Kirjoittaja Aihe: Ajokauden avaus  (Luettu 49328 kertaa)

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #105 : Toukokuu 13, 2017, 19:42:30 ip »
no tänään liedon motoristikirkossa ja oli siellä muitakin guzzi miehiä ainakin lahdesta ja muitakin näkyi upea ilma ja lämpökin tuntui riittävältä räntä sateiden jälkeen . . .

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #106 : Toukokuu 13, 2017, 21:02:18 ip »
Tämmöinen oli C14:n ajokaudenavausajelu: http://www.motomatti.fi/2017/05/lcr-mc-kevatajelu-2017.html

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #107 : Toukokuu 14, 2017, 11:35:18 ap »
Tänään iski aamuseitsemältä ajokuume.
Lämpöä huikeat +5C jo heti aamusta!
Mukavan raikasta oli lasketella mutkateitä käytännossä melkein tyhjillä baanoilla.
Tielle veti myös kokeilemaan just asennettuja hienoja "uusia" vaimentimia ja poikkeaminen emolla äitienpäivän kunniaksi.
Ääni ei Lafranconen Competzioneista paljon muuttunut noihin E3 ja E11 hyväksyttyihin, Lafrat nekin, odotin suurempaa eroa.
Mutta onpahan laillinen pyörä nyt, eipä sillä että vaimentimia olisi kukaan koskaan tarkastellut, mutta onhan se mahdollista.
Pyörä kävi hieman nykivästi ensin, ilmeisesti pyörä haisteli putkimuutosta alkutaipaleen.
Tasoittui muutaman kymmenen km jälkeen, lämmölläkin varmaan vaikutusta.
Terveisiä kaikille äideille ja miksei isillekin, molempia tarvitaan.


FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #108 : Toukokuu 14, 2017, 18:42:53 ip »
Non nii ny - tie tarpeeksi kuiva ja - lämmintä.
Noin 150km kauden avauksessa ajoa Vespalla, Nevadalla ja LM1:llä sekä enskalla - Kiitos kvlm:lle :)

T,
Jukka


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #109 : Toukokuu 14, 2017, 20:27:51 ip »
Tänään oli kyllä varsin kesäiset kelit! Tosin tallia siivotessa ja sitten autoa ajaessa havainnoitu. Jos ensi viikolla..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #110 : Toukokuu 18, 2017, 20:33:00 ip »
Ei tämä voi olla näin vaikeata!! Viime viikonloppuna sain pyörän huollettua (öljyt, suodatin, paineventtiilin tarkastus, eturengas, etujarrujen huolto jne). Ajatus oli huomenna ajella töihin, kun on luvattu kelejä. No en varmaan lähde, kun nyt nosti kuumeen!! Yskää ja räkää on ollut koko viikon, mutta ajattelin sen kyllä tuosta tokenevan. Kolme yötä valvonut yskien tyhjää. Tänään koko päivän yskitti niin, että ohimoita pullisteli.. Milloinkahan sitten?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #111 : Toukokuu 21, 2017, 20:31:19 ip »
Vähän ohi otsikon, mutta viimeiksi eilen tuli viiden pyörän nippu vastaan vt. kolmellatoista.
Kaksi rinnan ja koko letka alle 50 metrin pituinen. Oikeastaan kolme rinnan kun yksi tuli likimain keskiviivan päällä. Tuo ajotyyli on yleistynyt viime vuosina ja joku päivä käy näin:

http://www.mtv.fi/sport/muut-lajit/motogp/artikkeli/video-moto3-ssa-iso-joukkokolari-oljya-valui-radalle-punainen-lippu-keskeytti-kisan/6442086

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #112 : Toukokuu 21, 2017, 22:30:10 ip »
Jos tarkoitat vuorotellen limittäin ryhmäajoa koko kaistan leveydeltä niin sen juurikin pitää mennä. Olin viikko sitten ajokauden avausajelulla ja ryhmä-ajo sujui oikein hyvin sekä kaupunki- että maaseutuolosuhteissa. Ryhmä pysyy nipussa kaupungissa ja pääsee samoilla vihreillä risteyksistä ja maantiellä eivät autoilijat pääse kiilaamaan väliin. Eivätkä lähde ohittamaankaan. Isommalla porukalla toiminta olisi ollut hieman erilaista mutta 15 pyörää menee pieneen tilaan.

