Kirjoittaja Aihe: Pidempään seisonut pyörä  (Luettu 4661 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Pidempään seisonut pyörä
« : Helmikuu 20, 2017, 22:33:06 ip »
Käytettyjä pyöriä kysellessäni olen törmännyt muutamiin sinänsä hyviltä vaikuttaviin yksilöihin, jotka ovat olleet poissa ajosta useamman vuoden. Kerjääkö sitä itselleen ongelmia jos ostaa tuollaisen pyörän ? Miten pitkä seisonta-aika alkaa tuottaa ongelmia (2 vuotta ei ehkä vielä isosti) ? Jostain on takaraivoon jäänyt mielikuva, että polttomoottorit eivät oikein pitkästä seisomisesta yleensä tykkää, akselien tiivisteet kovettuvat ja kone alkaa ehkä "merkitä reviiriään". Kaasutinmoottorien osalta pidempi seisontajakso tietänee varmaan ainakin kaasuttimien perinpohjaista puhdistamista ja huoltoa, mutta miten mahtaa vaikuttaa "ruiskukoneisiin".   

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #1 : Helmikuu 20, 2017, 23:26:07 ip »
Kokemusta on. Kaasutinmoottoreissa voi, ja todennäköisesti on, kaasuttimet aikas lailla tukossa. Siihen auttaa puhdistaminen. Joutuu purkamaan aivan osiksi ja kanavat pitää rassata auki. Uä pesu helpottaa asiaa mutta ei sekään aina riitä vaan pitää mekaanisesti puhdistaa.

Kumitiivisteet voivat olla kovettuneet tai jumineet kiinni akseleihin mutta sitä asiaa voi helpottaa etukäteen niissä kohteissa mitkä ovat helposti tavoitettavissa ruiskuttelemalla ohutta öljyä. Yleensä ei isompia ongelmia ole. Keulan tiivisteet voi elvyttää myös ennen kuin kovasti painelee.

Jos pyörä on seisonut kylmissä ja kosteissa tiloissa niin ennen koneen pyörittämistä tulpan rei'istä ohutta öljyä ja antaa vaikuttaa pari päivää.

Ruiskukoneessa pitää vaihtaa bensiini tuoreeseen. Vanhat ensin pois. Mutta ei käynnistystä vaan vain virta päälle ja antaa polttoaineen kiertää järjestelmässä. Jos suuttimet ovat polttoainelinjan päissä niin letku suuttimen kannattaa laskea ensin tyhjäksi.
Kun virrat laittaa päälle niin pumppu pörähtää vain hetkeksi mutta tappokatkaisijaa tai virta-avainta kääntelemällä saa lisää kiertoa. Ruiskukoneissa, jos järjestelmä on ollut riittävän täynnä polttoainetta eivät suuttimet juurikaan jumita kunhan ei koita vanhalla sakkautuneella bensiinillä. Pienet sakkautumat "sulavat" uuteen bensiiniin. Polttoainesuotimen vaihto voi olla tarpeellista.

Renkaat voivat olla kovettuneet. Kannattaa ainakin katsoa valmistusaikamerkintä renkaista. Jos on vuosia takana niin voi vaatia renkaiden verran hinnanalennusta. Kumiletkut ja erityisesti, jos on alipainehana kyseessä, niin sen toiminta voi olla vanhemmiten huonoa.

Akku voi olla entinen jo vuoden seisomisen jälkeen jos ei ole ladattu välillä.

En pidä kahden vuoden seisotusta mitenkään fataalina. Vanha pyörä voi vuotaa muutenkin. Ja uusiakin on joskus tarvinnut paikkailla. Liikkeestä ostetut ovat hieman turvallisempia hankintoja vaikka olisivatkin seisoneet. Voi ainakin vaatia tiivisteiden vaihtoa jos vuotoja ilmenee. Ja uutta akkua.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #2 : Helmikuu 21, 2017, 23:03:07 ip »
Viimeksi LeMans seisoi viisi vuotta putkeen, olen käynyt sillä viiden vuoden välein Mandellossa.
Putsasin suosiolla kaasuttimet, eipä niissä kummempaa ollut, ryyppyluistit jumittivat tavan mukaan.
Parin vuoden seisokin jälkeen on lähtenyt tulille vanhoilla bensoilla, ei se hyvin käy ja haisi pahalle
mutta huoltikselle pääsin tankkaamaan tuoretta menovettä. Käyntikin siitä sitten muuttuu kohta normaaliksi.
Joskus ajoin Nortonilla jollain "vanhoihin moottoreihin" tarkoitetulla öljyllä. Sen kun luvattiin turvottavan
vanhoja tiivisteitä ja vähentävän öljyvuotoja. Yllätyksekseni öljy toimi lupausten mukaan. Kun oli sitten talven ollut
säilössä, puristuksia ei ollut enää lainkaan, moottori pyöri kiksistä kuin se tulpaton mopo.
Tippakannulla tulppien rei'istä uutta "modernimpaa" öljyä sylintereihin niin puristukset palasivat hetken kuluttua.

