v11lemans.com/forums/index.php?showtopic=16872

Ohjeena ohuempi akseli jousen keskelle. Ei tahmaa siihen kiertyessään. On vielä muotoillut tuon vivun kulmaa, johon jousi vastaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #2 : Kesäkuu 06, 2017, 15:25:16 ip »
Lainaus
Mistä alkaen ja mihin asti
Tehtaan ohje on, että ennen KT111435 (KT -mallit) ja ennen KS112350 (KS mallit) valmistenumeroita.  Siis alusta alkaen (= kaikki KR mallit) ja noihin mainittuihin valmistenumeroihin asti. Tämän mukaan asia ei koske V11 LeMans Rosso Corsaa. Näitä sattuu.  Kuinka usein, siihen ei liene varmaa sääntöä. Erilaiset optimoinnit pidentävät mahdollisesti väliä.
Lainaus
Calissa
Ei liity mitenkään tähän. Ymmärtääkseni: täysin eri laatikko ja huomattavasti työläämpi vaihto-operaatio. V11 mallissa (jos ei tehdä matka-olosuhteissa): öljyt pois, vaihdepolkimen vivut ja startti irti, vaihteiston sivukoppa irti => lelut ovat käsissä.

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=1973.0

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6232.0
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2017, 21:57:57 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #3 : Kesäkuu 06, 2017, 21:56:33 ip »
no niin, lähdin paikallisten motoristien kanssa cruisailemaan, ja eräästä risteyksestä lähtiessämme, ei sitten kakkonen mennytkään silmään. En saanut vapaallekaan. Retkemme oli tietenkin etäimmässä pisteessä lähtöpaikasta katsoen kun tämä tapahtui. Onneksi saari on verrattain pieni. Jurnutin ykkösellä kotiinpäin. Pysähdyksissä ja kone sammutettuna, liikuttelin pyörää edestakas ja onnistuin saamaan kakkosen päälle ilman kytkintä. Sillä taas eteenpäin kunnes piti pysähtyä. Kolmosen sain päälle ja yllättävän hyvin lähti kolmosellakin pysähdyksistä. Ja nelonenkin löytyi melkoisella hakemisella joten pystyin lasettamaan isoa tietä jotakuinkin liikenteen rytmissä. Kaupungissa oli haastavampaa, kun piti kolmosella mennä kävelyvauhtia. Sen huomasin matkalla, että ilman kytkintä löytyi vaihteita välillä alaspäin kun oikein runkutteli. Ei edes rusahdellut. Tosin en ole varma, oliko kytkimellä mitään osaa tässä tragikomediassa.
Johtopäätös taitaa olla, että tuo pahanilman jousi katkesi. Olin ajatellut aamulla että lähtisin torstaina ex tempore-tyyppisesti Ruotsin rannikkoa ylös ja poikkeaisin ehkäpä Gruppo Pohjoisen kekkereissä. Grisslehamniin olisin päässyt.
Nyt tarttee hommata jousi jostain. Jostain ulkomailta varmaankin. Ja sitten vaan opiskelemaan vaihtoa. Tuossa olis paikallisen Teboilin pihassa BMW R 1150 GS vm. 2000 myytävänä. Ja tonnilla honda cx 500 custom....

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #4 : Kesäkuu 06, 2017, 23:49:15 ip »
Todella harmittava vika mutta unohda silti se Teboilin piha...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #5 : Kesäkuu 07, 2017, 00:45:29 ap »
No miten se nyt osasi mennä, kun juuri olit asiasta valmiiksi huolestunut?

Tuolta kuvaopus tulostaen: http://www.v11sport.de/downloads/Schaltfederwechsel_V11.pdf

Ennakkoon käsille hommattavaa:

-   hyvää tiivisteliimaa, esim. Loctite 5205
-   lyhyt hyvä kuusiokoloavain (sama koko mikä käy öljypohjaan ja venttiilikoppiin) kolmeen alimmaiseen pulttiin
-   muihin pikkuräikkä ja jatkovarsi + kuusiokoloavain päähän
-   seekeripihdit (ei pakolliset, helpottavat)
-   vaihteistoöljyt (tai ulos laskettavat puhtaasti talteen)
-   jousi: GU04238300 (Spring)
-   siirtovipu ei olisi pahitteeksi, jos jousi on syönyt uraa: GU01235130 (Ratchet)
-   smirgelipaperia (vivun reunojen hiomiseen, kohdat johon jousi painaa)

Työjärjestys muistinvaraisesti:

Aloitus:

-   pyörä huoltotuelle, johdot akusta irti
-   vaihteistoöljyt ulos
-   takaiskarin säätömurkula irti (ne mutterit vastapuolella...) ja rautalangalla tms. ripustaen aina niin että ei ole tiellä
-   startin suojakoppa pois, startin johdot (ja vapaavaloanturin) irti, asetellaan pois tieltä, startti irti
-   huohotusjärjestemän paluuöljyputki jää tielle, ei voi irrottaa kun tulisi moottoriöljyt ulos
-   vaihde vapaalle (jos menee), vaihteensiirtovivun paikan merkkaaminen akseliin, vivut irti
-   sivukopan pultit irti, pitkien pulttien paikan merkkaus (2 pitkää)
-   sivukoppa irti (sivussa paikka mistä voi varovasti vääntää, liima pitää kiinni)
-   katkennut jousen pätkä on ongittava ulos (pohjalla?)

