Kirjoittaja Aihe: Guzzien käynnistysongelmat  (Luettu 33796 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #30 : Heinäkuu 14, 2017, 13:03:27 ip »
Tuo liittimen katkos varmaan vielä korostuu ajan mittaan, kun keskenään liikkuvien pintojen väliin muodostuu hapettumaa. Välillä ottaa, välillä ei.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

mosa

  • Viestejä: 360
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #31 : Heinäkuu 14, 2017, 13:30:59 ip »
Tässä keskustellaan ainakin kahdesta eri käynnistyshäiriötilanteesta: 1) starttimoottori ei pyöri, 2) starttimoottori pyörii (p...sti ;D), mutta moottori ei käynnisty. Mun Calia on muutaman kerran vaivannut tuo 2:n edellä kuvatuissa olosuhteissa. Kahden tunnin kuluttua alkaa loma, joten aikaa toivottavasti liikenee tämänkin "ominaisuuden" pohdintaan ;)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #32 : Heinäkuu 14, 2017, 22:47:34 ip »
Lainaus
starttimoottori pyörii, mutta moottori ei käynnisty. Mun Calia on muutaman kerran vaivannut tuo
Ollako ei vaihta moottorin liikeanturi?

http://www.guzziclub.fi/hscms/foorumi/index.php?topic=6217.90

Tuolla pitkä tarina, jossa raati työskenteli lainkaan tuskaa tuntematta ja voimiaan säästämättä. Jäsen "P" kävi paikalla. Vika tuli määritellyksi tarkasti ja varmuudella - Guzzi saatiin tekemään työtä käskettyä.
V11 - it defines you.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #33 : Heinäkuu 15, 2017, 00:10:47 ap »
Ja toimii edelleen kuin se kuuluisa junan vessa :)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #34 : Heinäkuu 15, 2017, 00:33:00 ap »
Pyörimisanturin tsekkaus käy käden käänteessä. Sen magnetisoituminen voi kerätä rautapölyä kärkeen. Se voi kyllä aiheuttaa lukuvirhettä. Periaatteessa voisi olla ajoittainenkin virhe.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MattiS

  • Viestejä: 110
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #35 : Heinäkuu 15, 2017, 12:12:46 ip »
Minulla ainakin alkoi niin, että sammui kesken ajon, muutaman starttausyrityksen jälkeen käynnistyi ja toimi seuraavaan taukopaikkaan, jossa kesti tosi kauan ennenkuin käynnistyi. Siitä eteenpäin samanlaista, kunnes, onneksi kotipihassa, ei enää käynnistynyt lainkaan. Eli jos virrat päälle kytkettäessä bensapumppu toimii, mutta startatessa ei tapahdu mitään, on tämä yksi vikavaihtoehto.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #36 : Heinäkuu 17, 2017, 18:13:38 ip »
Eilen vaihteeksi lämpimämpi kesäpäivä. Brevalla (1100) Raisiosta kohti Helsinkiä vanhaa ykköstietä Lahnajärvelle, jossa vanha perinteinen taukopaikka on avattu uudelleen. Pullakahvit juotuani ajattelin jatkaa matkaa, mutta auringonpaisteessa seisonut pyörä ei ryhtynyt starttinapista millekään. Ei muuta kuin satula pois ja edellisen omistajan asennuttamalla napilla kone käyntiin ja matkaa jatkamaan. Paluumatkalla vielä pari pientä pysähdystä ja noiden jälkeen starttasi normaalisti.

