Kirjoittaja Aihe: Cali III startille korjaajaa  (Luettu 2575 kertaa)

eeross

  • Viestejä: 43
Cali III startille korjaajaa
« : Huhtikuu 17, 2017, 10:36:31 ap »
Purkaessani vm-92 Cali III n starttia huomasin että sen hiilipidike oli tiensä päässä.
On siinä solenoidin päätylevykin ajan saatossa vähän kulahtanut.
Kyseessä on 8-hampainen Boschin startti.
Mahtaako kukaan tietää missä mokoman saisi korjautettua uudenmaan seudulla. Kun en oikein osaa nettikaupoista tavaraa tilata.

Toki jos joku tietää kertoa missä autossa on samanlainen, niin tämäkin tieto kiinnostaisi.

T: Eeross

Ku ite tekee, saa omatekemän.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali III startille korjaajaa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 17, 2017, 12:00:48 ip »
Lainaus
Kyseessä on 8-hampainen Boschin startti.
Toki jos joku tietää kertoa missä autossa on samanlainen, niin tämäkin tieto kiinnostaisi.

Kyseinen startti on hyvä laite mutta edellyttää hyvää akkua. Bosch on suoravetoinen ja magneettikenttä muodostetaan kenttäkäämeillä eikä kestomagneeteilla kuten nykyään on tapana.
Guzzin startti, muihin samannaköisiin ja -kokoisiin verrattuna, omaa väärän pyörimissuunnan eikä tiedossani on auton starttia joka sopisi suoraan. Niiden osat kyllä sopivat.

Korvaavana käynnistinmoottorina toimii Valeo. Halvempina merkit Forza ja Aviamo. http://www.stein-dinse.biz/eliste/eliste_artikel.php?sid=c8c8g353ef0g2f5aa06g38e2e280&lg=de

Hiilisiltojakin on kaupan: http://www.startax.net/?mid=10&pid=111&lang=fi&id=&searchType=product&productline=240&category=498&search_brand=Bosch&search_model=
Jokin noista on oikea. Vanha startti mukaan kauppaan tai ainakin tarkat tiedot mitä startissa lukee.

Tässä pajassa uskoisin olevan tietoa aiheesta: https://www.boschcarservice.com/fi/

Jos haluat teettää laitteen kuntoon Uudellamaalla niin täälläkin se voidaan tehdä: http://norsa.fi/

Missä kunnossa solenoidi on? Saako siitä vielä kalun? Entä bendix ja ratas?

Jos laite on monivikainen ja yleisesti kulunut niin varmempaa olisi turvautua uuteen.

eeross

  • Viestejä: 43
Vs: Cali III startille korjaajaa
« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2017, 18:50:29 ip »
Kyllähän tuo on yli 200000 km ollu kaiken maailman kurasateessa.
Yllättävän puhdas oli sisältä, eikä mielestäni ollut sorvattavaa.
Se solenoidin pääty on haljennut.
Alun perin rupesin sitä avaamaan kun eräänä päivänä ei oikein jaksanut lisävirrallakaan pyörittää.
Ku ite tekee, saa omatekemän.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali III startille korjaajaa
« Vastaus #3 : Huhtikuu 17, 2017, 19:20:13 ip »
Kyllä nuo arvot (Kilometrit, aika, pikkuviat ja lisävirran tarve.) kertovat että ehkäpä kannattaisi laittaa peruskorjattu tai uusi käynnistinmoottori. Tuon mallin Bosch voi olla uutena hankalahko löytää. Itselläni saattaa olla kunnostettu hyllyssä mutta se on täällä Tampereella. Valeokin saattaa löytyä. Tein juuri muuton ja tavarat eivät ole oikein järjestyksessä. Tai ovat mutta eivät vain aina löydy. Lisäksi täytyy pitää huoli että itsellekin jää varastartti hyllyyn. Jos entisöintiä aikoo niin silloin pitää olla Bosch koska se oli sitä aikakautta.