Kirjoittaja Aihe: LeMans4 tietäjät!  (Luettu 12774 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #30 : Maaliskuu 18, 2017, 15:48:18 ip »
Motopark?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #31 : Maaliskuu 18, 2017, 15:52:01 ip »
Motopark?

Juuri Motoparkissa melu tuntuu olevan erityinen ongelma. Varmaan siksi radanpitäjältä vaaditaan joustavuutta,
etteivät asiakkaat katoa.
Pitäen kuitenkin kiinni ympäristöluvan ehdoista.
Lempparilla Motoparkiin? Ei normaalina ajopäivänä tarvitse yrittää.
Sohc van Helmi.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #32 : Maaliskuu 18, 2017, 16:29:07 ip »
Erkaantuu aiheesta, mutta menköön...

Motoparkin nykyinen rata-alue rajautuu tyttäreni enon maihin.
Aikoinaan kiihdytysajot järjestettiin hyvässä yhteisymmärryksessä ja talkoilla kyläyhteisön kanssa - kuten myös "uuden radan" rakentaminen...

Olemassa olevaan infrastruktuuriin muutti kaupunkilainen viherpiipertäjä sekottaen koko pakan. Tiesi kyllä mökin ostaessaan radan olemassaolosta - "oppineena" myös lainsäädännön. Ei muuta kuin älämölö pystyyn tarkoituksella pistää rata nurin.
Ei ihan onnistunut, mutta teki yrittäjän elämän toki vaikeaksi - eikä huomioinut paikallisia saatika, edes kysellyt mielipiteitä ???

Se on tämmöstä melua tyhjänpäiväisestä melusta  :o


T,
Jukka
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2017, 19:39:22 ip kirjoittanut FOT »

Harri Eronen

  • Viestejä: 377
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #33 : Maaliskuu 18, 2017, 18:01:56 ip »
Toinen aktiiveista herkesi viimevuonna lopullisesti valittamasta R.I.P

Jouko S

  • Viestejä: 861
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #34 : Maaliskuu 18, 2017, 18:19:23 ip »
Erkaantuu aiheesta, mutta menköön...
Se on tämmöstä melua tyhjänpäiväisestä melusta

Nyt vasta erkaantuukin aiheesta, mutta kun "kohalle sattui", niin menköön, kun Jukkakin...
Kerran olen käynyt vuosia sitten Motoparkissa katsomassa SM-kisat koko viikonlopun harjoituksista lähtien. Kun iltaisin monenlaisia jutun aiheita porukan kesken aina viriää, niin näistä iltajutuista jäi mieleen yhtenä kiinnostavimmista juuri nuo melupäästöt ja "ratanaapurin" valitukset. Ja sen valitusäänen merkityksen mm. yrittäjälle. Niin isona asiana se silloin tuli esille, että ei lyöty kavereiden kanssa kättä päälle vuoden päähän tapaamisista..
Liekkö tänä päivänä tuo "melu" tyhjänpäiväisestä melusta lakannut jo itsestään, tai kuristettu jotenkin..Siellä kuitenkin rata elää ja tyhjänpäiväinen melu kuuluu edelleen ja se on hieno asia.

Jaha, Harri kerkesi vastatakkin jo..

Jouko


Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #35 : Maaliskuu 18, 2017, 18:35:34 ip »
Eikös Ahvenisto ole kriittisin, kun on keskellä asutusta? Muistelen että aikanaan kun nuori herra oli piikillä visiitillä serkkunsa luona ja piti päivällä kuluttaa aikaa yksin, sanoin että mene radalle. Meni, mutta ennen maksua oli ensin jokaisesta pyörästä melumittaus.  Oli Räsässä kaikki muu avarampaa ilmanputsarista pakoputkeen mutta vaimenninosa oli alkuperäinen duunailtu sinne takapäähän. Kokeilin itse syksyllä jo dB killereitä Mistraleihin. Siinähän suhisevat, veto kyllä mielestäni heikkeni myös selvästi, kovin pienet reiät niissä onkin, katsastusvarusteena varmasti äänien suhteen kelvolliset, V11 malliin "omogoloitu", sanoo italialainen...

