Kirjoittaja Aihe: MP:n renkaan kulutuspinta  (Luettu 6548 kertaa)

I.H.

  • Viestejä: 1 264
MP:n renkaan kulutuspinta
« : Helmikuu 21, 2017, 19:49:55 ip »
Onko tietoo, mikä on MP:n renkaan kulutuspinnan hyväksyttävä minimi syvyys ?
Titaniumin kuski

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #1 : Helmikuu 21, 2017, 20:30:06 ip »
Tällä hetkellä 1 mm mutta jos esillä ollut lakiesitys menee läpi niin 1,6 mm. Se on epäselvää vielä mistä se tullaan mittaamaan.
Esitystä en nyt tavoittanut mutta se lienee pitkäveteistä luettavaa. Tässä kansankielellä: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-2000005090323.html

Itse siirryn käyttämään autoon tarkoitettua pyöräolkaista kesärengasta pyörässäni koska ainakin nykyinen laki sen sallii. On pintaa, kestoa ja pitoa monikertaisesti. Halutessaan saa myös run flat ominaisuuden eli renkaalla voi ajaa paineettomana.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2017, 21:27:31 ip »
MotoGP renkaat olivat ainakin pari vuotta sitten käytännössä run flateja. Renkaiden kyljet olivat sen verran jäykät, että painetta oli minimimäärä. Tiedä vaikka tilanne edelleen olisi sama.
Miksiköhän ko tekniikka ei ole yleistynyt moottoripyörissä?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2017, 21:48:26 ip »
MotoGP renkaat olivat ainakin pari vuotta sitten käytännössä run flateja. Renkaiden kyljet olivat sen verran jäykät, että painetta oli minimimäärä. Tiedä vaikka tilanne edelleen olisi sama.
Miksiköhän ko tekniikka ei ole yleistynyt moottoripyörissä?

Aioin jo laittaa samaan vastaukseen tämän kysymyksen. Onko mp-renkaan puhkeaminen niin harvinaista että sitä ei pidetä vaaratekijänä? Omat kokemukset on kahdenlaisia: on ollut hitaasti tyhjyneitä ja äkisti tyhjyneitä. Aamulla tallissa on odottanut tussu kumi. Ei vaaratilannetta mutta ottaa ottaan. Ajossa alkanut huojumaan ja kohta huomaa että alapuolelta puuttuu ilmaa. Se aiheuttaa jo monenlaisia pakkoliikkeitä ja -ilmauksia. Sitten se kerrasta tyhjäksi pamaus. Jää varmasti mieleen jos on vielä hengissä.
Tässä viimeisin mutta onneksi yksin ajaen: http://www.motomatti.fi/2016/05/rengasrikko.html
Rengas oli hieman yli 1000 km vanha. Syletti.

Varovainen arvio on että yli 20 kertaa on itsellä rengas puhjennut ja vain kolme kertaa olen kaatunut sen vuoksi. Onneksi osa on ollut endurorenkaita sisäkumeilla. Asfaltilla kaksi kaatoa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #4 : Helmikuu 21, 2017, 21:52:51 ip »
Run flat kuitenkin varmistaisi pääsyn ihmisten ilmoille ajamalla, ilman pelkoa kumin karkaamisesta vanteelta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #5 : Helmikuu 21, 2017, 22:07:43 ip »
Toisaalta on ehkä hyvä olla hiljaa jos poliitikot, Trafi ja Liikenneturvan väki tietäisivät että sellaisia on niin määräisivät pakollisiksi.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #6 : Helmikuu 21, 2017, 22:44:22 ip »
Rengas on muistaakseni puhjennut kaksi kertaa, orapihlaja-aidan piikki ja pop-niitin jämä ovat menneet renkaasta läpi,
rengas ei ole kuitenkaan tyhjentynyt ajaessa. Popniitin jämän osuman kuuli, selvä napsahdus kun lävisti uuden takarenkaan.
Sitten tikittävä ääni jatkossa.
Kahdesti on eturenkaasta hävinnyt painetta itsekseen, vaikka tutkittaessa ei vuotoa löytynyt mistään. Ilkivaltaa?
Toisaalta tuollaista ei ole tapahtunut sen jälkeen kun aloin tehdä renkaanvaihdot omalla rengaskoneella.
Äkillisesti ei ole rengas moottoripyörästäni tyhjentynyt. Renkaita tutkiessa olen kyllä huomannut, että lähellä
on sekin ollut.
Jos vanteissa on kumiset tubeless-venttiilit, kannattaa niillekin uhrata tarkastus silloin tällöin. Vaihtoakin suositellaan
renkaan vaihdon yhteydessä.
Ja venttiilin hattu täytyy olla aina paikallaan, metallinen ja tiivisteellä varustettu.
Aika ohkaiseksi käy kulutettava pinta ainakin eturenkaassa. Joskus uudesta renkaasta olen mitannut 3,5mm uran pohjalle.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #7 : Helmikuu 21, 2017, 23:09:48 ip »
Luulen että nuo lakien säätäjät ovat hieman pihalla millainen mp-rengas ja sen käyttö on. Onpa aikanaan kuultu kansanedustajan suusta että moottoripyöriin pitää määrätä autotyyppiset "kulmikkaat" renkaat kun ne muutoin kallistelevat niin vaarallisesti mutkissa. Ja monia muitakin höpöpuheita. Jopa Liikenneturvan kokouksissa joissa vuoden ajan jouduin "viran puolesta" istumaan. Erityisesti raskaan liikenteen edustajilla oli paljon hampaan kolossa moottoripyöräilijöille.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #8 : Helmikuu 22, 2017, 10:36:30 ap »
Mitä on "äkillisesti"?
Mulla meni toissavuonna Tanskassa moottoritiellä takarengas, ei pamahtanut, ei monta kilometriä ollut lähimmälle huoltoasemalle, en kaatunut, mutta ei se kaukana ollut. Rengas (sisärenkaaton) meni sellaiseksi, että ei kannattanut paikata.

