Kirjoittaja Aihe: Vikakoodit uusiin ja vanhempiin malleihin  (Luettu 3205 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vikakoodit uusiin ja vanhempiin malleihin
« : Maaliskuu 14, 2017, 22:39:27 ip »
Vanhemmat sieltä 80-luvun lopulta 90-luvun lopulle. Niihin vianetsinnän voi tehdä itse kotitallissa pyörän sisäänrakennetulla järjestelmällä. Uudempiin, 15M alkaen, vianetsintä tapahtuu ilmaisen tietokoneohjelman avulla.

Koostin asiat yhteen juttuun lyhyesti. Vanhempi menetelmä siellä loppupuolella: http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html

Kun tulee sellaisia vikakoodeja jotka eivät ole "totta" eli kyseiselle koodille ei ole järkevää selitystä niin se ei ole vika ohjelmistossa. Koodi on otettu käyttöön siksi että se ei voi olla mahdollinen mp:ssä. Silti sille pitää olla selitys. Yhden sellaisen olen jo selvittänyt. Kertokaa jos sellaisia ilmenee ja siihen sisällön ja mahdollisen korjauksen.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vikakoodit uusiin ja vanhempiin malleihin
« Vastaus #1 : Maaliskuu 19, 2017, 13:17:42 ip »
Jatkan tähän vielä selitystä vaikka aihe ei oikein ketään ole kiinnostanutkaan. Erityisesti alkaen California i -malleista alkaen mukaan lukien Quota ja muut 80- ja 90- vuosimalleihin kuuluvat eli P7, P8 ja 16M -moottorinohjauksilla varustetut mallit. (Daytona, Centauro, V11) Käytännössä siis kaikki ennen 15M ECUa. Jokainen varmaankin tietää mikä moottorinohjaus pyörässään on.

Näissä vanhoissa (P7, P8, 16M) on valmiina sisäänrakennettu vianetsintä. Perustuu punaisen led-lampun näyttämiin koodeihin. Osassa malleista, kuten Quota, on kyseinen valo kojetaulussa, osassa satulan alla. Kun laittaa virran päälle valo välkähtää ja se kertoo että järjestelmä on kunnossa. Jos vilkahdusta ei silloin tule on se ensimmäinen merkki siitä että jossain on vikaa. Valitettavasti "satulanalusmalleissa" joissa led on piilossa on sen johdotus kärsinyt tai koko led kadonnut. Biltemasta tai elektroniikkaliikkeestä löytyy varaosa.
(Lediä ei voi kytkeä kuin yhteen asentoon napaisuutensa suhteen että se toimii. Väärä kytkentä ei sitä riko mutta silloin se ei myöskään syty.)

Viathan tulevat silloin ilmi milloin pyörä ei toimikaan halutulla tavalla. Silloin olisi mukava tietää missä vika on ettei "perinteiseen" vianhakuun menisi aikaa eikä tulisi harmillisia ja kalliita sekä myöhemmin turhiksi osoittautuvia osavaihtoja.

Silloin on vianhausta välitöntä hyötyä. Satulan alla lähellä ECUa on johdin joka ei johda mihinkään ja siinä likellä on myös liitinhattu jossa on navat kytketty hyppyjohdolla toisiinsa. Sen kytkeminen aktivoi vianetsinnän. Kun tämä "oikosulkuhattu" on laitettu liittimeen ja kytketään virta päälle alkaa järjestelmä sähköttämään sakara-aaltoperiaatteella (bitit 0 ja 1) koodia joka kertoo vian sijainnin. Vianhakuun ei siis tarvita työkaluja eikä juuri aikaakaan. Koodi pitää vain tulkita selkokielelle.

Valitettavan harva tietää mikä kyseinen "vilkkuvalo" on ja mitä sen avulla voi tehdä. Toisaalta se kertoo myös että ei ole juuri ollut tarvetta vianetsinnälle. Omissa pyörissäni olen tuota valoa hyödyntänyt menestyksekkäästi kun on ilmennyt häiriöitä.

Vianetsintää voi suorittaa myös GuzziDiagilla mutta siihen vaaditaan johtimet ja ohjelmiston lataaminen tietokoneelle. Vaikeaa ei sekään ole ja luvassa lähiaikoina on virtaviivaistettu GD jossa asetuksien teko on yksinkertaisempaa kuin ennen.

Jos ECUun on laitettu tehtaan "virityslastu", eprom, on "sähkötys" todella nopeaa. Mutta luettavissa kunhan on kärsivällinen. Jos alkuperäinen lastu on tallella niin sen voi laittaa vianetsinnän ajaksi paikoilleen. Huom! Epromin kiinnitys on joissakin varmistettu liimaamalla, toisissa vain kiinnityssangalla. Muutoin eprom voi irrota vauhdissa tärinän vuoksi ja matkanteko loppuu.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vikakoodit uusiin ja vanhempiin malleihin
« Vastaus #2 : Maaliskuu 19, 2017, 16:05:53 ip »
Lainaus
Jokainen varmaankin tietää mikä moottorinohjaus pyörässään on
Epäilen että kovinkaan moni ei tiedä. Koska se edellyttää asian harrastusta. Esim. suurin osa tämän foorumin lukijoista ei varmaankaan harrasta sillä tavalla. Omalla kohdalla kaikenlainen tekniikkaporno (sis. moottorinohjausjärjestelmät) kiinnostaa, kohteesta riippuen enemmän tai vähemmän.

