Kirjoittaja Aihe: Erikoinen huohotus  (Luettu 2457 kertaa)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Erikoinen huohotus
« : Huhtikuu 30, 2017, 17:08:39 ip »
Kelit on täällä 5cm lunta maassa, ei olla ihan ajokeleissä vielä..
Ihan hyvä päivä huoltaa pyörää näin vappuaattona kun toistaiseksi vielä ihan selvin päin..

Mutta asiaan.
EV -02 hydrauli versio.
Katselin että oikean puoleisen sylinterinkannen huohotusletku menee uusiksi kun on murtumaa letkujen molemmissa päissä.
Huohotin letku menee kannesta tankin alla poikittain olevaan runkoputkeen ja totesin irroittaessa letkun olevan kylmäemlaa täynnä.
Ok, hengittää siis runkoputkiin, tai ainakin pitäisi.
Letku irti, niin ainakin puoli tuntia valui valkoista, rungosta siis.
What? Ei voi olla normaalia.
Eikös runkoputket ole avointa tilaa ja auki jonnekin, jos ummessa niin laakereihin äkkiä sisältö huohotin paineella?
Niin tai näin, jonnekinhan sen kun pitäisi ulos hengittää, mistähän uloshengityksen pitäisi sijaita?
Meni mielenkiintoiseksi, sylinterinkannen alta ei kuitenkaan emlaa paljastunut.
Putsasin sen ennen viime sesonkia, silloin oli jonkun verran.
Mites nää nyt oikein menee, räjäytyskuvista ei oikein selvinnyt järjestelmä.

 


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Erikoinen huohotus
« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2017, 17:37:00 ip »
Jos on käytetty viileällä kelillä, niin on normaalia. Sitä vaan kertyy vielä, ennen kuin kelit lämpiää. Öljyssä jonkun verran mahdollisuutta lieventää ilmiötä, muttei ihan  älyttömästi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Erikoinen huohotus
« Vastaus #2 : Huhtikuu 30, 2017, 17:53:54 ip »
Kyllä se sieltä kuvista selviää. Venttiilikoneistosta letkut menevät poikittaiseen runkoputkeen. Sieltä on yhteys selkäputkeen. Selkäputken etuosaan menee paksumpi letku huohotusventtiililtä. Ohuempaa letkua (ei liitekuvassa vaan ilmanpuhdistimen kuvassa) rungon etuosasta menee höyryt ilmanputsarin kotelon etuosaan.

Noin yleensä ottaen limaa syntyy ja se ajan mittaan paksuuntuu ja tukkii isojakin tiloja. Se liukenee bensiiniin tai muuhun liuottimeen suht hyvin. Kannattaa pestä pois. Lima sisältää runsaasti vettä. Kaikki huohotusletkut ovat herkästi murtuvia. Kannattaa laittaa tilalle kudosvahvistettua letkua.

Liitekuva on tästä vuoden 2000 EV:n varaosaluettelosta: http://guzzitek.org/parts_list/gb/1100/CalifEV_1997-2000_052014_PL(GB).pdf

Lisäsin vielä ilmanpuhdistimen kuvan mistä selviää miten huohotushöyry poistuu huohottimesta (rungon etupäästä, pienempi liitin) ilmansuodatinkoteloon ja sieltä moottorissa poltettavaksi. Ilmakotelon pohjalla on myös letkulähtö. Siitä letku on pyörän alle. Letkun alapää on tulpattu. Se pitää laskea tyhjäksi tämän tästä kertyneestä kosteudesta ym moskasta ja tarkistaa että sen läpi kulkee ilma. Jos sitä ei tulppaa niin sen kautta moottori imee pölyä sisäänsä. Kokemukseni mukaan ei juuri kukaan tee tälle letkulle tyhjennystä tai siitä puuttuu tulppa päästä. Asia mainitaan kyllä omistajan käsikirjassa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 30, 2017, 19:16:26 ip kirjoittanut motomatti »

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Erikoinen huohotus
« Vastaus #3 : Huhtikuu 30, 2017, 18:20:25 ip »
Ok, oli vaan jotenkin omituisen oloista että letku oli limaa ihan täynnä.
Letku on nyt uusittu kudosvahvisteiseksi, äkkiseltään muut on tarkastellessa ehjiä, mutta kannattanee vaihtaa ja saada " röörit auki" yleisesti.
Onko niin että jos vaikka lapin reissun heittää, niin limat ei poistu kun putsaamalla/ vaihtamalla?
Eli liukenee pääosin, mutta letkuihin jää ja runkoputkiin?
Toihan on tuttua että viileillä ajon jälkeen löytää oljypohjasta.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2017, 13:51:48 ip kirjoittanut GuzGuz »

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Erikoinen huohotus
« Vastaus #4 : Huhtikuu 30, 2017, 18:32:31 ip »
Limaa syntyy siellä missä kosteus ja öljy kohtaavat. Lisäksi tarvitaan jokin sekoituslaite kuten Guzzin 1100 moottori.
Kun pyörä seisoo ulkona niin yön viileä ja kostea ilma tiivistyy moottorin sisäpintoihin ja kun moottori käynnistetään niin vesi sekoaa öljyyn. Limaa on kahden laista: sellaista joka on vaahtoutunut eli se on kevyempää kuin öljy ja nousee sen pinnalle ja tunkeutuu esimerkiksi huohotusjärjestelmään ja ilmanpuhdistimen kotelon pohjalle. Toinen muoto on öljyn ja veden emulsio jossa vesi ja öljy sekoavat vain keskenään. Se painuu öljyn alle ja hajoaa hiljalleen öljyksi ja vedeksi jos ei ole häiriöitä kuten koneen käyntiä. Vettä siis pyrkii olemaan aina hieman öljyn joukossa.

Parhaiten tästä limasta pääsee eroon ajamalla niin että öljyn lämpötila on yli 100 astetta. Silloin vesi kiehuu pois öljystä. Se olisi myös hyvä koneen käyntilämpötila. Alemmilla lämmöillä vettä haihtuu huonommin. Guzzin moottori, normaalikäytössä, ei maantieajossa käy riittävän kuumana. Helteessä kaupunkiajossa voi olla että lämpeneekin. Ajetaanhan näillä Saharassakin.....