Mitä kulutuspintaan tulee, ovat olleet renkaat sellaisia, että keskellä on leveähkö sileä alue, mittaa siitä sitten...
Emeritus-guzzisti

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #9 : Helmikuu 22, 2017, 11:15:25 ap »
Lainaus
Mitä kulutuspintaan tulee, ovat olleet renkaat sellaisia, että keskellä on leveähkö sileä alue, mittaa siitä sitten...
Ja vieläpä kahdella tapaa: rengastyyppi jossa ei ole lainkaan kuviota keskialueella edes uutena ja sitten se tyypillisempi jossa kuviota ei ole enää lainkaan. Silti jälkimmäisessä renkaassa voi olla kulumatonta tai lähes kulumatonta pintaa yli 2/3 osaa renkaan kulutuspinnan alasta.

Mutta onhan se selvää että keskeltä suoraksi kulunut matkapyörän rengas ei ole turvallinen. Ei niinkään pitonsa tai märän kelin ominaisuuksiensa vuoksi vaan siksi että siinä keskellä ei enää kumia paljon ole. Keskeltä kulunut rengas on hieman kömpelömpi ajo-ominaisuuksiltaan muttei sekään juuri haittaa eikä tuota vaaraa. Vaaran tuottaa vain se pinnan ohuus. Jos sitä ei tarkkaile ollaan nopeasti ns kankailla ja silloin on jo pidossa sanomista ja puhkeamisvaara olemassa. Silloin siinä ei ole edes millimetrin verran materiaalia tien ja rengaspaineen välissä. Kauas on tultu siitä ajasta jolloin keskiuraa syvennettiin tinakolvilla tai kulmahiomakoneella.



TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2017, 11:33:04 ap »
Pirellin Diabloissa oli lähinnä keskilinjaa olevan kuvion syvyys se joka määräsi kumin vaihtokunnon. Kun tuo osio kului loppuun, ei keskellä enää ollut kumia nimeksikään..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #11 : Helmikuu 22, 2017, 11:40:39 ap »
Kun aikanaan tuli markkinoille renkaita joissa ei ollut kuviota keskialueen ylitse eikä niin sanottua keskiuraa alkoivat poliisit sakottamaan niistä. Heillä kun oli ohjeistuksena mitata renkaan kulutuspinnan riittävyys keskiurasta. Se oli lyhytaikainen episodi mutta ongelma on olemassa edelleen: miten mitataan keskialueeltaan kuluneen renkaan kulutuspinnan vahvuus luotettavasti jos siinä ei ole kuviointia? Tätä ei liene kukaan miettinyt. Mainittakoon että erityisesti eturenkaissa on sellaisia malleja joissa kuviointia on vain hieman sivuissa. Luottaisin mieluimmin renkaan valmistajan kulumismerkintöihin kuin keinotekoiseen millimetrilukemaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #12 : Helmikuu 22, 2017, 12:16:16 ip »
Ei noita ei-destruktiivisesti voi mitatakaan. Slikseissä on kulumisen kertovat montut kulutuspinnassa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #13 : Helmikuu 22, 2017, 13:11:18 ip »
Jossain rengasmallissa tulee kuulemma vaihtoaikoihin näkyviin eri väri. En tosin ole nähnyt.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: MP:n renkaan kulutuspinta
« Vastaus #14 : Helmikuu 22, 2017, 13:27:31 ip »
Näin väittävät. Ainoat eriväriset olen nähnyt, kun seosrenkaan eri seokset erottuvat sävyltään erilaisina pitkittäisinä raitoina.
Hyvä pyörä, parempi mieli.