Kirjoittaja Aihe: Merkkihuollon säädöt?  (Luettu 2612 kertaa)

mosa

Merkkihuollon säädöt?
« : Maaliskuu 21, 2017, 17:20:53 ip »
Olen säännöllisesti tehnyt itse nuo öljyjen, tulppien ja suodattimien vaihdot Vintageen ja tällöin on jäänyt tietty tekemättä ruiskutuslaitteiston synkronoinnin tarkastukset ja muut erikoislaitteita vaativat merkkihuollon työt ja säästänyt näin 300-400 €/huoltokerta. Pyörä on toki pelittänyt mielestäni moitteettomasti ja esim. bensan kulutus on pysynyt normaalina noin 5 l/100 km. Pitäiskö kumminkin viedä 400-500 €:n vuosihuoltoon "mielen rauhan" säilyttämiseksi noiden säätöjen&tarkistusten vuoksi esim. joka toinen kerta?
mosa

GuzGuz

Vs: Merkkihuollon säädöt?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 21, 2017, 18:38:37 ip »
Ns merkkihuollot voi tosiaan olla tyyriitä.
Omassa EV:ssä ei ole ruiskutus/ moottoriohjaus karttaan puututtu 8vuoteen.
Hyvin tuo pörisee, fiksu järjestelmähän jopa haistelee miten ajetaan ja säätää itsestäänkin.
Keskikulutus viime kaudella oli muuten jokseenkin 4,6l/100km.
Sopivasti sisäänajettu 110.000km pyörä ja RVS käsitettely selkeästi tiputti kulutusta aimemmasta n 5,3:sta.
Voi olla että ajankin hieman "iisimmin" nykyisin, mutta kuten Guzzeissa nähty, niin vilppoisena syö enemmän kuin hieman kierroksilla lämpimänä.
Mikä enemmän tulee mieleen, niin onko perävaihdetta koskaan vilkaistu ja muut huoltoihin "kuulumattomat" asiat.
Itse skippaisin puolen ajokauden bensakulut turhasta merkkihuollon kannattamisesta, mutta muutakin mieltä varmaan joku on.
Kuinka paljon ajettu Vintage on kyseessä?

mosa

« Vastaus #2 : Maaliskuu 21, 2017, 18:43:54 ip »
Eihän tuolla ole kuin nafti 60 000 km mittarissa ja siinä on muuten Rapid Bike ohjainyksikkö. Kulutus on vaihdellut ajokeleistä riippuen 4,5-5,5 l/100 km eli ei mitenkään paha :D
mosa

I.H.

« Vastaus #3 : Maaliskuu 21, 2017, 19:27:20 ip »
Titaniumissa 100t+ kerran on nuo moottorinohjauksen asetukset läpi käyty, jo Motoitalian aikana. hyvin on pelittänyt, kulutus 4,3 - 4,8l / 100 km
Titaniumin kuski

motomatti

« Vastaus #4 : Maaliskuu 21, 2017, 21:32:26 ip »
Perustoimenpiteenä olisi hyvä silloin tällöin synkronoida läppärungot niin käyvät molemmat mukit samaan tahtiin. Muutaman minuutin homma. TunturiTT voi kertoa homman tarkkuudesta lisää.

Eipä merkkihuollossa puututa perän välyksiin tai kardaanin spoorien voiteluun lainkaan. Eikä takanavan kuntoa katsota. Pyöränlaakerit katsotaan siten että pyörää koetetaan heiluttaa sivusuunnassa ja kuuntelemalla rahiseeko. Ohjauslaakeri katsotaan heiluttelemalla ohjausta josta ei kuluma selkeästi tule ilmi. Ohjauslaakerin välyksen saattavat koittaa ja säätää jos sitä on havaittu.
Huollossa on tärkeintä että se käy äkkiä. Niin haluavat sekä teettäjä että tekijä.

TunturiTT

« Vastaus #5 : Maaliskuu 21, 2017, 21:39:01 ip »
Läppärunkojen synkkauksesta löytyy foorumin haulla paljonkin juttua. Maksaa helposti vaivan harjoitella synkkaus itse.
Hyvä pyörä, parempi mieli.