Kirjoittaja Aihe: Ikäjakauma  (Luettu 14600 kertaa)

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Ikäjakauma
« : Huhtikuu 29, 2017, 18:06:40 ip »
Onkos täällä foorumilla vielä 60 -luvulla laillisesti moottoripyöräilyn alottaneita vai onko jo siirrytty Takarivin Taaveiksi ?
Moto Guzzistien keski-ikä on tuskin laskenut viime vuosina.  Tsekeissä tapasin unkarilaisen Lazlon s. 1943 ja ajoi Norgella.
Ite ole saanut opetteluluvan maaliskuussa 1970.... laittakaa paremmaksi :D

Markku R
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #1 : Huhtikuu 29, 2017, 18:37:57 ip »
Ilman omaa suostumustani olen myöhäissyntyinen ja vasta 70-luvun alkupuolella pääsin mopon sarviin. Varsinaisen ensimmäisen maantiepyörän sain hankituksi vasta armeijasta pääsyni jälkeen. Toki sitä ennen oli nappularengaspyöriä joilla pitkin metsiä ja talvella jäällä tuli pärrättyä. Siinä tuli hyvää oppia siitä miten moottoripyörä käyttäytyy.

Voidaan siis sanoa että kahdeksankymmentäluku on ensimmäinen moottoripyöräkauteni joka ei sittemmin ole katkennut kuin talviksi vaikka talviajoakin tuli harrastettua monena talvena 90-luvulla. Joko soolo- tai sivuvaunupyörällä.

Aikanaan en kevarikorttia hankkinut kun ei sitä maalla tarvittu eikä kyselty. Kuorma-autokortin yhteydessä mp-ajo-oikeus vuonna -76 tuli kylkiäisenä. Pari vuotta oli autoinnostusta, sitten puolustuslaitoksella opissa ja sieltä välittömästi töihin syksyllä -79. Talvi oli aikaa laittaa talous kuntoon ja hankkia kaksipyöräinen. Se eka ei kovin hyvä ollut mutta tulipa oppia. Noin 10 vuotta myöhemmin talouteen tuli Guzzi.

Omakotitalon rakentaminen ja perheily piti moottoripyöräilyn varsin sivutoimisena ennen vuotta -88. Katson että oikea motoristiurani lähti käyntiin päivämäärällä 8.8-88 maanantaina Ailigastunturin rinteellä lähellä Karigasniemeä. Silloin olin ottanut koeajoon vanhan poliisipyörän ja kävin sillä koeajolla Nokialta pikaisesti Nordkapissa ja takaisin. Tiistaina tein kaupat pyörästä eikä tarvinnut katua. Oli samalla ensimmäinen Lapin matkani joita sitten onkin karttunut melkein vuosittain. Joinain vuosina useampiakin. Sillä suunnalla tuntuu olevan nähtävää ja koettavaa. Ja saa ajaa rauhassa muulta liikenteeltä pitkiä rupeamia.

Teenpä vielä lisäyksen: moottoripyöräily nousi niin hattuun että piti perustaa oma MC-kerho loppuvuonna -88. Tavallinen sekapyöräkerho joka on kasvanut ja vakavarainen nykyään ja toimii laadukkaissa tiloissa entisessä kotikaupungissani. Alkanut painottua amerikkalaisiin ja eurooppalaisiin pyöriin. Nykyään olen "vain" rivijäsen. 90-luvun alussa ryhdyin myös Smoton toimintaan mukaan ja ohessa järjestelin moottoripyörätapahtumia eri paikkoihin. Nuorempana sitä jaksoi.

Smoton myötä sitten Euroopan tasolle Brysseliin pitämään suomalaisen moottoripyöräilykulttuurin puolta ja osallistumassa sikäläisiin rientoihin. Osittain se oli helppoakin kun työtkin olivat välillä sillä suunnalla. Myös Gruppon hallituksessa istuin vuosia. Sekä useissa muissakin järjestöissä. Jos aikoo saada poliittisesti aikaiseksi jotain pitää muodostaa suuri verkosto.

Nykyään osallistun aika-ajoin järjestötoimintaan olemalla läsnä kokouksessa jos se sallitaan. Muistanette Muppet Showsta ne kaksi vanhaa jäärää parvelta jotka kommentoivat kuuluvasti? Minä olen toinen niistä.

