Kirjoittaja Aihe: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta  (Luettu 7443 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 491

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #1 : Huhtikuu 27, 2017, 22:35:04 ip »
2. Matkustajan kuljettaminen moottoripyörällä

Tästähän on ollut kauan aikaa sitten täällä puhetta ja silloin todettiin, että aika vähän suomessa olisi kaksipaikkaisia moottoripyöriä, jos asiaa pitäisi rekisteröintitodistuksesta katsoa.

5. Hallinnollisen sanktion käyttöönottaminen

Jos oikein ymmärsin, niin liittyikö tämä siihen tulevaan uudistukseen, että alle 30km/h ylinopeuksissa esim. kameratolpan kuvaama ylinopeus, niin hallinnollinen virhemaksu (ent. sakko) lähtee auton omistaja/haltijalle, joka sitten maksaa maksun tai autoa ajanut maksaa maksun, jos sellaisen omistaja/haltija jostain löytää.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #2 : Huhtikuu 27, 2017, 22:44:55 ip »
2. Matkustajan kuljettaminen moottoripyörällä

Tästähän on ollut kauan aikaa sitten täällä puhetta ja silloin todettiin, että aika vähän suomessa olisi kaksipaikkaisia moottoripyöriä, jos asiaa pitäisi rekisteröintitodistuksesta katsoa.

5. Hallinnollisen sanktion käyttöönottaminen

Jos oikein ymmärsin, niin liittyikö tämä siihen tulevaan uudistukseen, että alle 30km/h ylinopeuksissa esim. kameratolpan kuvaama ylinopeus, niin hallinnollinen virhemaksu (ent. sakko) lähtee auton omistaja/haltijalle, joka sitten maksaa maksun tai autoa ajanut maksaa maksun, jos sellaisen omistaja/haltija jostain löytää.

2. Trafi on myöntänyt virheensä mutta ei ole korjannut sitä tiedostoihin. Poliisi toimii harkintansa mukaan. Jos pyörästä puuttuu matkustajan satula on asia melko selvä mutta jos on satula mutta ei sitä remmiä sen yli tai matkustajan kahvoja niin kyytiläinen joutuu jalkaväkeen oli sitten tiedostossa yksi- tai kaksipaikainen. Tulkintavastuu on siis Poliisilla. Tilanne on epäselvä.

5. Ei kannata lainata pyörää tai autoa toiselle jos ei halua ryhtyä riitelemään. Maksamalla sanktion itse voi päästä vähemmällä. Omasta virheestä on mukavampi maksaa kuin toisen tekemästä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #3 : Huhtikuu 27, 2017, 23:02:54 ip »
Itsellä on tiedossa tapauksia, että sakko on myyty jollekin muulle. Eli esim kortti on ollut vaarassa lähteä hyllylle, on autonkuljettajan väitetty olevan joku muu..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #4 : Huhtikuu 28, 2017, 00:22:20 ap »
Itsellä on tiedossa tapauksia, että sakko on myyty jollekin muulle. Eli esim kortti on ollut vaarassa lähteä hyllylle, on autonkuljettajan väitetty olevan joku muu..

Jatkossa on kovaa valuuttaa olla ajokortin omistaja, joka ei kuitenkaan tarvitse sitä ajokorttia...
Hyvä lisätienisti monelle vähävaraiselle.
Tämäkin vielä! ! !

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #5 : Huhtikuu 28, 2017, 11:28:16 ap »
Itsellä on tiedossa tapauksia, että sakko on myyty jollekin muulle. Eli esim kortti on ollut vaarassa lähteä hyllylle, on autonkuljettajan väitetty olevan joku muu..

Jatkossa on kovaa valuuttaa olla ajokortin omistaja, joka ei kuitenkaan tarvitse sitä ajokorttia...
Hyvä lisätienisti monelle vähävaraiselle.

Perhana. Vielä ei voi ilmoittautua palkkalistoille saamapuolelle.

