Kirjoittaja Aihe: 1400:sen huoltovalon sammuttaminen?  (Luettu 5562 kertaa)

MViitasalo

1400:sen huoltovalon sammuttaminen?
« : Maaliskuu 04, 2017, 22:31:35 ip »
Huollon tarpeesta 10000 km:n välein ilmaisevan työkalu-näytön saa sammutettua ilman työkaluja.

Tietääkö joku, millä tavalla se tapahtuu?

T. Matti
Guzzeilua jo vuodesta 2002 - eikä loppua näkyvissä!

LeCa

Vs: 1400:sen huoltovalon sammuttaminen?
« Vastaus #1 : Maaliskuu 05, 2017, 08:50:57 ap »
Mulla se työkalun kuva oli jäänyt näkyviin huollon jälkeen viime syksynä. Siinä se on vieläkin.
Täytyy käydä keväällä pajalla sammuttamassa se. Täkäläinen asentaja oli ollut yhteydessä Heinolle ja oli kerrottu, että 2015 mallista ei sitä ei saa veke muuten kuin käyttämällä piuhan päässä. Oletan, että varhaisemmista laitteista saa?

Siellähän on myös sellainen viisinumeroinen Service koodi, mutta pelkästään sillä se kiintoavaimen kuva ei lähde.

Mulla tuli viime kesänä mittaritauluun Service ilmoitus, mutta ei kiintoavaimen kuvaa. Se lähti pois sillä numerokoodilla. Mitään syytä tuolle ilmoitukselle ei tullut. Oma arvioni on, että kalenteri siellä pyörän pääkopassa oli pyörähtänyt siinä vaiheessa vuoden ympäri. Kiintoavain ilmestyi vasta lähellä kymppitonnia.

MViitasalo

« Vastaus #2 : Maaliskuu 05, 2017, 11:39:56 ap »
Terve LeCa, selvisikö, miten ja millä se sammutuskoodi syötetään?
Guzzeilua jo vuodesta 2002 - eikä loppua näkyvissä!

motomatti

« Vastaus #3 : Maaliskuu 05, 2017, 11:57:28 ap »
"Huoltoavainta" en ole vielä nähnyt C14:n mittarissa mutta sekin hetki koittaa pian. Aion tutkia silloin asiaa. Avaimen kuva ei kerro mistään viasta vaan on ilmoitus 10.000 km välein tehtävästä huollosta ja avaimen kuvan pois oleminen siitä että huolto on tehty. Mitään haittaa sen ei pitäisi aiheuttaa.

Nämä muut ilmoitukset ovatkin sitten hyvin mielenkiintoisia ja niitä itselle on tullut pyytämättä sekä tarkoituksella testatakseni ja oppiakseni järjestelmän toimintaa.

SERVICE ja URGENT SERVICE tekstejä voi tulla mittaristoon kun tulee vikoja tai toimintahäiriöitä. Itse olen niitä generoinut tahallaan ihan kokeeksi ja sitten poistanut laittamalla "piuhan päähän" eli GuzziDiagilla nollannut vikalogit. Mainittakoon että osa vikailmoituksista on ollut hämmentäviä. Mutta syy niillekin on löytynyt.

Vikalogit nollaamalla saa korjattujen vikojen vikailmoitukset pois. Toki sitä ennen pitää poistaa vika ja sen aiheuttaja muutoin tulee uusi ilmoitus. Suurin osa vikailmoituksista on suomeksi. Osa koodilla ja sen lukuun tarvitsee koodiluettelon joita löytyy netistä suomeksikin.

URGENT SERVICE on sen verran rankka vikailmoitus että pyörä on ajokelvoton tai vähintäänkin vikasietotilassa. Parempi kun ei aja. Nuo ajotietokoneen taululla olevat ilmoitukset ovat viite siitä että kannattaa katsoa vikalogeista mikä on vikana ja sitten korjata se vika ja nollata vikailmoitustaulu tyhjäksi.