Sivukoppa lattialla:

-   suurten ”hammaspyörien” paikan merkkaaminen  (pysyvä merkki)
-   vaihteiston puolen vastintapit (jotka menevät sivukopan rattaisiin -”siirtokulisseihin”) – niihin olisi varottava puuttumasta
     (hankaloittaa kannen paikalleensaantia)
-   tukirauta irti, isojen rattaiden seekerit irti ja rattaat pois
-   samalla tulee kopan läpi menevä vaihteensiirtimen akseli ulos
-   lelut käsiin, jousen tukipintojen hiominen pyöreiksi
-   uusi siirtovipu (jos on) ja jousi paikalleen
-   siirtovivun (olipa uusi tai vanha) suoruuden tarkastaminen, oikaisu (hifistelyä, ei välttämätöntä)
-   osat paikalleen (ylemmän hammaspyörän alla on joku liikkuva härpäke, aina se on sinne asettunut)
-   kun kaikki on paikallaann, siirtonaksutuksia sormin (jäykkä), kansi käsissä, molempiin suuntiin: eksentritappien säätö jos tarpeen
    (hifistelyä oman luonteen edellyttämällä tavalla - ei saa jäädä jumiin - toisaalta välykset pieniksi)
-   tarkistetaan että hammaspyörät ovat merkeissään (aikaisemmin merkattu)

Sivukoppa paikalleen

-   sovitetaan ensin paikalleen: hammaspyörien siirtokulissit / vaihteiston puolen tapit menevät toisiinsa
-   jos ei mene, siirrellään vaihteiston puolen tappeja muutamia millejä ja sovitellaan kunnes menee
-   (ähinää puhinaa, kansi ei mene heittämällä, joku hipaisee tappeihin, yms. yms.)
-   kun menee, kansi lattialle ja tiivisteliima kanteen (huolellisesti joka paikkaan)
-   kansi paikalleen (tarkkana, liimat pysyttävä sijoillaan), pultit kiinni, kiristys  momenttiin (10 Nm pultin koon mukaan)
-   pyyhitään ulos tursunneet tiivisteliimat pois (jos tuntuu tarpeelliselta)
-   vapaavalon kytkimen johto paikalleen
-   vaihteensiirtovivut paikalleen (merkkiinsä)
-   startti ja sen johdot paikalleen
-   takaiskarin säätömurkula paikalleen (ne mutterit takapuolella taas...)
-   startin koppa paikalleen, öljyt vaihteistoon, akku kiinni ja menoksi

Jos on harrastusta, vaihdepoljin samalla kokonaan irti.  Uusi akselipultti polkimeen ja polkimeen uudet laakeriholkit, paljon vaseliinia kasatessa.  Akselipultti on vähän liian lyhyt niin, että sisempi laakeriholkki jää osin pultin kierteiden päälle – molemmat kuluvat ennenaikaisesti, polkimeen tulee klappia.  Kun ottaa pultin malliksi, voi pulttikaupasta hakea hieman pidemmän, jota lyhentää: pituus oikein mutta polkimen laakeriholkki jää pultin sileän pinnan päälle – ei kulu ihan niin nopeasti. Jos hyvän tekee, pitäisi asentaa rasvanippa polkimeen, että voi rasvailla samalla kun kardaaninkin rasvaa.  Olen kuullut että on sellaisiakin onnenpekkoja, joilla on sepän tekemä mutkapää rasvaprässissä.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 07, 2017, 22:50:46 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #6 : Kesäkuu 07, 2017, 18:11:49 ip »
Tilasin jousen, kaksikin, R.M Heinon kautta. Pari viikkoa männee. Vipua en tilannut, oli sen verran tyyris, ettei ihan huvikseen tilata viitsi. Toivottavasti vanha toimii. Tänään sataa ja myrskyää, joten huomenna yritän aloittaa purkamisen, kuten kunnon manâna-mies ikään. Viikon kuluttua olisin saanut mantereelta korotuskikkareet clip-oneihin, mutta taitaapi reissu viivästyä.
Kiitos neuvoista, enköhän niiden ja muun materiaalin kanssa toimeen tule. Nyt kun ei voi pyörällä ajaa, niin jääpä enemmän aikaa ryyppäämiselle. Pitää ajatella positiivisesti. Toisaalta tuo myytävänä oleva tuhannen euron kustomi CX honda toimisi sijaisajoneuvona, sylinterit sojottavat guzzimaisesti ja laite on maalattu ferrarinpunaiseksi (ruma kuin fan). Vaimo vaan ei suostu lainaamaan rahaa.  >:(

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #7 : Kesäkuu 07, 2017, 20:10:59 ip »
Kun jousi  katkeaa: siirtohaarukka pääsee kaatumaan taaksepäin -silloin pitää ottaa kiihdytys eteen , terävä jarrutus ja samalla polkaistava vaihdetta päälle. Vaihteen saa päälle kun ajoitus osuu kohdalleen. l. jarrutuksen aikana vipu nytkähtää eteenpäin oikeaan asentoonsa ja mahdollistaa vaihtamisen.

