Kirjoittaja Aihe: Brevan voimansiirto  (Luettu 3815 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Brevan voimansiirto
« : Huhtikuu 15, 2017, 00:12:51 ap »
Hiljan ostamallani 1100 Brevalla (vm. 2006, 22.000 km) ajelin lähikaduilla ykkösvaihteella enintään noin 20 km/h nopeudella ja huomasin sellaisen ilmiön, että kun päästin kaasun pois ja moottori alkoi jarruttaa, kuului jonkinlainen lonksahdus ja minulle syntyi sellainen mielikuva, että voimansiirrossa olisi jotain "väljää". Samanlainen lonksahdus kuului mielestäni silloin kun lisäsin kaasua ja kone alkoi taas vetää. Äänen kuulin hyvin kun tuo hiljainen koeajoni tapahtui ilman kypärää (ei tiettykään kovin fiksua). Aiemmin omistamassani Nevadassa en muista tällaista ilmiötä havainneeni. Mistähän voisi olla kyse ? Onkohan tullut ostettua iso ongelma ? Taitaa olla parasta heivata pyörä Piikkiöön tutkittavaksi ennen enempiä ajoja. Oma tietämykseni kun ei riitä asian arvioimiseen. Pyörä tuli ostettua ilman koeajoa talvikelien aikaan, mikä sekään ei tainnut kaikkein viisainta olla, jotenkin vain ajattelin, ettei noilla kilometreillä vielä pitäisi mitään isoja ongelmia olla.     

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Brevan voimansiirto
« Vastaus #1 : Huhtikuu 15, 2017, 12:39:36 ip »
Itsellä on 1100 Breva varsin kauan ja ajaminen oli täysin ongelmatonta. 2005 - 2016.
Voimansiirrossa on toki välys ja se löytyy vaihdelaatikosta. Se on tarpeellinen välys vaihteiden toiminnan kannalta.
Se toki kolahtaa aina kun veto menee päälle tai siirrytään vedosta moottorijarrutukseen.

Jos voimansiirrosta alkaa tuntua nyintää, pyörinnän myötä lonksumista tai karheaa käyntiä niin sitten voi epäillä vikaa.

Laita pyörä keskituelle niin että takapyörä on ilmassa. Vaihde vapaalle ja pyöritä takapyörää kuulostellen ääniä. Ei pitäisi kuulua oikein mitään. Laita ykkönen päälle ja pyöritä takapyörää uudelleen. Takapyörässä on pieni edestakainen liikevara ja sen äärilaidat kolahtavat vaihdelaatikon suunnassa. Oletan että juuri tämän kolahduksen kuulet siirtyessäsi vedosta moottorijarrutukseen ja päinvastoin. Kolahdus on joka vaihteella mutta hieman erilaisena.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Brevan voimansiirto
« Vastaus #2 : Huhtikuu 17, 2017, 16:55:52 ip »
Kiitos tiedosta. Tämän tehdään hetimiten.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Brevan voimansiirto
« Vastaus #3 : Huhtikuu 19, 2017, 00:09:10 ap »
Asia selvitetty. Vapaalla pyörittäen ei mitään ylimääräisiä ääniä. Ykkösvaihteella takapyörässä vajaan kymmenen sentin vapaaliike ja lonksahdus kuuluu liikkeen kummassakin päässä. Tältä osin Breva ei kaivanne muuta kuin ajoa kunhan vain säät lämpenevät.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Brevan voimansiirto
« Vastaus #4 : Huhtikuu 19, 2017, 10:01:26 ap »
Pitäisi kai perustaa ketju nimeltä "haamuäänet".
Et ole ensimmäinen joka asiasta kysyy. Mutta kysymällä joko pääsee tuskistaan tai niitä tulee lisää.

