Kirjoittaja Aihe: Nevada Classic 750 IE  (Luettu 6600 kertaa)

• Vieras
Nevada Classic 750 IE
« : Tammikuu 09, 2007, 15:53:39 ip »
Tervehdys

Pari kesää kawasaki Er-5:llä ajettu, ja tehot riittää mulle mainiosti, mut nyt
katseet suuntautuu Nevada Classic 750 IE:hen. Kyseisen pyörän omistajilta kaipaisin käyttö kokemuksia. Hyviä puolia, vikoja...  Uuden takuu, huoltoväli, minkälainen matka-ajossa,
onko tekniikaltaan yhtä luotettava kuin japsi pyörät. Lukenu jotain juttuja perän

vuotamisesta, koskeeko jotain tiettyä vuosimallia, oon harkinnut siis aivan uutta pyörää. Kiinnostaa vain ajaminen, ei korjailu. Mielipiteitä, faktaa...

Kiitokset vastauksista.

Pexi

• http://pexi.smugmug.com
Nevada Classic 750 IE
« Vastaus #1 : Tammikuu 11, 2007, 05:18:37 ap »
Tervetuloa palstalle!

Kun on muuten kovin hiljaista, niin vastaan vaikken Nevadasta mitään kokemusta omaakaan, mutta...

Uudessa Nevadassa on sama moottori ja sama voimansiirtolinja (ja lienee sama peruskehtokin - willi arwaus) kuin 750 Brevassa. Mulla oli 2004 mallinen 750 Breva, jolla ajelin muistaakseni 15000 km. Ainoat pyörästä johtuneet ongelmat oli katkennut kytkinvaijeri ja se, että joutusin kerran tiukkaamaan välipakoputken klemmarin :D. Kustannuksia noista tuli tasan nolla rahaa - kytkinvaijerin katkeamisen kattoi takuu 100%, korjaamolle kuljetuskustannuksineen. Pelitti siis tyyliin napista käyntiin ja benzinaa tankkiin. Kulutus pyöri muistaakseni 5.5 l/ 100km tietämissä.

Ymmärtääkseni tehdastakuu on 2 vuotta ja sisältää Euroopan laajuisen Assistance palvelun, joka hommaa ongelman sattuessa korjaukset ja tarvittavat kuljetukset. Ilman kustannuksia.

750 lohkossa on tosi pieni öljytilavuus, joten öljyjä joutuu tarkkailemaan usein. Pienikin kulutus näkyy heti. Koneen peruskonstruktio on vanha ja lastentaudit lienee karsiintunut jo kymmenen vuotta sitten, mutta vajailla öljyillä ajamista sekään ei kestä.

Vaihdeloota on 5 pykäläinen ja vipstaakin liike pitkähkö, ainakin sportteihin tottuneelle, erkkivitoseen en osaa verrata. Ykkösen päällemenon paikallaan ollessa joutuu opettelemaan - se vaatii usein (eritoten kylmänä) pikku luistatuksen kytkimellä samalla kun kevyesti painaa vaihdevipua alas. Tähän tottuu nopeasti ja muuten laatikko toimii mainiosti ilman välivapaita ja lonksetta.

Perän vuotamisesta en tiedä mitään. Näitä Guzzistien juttuja kun lueskelee, niin kannattaa muistaa, että moni ajaa järkyttävän / kunnioitettavan paljon matkaa taittaneilla vehkeillä.

Pyörä on kevyt ja helppo käsiteltävä, kone vääntää mukavasti jo alakierroksilla, vaikka mikään tehopannu se ei tietenkään ole. Ainakin 750 Breva oli muutenkin sellainen, että se ei tykännyt liiasta yrittämisestä. Normaaliajossa mukava ja tukeva, mutta kovavauhtisissa (120 km/h ja yli) tiukemmissa kaarteissa homma meni vähän  haparoimiseksi ja tuntui jotenkin kelluvalta ja yliherkältä... uskoin aina, että takapään iskarit vaihtamalla tuo ilmiö olisi helpottanut, mutta en koskaan ehtinyt asiaa kokeilla.  Oli muuten kaupunkiajossa vaivattomin pyörä, millä olen koskaan ajanut. Easy going, no worries.

Hyvinä puolina lienee lisäksi hyvä mainita Suomen maahantuojan osaaminen ja palvelutaso, ja se, että sillä aikaa kun kaverit rasvaa kettinkejä sateen jäljiltä, pääsee kardaani-Nevadalla taivaanrannan taakse auringonlaskua ihailemaan.

/pexi
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 11, 2007, 05:29:00 ap kirjoittanut Pexi »

Kimmo Saarelainen

• Administrator
Nevada Classic 750 IE
« Vastaus #2 : Tammikuu 11, 2007, 10:39:40 ap »
Terve!
Itellä on vm -02 Nevada. Se on vielä kaasareilla, joten en tiedä mitä ruiskut tuo lisää käytössä. Nevada on ollut mulla puoltoista vuotta ajossa ja kilotmetrejä on kertynyt n. 12tkm.