Onkohan tämäkään asia käsitelty juridisesti oikein? Tosin maksun saajalle sillä ei ole merkitystä. Rahaa tulee kuitenkin oli maksajan nimi mikä tahansa.

Minulla on erinomainen tilaisuus seurata erään tieosuuden nopeusvalvontaa ikkunasta. Paikka on sellainen että liki joka ainoa ajaa siinä ylinopeutta. Valo vain välkkyy sarjatulella. Kamera-auto (Valkoinen paku, mustat ikkunat, ei tunnuksia) näkyy kyllä muutama sata metriä ennakkoon. Silti juuri kukaan ei jarruta vaan ottaa sakon kun sen niin helposti saa. Kansan käsi on karttuisa. Kohta on hieman ennen kuin 60 rajoitus muuttuu 70 rajoitukseksi. Kameran kohdalla 70-kyltti näkyy jo. Siinä on työssä käyvän päivän tili hyvä kuitata käytetyksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #6 : Huhtikuu 28, 2017, 11:45:48 ap »
Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #7 : Huhtikuu 28, 2017, 11:58:33 ap »
Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.

Kätevää.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #8 : Huhtikuu 28, 2017, 12:18:30 ip »
Siinähän voittaa molemmat. Yksi merkki ei vielä kortilla tunnu missään. Itselläni on toki puhdas nolla merkintää, kun ei viitsi liikenteessä hölmöillä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #9 : Huhtikuu 28, 2017, 12:36:14 ip »
Siinähän voittaa molemmat. Yksi merkki ei vielä kortilla tunnu missään. Itselläni on toki puhdas nolla merkintää, kun ei viitsi liikenteessä hölmöillä.
Talviaikana olen se lippalakkipäinen vanha mies vanhalla dieselpakulla joka ajaa aina alle nopeusrajoituksen. Kesällä sitten pyörän sarvissa otan pientä riskiä harkitusti. Tosin edellinen sakko ja ajokielto, ylinopeudesta moottoripyörällä, on edelliseltä vuosituhannelta. Sekin syyskuun lopulta niin ei vaikuttanut moottoripyöräilyyn. Sakon päästin ulosottoon niin sain senkin sovittua osamaksulliseksi.
Työ- ja muut matkat ajelin ajokiellon aikana normaalisti huomiota herättämättömällä autolla hissukseen. Kortin pois ottaminen ei juuri heikennä ajokykyä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #10 : Huhtikuu 28, 2017, 13:11:53 ip »
Tuossa ehdotuksessa olisi pitänyt korostaa renkaan rakenteen erilaisuutta auton renkaaseen verraten. Oikeaoppinen kulutuspinnan mittaaminen ei ole niin yksiselitteinen, kuin suorapintaisessa auton nakissa. Urasyvyys vaihtelee eri kulutuspinnan kohdissa jo uutena.

Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #11 : Huhtikuu 28, 2017, 13:48:21 ip »
California 1400 ohjeistuksessa mitataan kulutuspinnan paksuun 45 asteen kulmassa renkaan keskilinjaan nähden. Itse en ole saanut sitä kohtaan kulumaan. Poliisilla ohje on mitata kulutuspinnan keskeltä keskiurasta. Mielenkiintoisia tilanteita tullut kun renkaassa ei ole keskiuraa lainkaan mutta reunassa on uria. Haastattelemani vanhemman konstaapelin mielestä riittää silmämääräinenkin arvio renkaan kunnosta.

Vetoaminen kulutuspinnan ja kuvioinnin suhteen vesiliirtoherkkyyteen ei mielestäni ole relevanttia. Olen kokenut moottoripyörällä vesiliirron mutta silloin vettä oli märällä tiellä yli kymmenen senttiä. Nappularenkaat olivat uudet kuten pyöräkin. En kuitenkaan kaatunut mutta kyllä tempaisi melkoisesti kun liirto loppui. Takarengas oli se joka liirsi.
Tuskinpa kuviottomillakaan renkailla ihan helposti luistoon lähtisi. Ottaen huomioon kosteuden määrän nopeuden suhteen. Parin sadan vauhdissa uusikin rengas sutaisee asfaltilla jos siinä on märkä läikkä. On sekin koettu. Rauhoittaa joksikin aikaa menoa. Luisto on enemmänkin kiinni kitkan katoamisesta kuin noususta vesipatjan päälle.