Mikään edellä mainituista tavoista ei nollaa huoltoilmoitusta eli kiintoavaimen kuvaa.

Jos on taloudessa läppäri niin siihen voi asentaa ilmaiseksi GD:n ja hankkia muutaman kympin kaapelit niin monta asiaa hoituu jo sillä mikä huollossa olisi maksanut rahaa ja pitänyt pyörän pois liikenteestä jopa päiviä riippuen huollon kiireistä. Eli sijoitus välijohtoihin tienaa hintansa jo yhdellä käyttökerralla.

Vianhaulle helpotusta: sivut 97 - 161: http://guzzitek.org/gb/ma_us_uk/1400/California1400Classic-Touring_042014_Atelier(GB).pdf

Huoltoavainta ei tietääkseni saa nollattua GD:llä.

Huoltoavaimen koodi syötetään vanhemmissa C14 malleissa samalla nupilla jolla ajotietokonetta ohjataan eli MODE -nupikalla. 2015 mallien jälkeen, saamani tiedon mukaan, huoltoavaimen voi nollata vain merkkihuollossa.

LeCa

« Vastaus #4 : Maaliskuu 05, 2017, 15:31:15 ip »
Tere MattiV. Motomatti tuossa yllä nollasikin jo tilanteen ja tyhjentävästi.

Mulla oli pyörä kympin huollossa syksyllä ja kun hain sitä pois, niin pääasentaja, ei kuitenkaan psykiatri, ei ollut silloin paikalla. Avainsymboli oli jäänyt tauluun mutta viis siitä. Lähdin huollon perään Italian reissulle. Soiteltiin huollon kanssa kyllä siitä kuittauksesta ja huollon Heinolta saaman tiedon mukaan asia menee kuten motomatti tuossa lopussa toteaa. Nollaus hoituu vain merkkihuollossa 2015 ja siitä eteenpäin laitteissa.

Reilut kolmetonnia ajelin se avaimenkuva panelissa ja reissusta palattuani en viitsinyt lähteä enää Imatralle asiaa hoitamaan. Käyn tässä keväällä.

Se viisinumeroinen Service-koodi tuli laitettua Tampereen Heinolla kesällä 2015. En muista miten tapahtui. Kerran olen tosiaan sitäkin tarvinnut, mutta oletan, että liittyi siihen 1v. synttäriin. Ei ole tullut uutta ilmoitusta.

Paakanan paimenpoika

« Vastaus #5 : Maaliskuu 05, 2017, 15:39:09 ip »
Guzzillani vuosimallia 2015 (Cali 1400 SE) on nyt ajettu yli 20 000 km. Kiintoavain ilmestyi 10 000 km ja 20 000 km kohdilla ja molemmilla kerroilla Kuopion merkkihuolto sammutti ne. Samalla teki myös huollot. Oma osaaminen ja välineet eivät riitä huoltamiseen. On toiminut moitteetta.

motomatti

« Vastaus #6 : Maaliskuu 05, 2017, 16:13:33 ip »
Noita koodeja tuntuu olevan kaikenlaisia. Itse en ole laittanut sitä koodia josta ajotietokone muistuttaa joka kerta kun laittaa virran päälle. Ehkä sitten kun lähtee ulkomaahan. Melko vaikea on pyörää viedä jos siinä ei ole avaimet suulla. Kokoontumisajoissa avaimet ovat paikoillaan mutta uskon että siellä ei ole kellään kiinnostusta ryhtyä moottoripyörävarkaaksi.

Olen tosin ollut sellaisissakin kokoontumisissa joissa järjestäjä "parittaa" pyörän ja kuljettajan niin että kukaan muu ei sitä voi ajaa alueelta ulos. Yhdessä ihan kotimaassakin.

Ohjauslukkoa käytän lähes poikkeuksetta. Varashälytintä ei ole. Itse asiassa niistä on ollut riesaa mentyään omia aikojaan päälle eikä sitä ole saanut kytkettyä pois normaalitoimenpitein. Vaatinut purkamista. Hermot meinaa mennä siinä metelissä.