P.S. Lahnajärvellä oli hyvät kahvit ja pullat, bonuksena moottoripyörällä tulleille alennusta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #37 : Heinäkuu 17, 2017, 22:44:03 ip »
Lainaus
auringonpaisteessa seisonut pyörä ei ryhtynyt starttinapista millekään
Perustavaa laatua oleva asia olisi tietää, naksuiko starttirele? Se siis tiedetään, että akussa oli voimaa, koska "halki-poikki-pinoon" -pakko-ohjauksella startti löi täyttä. Pitääkö muuten osata tehdä nuo toimet sopivan yhtäaikaisesti (starttinapin painaminen + pakkokytikimen käyttö) - että starttaa. Miten muuten ecu tietäisi että nyt olisi hyvä alkaa järjestää bensaa ja kipinää?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #38 : Heinäkuu 17, 2017, 22:56:15 ip »
Olisko tuo ihan suora virta startille/solenoidille. Ecu tajuaa, että moottori pyörii ja aloittaa sytytyksen ja syötön.
Jos lähtee työntämällä käyntiin niin tuohan riittää startin ohjaukseksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #39 : Heinäkuu 17, 2017, 23:53:01 ip »
Eipä tullut kuunneltua naksuiko starttirele. Jotenkin tilanne pänni kun piti parkkipaikalla uteliaiden töllistellessä täysissä ajovermeissä ruveta satulaa irroittelemaan. Ajatuksena oli vain selvitä sujuvasti matkaan. Yritän muistaa ensi kerralla kuulostella asiaa. Minun käsittääkseni akusta menee johto suoraan +-navalta solenoidille (en kylläkään ole asiaa perinpohjaisesti tarkastanut). Homma toimii siten, että laitetaan virrat päälle ja painetaan vain tuota "pakkokäynnistysnappulaa". Tuota oikeaa starttinappulaa ei tässä yhteydessä tarvitse lainkaan painella. Muutaman kerran olen tätä konstia joutunut käyttämään, aluksi ennen akun vaihtoa (akku oli varmaankin vanha ja väsynyt) ja nyt ensimmäisen kerran uuden akun kanssa ja nimenomaan lämpimän pyörän kanssa (lämmin ilma ja yhtäjaksoista ajoa takana 90-100 km). Tällaisia vaivoja kai oli Motomatillakin Brevan kanssa ollut. Mitään ongelmia en ole tämän "pakkokäynnistysnappulan" käytöstä havainnut olevan (ei ollut kuulemma ollut edelliselläkään omistajalla, joka oli nappulan asennuttanut). Pyörän näyttöön ei ole tullut mitään vikailmoitusta. Kun kävin pyörääni edellisviikolla Piikkiössä muusta syystä näyttämässä, kysyin tästä nappulasta Nurmen Markolta ja hänen ainoa kommenttinsa oli se, että johtoon kannattaisi asentaa 20 A:n sulake mahdollisimman lähelle akun napaa. Aikanaan pyörää ostaessani edellinen omistaja kertoi tästä käynnistysvaivasta ja kysyi ennen kauppaa, haluanko, että ko. kytkentä puretaan. Onneksi ei purettu. 

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #40 : Heinäkuu 18, 2017, 10:44:22 ap »
Hyvä tietää että ei havaittavia vikailmoituksia ole tullut mittaristoon. Liekö vikalogiinkaan kohtaan "väliaikaiset"?
Itselle tuli vikailmoitus sekä mittaristoon että vikalogin väliaikaisiin kun käynnistin vilkkaan kadun laidassa purkamalla 1100 Brevan startin koteloinnin pois ja sieltä ohjaamalla virran suoraan akulta startille tulevalta kaapelilta solenoidin herätevirtanapaan. Starttinappiin en koskenut.

Syynä vikailmoitukseen saattoi olla sekin että homma oli hieman sohlaamiselta vaikuttavaa eikä onnistunut kerralla.
Tuo "hätäkäynnistysnappi" sulakkeineen lienee käytännöllinen ratkaisu myös silloin kun akkujännite on oikeasti alhainen ja varsinainen järjestelmä ei varotoimena anna käynnistää. Asia pitää tietysti korjata mahdollisimman pian kuntoon. Alijännitteellä toimiminen ei ole hyväksi.

Olisiko apukäynnistyksen kytkimen paikka mukavampi jonnekin muualle mutta piiloon näppien ulottuville?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #41 : Heinäkuu 18, 2017, 11:14:45 ap »
Onko mahdollista laittaa painonappi esim tankin alle siten, että ylettyy vaikka katteen välistä operoimaan? Pois näkyvistä ja suojassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #42 : Heinäkuu 18, 2017, 23:36:17 ip »
Ehkä kuitenkin niin että virtalukko on "käy" asennossa ja vain silloin "oikotie" toimii.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #43 : Heinäkuu 19, 2017, 10:09:25 ap »
Tietenkin niin. Tyhjää lienee turha pyörittää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 904
Vs: Guzzien käynnistysongelmat
« Vastaus #44 : Heinäkuu 19, 2017, 18:26:24 ip »
Sehän on käyttökelpoinen ominaisuus jos saa moottoria startilla pyöritettyä ilman käynnistymisen tai kipinöinnin vaaraa.
Sohc van Helmi.