« Viimeksi muokattu: Toukokuu 01, 2017, 11:14:14 ap kirjoittanut motomatti »

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #2 : Huhtikuu 29, 2017, 18:56:19 ip »
Oma laillisuus astui voimaan yhdeksäkymmentäluvun alussa. Pyörätöntä aikaa on neljä-viisi vuotta piikin ja ison välissä. Ajoin toki isän ja isän serkun pyörillä tuossa välissä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #3 : Huhtikuu 29, 2017, 19:53:04 ip »
Moto Guzzistien keski-ikä on tuskin laskenut viime vuosina.

Ikkala tuskin mieltään pahoittaa, jos rienaan hänen nimeään, mutta jos Sami valittiin viime vuoden Guzzi-rallissa nuorimmaksi osallistujaksi kunnioitettavalla 40:llä ikävuodellaan, niin ei tämä mitään junnujen touhua ole.  :D

T. Jani 39vee (Ikkalan asema uhattuna ens rallissa..  ;D)

Edit. Jos saan siis rison kuntoon siihen mennessä.

heimoli

  • Viestejä: 69
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #4 : Huhtikuu 29, 2017, 22:06:31 ip »

Koljonvirralla laskettiin ilmoittautumislapuista ikäjakaumaa, ja
taisi olla niin että vanhin oli 73v, nuorin 29v ja keski-ikä 58v.

Minulla tuli 64v täyteen viikolla, 15v mopolla aloitin ja sitten 85-350-750cc
brittejä, ja japseja, kunnes perhe, talo ym jutut lopetti mp ajot 90-luvun alussa.
70-luvulla maistelin hetken kaverin mustaa Guzzia, ja siitä se Guzzi jäi
itämään.
Vasta 2013 tuli pikku Breva, joka taitaa pysyä vielä talviteloilla hetken,
kun sää on kuin jouluaattona, pimeetä, märkää
ja lunta taivaan täydeltä täällä Nurmijärvellä.
heimo

Jani Janhunen

  • Viestejä: 203
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #5 : Huhtikuu 29, 2017, 22:19:07 ip »
Voisi olla järkevintä minunkin säilyttää tuo pikku-Breva tallissa "pappa-mopona", kuin myydä se alihintaan. Perikunta eli pari pikkutyttöä (10&8,5) ja poitsu (7) onkin jo ilmoittanut jo, että he sitten ajelee sillä aikanaan.

Eli huoli pois, ainakin Pohjois-Savossa uusi Guzzi-sukupolvi on kovaa vauhtia kasvamassa, vaikka vielä puhuvatkin Mopo-Guzzista, mikä osin pitää paikkansa.  ;D

Nytkin toukokuussa kuulemma pitäisi tyttöjä viedä Guzzilla kouluun.  :D

Jani

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #6 : Huhtikuu 30, 2017, 00:06:49 ap »
Minä ajelin -70 kesällä möllinkolmioilla banaanitankki-MZ:lla, joka ei ladannut, eli aika lyhyitä ajoja. Elokuussa sain sitten autokortin ja isän NSU 110 tuntui kivemmalta, niin jäi moottoripyöräily 44 vuodeksi ja nyt miltei 65 vuotiaana alkaa toinen kesä Californialla nautiskellen.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #7 : Huhtikuu 30, 2017, 00:50:59 ap »
No joo, Kokkolan mies taitaa olla grand old man jopa täällä Guzziporukassa... :) Itse sain harjoitteluluvat -75 eli aika myöhään... ja ajokki oli Yamaha AS3 josta olikin juttua täällä aikanaan, vielä noin kolme vuotta sitten luulin olevani Yamahamies forever mutta niin se maailma muuttuu Eskoseni...

Tuulenpoika

  • Viestejä: 280
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #8 : Huhtikuu 30, 2017, 01:40:43 ap »
Tammikuussa tuli 58 vuotta täyteen ja 1.9 jään eläkkeelle 32 vuotta palvelleena valtion virkamiehenä.

70-luvulla tuli aloitettua vuoden 56 Iceellä. Seuraava pyörä oli Suzukin T 500:en.Vauhdin hurmassa ajoin sen
metsään ja hengen lähtö oli lähellä. Tuli pieni kammo pyöräilyä kohtaan ja pidin taukoa 20 vuotta.

2001 kaveri tarjosi edullisesti v65:sta Espanjasta tuotua poliisipyörää ja siitä se lähti.Nyt alla neljäs Guzzi.
Tallissa odottelee eläkeprojektina Yamahan XT 600 Tenere. Syksyllä muutetaan Keski-Suomeen ja innolla
odottelen pääseväni tutustumaan paikallisiin hiekkateihin.

