Kirjoittaja Aihe: Volttimittari  (Luettu 8539 kertaa)

antero mäkelä

  • Viestejä: 131
Volttimittari
« : Maaliskuu 12, 2017, 19:08:14 ip »
Mistä johtuu LeMans III:n volttimittarin lasin "huurtuminen" koneen käydessä?
Kuivuu kuitenkin heti kun sammuttaa koneen.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Volttimittari
« Vastaus #1 : Maaliskuu 12, 2017, 19:23:50 ip »
Ensimmäinen epäily on että mittariin on päässyt vettä mutta se ei pääse sieltä pois. Kun virta on päällä ja sähkö kulkee mittariiin niin se mittarin käämissä muodostaa hieman lämpöä ja muodostuu höyryä joka tiivistyy mittarin lasin sisäpintaan. Kyse ei ole huurteesta vaan veden tiivistymisestä. Tietysti, jos on pakkasta, voi höyry huurtuakin.

Otapa mittarin valopolttimo irti niin että mittari saa ulkoilmaa. Tee se jossain kuivassa ja lämpimässä paikassa jossa on kuivaa ilmaa että tapahtuu haihtumista. Hiustenkuivaajalla voi matkan päästä nopeuttaa tapahtumaa jos on kiire.

Tätä ilmiötä voi olla muissakin (sähköisissä) mittareissa varsinkin jos säilytys on kylmässä tallissa.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Volttimittari
« Vastaus #2 : Maaliskuu 12, 2017, 21:16:44 ip »
ei liity aiheeseen suoraan mutta joskus 70 luvulla kun oli heraldissa (auto) öljynpainemittari niin sehän ei ollut sähkönen vaan öljynpaine tuli putkea pitkin mittariin ja kun se hajosi ei ollut lasin takan huurua vaan öljyä . . .

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Volttimittari
« Vastaus #3 : Maaliskuu 12, 2017, 21:33:54 ip »
Aika monella on käynyt koneremontin jälkeen niin että korin ja moottorin välinen maakaapeli on unohtunut kiinnittää. Arvaapa mistä meni "korvaava" maadoitus ja nousiko savua?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Volttimittari
« Vastaus #4 : Maaliskuu 12, 2017, 21:47:22 ip »
ei liity aiheeseen suoraan mutta joskus 70 luvulla kun oli heraldissa (auto) öljynpainemittari niin sehän ei ollut sähkönen vaan öljynpaine tuli putkea pitkin mittariin ja kun se hajosi ei ollut lasin takan huurua vaan öljyä . . .

Tuo öljypilli on muuten ollut aika pitkään briteillä. Kaverin Roverissa ihmettelivät joskus, että miten englantilaiset ovat saaneet mittaristonkin vuotamaan öljyä  :D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Volttimittari
« Vastaus #5 : Maaliskuu 12, 2017, 21:51:15 ip »
Taannoin näin pyörän jonka liki hermeettinen ajotietokone/mittaristo oli saanut vettä sisäänsä. Siinä on vaara että elektroniikka ottaa itseensä. Kunhan saimme laitteen irti niin purkaminen olikin varsin helppoa vaikka siinä olikin tappitorxruuvinkannat. Onneksi löytyi pakin periltä reikätorxsetti ja saimme kapineen auki. Vika löytyi heti: kun pohjan aukaisi niin tiivistävä, melko hengetön o-rengas oli poissa urastaan. Vika on siis ollut ihan uudesta. Annoimme kuivua pari päivää ja laitoimme pohjan takaisin ja hieman liimaa o-renkaan lisäksi. Ei ole kuulunut sen jälkeen asiasta mitään. Ilmeisesti tuli kuntoon.

Hankalampi homma oli enduropyörässäni 90-luvun alussa. Pakkasaamuna satula oli kivikova ja helvatan kylmä istua. Kai sinne kesän aikana oli mennyt vettä. Sen kuivaaminen kesti kauan vaikka kerninnahka oli irrotettu. Superlontyyppinen täyte imee vettä tehokkaasti mutta luovuttaa tosi hitaasti. Vettä oli mutta ei niin paljoa että puristamalla sitä olisi saanut juurikaan pois.

Vesi mopedin kaasuttimessa esti pakkasella ryypyttämisen ja painoin ryypynnappia hieman kovempaa niin messinkiseen kohoon tuli reikä. Sekös harmitti.

