Kirjoittaja Aihe: Vammalalainen puusilmä  (Luettu 17532 kertaa)

motomatti

Vammalalainen puusilmä
« : Toukokuu 23, 2017, 00:07:34 ap »
Kiersin kyseisessä kirkonkylässä vesistön pohjoispuolella olevaa kiertoliittymää kun kolmion takaa tuli iso maasturi kohti. Raju jarrutus ja väistö niin että raudat raapi asfalttia. Vaikka olinkin kallellaan pois päin autosta niin katsekontakti syntyi reilun metrin etäisyydeltä. Vanhempi herra ja rouvansa katsoivat kaulat pitkällä mutta ei merkkiäkään jarrutuksesta. Menivät menojaan. Lähdin perään mutta menivät kaupunkialueella jo niin lujaa että luovuin takaa-ajosta. Tuskin siitä olisi mitään hyötyäkään ollut että heille rähjäisin. Mutta varmaan tilanne heissäkin jotain ajatusta tuotti. Toivoakseni.

Likellä oli ajokauden keskeytys. Se jotenkin säväyttää kun toinen, aivan kuin tarkoituksella, katseella seuraten ajaa päälle ja itse yrittää välttää törmäyksen vaikka ei ole mitenkään siihen varautunut. Nyt onnistui väistö ja rengas piti ja äärimmäisessä kallistuksessa käytiin C14 kanssa.

TunturiTT

Vs: Vammalalainen puusilmä
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2017, 08:23:43 ap »
VArsinkin näin kauden alussa pitää suhtautua KAIKKIIN tiellä liikkujiin niin, että he eivät näe sinua. Myös taajamassa ja kolmion takaa liikenteeseen pyrkivät.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2017, 08:33:20 ap »
Käyn monta kertaa viikossa paikassa, minne vie hiekkatie ja pitää ylittää puomeilla varustettu tasoristeys.
Toiseen suuntaan näkyvyys on hyvä, mutta toiseen suuntaan vain n. 400m.
Olen alkanut seuraamaan muita autoilijoita siinä tasoristeyksessä.
Jos vastaan tulee paikallinen +50 kuljettaja, niin pää ei käänny ja hiljennetään sen verran, ettei radan betonin ja hiekkatien saumassa olevat montut lyö pahasti sormille. Jos niitä monttuja ei olisi, niin vauhtia olisi enemmän kuin se n. 25km/h.
Muuta vastaantulijat sentään kääntää päätä, mutta vielä ei ole postiauton lisäksi muut kuin minä pysähtynyt siihen tasoristeykseen ja katsonut, että tuleeko se kiskobussi.

Kerran kävi jopa niin, että takaa tuleva ohitti minut siinä tasoristeyksellä, kun olin vissiin hiljentänyt liikaa vauhtoa... ;D

Joten autoilu ja liikenne on yhä enenevässä määrin yksilölaji ja yhä useampi soveltaa omaa maalaisjärkeä tiellä liikkumiseen liikennesääntöjen sijaan.
Joten ollaan varvoisia siellä, eikä luoteta muuhun kuin omaan tekemiseen.
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2017, 08:46:03 ap »
Käyn monta kertaa viikossa paikassa, minne vie hiekkatie ja pitää ylittää puomeilla varustettu tasoristeys.
Toiseen suuntaan näkyvyys on hyvä, mutta to..

Itse olen ottanut vakiintuneeksi tavaksi pysähtyä joka kerta tasoristeyksissä. Ihan vaan sillä periaatteella, etten aio jäädä tahallani junan alle missään tilanteessa. Tutut tasoristeykset vaativat eniten uhreja..

motomatti

« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2017, 10:09:17 ap »
Punainen valo vilkkuu, kello kilkattaa ja puomit alhaalla. Silti siitä autoilijat pujottelevat. Kyseinen paikka on erään paikallistien osalla Jämsässä. Ryhdyin itsekin kiertämään puomeja kerran siinä vartoiltuani tosi pitkään ja muu liikenne sen kun vain ohitti. Rataosuus vilkas Jämsä - Orivesi. Paikalliset tiesivät kertoa että asiasta on valitettu VR Radalle mutta heidän tutkimustensa mukaan tasoristeyksen turvajärjestelmä on kunnossa. Ongelma on siinä että puomit eivät aina nouse kun juna on mennyt ohi.