Monella ajelulla olen ollut jossa ajetaan, parhaimmillaan usean tuhannen pyörän letkassa, limittäistä järjestystä noudattaen. Risteyksen lähestyessä ryhmän kakkosena ajava siirtyy risteävän tien tukkeeksi. Vain vetäjä vetää letkaa ja muut seuraavat ja se kulloinkin kakkosena oleva on valmiina estämään häiriöt. Näin mennään hyvin myös punaisen valon palaessa.

Homma sujuu yllättävän hyvin kunhan seuraa mitä edempänä tapahtuu ja risteyksistä tai muista kaistoista ei tarvitse välittää.

Tarinaa kerrotaan, tietenkin Amerikasta 4 inc MC:sta, jossa jäsenet ajavat kymmenen sentin päässä toisistaan ryhmäajona maanteillä. Jäseniltä kuulemma vaaditaan hyvää reaktiokykyä.

Jollain viiden pyörän ryhmällä on melko sama miten ajaa. Takimmainen näkee etummaisen niin ei siinä välttämättä limitystä tarvita. Limitys lisää kuitenkin tuplasti reaktiomatkaa peräkkäin ajamisen sijasta.

Paakanan paimenpoika

  • Viestejä: 105
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #113 : Toukokuu 22, 2017, 06:45:53 ap »
Monet tykkäävät ajaa yksinään. Hyvä niin. Mutta kaikkien, niin yksin ajavien kuin autoilijoidenkin on hyvä tietää, miten ryhmässä ajavat moottoripyörät käyttäytyvät - tai ainakin pitäisi käyttäytyä. Ja saattaahan sitä itsekin päätyä joskus moottoripyöräryppään sekaan vähäksi aikaa ajoreissun aikana. Silloin on hyvä tietää miten muut käyttäytyvät ja odottavat sinun käyttäytyvän. Hallitsematon lauma ei ole imagolle eikä terveydelle hyvä.

Netistä löytyy paljon hyviä ohjeita. Fiksuun liikennekäyttäytymiseen ohjaavissa moottoripyöräkerhoissa on omia ohjeita, mutta perusasiat ovat samat. Tässä yksi esimerkki:
http://www.fotosafari.fi/69

Pampi

  • Viestejä: 97
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #114 : Toukokuu 22, 2017, 07:39:10 ap »
Hyvää kevättä ja kesää kaikille, ajellaan varovasti

Terv. Pampi

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #115 : Toukokuu 22, 2017, 07:52:13 ap »
Tänään se ajokausi alkoi! Talvella ostetut ajotöppöset kiristävät jalkoja, kun ei ole ehtinyt niitä ajaa sisään. Hyppäsin Guzzin selkään ja unohtui varpaiden rutistuskin! Hyvältä ja tehokkaalta taas tuntuu..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #116 : Toukokuu 22, 2017, 07:54:10 ap »
Okay okay, minä kun ehdin luulla, että tuo ajotyyli (nipussa ajaminen) juontuu siitä, että on katseltu liikaa born to be wild-leffoja ja Sons of Anarchya.

Taidan kuitenkin pysytellä edelleenkin näillä omilla reaktionopeuksilla poissa kaikista ekumeenisista ajokauden avauksista ja toikkaroida siellä ajokaistalla ihan omana ryhmänäni. Syynä sekin, että saatetaan asua Mongolian jälkeen yhdessä maailman harvaan asutuimmassa maassa. Tilaa riittää sooloiluun.
Tiestö meillä saattaa olla kyllä Mongoliaa surkeammassa kunnossa. Sen vuoksi olen antanut itselleni luvan tuikkia ohi kaikista rekoista ja pakuista. Kun ajaa ekana, niin ehtii edes nähdä sen routareijän mihin osuu.  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #117 : Toukokuu 22, 2017, 10:49:30 ap »
Muutaman isomman kaupungin liepeillä riittää muita kulkijoita mutta kun, esimerkiksi Tampereelta, ajaa kolminumeroista (kaksinumeroinenkin saattaa riittää) tietä noin 30 - 50 km sivuun niin saa olla melko rauhassa muilta kulkijoilta. Siksi meikäläistä ei juuri nähdä 9- tai 3-teillä lukuun ottamatta lähisiirtymisiä koska esimerkiksi Vaasan suuntaan ei oikein järjellistä vaihtoehtoreittiä ole lainkaan.