Onkos se niin että LeMans IV -aikana kun oli kaasuttimet käytössä, pakovastuksen vähentäminen oli aina asia, josta oli etua ?  Suuttimet vaan kohdalleen?  Kun kaasuttimet jäivät, alkoivat asiat mutkistua siinä mielessä että pelkät mekaaniset työkalut eivät enää riittäneet...
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #36 : Maaliskuu 18, 2017, 20:58:54 ip »
Eikös Ahvenisto ole kriittisin, kun on keskellä asutusta? Muistelen että aikanaan kun nuori herra oli piikillä visiitillä serkkunsa luona ja piti päivällä kuluttaa aikaa yksin, sanoin että mene radalle. Meni, mutta ennen maksua oli ensin jokaisesta pyörästä melumittaus.  Oli Räsässä kaikki muu avarampaa ilmanputsarista pakoputkeen mutta vaimenninosa oli alkuperäinen duunailtu sinne takapäähän. Kokeilin itse syksyllä jo dB killereitä Mistraleihin. Siinähän suhisevat, veto kyllä mielestäni heikkeni myös selvästi, kovin pienet reiät niissä onkin, katsastusvarusteena varmasti äänien suhteen kelvolliset, V11 malliin "omogoloitu", sanoo italialainen...

Onkos se niin että LeMans IV -aikana kun oli kaasuttimet käytössä, pakovastuksen vähentäminen oli aina asia, josta oli etua ?  Suuttimet vaan kohdalleen?  Kun kaasuttimet jäivät, alkoivat asiat mutkistua siinä mielessä että pelkät mekaaniset työkalut eivät enää riittäneet...

Aiemmin Motoparkissakin mitattiin melut radalle menijöiltä. Jossain vaiheessa siirryttiin ohiajomittaukseen, olisi radalle menijän
hyvä tietää suunnilleen ajopelinsä melutaso etukäteen. Toki sen varmaankin mittaavat pyydettäessä, ettei tule maksettua ratamaksua
turhaan?

Ei se vaikuta onko kaasutinpeli vai ruisku. Joidenkin mielestä sähköinen moottorin ohjaus on vain helpompi säätämisen kannalta.
Oikeasti pakoputki ja ilmanputsari muutoksiin pitäisi vielä lisätä nokka-akselin ajoituskin. Muutoin voivat lisääntyneet
seokset karata sylinteristä ja "lisääntynyt" teho on pelkkää melua.
Ainakin tonninen LeMans on jo tehtaalla säädetty rikkaalle.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #37 : Maaliskuu 18, 2017, 21:10:06 ip »
Jos jokin Guzzimalli on laitettu tehtaalla rikkaalle niin se on Lario. On tullut jonkin verran ajettua nuorempana "hauskimmalla Guzzilla" ja tutustuttua sen matkaominaisuuksiin. Muutaman olen sittemmin tehnyt nuukemmaksi bensiinille niin tulpat sekä kansi yleensäkin kävivät puhtaampina. Yksi syy saattoi olla se että meillä täällä oli silloin polttoaineen tehosisältö suurempi kuin tekomaassaan.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #38 : Maaliskuu 19, 2017, 08:11:47 ap »
Lainaus
Oikeasti pakoputki ja ilmanputsari muutoksiin pitäisi vielä lisätä nokka-akselin ajoituskin. Muutoin voivat lisääntyneet
seokset karata sylinteristä ja "lisääntynyt" teho on pelkkää melua.
Ainakin tonninen LeMans on jo tehtaalla säädetty rikkaalle.

Kyllä vaan. Edellisten lisäksi muokatut kanavat, suuremmat venttiilit, uusi nokka, suuremmat sylinterit...
Säätämisten jälkeen saattoi todeta, että Dellorto kaasuttimissa oltiin lähes LM4:n tehdasarvoissa.


T,
Jukka

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #39 : Maaliskuu 19, 2017, 16:34:16 ip »
Hoi

Kiitosta vain LM4 tietäjille, yksityiskohdat alkaa hahmottumaan, tuo Turpon ja Urpon kuva on hyvä.

Jos vielä pilkkuja viilataan niin miten "raati" näkee nuo etukatteen oranssiset huomioteipit, teipit jotka ovat etuvilkkujen yläpuolella, ovatko ne jo tehdasasennettuja vai jälkikäteen lisätyt varusteet??

Entäpä käsikahvojen kumit, ovatko ne alkujaan paksuhkot ja pehmeät "vaahtokumimaiset"???