Kerran olen vaihtanut -katkesi saksassa 2006

-KG-

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #8 : Kesäkuu 08, 2017, 06:53:46 ap »
Vipua on turha uusia: viilaat vain sen osan mihin jousen lenkki menee pienemmäksi -ei tarvi saada sorvatun pyöreäksi. Juuri ne mitä TT vastaus 1 linkissä neuvotaan.

-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #9 : Kesäkuu 08, 2017, 08:57:56 ap »
Lainaus
Vipua on turha uusia
Minulla jousi syö aina myös juuri tuohon siirtäjävivun "15mm" -osaan jäljen. Siksi olen uusinut koko vivun.
Lainaus
Viilaat vain sen osan mihin jousen lenkki menee pienemmäksi
Näissä tuoreemmissa V11 -malleissa tuo mainittu halkaisija on jo alun perin 15 mm.
(Ja menee niitä jousia edelleen, vaikka halkaisija on 15 mm) - liitteen kuvassa punaiset merkinnät omiani.
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 09, 2017, 21:54:55 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #10 : Kesäkuu 08, 2017, 10:36:32 ap »
oman v11:n runkonumero on KT 211348. Tänään pääsen toivottavasti kurkkaamaan lodjun sisältöä ja toteamaan siirrinvivun kunnon. Ja taidanpa vielä tilata yhden jousen tuosta weldenmikäsenytoli puljusta. R.M. Heinon hinta jouselle oli aavistuksen halvempi.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #11 : Kesäkuu 08, 2017, 11:10:57 ap »
Kyllä kai siirtäjään aina jää pieni jälki jousesta koska se nojaa joltain kohdin sitä vasten. Jousissa ilmeisesti laatuvaihtelua koska niitä katkeilee vaikka siirtäjä olisi päivitetty tai itse viilattu vastaavaksi.
Omassa nyt kestänyt 130tkm katkeamatta - varajousi aina matkassa.

-KG-

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #12 : Kesäkuu 08, 2017, 12:23:43 ip »
Jäi muuten tilaamatta saksalaisesta lafkasta. Yhden jousen hinta kalliimpi tänne toimitettuna kuin Heinon kahden. Nyt kun pyörä telakalla, niin tekis mieli kurkistaa peräpäähän. Tuollaisesta kurkistelusta yleensä seuraa vaikeuksia, kerran jopa avioliitto. Voisi tutkailla laakerien ja oliko se nyt sysäyksen vaimentimen kunnon ja mitä spooria ja holkkia sieltä löytyykään. Pelkään vain pitkittäväni ajokauden alkua. Mutta jos vaihteensiirtäjän jousen vaihdosta saan ikenet verille, niin mikäpä ettei. Epäilemättä ohjeistusta löytyy, ja onhan mulla manuaalejakin. Yksi selvä etu remontin viivästymisellä olisi, nimittäin deprivoitumiseni ja mankumiseni voisi hellyttää vaimoni lainaamaan pari tonnia sijaiskulkineen ostoon, ne rahat, jotka hän on säästänyt pahan päivän varalle. No nyt on se paha päivä.

Piippu

  • Viestejä: 82
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #13 : Kesäkuu 08, 2017, 16:25:19 ip »
Jos kiinnostaa Suomessa valmistettu vaihteensiirtäjän jousi,teetätin muutaman jousipajalla , tänään tuli tekstari että olisivat valmiit,haen ensiviikolla,itsellä meni jousi 85000 km ajon jälkeen,nyt ollut sisällä kotimaassa valmistettu jousi noin 15000 km ajettu nyt sillä jousella.Soittele jos kiinnostaa 0400414466.

gringo

  • Viestejä: 143
Vs: vaihteensiirtäjän jousesta vielä..
« Vastaus #14 : Kesäkuu 08, 2017, 21:49:16 ip »
Nyt on laatikon kansi avattu ja romppeet pöydällä. Ohessa kuva jousesta. On saanut aika pahasti siipeensä. Onnekseni saan nopeutetulla aikataululla uuden jousen. Kiitos etukäteen. Aikas huolestuttavan kokoisen kolon on jousi "bossiin" kaivertanut. Ehkä kuvasta on vaikea hahmottaa kulumaa. Pitäisi varmaan hommata uusi vipu, ellei sitä sitten hiottua saa. Mitä muuten on smirgelipaperi? Jonkinlaista hiomapaperia varmaan. Kyllä saa jynssätä mikäli oheisen kolon aikoo siloittaa. Paikkakunnalla on varmaan joku metallipaja joka homman voi hoitaa.