Aluksi oli ongelmia juuri vuotavan perän kanssa. Jouduin avaamaan sen kolme kertaa ennen kuin vuoto tyrehtyi. Mutta oikeasti kaksi kertaa meni harjoitellessa, kunnes tiesin mitä piti tehdä. Lopputulos oli kuitenkin loistava. Nyt on ajettu n. 9tkm eikä pisaraakaan ole enää roiskunut vanteelle.

Yleisesti ottaen olen ollut erittäin tyytyväinen Nevadaan. Mitä nyt vaihteiden vaihtamisessa oli oma opettelu. Kuivakytkimet ominaisuudet on opeteltava kuten Pexi mainitsi. Samoin 130kmh vauti on niitä maksimeja jota on edes jotenkin siedettävä ajaa (kyllä se kulkee melkein 1,5 euroa, mutta se ei ole alkuunkaan sopiva vauhti sille).

Emännän kanssa ollaan tehty reissua laukkujen kera. Silloin kyllä joissain ohitustilanteissa tulee mieleen, että potkua saisi olla enempi, mutta kaikki on kiinni ajotavasta. Aluksi en käytellyt riittävästi kierroksia ja kääntänyt kaasua tarpeeksi. Kunhan senkin oppi, on homma luistanut. Varsinkin yksi ajellessa homma yhtä hurmiota. Taittuu mutkiin ja on ketterä, kyllä kelpaa!!!

Kaiken lisäksi se on pyörä joka herättää positiivista huomiota japsipyörien keskellä. Kerrankin olin liikkeellä parin Hondan kanssa ja päräytettiin kaupan eteen. Sielltä tuli mukava vanha herra joka intoutui kehumaan Nevadaa ainoaksi oikeaksi pyöräksi siinä joukossa. Oli vaikea pidätellä naama peruslukemilla, kun kaverit "nieleskelivät itkuaan" ;)

Vaikea sanoa muuta, muutoin menee kehumisen puolelle :) t. Kimmo
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

herrapii

• aika viljo
Nevada Classic 750 IE
« Vastaus #3 : Tammikuu 13, 2007, 06:11:03 ap »
Itsellä oli 05 Nevada aivan mainio peli ajoltaan. Pientä hikoilua perässä oli mutta ei muuta.(15000km.)

Ainoa minulle sopimaton seikka oli ahdas ajoasento (186cm) en sopinut pitkille taipaleille puutumatta.

Pienehkö polttoainesäiliökin mielestäni ketoo pyörän soveltuvan erityisesti lyhyille -keskipitkille matkoille.

Mainio peli kuitenkin voin suositella...

Vierailija

Nevada Classic 750 IE
« Vastaus #4 : Tammikuu 15, 2007, 02:58:14 ap »
Kyllä mun Nevada (kaasareilla) kulki 155 km/h mittarin mukaan, olis kulkenut enemmänkin, mutta wobble hillitsi kokeilemista - oli pleksi ja laukut.
Pieni tankki on pieni miinus.
Emeritus-guzzisti

Antsu

• Murr
Nevada Classic 750 IE
« Vastaus #5 : Tammikuu 15, 2007, 13:09:00 ip »
No jos niitä hyviä puolia, niin jarrut on hyvät.

Kaijus

Nevada Classic 750 IE
« Vastaus #6 : Tammikuu 16, 2007, 15:45:18 ip »
Meidän perheessä on Classic ollut 1 1/2 kesää ja käyttäjä (=vaimo) on hyvin tyytyväinen. Hän ajeli aikonaan Florida 350 ja 650:llä ja yhden kesän Brevalla, joka oli myös ihan ok, mutta pystymmässä ajoasenossa ajamaan tottuneena hän tykkää enemmän Classicista. Kuten minä itsekin. 

Nevada on erinomaisen helppo ajettava (kunhan tottuu vähän jyrkkään kytkimeen) ja ER:n jälkeen  - vaikka hevosvoimat paperilla ovat samaa luokkaa - tekee V-twinin parempi vääntö ajamisesta paljon leppoisampaa.

Classicissa on myös erinomaiset tilat kahdelle ja se todella jaksaa viedä kuormaa ilman, että ajo-ominaisuudet pahasti kärsisivät. Kardaanin edut jo varmaan tiedätkin.

Meidänkin välineessä perä vähän hikoili - haitta on pelkästään kosmeettinen-mutta homma korjataan, jahka jaksan viedä laitteen Guitsille huoltoon.

poku

Nevada Classic 750 IE
« Vastaus #7 : Tammikuu 16, 2007, 17:48:45 ip »
Lapsuuden ystäväni ajeli kaikenmoisilla prätkillä ja osti parivuotta sitten brevan nyt olen kuullut että miksen aiemmin kertonut että Guzzit ovat tälläisiä.Kyllä näissä on sitä jotain.