Poika ja Prätkä kirja oli kaiketi silloin 70-luvun alkupuolella se opus, mikä vastasi pitkälti autokoulua. Pyörän kaatamisen muistan oikein hyvin yhtenä ohjeena. Ensimmäinen "kaatuilu" tuli tehtyä vahingossa CB 125 Hondallani keväällä-73 ukkini mökille menevän soratien yllättäessä aloittelevan kuljettajan, silloin 15v ja kortiton..mutta onneksi, muistaakseni, kohtuu hitaassa vauhdissa. Kaatumarautojen naarmuilla siitä selvittiin. Poika ja Prätkä kirjaan kuitenkin luotettiin ja kun liikennesäännöt osattiin, päästiin "pöljän kilville" ja liikenteen sekaan harjoittelemaan. Toisen kerran kaadoin saman Hondani jo ajokortti taskussani, kun ajoin kolarin koulumatkalla oikealta tulleen Jampulla ajelleen puolitutun kanssa. Oli talvikeli, kesärenkailla, ja vain kaksi pyörää liikenteessä Kajaanissa, mutta näin vaan kohdattiin ja kolari sattui. Jampun lamppu ja vilkku piti uusia ja henkilövahinkoina pelkästään plussaa..Samaisen kaverin kanssa käytiin samana kesänä 125-Hondalla kahdestaan Kajaani-Haaparanta-Sundsvall-Turku-Mikkeli-Kajaani-reissu teltta ja muut kamat tarakalla. No, kolmas kaatuminen ja ensimmäinen oikea vahinko Hondalle tuli samaisella reissulla jossain Ruotsin leirintäalueella, kun joku oli kaatanut pyörän sillä aikaa, kun etsittiin telttapaikkaa. Tankkiin tuli lommo. Kyllä harmitti nuorta miehen alkua.
Moottoripyörän käsittelykoulutukseen on aina tehnyt mieli, mutta kun asuinpaikkakunnalla ei ole sitä järjestetty, niin näin se on jäänyt käymättä. Varmasti kannattaisi lähteä vaikka hieman pidemmällekkin koulutusta saamaan ja harkinnassa se on hyvinkin ollut, mikäpä jos jo tälle keväälle.
Jouko