Kunhan säilytyspaikka on kuiva ja mielellään ulkoilmaa lämpimämpi, ei pitkäkään säilytys kunnossa olevaan moottoripyörään
pahasti vaikuta.
Puunallehylättynä menee äkkiä huonoksi ;D


Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #3 : Helmikuu 21, 2017, 23:22:57 ip »
Ruiskutusmoottorisissa bensiini säilyy paremmassa kunnossa. Olen itse käynnistänyt yli kolme vuotta vanhalla bensalla mutta kaasutinmoottoreilla se ei ole onnistunut. Tosin saattoivat kaasuttimetkin olla heikossa hapessa. Benelli Sei lähti uudella bensiinillä käyntiin kahdeksan vuoden seisomisen jälkeen. Ensi kaasarit vuotivat mutta muutamassa päivässä alkoivat pitää liemet sisällään. Lähti sitten yritettäessä käyntiin melko pienellä yrittämisellä.

Lämpimässä säilytyksessä bensa huononee nopeammin. Erityisesti kaasutinmoottoreissa. Ruiskuvehkeissä bensiini ei ole juuri tekemisissä hapettavan ulkoilman kanssa eikä pääse myöskään haihtumaan niin helposti.

Kerholla keväällä kun ajokelit alkavat niin alkaa armoton akkujen lataaminen ja japaninpyörien käyntiin yrittäminen. Olen apua joskus tarjonnut mutta usein olen tullut torjutuksi. Yleinen syy on alipainehanan jumittaminen. Kaasuttimiin kajoaminen on monelle motoristille tekemätön paikka.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #4 : Helmikuu 22, 2017, 06:19:58 ap »
Itsellä on kokemusta vähän pidempään seisseiden elvyttämisestä. Ratapyöräaihioni oli ollut kymmenen vuotta säilössä. Tosin ulkona ja pressun alla. >:( Oli vähän enemmän haastetta, mutta sillä ajettiin jo viime kesänä.
Myös yksi 15 vuotta ladon seinää vasen nojaillut laitos on tullut kunnostettua.
Oma piikkini, jolla ajoin yhden talven, oli seissyt kuivassa tallissa vanhempien luona, melkein 15 vuotta. En purkanut kaasareitakaan, laitoin vain puhdistusainetta reilusti bensan sekaan. Jarrut piti herkistellä. Haisi aikansa todella pahalle, mutta lähti toimimaan hienosti ja kulku parani tankkausten lisääntyessä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #5 : Helmikuu 22, 2017, 08:09:33 ap »
Eilen illalla kaasutinmoottori tulille, kolmevuotta vanhoilla bensoilla. Noin viiden sekunnin starttaus. Bensan seassa ( 98 )kausisäilöntä aine. Japanilainen kaasutin. Lämmettyään kävi aivan normaalisti. Lämmin, kuiva  säilytystila.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #6 : Helmikuu 22, 2017, 09:39:30 ap »
Pikkulohkon kaasarit availin viime kesänä. Oli pikeentynyt luisteihin bensa. Ajettu 98/95 seoksilla vaihtelevasti. Bensa oli kuin siirappia luistin kyljissä. Pohjalla ei sen kummempaa hartsia, mutta pahan hajuista ja ilmeisen huonosti palavaa bensaa jäljellä. Seisoi kolmisen vuotta näillä nykybensoilla siis.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #7 : Helmikuu 22, 2017, 10:11:34 ap »
Haihdunnan estäminen ylläpitää bensiinin palavuutta. Lisäaineistus myös.
Jotkut sanovat pitävänsä bensahanaa auki säilytyksen aikana ettei kaasuttimet kuivu mutta silloin voi olla odotettavissa jumiintumista heti bensiinin pinnan yläpuolella. Nykybensiinissä on merkittävä määrä kiintoainetta ja se tulee näkyviin kun haihtuvat osat ovat haihtuneet.