Ajamattomiakin teitä on lähiajeluihin vielä kuten Jämsänkosken ja Mäntän välinen uusi tie. On kuulemma tylsempi kuin vanha. Vanhaa tulikin ajettua kymmeniä kertoja kun asuin sillä seudulla.
Vanhoista "hyvistä" teistä taas menee välillä maku koska rajoitukset niillä ovat viime vuosina pudonneet 80 km/h --> 60 km/h, 60 km/h --> 50 tai 40 km/h vauhteihin. Hyvänä esimerkkinä Huutijärvi - Orivesi. Kunnostamisen sijaan pudotetaan nopeutta.

Eilen Enonkoskelta tullessa näin 9-tiellä kun motoristi ohitti letkan reippaasti mutta mielestäni varsin turvallisesti suoralla tieosuudella. Sen sijaan jonossa ajanut autoilija järjesti vaaratilanteita useamman koska ampautui kyseisen motoristin perään ohituskieltoalueella. Autoilija saavutti moottoripyörän joka oli palannut rajoituksen puitteisiin ja ajoi ensin kuraläpässä kiinni, lähti sitten ohittamaan ja laittoi jarrut kiinni pyörän edessä. Ilmeisesti jonkinlainen opetustilanne oli käynnissä.


Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #118 : Toukokuu 23, 2017, 17:41:08 ip »
Omalta osalta ajokauden avaus alkaa olla päätepisteessä viime viikonlopun aikana Vantaalla DCF:n järjestämän Mp EAK koulutustapahtuman myötä. Kahden päivän ohjelma oli hyvin järjestetty ja jälkikäteen arvoituna koulutus oli omalla kohdalla enemmän kuin tarpeen.
Tuli ihan perusasioihin konkreettisia muutoksia ja korjauksia. Poisoppiminen väärästä kaikilta osin vienee vielä jonkin aikaa. Omat virheet jurppivat sen verran, että se auttaa hyvin muistamaan missä meni pieleen. Tuli myös minulle uusia käytännön vinkkejä pyörän käsittelyyn.

Ei ole tarkoitus pitää mitään mainospuhetta, mutta kouluttajat olivat parhaasta päästä tapahtumaa ja palaute oli yksilöllistä ja suoraa.
Teoriakoulusta ja ryhmätöitä oli ehkä 1/4 ajasta, muut ajoa. Ajoharjoitteet käsittivät mm: oikea ajoasento ja pyörän tasapainon hallinta ja sen lainalaisuudet, hidasajotekniikka, tehojarrutus eri nopeuksissa, tallikäännös, väistäminen vastaohjauksella, ryhmäajo, ajotekniikka hiekkatiellä/kaarteessa.  Toistoja oli riittävästi, jotta korjausta tulisi ja oppi meni myös pääosin perille. Muutamat asiat vaativat vielä omatoimista lisätreeniä.

Noin 35 henkilön porukka oli liikkeellä hyvällä mielellä ja kelit suosi. Tästä on hyvä jatkaa kesän ajoreissuille ;D.






« Viimeksi muokattu: Toukokuu 23, 2017, 21:09:12 ip kirjoittanut Olavi »
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.

Olavi

  • Viestejä: 500
  • MG California1100ie, Breva 850 , Ducati Monster796
Vs: Ajokauden avaus
« Vastaus #119 : Huhtikuu 07, 2018, 16:20:47 ip »
Josko olisi jo aika mennä itse asiaan - moottoripyörällä ajamiseen. Lumi sulaa hyvää vauhtia ja sohjoa on tullut kolattua autotallin, korjaan, mp-tallin edestä. Jos sääennusteet pitää kutinsa, asfattia pitkin pääsee pihasta ensi viikonloppuna ja mopo tärähtää käyntiin. Tuli katsottua vakuutuksiakin. Nyt näyttää OP-Pohjolalta halvinta vakuutusta pikku Bravalle, 60 % bonuksella 250 euroa vuosi. Joku on muuttunut vuoden takaiseen ;D.
Tarpeeksi ei riitä, vasta liika on tarpeeksi.