Keulan klonksahtelu joissain malleissa on tuottanut kysymyksiä. Siirtyminen puristuksen alaisesta tilasta ulosliikkeeseen ja päinvastoin aiheuttaa kolahduksen kaltaisen äänen. Mutta ei kaikissa keulatyypeissä. Vikaa ei silti ole. Kannattaa kuitenkin tarkistaa iskunvaimentimen kunto ja kiinnitys. (Myös ohjauslaakeri.) (Monissa Guzzimalleissa keulassa iskunvaimennin on oma, erillinen komponenttinsa. Keulassa on silloin kahdet erilaiset öljyt.

Vaihteiston tyhjä liike on askarruttanut monia ja siitähän oli tässäkin kyse. Rakenne on liki kaikissa vaihteistotyypeissä sama: orjarenkaiden eli niiden osien joissa on kyljissään kytkentäolat jotka kytkevät vaihteen päälle vaihteensiirtimen siirtäessä niitä ja kun kytkentäolat kohtaavat vastakappaleensa eli hammaspyörän kytkentälovet niin siinä pitää olla toimintatilaa pyörimissuunnassa että vaihde ylipäätään voi kytkeytyä. Liki kaikki vaihteiston hammaspyörät pyörivät omilla akseleillaan omien laakereidensa varassa ja ovat hammaskosketukseltaan jatkuvassa kosketuksessa ja pyörivät välityssuhteensa mukaista nopeutta aina ajossa.
Tämä niin kutsuttu vaihteensiirtohaarukan orjarengas siirtää voiman hammaspyörältä akseliin ja niin syntyy eri välitykset. Vaihdetta huolimattomasti vaihdettaessa kuuluu helposti räminää niin se johtuu juuri siitä että orjarenkaan olakset ja hammaspyörän vastaavat lovet eivät kohtaa. Ääni ei ole haitallinen vaan sen aiheuttanut huono kytkentä on. Kulunut vaihteisto ei välttämättä kykene pitämään vaihdetta päällä ja se johtuu useimmiten tämän kytkentämekaniikan kuluneisuudesta tai vaihteiston säädöistä. Jos vaihteet menevät huonosti päälle niin vika on useimmiten kytkimessä. Sitä säädetään vaijerikäyttöisistä malleista vaihteiston takaa siellä olevasta säätöruuvista eikä pelkästään vaijeria säätämällä.

Tämä välttämätön välys vaihteistossa on siis tarpeellinen eikä tyhjä liike ole vika jos sitä on vain vähän. Iso liikerata sen sijaan on vika.

Muutaman kerran olen joutunut tekemisiin pyörän kanssa jossa kardaanitunnelista kuuluu ääniä. Vika voi olla jommassa kummassa päässä akselia. Kardaanin takapään spooriholkki (uraholkki) on usein jäänyt huoltamatta vaikka pääsy siihen on helppo. Siihen syntyy kiertovälystä ja lopuksi veto lakkaa kokonaan. Etupäässä kardaania on "isolohkomalleissa" kannatinlaakeri ja kardaanin nivelen kaula voi olla väljistynyt laakerin sisäkehään. Laakeri uusitaan ja nivel kunnostetaan sorvaamalla tai vaihtamalla uuteen. (Ei koske CARC-malleja.)

Takanapa on yksi kolahduksia tuottava kohde. Siellä on myös voideltava uraholkkipari joka voi olla kulunut. Sen vaihtaminen on kallis juttu. Säännöllisellä huollolla vaivan voi välttää kokonaan. Valitettavasti kohde ei kuulu mihinkään huolto-ohjelmaan. Siitä pitää, kuten kardaanistakin, omistajan huolehtia. Pyörän takanavassa on myös sysäyksenvaimennin joka on harmillisen usein jumiintunut huollon puutteessa. Harvemmin sysäyksenvaimentimen kumit ovat kovin kuluneet. Sysäyksenvaimentimen laipan vapaaliikettä on oltava hiukan navan ympäri ja siksi sen keskiön puhdistus ja voitelu on tärkeä asia. Esimerkiksi renkaanvaihdon yhteydessä. Renkaanvaihtaja ei sitä tee vaan omistajan on huolehdittava asiasta.