Tässä eräs puhdistuskohde: http://www.motomatti.fi/2012/07/nato-guzzi-kaasuttimien-kunnostus.html
Huom! Artikkeli sisältää kätevän tiivisteentekoniksin.

Jouko S

  • Viestejä: 861
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #8 : Helmikuu 22, 2017, 15:05:55 ip »

Ostamani 58 vuosimallin Falcone 500 oli seissyt ilmeisesti vuosia olohuoneen koristeena ja taistelin sitten sen kaasarin kanssa ja yritin kaikin konstein saada kohokammion pohjalla olevan paksun bensasta hartsiintuneen kerroksen pois. Ultraäänipesurilla hartsi vain kiillottui pinnalta. Kaiken maailman puhdistus- ja liuotusaineet kävin lävitse tuloksetta. Maalinpoistoainettakin tuli kokeiltua. Sillä lähti kyllä hyvin maali kaasarin ulkopinnalta.. Mekaanisesti irtosi vain aivan pientä jauhoa murunen kerrallaan. Varmaan pari-kolme viikkoa liuottelin ja hääräsin iltaisin kaasarin kimpussa. Sitten päätin kokeilla riskillä 3% fosforihapolla, mitä olin käyttänyt Falconen tankin ruosteen poistossa. Epäilytti kyllä, kun fosforihappo ei tee maalillekkaan mitään ja ainoastaan ruosteen poistossa olin sen kuullut kunnostautuneen. Lämmitin happoa ja kaadoin kammioon ja hetken kuluttua alkoi käymään pieni porpatus. Ehkä jotain 5-10 minuuttia odotin ja kaadoin hapon astiaan ja huuhtelin heti kohokammion vedellä, jotta hapon vaikutus lakkaa. Kammio oli täysin puhdas ja astiasta löytyi hartsi pelkkänä jauheena.
Homma toimi hyvin tässä tapauksessa, mutta en ole sen kummemmin tutkinut miten alumiini reagoi fosforihapon kanssa. Jotain alumiiniseosta se kaasari kuitenkin on. Se porpatushan viittaisi, että jotain kaasua syntyi, mutta oliko se alumiinin vai hartsiintuneen bensan aiheuttamaa, vai molempien, mene tiedä. Tietyllä varauksella ja varovaisuudella voin konstia suositella ongelmakohteisiin, missä ei ole pilkun tarkkaa, josko alumiini vaikka syöpyisi hiukan.

Jouko

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #9 : Helmikuu 22, 2017, 15:15:33 ip »
Molemmat, hapan ja emäksinen, syövyttävät alumiinia. Itse käytän hankaliin tapauksiin viemärinpuhdistuskiteitä. On hyvin emäksistä veteen liuotettuna. Orgaaniset aineet saavat kyytiä ja alumiini kiehuu pois jos ei ole tarkkana. Mutta lähtee hyvin puhtaaksi. Happo usein mustuttaa alumiinin. Riippuu haposta ja sen vahvuudesta. Noiden kanssa olen kikkaillut. Pesuaineena käytän sitruunahappopohjaista pesuainetta. Välineet pitää olla rosteria ja muovia. Pesi sitten happamalla tai emäksisellä aineella niin huuhtelu vedellä viimeiseksi. Erikseen ovat liuottimet jotka haihtuvat pois.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pidempään seisonut pyörä
« Vastaus #10 : Helmikuu 22, 2017, 15:36:12 ip »
Saa tosissaan olla tarkkana emästen ja alumiinin kanssa. Toiset seokset ovat huomattavan herkkiä, vaikka juuri sille viemärinpuhdistusaineelle. Konstina se on tuttu, kun pitää poistaa eloksointi alumiinin pinnalta. Viemärinavaajaliemeen (laimennettuna) kylpyyn, välillä tarkastaa tilanteen ja huuhtelu vedellä.
Tästä on ollut aiemminkin puhetta, että ameriikan villet käyttävät mäntyöljypohjaista pesuainetta, Pine Solia. Ko. pesuaineesta kuitenkin poistettiin viime vuoden aikana juuri tuo mäntyöljy. Kotomaassahan noita pesuaineita vielä on. Sillä pitäisi olla suht turvallista liuottaa hartsiintumat kaasareista.
Hyvä pyörä, parempi mieli.