Kuuluisa sanontahan kertoo että vesi on hyvää vain veneen alla.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Volttimittari
« Vastaus #6 : Maaliskuu 12, 2017, 22:12:51 ip »
Niitä tapauksiahan on tällä palstallakin ihmetelty, kun tiiviin mittariston sisällä on eläviä hyönteisiä. Mistä ne sinne ovat päässeet??
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Volttimittari
« Vastaus #7 : Maaliskuu 13, 2017, 09:47:09 ap »
Ihan varmaan meilläkin on ikkunalasit sellaiset että kärpänen ei sinne pääse mutta silti siellä on. Peräti kuolleita.
Liittynee hyönteisen kehityskulkuun. Toukka voi olla aika soukka ja se on päässyt pienestäkin raosta sisään, kehittynyt loppuun ja kuollut ravinnon puutteeseen. Onpa se voinut olla aluksi pelkkä muna mutta sitten on tarvinnut olla myös ravinteita.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Volttimittari
« Vastaus #8 : Maaliskuu 13, 2017, 10:24:09 ap »
Lainaus
lasin "huurtuminen" koneen käydessä
Myös saksanpalstan mukaan (vanhempien) V11 mallien valkoisten Veglia -kierroslukumittareiden ominaisuus on, että tietyissä sääolosutheissa se vaan huurtuu. Minullakin on kyseinen mittari avattu ja "tiivistetty" - sitä ennen olin lämmitellyt kosteuden muutamaan kertaan pois - ei auta.  No, huurtukoon sitten silloin kun sattuu sille päälle...  Ehkä sen vuoksi kierroslukumittarin neula vaalenee enemmän kuin nopeusmittarin neula?
V11 - it defines you.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Volttimittari
« Vastaus #9 : Maaliskuu 13, 2017, 10:37:01 ap »
Eikös mittariin voisi porata reiän sopivaan kohtaan että "hengittäisi" kosteutta uloskin päin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Volttimittari
« Vastaus #10 : Maaliskuu 13, 2017, 10:38:44 ap »
Silloin pitäisi vaan pystyä estämään kosteuden pääsy sisään niistä rei'istä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Volttimittari
« Vastaus #11 : Maaliskuu 13, 2017, 10:48:28 ap »
Lainaus
lasin "huurtuminen" koneen käydessä
Myös saksanpalstan mukaan (vanhempien) V11 mallien valkoisten Veglia -kierroslukumittareiden ominaisuus on, että tietyissä sääolosutheissa se vaan huurtuu.

Myös tummapohjainen huurtuu kun on sopivan kylmää ja kosteaa. Ei ole mitenkään yritettykään tehdä hermeettiseksi.
Ainakin mittarivalorei'istä pääsee kosteus sisään. Ei ole tullut tehtyä asialle mitään. Luultavasti tiivistysyritykset
johtaisivat entistä pahempaan huurtumiseen.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: Volttimittari
« Vastaus #12 : Maaliskuu 13, 2017, 14:46:58 ip »
Jep, niin tekee omassakin V11 vehkeessä, että huurtuu syksyn viileillä ja nimenomaan kiekkamittari.

Mulla oli siinä 2006 vuoden Vintagessa erityisen suurena ongelmana tuo juttu heti tuoreeltaan ja melko lämpöisilläkin keleillä.
Vaihdettiin takuuseen uusi kiekkakello ja vaivat jäivät sille tielleen. Että kyllä sille varmasti jotain oli/on tehtävissä. En vain tiedä että mitä.  >:(

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: Volttimittari
« Vastaus #13 : Maaliskuu 13, 2017, 15:01:31 ip »
Tähän vaihdettiin Piikkiössä takuuseen uusi, oli samanlainen.
Annoin sitten olla.

Hajakenttä

  • Viestejä: 956
Vs: Volttimittari
« Vastaus #14 : Maaliskuu 31, 2017, 15:30:47 ip »
Ei ole vielä moottoripyöräilyssä tullut tätä vaivaa, mutta veneilyssä kyllä. Tuli siihen kehitettyä ratkaisukin, jota on muutaman kerran sovellettu erikokoisissa mittaluokissa.

Lasikuituveneen mittaripulpetti sisältää paljon kojeita ja kondensiovesi oli alituinen vaiva, joka nieli kohtuullisesti vaivaa ja rahaakin.

Tehtiin mighitsaus suuttimesta luja nippa laatikon/mittarin pohjaan. Nipasta laitettiin kirkas muoviletku kannesta läpi muovipurkkiin, pohjalle asti. Purkki täyteen silicagel murua. Letku täyteen vanua, pölysuodattimeksi.

Letkun reikä purkin kannessa on aina sen verran falski, että hengitysilma kulkee siitä letkun ohi purkkiin, mutta voi sen tiiviiksikin tehdä ja toisen henkiletkun sopivaan paikkaan. Tarkoitus on, että ilma kulkee kuivausaineen läpi laitteeseen. Se kulkee kyllä, koska ilmanpaine alituiseen vaihtelee.

Silicagel on saatavissa jostain erikoisliikkeistäkin, mutta helpoin tapa on kissanhiekka. Se erityisen imukykyinen laatu on lähes pelkkää silicageliä.

Keväthuoltoon sitten kuuluu kissanhiekan vaihto.  ;D
Sentire la forza!
Terv: Timo