Kirjoittaja Aihe: Lataus  (Luettu 8834 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus
« Vastaus #15 : Toukokuu 16, 2017, 10:29:35 ap »
Lilaan johtoon joo. Ei tarvi kuin hetken käyttää siinä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Lataus
« Vastaus #16 : Toukokuu 19, 2017, 22:23:01 ip »
Se hyppylanka systeemi piru vie toimi.Nyt lataa ja niin kuin pitää eli siellä oli vaan magneettia liian vähän.JESS.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Lataus
« Vastaus #17 : Toukokuu 20, 2017, 10:54:18 ap »
Kukahan selittäisi, mihin tuo perustuu?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lataus
« Vastaus #18 : Toukokuu 20, 2017, 12:39:16 ip »
Kun ei pidempään saa magnetointivirtaa, niin se unohtaa magnetismin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Lataus
« Vastaus #19 : Toukokuu 20, 2017, 17:41:13 ip »
Kukahan selittäisi, mihin tuo perustuu?

Vanhaan, ei niin kaukaiseen, aikaan lataussysteemi oli tehty niin, että latauksen merkkilampun hehkulangan läpi saatiin moottorin ja laturin seistessä pieni virta roottorin käämille. Silloin se magnetoitui riittävästi, jotta pyörityksen aikana pystyi syntymään staattorille kolmivaihejännite, joka tasasuunnattuna oli kyllin korkea, jotta siitä säädetty osavirta pystyi magnetoimaan roottoria lisää ja systeemi toimi. Herätys siis toimi joka käynnistyksellä latauksen merkkilampun kautta.

Sitten tulivat ledit. Niillä korvattiin lyhytikäiset hehkulamput, ja niiden mitätön virta ja tasasuuntausominaisuus ja kynnysjännite tekivät edellä mainitun herätyksen mahdottomaksi. Asia piti hoitaa elektroniikalla toista tietä. Myös kovin viisaiksi kehittyneet elektroniset latausjännitteen säätäjät, relesäätäjän korvatessaan, tekivät joissakin tapauksissa, ei kaikissa, saman herätysvaikeuden.

Normaalisti laturi pyörähtelee sen verran usein, että roottorin rautaan jäävä remanenssi ei ehdi hävitä. Kyllä sen kuukausia pitäisi säilyä. Roottorin läpi menee myös akseli, joka ei ole meltorautaa vaan hyvin kovaa terästä. Vähintään siihen jää pitkäaikainen remanenssi. Siksi erillisistä herätepiireistä luovuttiin joissakin ratkaisuissa. Kai sekin on kustannuskysymys.

Jos kuitenkin magnetointipiiri katkeaa, hiilien kuluessa loppuun, tai johdon katketessa yms. syntyy staattorin remanenssin vaikutuksesta  pyörivään roottoriin kohdistuva pyörivä magneettikenttä, joka toimii demagnetointilaitteena ja se poistaa roottorin remanenssin. Kun herätepiiriä ei ole, se täytyy kikkailla Gruppon keskustelupalstan avulla.
Sentire la forza!
Terv: Timo

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Lataus
« Vastaus #20 : Toukokuu 21, 2017, 00:12:56 ap »
Jos ja kun laturin roottorin jäännösmagnetismi eli remanenssi katoaa, niin laturi ei herää ilman ulkopuolista magnetointia.

Syynä tähän on lataussäädin, joka antaa roottorille magnetointivirtaa - siis sitä jolla laturin tehoa säädetään - vain laturin tuottamasta sähköstä, mutta ei akusta.

Tämä on tehty tarkoituksella näin, koska lataussäädin on aina laturin ja akun välissä virtalukon asennosta riippumatta. Näin estetään akun purkautuminen koneen seistessä.

Aapo

  • Viestejä: 716
Vs: Lataus
« Vastaus #21 : Toukokuu 21, 2017, 17:27:48 ip »
"Vanhaan, ei niin kaukaiseen, aikaan lataussysteemi oli tehty niin, että latauksen merkkilampun hehkulangan läpi saatiin moottorin ja laturin seistessä pieni virta roottorin käämille. Silloin se magnetoitui riittävästi, jotta pyörityksen aikana pystyi syntymään staattorille kolmivaihejännite, joka tasasuunnattuna oli kyllin korkea, jotta siitä säädetty osavirta pystyi magnetoimaan roottoria lisää ja systeemi toimi. Herätys siis toimi joka käynnistyksellä latauksen merkkilampun kautta."

Olen ollut siinä uskossa, että Guzzin vanhat Bosch-lataukset toimivat juuri näin.

Omat Guzzit ovat aina lähteneet lataamaan parin komenkin vuoden tauon jäkeen.
Pari ankkuria on aikojen kuluessa vaihdettu, oli käämitys poikki, ja toisella käytetyllä lähti taas lataamaan.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Lataus
« Vastaus #22 : Toukokuu 21, 2017, 17:30:32 ip »
En itse ole tällaiseen vikaan vaihtovirtalaturin kanssa vielä törmännyt, tasavirtalatureiden kanssa pelatessa
oli tutumpi asia.
Mielestäni tasasuuntaajan napaan 61 virtalukolta tulevan johdon pitäisi "herättää" säädin antamaan laturin roottorille
magnetointivirtaa, ainakin hetkellisesti sen alkumagnetoinnin suorittamiseksi. Vanhemmissa, sillä isolla peltikuorisella
säätimellä varustetuissa, on tätä varmistamassa merkkivalon rinnalle kytketty vastus.
Jos manuaalisesti johdonpätkällä suoritettu esimagnetointi tulee ongelmaksi, pitänee ratkaisua etsiä uudesta tai
toisenlaisesta säätimestä.
Löytynee Fiat merkkisestä autosta, Motonet myy esimerkiksi:
https://www.motonet.fi/fi/varaosat/126/115835/autot/fiat/127-stella-fiorino-1972-1985#Sahkojarjestelma-ja-polttoaine
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 22, 2017, 06:21:08 ap kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

v65 tt

  • Viestejä: 35
Vs: Lataus
« Vastaus #23 : Toukokuu 21, 2017, 22:26:09 ip »
Asensin juuri kyseisen näköisen lataus säätimen omaani ostin motonetista oliskohan ollut 127 Fiatin.Mulla on latauksen merkkivalo ledinä voiko se jotenkin vaikuttaa.Pitäisikö varmuuden vuoksi laittaa hehkulanka lamppu.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Lataus
« Vastaus #24 : Toukokuu 22, 2017, 06:16:03 ap »
latauksen merkkivalo ledinä
Olet tainnut löytää vian, niin kuin Hajakenttä aiemmin kirjoitti, ledin läpi ei mene riittävästi virtaa(/napaisuus on väärä?)
roottorin magnetoimiseksi.
Kirjoitin edellisessä viestissäni ensin hieman väärin, se varmistusvastus on kytketty tasasuuntaajan 61-napaan.
Sieltä sitten on yhteys jännitteensäätimen D+ napaan. Pyörässäsi ei sitä vastusta ilmeisesti ole tai se on rikki?
Jos on, se on piilotettu johtosarjaan todennäköisesti tasasuuntaajan ja jännitteensäätimen lähelle.
Jos ledin haluaa säilyttää, vastuksen asentamista voisi kokeilla, 80 ohmia 2W.
Sohc van Helmi.