Kirjoittaja Aihe: Rankka öljyvuoto  (Luettu 13289 kertaa)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #15 : Toukokuu 06, 2017, 21:12:28 ip »
   Mulla on aina ollut käsitys että ns. maakunnissa ei ole vaikeuksia löytää harrastetiloja mutta taidan olla väärässä käsityksineni... tulee väistämättä sellainen fiilis että olin onnekas kun löysin bändilleni treenikämpän, noin puolen kilometrin päästä kotoa, siisti toimistorakennus sisävessoineen, suihkuineen ym. Erillinen tupakkahuone, keittiö, noin 20 neliön terassi. Soittaa saa arkisin 17-07 ja viikonloppuisin 24h ja mehän soitetaan lujaa!  Hinta on todella kohtuullinen mitä olen vertaillut vastaaviin täällä pk-seudun liepeillä.
   Kaikki tämä Kiinteistömaailman sivuilta... Luulin että uuden treeniksen löytäminen olisi ikuisuusprojekti mutta kävi flaksi!
   Sydämestäni toivon että motomatti löytää uuden tilan itselleen missä korjailla rankkoja ja vähemmän rankkoja öljyvuotoja...

soittohommista sen verran että tossa meiän vanhojen ukkojen tanssibändin pikku innostus eräällä keikalla, meikä basisti niin kun näkyy olevan machiavllinkin kuvassa basson lapa . . .

https://www.youtube.com/watch?v=D8xq37EnbpA


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #16 : Toukokuu 06, 2017, 21:57:21 ip »
 8)
Silviistii. Ensin ajattelin että tempo on hidas mutta niinhän se on Hendrixinkin versiossa. Mitch Mitchell vaan "kolaa" paljon enemmän, vaikka kapulaote on "traditional grip". Noel Redding taisi soittaa plektralla? Harvinaisempaa ja jotenkin olen sitä oudoksunut, taitaa olla Yes:in Chris Squire vainaa se, jonka kohdalla se ei oudoksuttanut kun se Rickenbacker:in soundi oli muutenkin niin metallinen.  Pekka Pohjola taas sai samasta soittimesta tyystin toisenlaisen äänen (esim. Losing Hold :)).
V11 - it defines you.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #17 : Toukokuu 07, 2017, 00:12:27 ap »
 Joo, kuvassa näkyvä basson lapa on vuosimallia 1978... mun ykkössoittimen, Fender Precisionin. Vahvistus hoituu Markbassin fullstackilla, tosin ensi perjantaina MB:n nuppi vaihtuu SWR 550X vahvistimeen. Ameriikan meininkiä nääs... Markbass on muuten Italialainen merkki... Viisi bassoa omistan, ainoa viisikielinen on pojalla "lainassa", ollut jo pari vuotta... tuskin enää näen sitä  ;)
   Sorry, nämä jutut eivät taida mitenkään liittyä öljyvuotoihin...  ;)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #18 : Toukokuu 07, 2017, 00:15:21 ap »
Paitsi jos on englantilainen basso  :P
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #19 : Toukokuu 07, 2017, 00:22:46 ap »
Guzzissakin on Basso. Samainen teksti ilmaisee mihin asentoon tulee perävaihteen iso laakeripesä asentaa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #20 : Toukokuu 07, 2017, 00:30:48 ap »
Tarkoittanee tässä tapauksessa "alapuoli".
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #21 : Toukokuu 07, 2017, 00:32:42 ap »
Ikävä kyllä Englannissa ei mun mielestä osata tehdä bassoja mitkä olisivat soittokelpoisia... saattaa olla että olen liian kapeakatseinen tässä asiassa... vaikka Ameriikka on muuten paska maa niin soittimia ne osaa tehdä! Moottoripyöristä en ole niinkään varma... ;D ja tuo Guzzin bassoasia täytyy tsekata...

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #22 : Toukokuu 07, 2017, 00:38:27 ap »
Bassoa alempana lienee sotto. Kun klikkaa kuvan isommaksi niin teksti valussa näkyy.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #23 : Toukokuu 07, 2017, 02:03:03 ap »
Brevalla ensimmäinen lenkki tehtynä ja öljyä näkyy tihkuttavan sekin. Pyörän vasemmanpuoleisen sylinterin etupuolella yläviistoon suuntautuva letku on päältä öljyinen. Ei iso vuoto. Pyörä vasta 11 vuotta vanha. Letku liittynee huohotusjärjestelmään. Tankkia pitänee ruveta irroittelemaan. Bensaletkun irroittamisessa oli joku konsti ? Pitääkö tankki tyhjentää ennen sen irroittamista ? (Nevadassa ei tankin tyhjentäminen ollut tarpeen).

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #24 : Toukokuu 07, 2017, 09:39:43 ap »
Bassoa alempana lienee sotto. Kun klikkaa kuvan isommaksi niin teksti valussa näkyy.

basso profundo  ;)
Emeritus-guzzisti

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #25 : Toukokuu 07, 2017, 09:42:41 ap »
Joo, kuvassa näkyvä basson lapa on vuosimallia 1978... mun ykkössoittimen, Fender Precisionin. Vahvistus hoituu Markbassin fullstackilla, tosin ensi perjantaina MB:n nuppi vaihtuu SWR 550X vahvistimeen. Ameriikan meininkiä nääs... Markbass on muuten Italialainen merkki... Viisi bassoa omistan, ainoa viisikielinen on pojalla "lainassa", ollut jo pari vuotta... tuskin enää näen sitä  ;)
   Sorry, nämä jutut eivät taida mitenkään liittyä öljyvuotoihin...  ;)
vielä viimeinen viesti offtopic - tossa mun perus kamat -91 J-basso ja putki ampeq etupäässä soitetaan tanssimusaa joskus vaan äijät villiintyy . . .

