Kirjoittaja Aihe: Tuulisuoja Nevadaan  (Luettu 7890 kertaa)

FOT

Tuulisuoja Nevadaan
« : Huhtikuu 04, 2017, 17:17:40 ip »

Talliin siirtyy jonkin ajan kuluttua Nevada - vaimo lunasti Säkylässä antaman lupauksensa :)
Tarviiko tuulisuojaa ja jos tarvii, niin millainen voisi soveltua 170cm kuskille?

T,
Jukka

Ps. Tämä kate

Brevassaan toimi hyvin.

TunturiTT

Vs: Tuulisuoja Nevadaan
« Vastaus #1 : Huhtikuu 04, 2017, 20:13:52 ip »
Eikös Nevadassa ole umpio aika lähelle samalla korkeudella kuskiin nähden? Menisi siis samanlainen jos silmään sopii?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Kosse

« Vastaus #2 : Huhtikuu 04, 2017, 20:56:41 ip »
Mulla oli Nevadassa sellainen iso. Isäni (169 cm) piti siitä, minulle (173 cm) ei sopinut ollenkaan. Teki sellaisen pyörteen, että pää. Heilui hurjasti ja kun en saanut tuulenvastusta mihin nojata, selkä kipeytyi.

GuzGuz

« Vastaus #3 : Huhtikuu 04, 2017, 20:58:50 ip »
Sepä se.
Joko tarpeeksi korkea viemään virtaukset vaikka kypärän yläosaan tai tarpeeksi matala vain viemään ilmanpainetta ja hyönteiset hieman sivummalle.

FOT

« Vastaus #4 : Huhtikuu 05, 2017, 08:07:15 ap »
Kiitoksia. Esimerkit ja kokemukset omassa käytössä olevasta tai olleesta passelista korkeasta tai matalasta kelpaavat kyllä - tarjontaa näyttää olevan myös kotimaisilla tarvikekauppiailla.

T,
Jukka

egon

« Vastaus #5 : Huhtikuu 05, 2017, 12:30:17 ip »
Tuulisuojan toimivuus on yksi kaikkein vaikeimmista asioista laittaa kuntoon. Siinä on tärkein rooli kuljettajalla itsellään, koska toimivuuteen vaikuttaa kuljettajan pituus, selän pituus, käsien pituus sekä se tyypillisin asento, jossa kuljettaja pyöränsä selässä viihtyy. Lopputulos on senteistä kiinni.

Minulla on yksi täyskorkea pleksi, jonka taakse pääsee kokonaan tuulelta suojaan. Siellä ei tärise tai humise kypärä, mutta sen verran käy puhuri, että kypärän visiiri on pidettävä kiinni, ettei mene roskia silmiin. Silloin joutuu katselemaan eteensä kahden muovin läpi, mikä taas on minun näkökyvyltäni liikaa pyydetty. Etenkin, kun sadesäällä pleksiin pyrkii tarttumaan kaikkea, mitä veden seassa ilmassa leijuu. Olen siksi luopunut sen käytöstä.

Jos pleksin yli näkee, niin tavallisesti sen seurauksena tulee pleksin yli turbulentti virtaus, joka tärisyttää kypärää. Tiedän, että monet sietävät sitä, eikä se pienillä reissuilla isoa haittaa teekkään, mutta pitemmillä rupeamilla sellainen käy sietämättömäksi. Apukeinonan käytetään yleisesti pleksin ulkopintaan kiinnitettävää "apupleksiä", joka parhaimmillaan pystyy suuntaamaan yli tulevaa ilmavirtausta yläviistoon, tavallaan kypärän ylitse.

Oma valintani on kuitenkin edelleen matala lippa mittarien yläpuolella, joka riittää poistamaan ison osan rintakehälle tulevasta tuulenpaineesta, mutta jättää kuskin pään laminaariseen ilmavirtaan, joka ei aiheuta kypärään tärinää. Muutaman sentin levyinen tärisevä ilmakerros osuu silloin suunnilleen kaulan alueelle, mutta se ei ajaessa tunnu tai aiheuta mitään ropleemia. Sekin pitää olla niin reilusti takaviistoon asennettuna, että kuljettaja voi katsella lipan pintaa pitkin muutaman metrin päähän eteen tienpintaan.

Brevan alkuperäispleksin kanssa en löytänyt kompromissia lainkaan, joten poistin sen kokonaan. Niinkin pärjää, mutta ehkä joskus vielä tulee asennettua juuri tuollainen pikkubikini siihenkin.

Mitä olen käynyt koeajolla monenlaisilla pyörillä, mukaanlukien Stelvio, monessa on minulle sopimaton aerodynamiikka rokottanut ajonautintoa aika tavalla.

GuzGuz

« Vastaus #6 : Huhtikuu 05, 2017, 14:43:03 ip »
On tosiaan pienestä kiinni mihin osuu turbulenssit.
Omassa EV:ssä on täys "ladonovi" pleksi ja sen päällä vielä säädettävä lippa.
Virtaus menee nyt kypästäkin melkein yli ja silti näen yli tuuliohjainten ja visiiri aukikaan ei tärisytä virrat.
Aikanaan Nevadassani pyrin vissiin samaan, mutta jäi suht ok tasolle.
Yli 100kmh vauhdeissa sai niskanikamat liikuntaa.
Ei ehkä kaunein ollut oma lisukkeeni siinä, mutta olipahan ihan itse taivutettu, kuvassa.
Myöhemmin ajatellen olisi varmaan toiminut kaikissa nopeuksissa jos lisäke olisi ollut hieman pystympi (?).