TunturiTT

« Vastaus #7 : Maaliskuu 05, 2017, 17:14:21 ip »
Joko piraatti-Padsin sais jostain?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

« Vastaus #8 : Maaliskuu 05, 2017, 20:38:56 ip »
P.Roper 26.2: "It may also of been made harder by Piaggio having made it so that since my subscription has expired I may not be able to perform map uploads with PADS to 7SM bikes but I'm not sure on that yet. There is a Cali Custom in my workshop that I'm pretty sure has an 'Upgrade' waiting for it in PADS. It'll be interesting to see if it allows me to do it."

Olen siinä käsityksessä että PADS on ohjelma, joka tarvitsee joka hetki yhteyden netin yli Piaggion "pads palvelimelle". Ja tuota yhteyttä ei ole saatavilla, ellei ole auktorisoitu "tilaaja" kaikkine maksuineen? Sieltä sitten päivitetään ensin pads, jos on tarpeen, ja sieltä myös tulee ecu:n päivitys, jos tarpeen.  Juuri tuosta syystä ei voi päivittää vanhempaa softaa, pads päivittää vain uudempaan, jos sellainen on tarjolla.  GuzziDiag -työkaluillahan pelastetaan ainakin 5AM ecuilla varustettuja pyöriä parempaan elämään päivittämällä parhaaksi tiedetty tehtaan softa ecuun, jos tarvetta ilmenee.

PS.
Mikäs tää aikaisemmassa Cali1400 tarinassa ollut pätkä olikaan: "Cali 1400 huoltoilmaisimen nollaus mittaripaneelista, service -toiminnon alla: Reset Service Coupon, code 34534".

V11 - it defines you.

motomatti

« Vastaus #9 : Maaliskuu 05, 2017, 21:49:11 ip »
Lainaus
Olen siinä käsityksessä että PADS on ohjelma, joka tarvitsee joka hetki yhteyden netin yli Piaggion "pads palvelimelle".
Juuri näin tapahtui kun seurasin vierestä. Kuviakin otin parikymmentä prosesseista. Ihan selkeä vehje toiminnoiltaan. Kyllä sen kanssa pärjäisi. Sen verran vähän oli tehty Tampereen PADS:illa hommia että itse järjestelmä päivitti itseään pitkään. Sitten laitettiin johdot kiinni ja tarkistettiin erinäisiä asioita pyörästäni. Muutama kohde päivitettiinkin. 2016 toukokuun alussa.

http://www.motomatti.fi/2016/05/california-1400-ensimmainen-huolto.html
Huom. Noissa ottamissani kuvissa on enemmän informaatiota kuin äkkiä huomaakaan.

Lainaus
Mikäs tää aikaisemmassa Cali1400 tarinassa ollut pätkä olikaan: "Cali 1400 huoltoilmaisimen nollaus mittaripaneelista, service -toiminnon alla: Reset Service Coupon, code 34534".

Tämä ei taida enää olla validia tietoa muuta kuin vanhojen eli 2013 - 2014 mallien osalta mikäli niiden ajotietokonetta ei ole 2014 jälkeen päivitetty. Jos olen oikein ymmärtänyt niin päivityksessä kyseinen omatoimiominaisuus on poistunut. Toivoakseni tietolähteeni eivät ole oikeassa. Parin tuhannen kilometrin päästä tiedän sillä silloin tulee huoltoväli täyteen. Ei voi nollata mitä ei vielä ole.

Teen kuitenkin huollot itse ja jos se avain tillittää näytössä eikä lähde pois niin olkoon. Kyseisellä avaimella ei liene mitään maagista ominaisuutta.

TunturiTT

« Vastaus #10 : Maaliskuu 05, 2017, 22:37:54 ip »
P.Roper 26.2: "It may also of been made harder by Piaggio having made it so that since my subscription has expired I may not be able to perform map uploads with PADS to 7SM bikes but I'm not sure on that yet. There is a Cali Custom in my workshop that I'm pretty sure has an 'Upgrade' waiting for it in PADS. It'll be interesting to see if it allows me to do it."