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #26 : Toukokuu 07, 2017, 10:42:01 ap »
Brevalla ensimmäinen lenkki tehtynä ja öljyä näkyy tihkuttavan sekin. Pyörän vasemmanpuoleisen sylinterin etupuolella yläviistoon suuntautuva letku on päältä öljyinen. Ei iso vuoto. Pyörä vasta 11 vuotta vanha. Letku liittynee huohotusjärjestelmään. Tankkia pitänee ruveta irroittelemaan. Bensaletkun irroittamisessa oli joku konsti ? Pitääkö tankki tyhjentää ennen sen irroittamista ? (Nevadassa ei tankin tyhjentäminen ollut tarpeen).

Tankkia ei tarvitse tyhjentää, eikä ole suotavaakaan. Bensan kanssa lutraaminen on erittäin vaarallista, sillä on moni polttanut itsensä, tallinsa, kotinsa ja monet vielä naapureidenkin kodin. Bensaletkussa on "perinteinen" pikaliitin ja avataan kuten pikaliitin, avautuu helposti (kun osaa), ei saa käyttää väkivaltaa - voimaa. Liittimestä saattaa lirahtaa muutama tippa bensaa, että imeytys-suojapaperi/kangas on hyvä olla alla.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 07, 2017, 17:57:59 ip kirjoittanut GMies »
2002 Atlantic 500
2004 B750

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #27 : Toukokuu 07, 2017, 15:34:56 ip »
Paras ohje liittimen ehyenä avaamiseen on irrottaa bensapumpun johto ja käynnistää pyörä ja antaa käydä sammuksiin. Siten ei letkussa ole enää painetta ja liitin avautuu. Epätoivoisten avausyrityksien vuoksi tankkiin menevä liittimen osa on joiltakin katkennut. Tankki on toki hyvä olla tyhjähkö sillä siten sitä on helpompi nostella. Mutta vuotoa ei tapahdu.

Huohotussysteemi on hyvin yksinkertainen. Liitteenä kuvia. Räjäytyskuvat kuten muukin kirjallisuus ovat netissä tarjolla pientä lahjoitusta vastaan: http://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Letku numero 2 on tyypillinen vuodon aiheuttaja. Alkuperäinen on kudoksetonta muotoon puristettua mustaa kuminkorviketta jolla ei ole kykyä kestää öljyhöyryjä kovinkaan pitkään.

Nyt lienee kysymys letkusta nro 10. siihen laittaisin kudosvahvistetun öljyä kestävän kumiletkun eikä alkuperäisvaraosaa.
Letku 13 on parempaa materiaalia. Joskus sillekin tulee aika täyteen mutta alapää on metalliputkea. Hydrauliikkaliike kiinnittää putkeen uuden letkun muutaman euron korvausta vastaan.

Venttiilikoppien väliset pikkuletkut ovat myös huonoa laatua. Jos näkyy murtumia niin uusi ne samalla kun tankki on irti. Säästyt uusinnalta.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #28 : Toukokuu 07, 2017, 18:36:58 ip »
Kiitos jälleen kerran hyvistä neuvoista. Eiköhän tuo savotta hoidu omin avuin. Nevadan kanssa tuli näitä huohotinletkuhommia harjoiteltua viime keväänä. Näin tulee väkisinkin tutustuttua pyörään hieman pintaa syvemmältä. 

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Rankka öljyvuoto
« Vastaus #29 : Toukokuu 07, 2017, 19:00:35 ip »
Eivät valmistajat ilkeyttään huonoja letkuja asenna vaan nuukuuttaan. Voittoa pitää tulla eivätkä osat yleensä hajoile takuuaikana. Vasta myöhemmin.

Toista tekijää letkujen huonoudesta voimme syyttää yhteiskuntaa. Ennen kumiosissa käytettiin erilaisia pehmentimiä jotka aiheuttavat muun muassa allergiaa ja syöpää. Esimerkiksi uretaanikumissa käytettiin syanidia. Sitä saa vielä käyttää mutta hyvin hallituissa olosuhteissa.

EU:lla on kemikaalivirasto: https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_kemikaalivirasto ECHA
Joka valvoo eri aineiden käyttöä, määriä, pitoisuuksia ja säilytystä REACH-asetuksen puitteissa.
Melkein joka ainoa voi törmätä töissään tähän asetukseen. Kaikkihan koostuu erilaisista kemikaaleista.

Koska laitos sijaitsee Suomessa se otetaan täälläpäin hyvin vakavasti. Viimeksi törmäsin kyseiseen asetukseen kun yritin ostaa hyvälaatuista spraymaalia. Sitä ei saa enää kuin ammattikäyttöön koska se sisältää asetuksessa mainittua aineosaa jonkin promillen verran. Uudempi, köyhdytetty, versio maalista on tulossa joskus kauppoihin.