Guzzr

  • Viestejä: 672
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #9 : Huhtikuu 30, 2017, 07:38:51 ap »
Täällä on ajettu kakspyör.ajoneuvoilla vuodelta 1970 - 2017, paitsi 1 kesä, kun asuin Ruotsissa. Ajokortti vuonna -74.
Voi näin olla 46 ajovuosi yhteensä. Ensimmäinen mp-matka oli ehkä v. 1960 , isän ja äidin välillä  Husqvarna kevytmp-llä uimarannalle soratiellä n. 30 km ja takais.  ilman suojavarusteita".

Ja eilen tein vuoden ensimmäinen mp-ajo : Honda V-koneella varustettu Pan European 1100,n koeajo - sen jälkeen omistaja ja reissukaverini (minun tulkkiapuni kanssa)
löytyi sopivan kauppahinnan ja kaveri sai hienon mp,n ja ajoi kotiin hienossa kevät-säällä tyytyväisenä omistajana  + 7 lämpöasteissa ja juhlaoluen sen jälkeen ja nyt tänään
taas EI ole hienoa - 10 cm lunta.

GinTurismo

  • Viestejä: 294
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #10 : Huhtikuu 30, 2017, 10:26:38 ap »
... Itse sain harjoitteluluvat -75 eli aika myöhään... ja ajokki oli Yamaha AS3 josta olikin juttua täällä aikanaan,...

Näinhän se meni. Sitä ennen mopoilua ja -76 auto+mp-kortti. Käytetty Kawa 350 oli jo ostettuna. Välivuosia tuli 1994-2003 kun oli olevinaan kiireempää tekemistä. Rahankin puolesta säälitti katella pyörää nojaamassa varaston kylkeen kun vakuutusmaksut juoksi koko ajan.
Vielä yksi GT, kiitos.

ei talvikunnossapitoa

  • Viestejä: 99
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #11 : Huhtikuu 30, 2017, 10:52:55 ap »
Kevytkortti ja kevytvespa 71, raskaskortti ja rallyvespa 73, sitten Ossa 250 muttei tuittupäästä tullu trialkuskia. Takasin kadulle ja Ducati 350 Desmo. Muita kuin italialaisia ollu yksin tai muiden pyörien rinnalla Yamaha SR500 ja TZR, bokseribemu, Indian Enfield (vaihdossa, en ajanut metriäkään) ja Condor. Guzzeja ,Laverdoja,Ducateja,Gilera ja MV vuosien varrella niin että äkkiälaskettuna ollut yhteensä ainakin 25. Nyt ajatuksissa ollut apupyörällisen hankkiminen niin voisi  ajella koiran kanssa auringonlaskuun mut epäröin kun en oo sellasen ajamista koskaan ees kokeillu.
V50 Rosso club racer,  Nevada Cappuccino Racer kilvissä, Galletto 192 museo, SWM Silver Vase ja Cali III + Eml Sport

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #12 : Huhtikuu 30, 2017, 11:17:42 ap »
Sangen huolestuttavaa ettei löydy keltään foorumilla virallista ajolupaa moottoripyörälle 60-luvulta.  :-\.
Vaikka ei siinä sinänsä mitään tavoiteltavaa ole. Tuntee vain itsensä pian ikääntyneeksi . heh. heh.  Mutta vuosi kerrallaan mennään kesää kohti ja uutta ajokautta  ;D
Mutta huolestuttavaa on paljonko guzzisteja on Suomessa 20 vuoden päästä ja onko Moto Guzzi valmistusta enää olemassa ??

Mr
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #13 : Huhtikuu 30, 2017, 11:27:29 ap »
Ne on nyt vanhemmat papat niin vapunviettoriehoissa etteivät ole ehtineet palstoja lueskella.
-77 sain oman yleisajokortin.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ikäjakauma
« Vastaus #14 : Huhtikuu 30, 2017, 11:34:17 ap »
Lainaus
Mutta huolestuttavaa on paljonko guzzisteja on Suomessa 20 vuoden päästä ja onko Moto Guzzi valmistusta enää olemassa ??

Asia josta ei sitten aikanaan tarvitse meidän murehtia. Guzzeja on kuitenkin sen verran että vaikka valmistus loppuisikin niin aina on jonkinlainen porukka joka näitä moottoripyörien dinosauruksia harrastavat.
Lainsäädäntökin saattaa muuttua niin että individuaalisti ajettavat ajoneuvot eivät saa ajaa yleisellä tiellä koska liikenne on automatisoitua ja kuljettajaa ei enää tarvita eikä hyväksytä pilaamaan liikennetuvallisuutta.