On siis lukuisia kohteista, edellä mainittujen ohella, joihin pitää omistajan puuttua ja joita ei normaalissa huollossa suoriteta. Pitää joko pyytää näiden kohteiden huolto lisätyönä normaalihuoltoon tai tehdä itse iltapuhteina. Nykyään kun työ on kallista niin vain hiukan kuluneenkin osan vaihto tulee halvemmaksi kuin kunnostus. Vanha metallinkeräykseen ja uusi tilalle. Nopeaa ja tehokasta. Mutta ahkera huoltaja ajaa pidempään ilman osavaihtoja.....


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 19, 2017, 11:55:28 ap kirjoittanut motomatti »

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Brevan voimansiirto
« Vastaus #5 : Huhtikuu 19, 2017, 10:43:26 ap »
Asia selvitetty. Vapaalla pyörittäen ei mitään ylimääräisiä ääniä. Ykkösvaihteella takapyörässä vajaan kymmenen sentin vapaaliike ja lonksahdus kuuluu liikkeen kummassakin päässä. Tältä osin Breva ei kaivanne muuta kuin ajoa kunhan vain säät lämpenevät.

Grisossa ykkösvaihteella vajaa 5 senttiä klappia. Hieman häiritsi sekin aluksi mutta on tuohon tottunut.
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

MarkkuEVP

  • Viestejä: 966
  • Kauneus on katoavaista...rumuus sentään lisääntyy
Vs: Brevan voimansiirto
« Vastaus #6 : Huhtikuu 20, 2017, 17:59:12 ip »
Piti käydä mittaamassa Jackalin voimansiirron "välys". Oli 70 mm
Mitta renkaan ulkopinnalta.

Mr
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 20, 2017, 22:10:52 ip kirjoittanut MarkkuEVP »
Kahta asiaa en koskaan ole ymmärtänyt... mopon kaasutinta ja naisten sielunelämää

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Brevan voimansiirto
« Vastaus #7 : Huhtikuu 20, 2017, 19:09:02 ip »
EV:ssä 110.000 jälkeen 50mm vanteen ulkokehältä.
Renkaan ulkokehältä 65mm.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Brevan voimansiirto
« Vastaus #8 : Huhtikuu 20, 2017, 20:34:02 ip »
Takapyörästä voi mitata montaa välystä. Tässä 5-vaihteisen listaus.
1. Takanavassa voi olla kiertovälys. Riippuu siitä missä kunnossa navan vaimenninkumit ja kitkalevy ovat. Laipan napa on voitelukohde,
2. Pieni välys on myös perän ja takanavan uraliitoksessa. Voitelukohde sekin.
3. Perävaihteessa ei mekaanista välystä juuri ole jos on ehyt mutta pieni kuitenkin.
4. Kardaanin takaholkki joka on sisäpuolisesti uritettu voi olla kulunut. Niinkin pahoin että on veto loppunut. Säännöllinen voitelukohde.
Kardaanin etupään kiinnitys on urilla, samoin kardaanin nivelen kiinnitys vaihteistoon. Pitää joskus puhdistaa ja voidella. Välystä ei saisi olla.
5. Vaihteiston vaihteenkytkennän välys. Sille ei voi tehdä mitään. Edellä mainittujen välysten yhteenlaskettu liike takapyörän ulkokehällä ykkösvaihteella 40 - 80 mm. Jälkimmäisen mitan kohdalla kannattaisi jo ryhtyä toimeen.
6. Sysäyksenvaimennin vaihteistossa: ehyt antaa periksi kun voimalla kiertää. Jos taas takapyörässä on löysä välysliike 10 cm luokkaa tai reilusti yli pitää ryhtyä vaihteistoremonttiin.