Minua se ei haittaa muulloin kuin silloin kun käyn kaverin luona muutaman kerran vuoteen. Paikkaan menee toinenkin reitti ja em. syystä käytän sitä mieluimmin vaikka onkin hiukan pidempi.

Junkers

« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2017, 00:53:47 ap »
Suomalaiset ovat tunnetusti urheiluhenkistä kansaa ja tällainen pujottelu on extreme-urheilua jos mikä. Laji on tuttu myös eräälle hyvin tuntemalleni veturinkuljettajalle. Hänen kertomansa mukaan näyttää veturin ohjaamosta katsottuna hieman vaaralliselta lajilta ja jotkut ovatkin etenkin talvikelien aikaan onnistuneet jättämään autonsa puomien väliin. Silloin on ajoneuvosta syytä irrottautua livakasti. Veturissa ei kuulemma voi tehdä muuta kuin soittaa pilliä ja nykäistä jarrut lukkoon. Vauhdista ja kuormasta riippuen juna pysähtyy sitten jossain 600-800 metrin päässä.

LeCa

« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2017, 08:34:33 ap »
Tästä ketjusta tuli mieleeni yksi hupa juttu vuosien takaa. Vanhemmat guzzaajat, oikeestaan muita ei taida ollakaan, muistanevat kun Hannu Karpo ja Ensio Itkonen pitivät joskus ammoin Seura-lehdessä viikoittain sellaista sivun kokoista liikennepalstaa. Karpon sijaan siinä saattoi olla kyllä Esko Riihelä? Ihan sama.

Palstalla oli viisauksia liikenteestä ja joka viikko julkaistiin joku lukijan ottama kuva jostain tilanteesta tien päältä. Siitä maksettiin palkkio.
Kerran oli kuva vartioimattomasta tasoristeyksestä missä henkilöauto oli menossa yli ja vielä peräkontin verran kiskojen päällä. Kuvan oikeassa reunassa näkyi diesel Lokomon keula. Kuvan alla oli seuraavanlainen teksti:

"Julkaisimme tämän kuvan tässä lehdessä kaksi viikkoa sitten otsikolla- Aina löytyy riskinottajia. Nyt kyseisen auton omistaja on ottanut meihin yhteyttä ja kertonut, että tapahtumahetkellä kuvassa oleva veturi peruutti".

Heh! Miten sitä sanotaankaan, että yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa. Pitää paikkansa.  ;D

motomatti

« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2017, 10:19:01 ap »
70-luvulla oli Tänään Iltapäivällä- ohjelma. Siinä perjantaisin kello 16 oli E. Riihelän (Myöhemmin Jonni Öynap) toimittama liikenneradio jossa usein oli liikennettä seuraamassa Kauko Kojonen radiolaittein varustetulla moottoripyörällä. K. Kojonen antoi sitten raporttia milloin mistäkin suorana lähetyksenä senkin kerran kun Kake sattui vetämään lipat moottoripyörällä. Valitettavasti Yle ei ole näiden ohjelmien nauhoja säilyttänyt.

millegt

« Vastaus #8 : Toukokuu 24, 2017, 10:21:06 ap »
oliko sillä Suzuki gs1000g, siinä oli jossain vaiheessa sivuvaunukin, käyttin joskus turusta jossain lahden eteläpuolelta hakemassa suzukin 1100:n kaasari paketti gs1000g pyörään ja silloin tämä "julkkis" pyörä oli kyseisellä purkamolla

motomatti

« Vastaus #9 : Toukokuu 24, 2017, 10:44:55 ap »
Kakella oli useita pyöriä ja mainosmielessä maahantuojat tarjosivat hänelle käyttöön tuotteitansa. Olin vuosikymmeniä sitten Kaken perustamassa moottoripyöräkerhossa kutsuttuna jäsenenä. Siellä oli myös muita "kansakunnan kaapin päällä" olevia motoristihenkilöitä jäseninä. Piti siis olla kunnostautunut kansalainen ja omistaa mp.

Kaukon Puskayksikkö jonka millegt mainitsi: http://www.sivuvaunuyhdistys.com/Puskayksikko1985.pdf

Kauko K. oli myös tehnyt musiikkiuraa. Kuten hän itse sanoi: valantehnyt diplomiurkuri. Hänen muusikkotuttavansa ja myös motoristi, silloinen Mikkelin Tuomioseurakunnan kanttori Seppo Linjama, kertoi mehukkaita juttuja seikkailuistaan Kaukon kanssa.