Vierailija

« Vastaus #7 : Huhtikuu 05, 2017, 17:20:00 ip »
Mulla oli Nevadassa Guzzin oma pleksi ja se oli varsin hyvä... mutta n. 155 km/h alkoi woblaus.

Nykyinen pleksin korkeus on justiinsa kohdallaan, ei tule pyörteitä eikä pörrinkäisiä ja katsekorkeus on just pleksin yli - mutta tästä havainnosta guzzisteille ei ole hyötyä... muuta kuin että säädettävä pleksi on hyvä.
Emeritus-guzzisti

Hajakenttä

« Vastaus #8 : Huhtikuu 05, 2017, 18:49:36 ip »
Varmaankin juuri tuo ekan viestin kuvan Brevan pikkupleksi oli minulla Nevadassa aluksi. Tosin tämä Anniversario on pari senttiä Classicia matalampi. Olen italialaisen mannekiinin kokoinen 175 cm, ja yli 80 km/t nopeuksissa tuntui kokemattomuudesta johtuen ilmanpainetta vastaan ajo sarvissa roikkumiselta ilman pleksiä. Laitoin siksi sen pleksin. Kyllä se pienemmissä nopeuksissa hyvä oli. Eikä tullut niin paljon hyönteisiä puseroon. Jo 90-100 nopeuksissa ilmavirtaus oli kuitenkin hyvin remputtava turbulenssi ja suuremmat nopeudet jäi mahdottomina ajamatta. Sitten se pleksi meni pikkukaatumisessa rikki ja uutta etsiessä ajelin ilman. Kun se projekti sitten tapansa mukaan venyi opin yllättäen ajamaan ilman pleksiä ja nyt en enää sitä kaipaa. Saksassakin ajoin tuntikaupalla kaasu pohjassa (160 km/t) ja ihan hyvin pärjäsin. Kotoisat moottoritienopeudet ovat nykyisin ihan leppoisia. Jotenkin tuntuu kuin se ilmavirta olisi kiinteä osa kunnon ajelua. Puseroa kyllä joutuu enemmän putsaamaan hyönteisistä ja kurastakin joskus.

PS. Sen Breva-mallin pikkupleksin myyntipakkauksessa oli varoitus: nopeusrajoitus 100 km/t max.
Sentire la forza!
Terv: Timo

GuzGuz

« Vastaus #9 : Huhtikuu 05, 2017, 20:39:31 ip »
Hauskoja varoituksia, itsekin löysin sivulaukusta tarran että 110kmh on maksimia suositus.
No, hyvin ovat kyydissä pyseneet enkä kyllä ole pahasti suositusta ylittänyt mutta kokeillessa ei 180kmh kyllä mitenkään olleet lentoon nostamassa
Moni tosiaan tykkää ajaa ilman ylimääräisiä ilmanvastuksia, hyvin istuva kypärä lienee aika olennaista silloin?

Camn

« Vastaus #10 : Huhtikuu 05, 2017, 21:27:56 ip »
Aikanaan Calissa kokeilin kaikki mitä oli kohtuudella saatavilla ja lisäksi vielä Laminar Lip -korotuksen (piti jo katsella läpi). Kuvassa pienimmät (musta = itse pienennetty ylemmästä suuremmasta + maalaus).  Korvat ei kestä edes tulppineen muuta kun matalan - että tulee vapaa virtaus kypärälle.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2017, 09:06:05 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Vierailija

« Vastaus #11 : Huhtikuu 05, 2017, 22:35:01 ip »
Cali kolmosessa mulla oli Givin melko pieni pleksi, joka toimi varsin hyvin eikä tuulenpuuskat pahemmin heitelleet - meni lähinnä niinkuin juna.
Guzzin alkuperäinen ladonovityyppinen aiheutti melko ikäviä turbulensseja tietyillä tuulensuunnilla. 175 on meikäläisen pituus.
(onpas nuoren näköinen heppu kuvassa)
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2017, 10:04:14 ap kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

FOT

« Vastaus #12 : Huhtikuu 06, 2017, 08:34:08 ap »
"Yläosan korkeutta voidaan säätää 5cm. Osien välissä oleva rako ehkäisee turbulenssia ja kypärämelua".

Onko kokemusta toimiiko käytännössä?

T,
Jukka

Ps. Tämän kokemuspohjaisen tietopankin pohjalta kelpaa rouvan valita...

motomatti

« Vastaus #13 : Huhtikuu 06, 2017, 10:18:35 ap »
Muusta ei ole tietoa kuin että väite välistä tulevan ilman suhteen voi pitää paikkansa. Mulla on ollut eri pyörissä Laminar Lip tyyppisiä sekä säädettäviä ilmanohjaimia ja sen ja alkuperäisen tuulisuojan väliin jäävän raon muodolla ja koolla on merkitystä. Tuossa kun on vain korkeussäätö niin ei ainakaan tarvitse miettiä raon kokoa tai muotoa.....

http://www.laminarlip.com/
Ja näitä myös: https://www.storm-motor.fi/yleisosat-ja-tarvikkeet/katelasit-ja-tuulisuojat/katelasin-lisalipat/mra-x-creen-sport-lippa-katelasiin-savu/

I.H.

« Vastaus #14 : Huhtikuu 06, 2017, 11:56:44 ap »
Mulla Laminar Lip ei tuonut toivottua tulosta
Titaniumin kuski