Tämä ei ole tietenkään millään tavalla moite. Varsinainen asiani on laajentaa piiriä hieman: asiat näyttävät suuremman yleisön kannalta toisenlaisilta. Tuli mieleen siitä, kun sattui käymään niin, että kun piipahdin Motomatin uutta harrastusympäristöä katsomassa, pirahti puhelin sähköpostin merkeissä menomatkalla. Siellä tämä GuzziDiag ydinpiirissä touhuava (eläköitynyt tietokoneammattilainen) 15M ecun asiantuntija kyselee Motomatilta tietyistä spesifisistä tps arvoista, Matin mittausympäristö kun on tunnettu maailmalla asian harrastajien piirissä. Vastasin että pirautapa kohta niin tämä ZZ Top on ihan itse nenän edessä vastaamassa. Soiton tultua, siinä rupatellessa, Meinolf totesi ohimennen, että vaikka hän on saksan- ja englanninkielisillä palstoilla aktiivinen (sopivien pyörien lukumäärä on lukijoissa tuhansia), ihmeen vähän on kiinnostusta hänen loppuun asti hierotuille V11/15M ecu -kartoilleen, jonka hän lähettäisi ilmaiseksi (vastaanottajan vastuulle jäävät säädöt ja asennukset). Tässä kohtaa kilahti kello että hei - noinhan se meneekin. Aivan samansuuntaista on Motomatti kirjoitellut täällä. "Lohdutin" siis, että näin se menee. Yllättävän harvoilla on kiinnostusta. Niiden joukossa joilla on kiinnostusta, yllättävän harvoilla on uskallusta. Melko moni antaisi ilmeisesti kaverin hoitaa asiaa mutta sitten tulevat vastuukysymykset. Itse olen myös antanut osaajan tehdä ja näpelöinyt karttoja vaan hieman. Sen mukaan kun joskus aikaa tulee enemmän käytettäväksi, hommailen sitten niitä laajakaistalambdoja ja loggausvehkeitä, joskus. Ilmeisesti se ihmetyttää niitä (harvoja), joilla on kymmenien tuntien hieromisen jälkeen hyvä kartta - että miksi ihmeessä se ei kiinnosta...  Se on juuri tämä harrastus, joka kohdistuu eri osa-alueille.
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vikakoodit uusiin ja vanhempiin malleihin
« Vastaus #3 : Maaliskuu 19, 2017, 19:43:08 ip »
Nyt on myös selvillä varhaisten EFIen P7 ja P8 vikakoodit. http://www.motomatti.fi/2017/03/guzzien-obd-vikakoodeja.html
Siellä jutun loppupäässä. Suomentelen kunhan ehdin.

Kerrottakoon edelleen että tämä vikahaku ei edellytä mitään lisälaitteita vaan järjestelmä on sisäänrakennettu pyörään. Vain yksi kytkentä pitää tehdä satulan alla toiminnon käynnistämiseksi: Laitetaan oikosulkuliitin paikoilleen ja vikaoodia alkaa pukkaamaan jos vikaa ilmenee. Koodin tulkinta paljastaa vikaantuneen komponentin tai sen virtapiirin vian.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vikakoodit uusiin ja vanhempiin malleihin
« Vastaus #4 : Maaliskuu 19, 2017, 20:43:44 ip »
Tuo ruiskutus mielletään niin nykyajaksi, että tavallinen harrastaja ei halua käydä sen vikoihin käsiksi. Tähän on opetettu autopuolella, manuaalissa kerrotaan millä asialla valtuutettuun korjaajaan tulee olla yhteydessä, kun jokin merkkivalo palaa. Vaikka koodin voisi lukea paperiliittimellä ja korjata itse. Itsellä on molempiin talouden autoihin merkkikohtainen diagnostiikkaohjelma ja obd-naru. Helpottaa kummasti vianhakua.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vikakoodit uusiin ja vanhempiin malleihin
« Vastaus #5 : Maaliskuu 19, 2017, 21:12:46 ip »
Niin. Moottorin toiminta on samanlaista oliko siinä kärjet ja kaasutin vain digitaalinen moottorinohjaus. Jälkimmäinen antaa enemmän työkaluja vianetsintään. Useimmissa tapauksista ei tarvitse edes osavaihtoja. Ja jos tarvitsee niin järjestelmä ilmaisee itse mitä tarvitsee. Vanhoissa vehkeissä kaikki toiminnallinen pitää olla omassa päässä. Molempi parempi.