LeCa

« Vastaus #10 : Toukokuu 24, 2017, 12:21:24 ip »
Muuan motoristikaveri kertoi myös tuosta Kaukon musiikkitaustasta.
Oli ollut jonkin kokoontumisajon ohjelmassa kirkkoon tutustuminen ja siellä Kake oli vetäissyt uruilla suvereenin näytteen osaamisestaan.

Machiavelli

« Vastaus #11 : Toukokuu 25, 2017, 02:49:33 ap »
Kaiken tämän vyörytyksen jälkeen täällä ilmoittautuu valebasisti... :)  36 v. kokemuksella... ????

rimpjar

• tuolla mennääntämä suvi
« Vastaus #12 : Toukokuu 25, 2017, 08:57:46 ap »
Jatketaan purnausta, huhtikuussa tuli 35 vuotta täyteen raskaankaluston ratissa ja kyllä siinä jokunen kilometrikin on täytynyt tulla.
Mutta kyllä näkyy miten liikenne on muuttunut viimeisten 10 vuoden aikana täysin minä minä linjalle.
Jos pitäisi jonkinlaiseen kategoriaan laittaa niin.

1. Nuoret naiset ikähaarukassa 18-35. (liikenteessä on muitakin kuin minä,älykännykkä ja meikkipeili)
2. +60 ikäiset miehet joille normaali liikenne rytmi on tuntematon käsite. Ja tuohon lisätään vielä asunto-vaunun ja asunto-auton
    omistajat joilla on varaa ostaa helvetin kallis yhdistelmä ja sitten ajaa 70-75km/h koska se on optimaallisin nopeus polttoaine
   kulutuksen suhteen.
3. Kaikki jo vanhenevat jotka kuvittelee että heidän näössä ei ole mitään vikaa (enkä tarkoita ulkonäköä). Käynti optikolla pelastaa
    monta henkeä vuosittain liikenteessä.
4. Vasta ajokortin saaneet testosteronia täynnä olevat nuoret miehet ja se Volvo. (mutta onneksi se on ohimenevää).

Mutta yleisesti tuntuu että kaikilla on kiire jonnekin ja kukaan ei tiedä oikiastaan minne on kiire.

TunturiTT

« Vastaus #13 : Toukokuu 25, 2017, 11:57:18 ap »
Eilisellä oli sattua Jyväskylässä. En itse ollut uhattuna. Juuri tuollainen jäykkäniska-valkotukka ajeli edelläni. Eräässä valo-ohjatussa risteyksessä olimme kääntymässä vasemmalle. Kun valot vaihtuvat, syttyy myös menosuuntaamme risteävälle kävelytielle vihreät. Vähän päätä kääntämällä näkee helposti nuo kävelijöiden valot, sekä jalankulkijat, jotka ovat aikeissa astua tielle.
Kun siis valot vaihtuivat, ampaisi Samara risteykseen ja hurautti täysin päätään kääntämättä tuon risteävän suojatien yli. Tielle pyrkineeltä tyypiltä muuttui käytännössä otsatukan muotoilu! Voin sanoa että läheltä liippasi. Itse pysähdyin päästämään jalankulkijat yli, pudistelimme yhdessä päitämme.
Näitä näkee valitettavan usein. Pää ei vaan yksinkertaisesti käänny. Lisäksi mennään "väärällä maalaisjärjellä". Tuntuu, että keksivät itselleen sopivat liikennesäännöt tarpeen mukaan.

Breeze

« Vastaus #14 : Toukokuu 25, 2017, 13:47:32 ip »
Lisäksi mennään "väärällä maalaisjärjellä". Tuntuu, että keksivät itselleen sopivat liikennesäännöt tarpeen mukaan.

Tuossa on iso vääristys.
Ei ole olemassa "väärää maalaisjärkeä".
Jokaisella on oma maalaisjärki ja se on oikeammassa kuin kenenkään muun maalaisjärki.
Juuri tästä syystä yhteisiä asioita ei pitäisi missään nimessä hoitaa maalaisjärjellä, vaan pykälillä, normeilla, asetuksilla ja säännöillä.
Tämäkin vielä! ! !