Jatkan tähän vielä selitystä vaikka aihe ei oikein ketään ole kiinnostanutkaan. Erityisesti alkaen California i -malleista alkaen mukaan lukien Quota ja muut 80- ja 90- vuosimalleihin kuuluvat eli P7, P8 ja 16M -moottorinohjauksilla varustetut mallit. (Daytona, Centauro, V11) Käytännössä siis kaikki ennen 15M ECUa. Jokainen varmaankin tietää mikä moottorinohjaus pyörässään on.
Näissä vanhoissa (P7, P8, 16M) on valmiina sisäänrakennettu vianetsintä. Perustuu punaisen led-lampun näyttämiin koodeihin. Osassa malleista, kuten Quota, on kyseinen valo kojetaulussa, osassa satulan alla. Kun laittaa virran päälle valo välkähtää ja se kertoo että järjestelmä on kunnossa. Jos vilkahdusta ei silloin tule on se ensimmäinen merkki siitä että jossain on vikaa. Valitettavasti "satulanalusmalleissa" joissa led on piilossa on sen johdotus kärsinyt tai koko led kadonnut. Biltemasta tai elektroniikkaliikkeestä löytyy varaosa.
(Lediä ei voi kytkeä kuin yhteen asentoon napaisuutensa suhteen että se toimii. Väärä kytkentä ei sitä riko mutta silloin se ei myöskään syty.)
Viathan tulevat silloin ilmi milloin pyörä ei toimikaan halutulla tavalla. Silloin olisi mukava tietää missä vika on ettei "perinteiseen" vianhakuun menisi aikaa eikä tulisi harmillisia ja kalliita sekä myöhemmin turhiksi osoittautuvia osavaihtoja.
Silloin on vianhausta välitöntä hyötyä. Satulan alla lähellä ECUa on johdin joka ei johda mihinkään ja siinä likellä on myös liitinhattu jossa on navat kytketty hyppyjohdolla toisiinsa. Sen kytkeminen aktivoi vianetsinnän. Kun tämä "oikosulkuhattu" on laitettu liittimeen ja kytketään virta päälle alkaa järjestelmä sähköttämään sakara-aaltoperiaatteella (bitit 0 ja 1) koodia joka kertoo vian sijainnin. Vianhakuun ei siis tarvita työkaluja eikä juuri aikaakaan. Koodi pitää vain tulkita selkokielelle.
Valitettavan harva tietää mikä kyseinen "vilkkuvalo" on ja mitä sen avulla voi tehdä. Toisaalta se kertoo myös että ei ole juuri ollut tarvetta vianetsinnälle. Omissa pyörissäni olen tuota valoa hyödyntänyt menestyksekkäästi kun on ilmennyt häiriöitä.
Vianetsintää voi suorittaa myös GuzziDiagilla mutta siihen vaaditaan johtimet ja ohjelmiston lataaminen tietokoneelle. Vaikeaa ei sekään ole ja luvassa lähiaikoina on virtaviivaistettu GD jossa asetuksien teko on yksinkertaisempaa kuin ennen.
Jos ECUun on laitettu tehtaan "virityslastu", eprom, on "sähkötys" todella nopeaa. Mutta luettavissa kunhan on kärsivällinen. Jos alkuperäinen lastu on tallella niin sen voi laittaa vianetsinnän ajaksi paikoilleen. Huom! Epromin kiinnitys on joissakin varmistettu liimaamalla, toisissa vain kiinnityssangalla. Muutoin eprom voi irrota vauhdissa tärinän vuoksi ja matkanteko loppuu.