Olen siinä käsityksessä että PADS on ohjelma, joka tarvitsee joka hetki yhteyden netin yli Piaggion "pads palvelimelle". Ja tuota yhteyttä ei ole saatavilla, ellei ole auktorisoitu "tilaaja" kaikkine maksuineen? Sieltä sitten päivitetään ensin pads, jos on tarpeen, ja sieltä myös tulee ecu:n päivitys, jos tarpeen.  Juuri tuosta syystä ei voi päivittää vanhempaa softaa, pads päivittää vain uudempaan, jos sellainen on tarjolla.  GuzziDiag -työkaluillahan pelastetaan ainakin 5AM ecuilla varustettuja pyöriä parempaan elämään päivittämällä parhaaksi tiedetty tehtaan softa ecuun, jos tarvetta ilmenee.

PS.

Niin että se on noin vaikea. Mahdollisesti joku rakentaa huijauspalvelimen, jolla ohjelma saadaan luulemaan olevansa kytköksissä. Ohjelmassa olisi reader-writer.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Paakanan paimenpoika

« Vastaus #11 : Maaliskuu 06, 2017, 07:33:22 ap »
Olen siinä käsityksessä että PADS on ohjelma, joka tarvitsee joka hetki yhteyden netin yli Piaggion "pads palvelimelle". Ja tuota yhteyttä ei ole saatavilla, ellei ole auktorisoitu "tilaaja" kaikkine maksuineen? Sieltä sitten päivitetään ensin pads, jos on tarpeen, ja sieltä myös tulee ecu:n päivitys, jos tarpeen.  Juuri tuosta syystä ei voi päivittää vanhempaa softaa, pads päivittää vain uudempaan, jos sellainen on tarjolla.  GuzziDiag -työkaluillahan pelastetaan ainakin 5AM ecuilla varustettuja pyöriä parempaan elämään päivittämällä parhaaksi tiedetty tehtaan softa ecuun, jos tarvetta ilmenee.

Minustakin asia menee juuri noin 2015 ja uudempien Cali 1400:ien osalta kuten Camn ja Motomatti kuvaavat. Lisenssit ja yhteydet Piaggion pääkonttorille pitää olla kunnossa, jos meinaa rassata ajotietokonetta.

motomatti

« Vastaus #12 : Maaliskuu 06, 2017, 21:17:57 ip »

Minustakin asia menee juuri noin 2015 ja uudempien Cali 1400:ien osalta kuten Camn ja Motomatti kuvaavat. Lisenssit ja yhteydet Piaggion pääkonttorille pitää olla kunnossa, jos meinaa rassata ajotietokonetta.

Edelleen GD:llä saa ajotietokoneen näyttämät vikamerkinnät pois sekä lisäksi moottorinohjauksen jotkin säädöt kohdalleen. Jonkinlainen testisysteemikin on ja niille joille toiminnan seuraaminen on tärkeää, esimerkiksi vianhaun suhteen, pääsee tallentamaan tiedostoja ajon ajalta sekä näkemään testausmielessä lukuisia toiminta-arvoja käynnin ajalta ajantasaisesti.
Myös perustoimintojen kalibrointi sujuu GD:llä oikein hyvin. Vaikka GD C14 malliston osalta vielä puutteellinen onkin niin olen ymmärtänyt että kehitystä tapahtuu hiljalleen. Varmaan pitää ryhtyä suomennuspuuhiin jälleen.

GD on hyvin laaja perustoiminnoissaan C14 malleihin. Tosin vielä laajempi 5AM mallistoon. Mutta se on huomattavasti vanhempi laitos ja sitä on opiskeltu jo kauan.

Kunhan C14 mallisto vanhenee ja vikoja alkaa tulla niin GD näyttää siinä kyntensä erityisesti vianhaun suhteen. Ei ole vielä maailmassa valmistettu viatonta moottoripyörää..... Eikä paljon näin monimutkaisia tekniikaltaan.