Nyt kun pyörässäni on luistonesto niin tämän tästä tulee nyökättyä eteenpäin kun märällä asfaltilla kiihdyttäessä luistonesto vähentää vetoa ettei takakumi villiinny.

Kulutuspinnan suhteen luottaisin valmistajan merkintään. Siitä näkee milloin renkaan valmistaja on todennut että kuviota on liian vähän jäljellä. Jonkinlainen vastuu heilläkin asiassa on.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #12 : Huhtikuu 28, 2017, 13:55:40 ip »
Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.

Kätevää.

Kätevää, kyllä... mutta sitten on se kuva. Jos johtajan Mersua ajaa joku pultsari, saatetaan katsoa kuvaa. Ja esim. Tapani Kansa tunnetaan ja joku tunnettu kaaharikin voidaan tuntea...
Emeritus-guzzisti

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #13 : Huhtikuu 28, 2017, 14:41:10 ip »
Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.

Kätevää.


Kätevää, kyllä... mutta sitten on se kuva. Jos johtajan Mersua ajaa joku pultsari, saatetaan katsoa kuvaa. Ja esim. Tapani Kansa tunnetaan ja joku tunnettu kaaharikin voidaan tuntea...


Sivusta katsoen huomattua; ei kiinnosta kuvassa oleva henkilö, jos on osoittaa maksaja..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Lausunto uudesta tieliikennelakimuutoksesta
« Vastaus #14 : Huhtikuu 28, 2017, 14:49:05 ip »
Tuo sakkohomma toimii siten, että esim joku pomomies ajaa kameraan ja saa lapun kotiin. Lappu antaa mahdollisuuden selvittää, kuka autolla oikeasti ajoi. Pomomiehellä on jo tarvittava määrä sakkoja povessa kortin hyllyttämiseen. Sopiva ehdokas sakon ottajaksi löytyy, kun heiluttelee riittävää rahatukkoa sellaisen edessä, jolla ei ole merkintää ylinopeudesta. Toinen saa sakon, sen maksuun rahaa ja sopivan korvauksen ja oikea hurjastelija saa vielä jatkoaikaa kortilleen.

Kätevää.

Kätevää, kyllä... mutta sitten on se kuva. Jos johtajan Mersua ajaa joku pultsari, saatetaan katsoa kuvaa. Ja esim. Tapani Kansa tunnetaan ja joku tunnettu kaaharikin voidaan tuntea...

Tässähän on esityksessä sisällä se että ei ole merkitystä sillä kuka ajaa vaan pelkästään ajoneuvon tunnisteiden perusteella määritellään maksaja. Siis auton haltija tai omistaja. Mitään valokuvia kenenkään naamasta ei enää tarvittaisi. Maksun saajan velvollisuudeksi jää sen perintä siltä jonka tietää olleen kyseisellä hetkellä ratissa.

Esimerkiksi autovaras (Anteeksi väärä termi, siis ei varkaus vaan luvaton käyttöönotto.) voi viedä autosi tai pyöräsi, jos onkin sillai poikkeava, niin tällä nykyperusteella maksat hänenkin rikkeensä mikäli et ole ilmoittanut ajoneuvoasi kadonneeksi tai osannut epäillä jopa luvatonta käyttöönottoa.

Tämän asian nimi on haltijavastuu. Henkiolento joka liitetään persoonaasi jonka vuoksi maksat omat ja muidenkin töppäilyt mikäli esitys menee läpi. Poliisi ei näitä tule tutkimaan. Sitä varten tulee oma virastonsa jolla on budjettiin merkitty tavoite. Keräämiseen on esitetty jopa yksityisiä toimijoita. Katsellaan miten tämä asia etenee.