Yksi pikkujuttu on tuo etulokarin alapää, osassa LM4 kuvia lokarissa on noin 50mm pitkä mustksi maalattu osa, kuten omassani, ja joissakin kuvissa tuo jatkopätkä puuttuu. Onko tämä musta pätkä tehtaan jäljiltä -vai onko se monesti sahattu pois tuunausmielessä??

https://www.google.fi/search?q=Moto+guzzi++Lemans+mark4&client=firefox-b&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwijmoOZ4-LSAhVLDywKHZwqDAgQ7AkIJQ&biw=1574&bih=901


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #40 : Maaliskuu 19, 2017, 17:16:04 ip »
Nuo huomioväriraidat on myös Lariossa. Tehtaalta asti mukana.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #41 : Maaliskuu 19, 2017, 19:46:57 ip »
Hoi

Jos vielä pilkkuja viilataan niin miten "raati" näkee nuo etukatteen oranssiset huomioteipit, teipit jotka ovat etuvilkkujen yläpuolella, ovatko ne jo tehdasasennettuja vai jälkikäteen lisätyt varusteet??


Ovat tehdasasennettuja kuten TTT jo vihjasikin.

Entäpä käsikahvojen kumit, ovatko ne alkujaan paksuhkot ja pehmeät "vaahtokumimaiset"???
Minulla olevissa  tehtaan kuvissa ovat pehmeät, mutta monissa Guzzeissa oli samaan aikaan myös kovia.




Yksi pikkujuttu on tuo etulokarin alapää, osassa LM4 kuvia lokarissa on noin 50mm pitkä mustksi maalattu osa, kuten omassani, ja joissakin kuvissa tuo jatkopätkä puuttuu. Onko tämä musta pätkä tehtaan jäljiltä -vai onko se monesti sahattu pois tuunausmielessä??
”Roiskeläppää”  en löytänyt tehtaan kuvista ja niiden  dokumenttien mukaanhan tässä mennään. Jälkeenpäin otetut kuvat ovat periaatteessa kelvottomia dokumentteja.
2002 Atlantic 500
2004 B750

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #42 : Maaliskuu 26, 2017, 21:00:54 ip »
[
Hoi

Kuvasin huonosti tuon etulikasiiven mustan jatko-osan johon GMies vastasi: ”Roiskeläppää”  en löytänyt tehtaan kuvista ja niiden  dokumenttien mukaanhan tässä mennään. Jälkeenpäin otetut kuvat ovat periaatteessa kelvottomia dokumentteja".

Kyseessä ei ole jälkeenpäin lisätty roiskeläppä, vaan aivan kiinteästi valmistusvaiheessa kokonaisuuteen kuuluva osa siipeä, pää on maalattu mustaksi jonka pituus 55mm

Kyllä noissa linkin kuvissa osassa on tuo musta jatko-osa näkyvissä ja osassa ei. LM4:n "osanumerokatalookin kuvassa" näyttäisi tuo ala-osa olevan vakiona.

Onko jolla kulla tiedossa mistä nuo etukatteen huomioteipit voisi ostaa??

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #43 : Maaliskuu 26, 2017, 22:18:46 ip »
Jos nuo kuviot saisi mittailtua, niin esim Hart tapes voi ne leikata.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #44 : Maaliskuu 26, 2017, 22:46:16 ip »
[
Hoi

Kuvasin huonosti tuon etulikasiiven mustan jatko-osan johon GMies vastasi: ”Roiskeläppää”  en löytänyt tehtaan kuvista ja niiden  dokumenttien mukaanhan tässä mennään. Jälkeenpäin otetut kuvat ovat periaatteessa kelvottomia dokumentteja".

Kyseessä ei ole jälkeenpäin lisätty roiskeläppä, vaan aivan kiinteästi valmistusvaiheessa kokonaisuuteen kuuluva osa siipeä, pää on maalattu mustaksi jonka pituus 55mm

Kyllä noissa linkin kuvissa osassa on tuo musta jatko-osa näkyvissä ja osassa ei. LM4:n "osanumerokatalookin kuvassa" näyttäisi tuo ala-osa olevan vakiona.

Onko jolla kulla tiedossa mistä nuo etukatteen huomioteipit voisi ostaa??

OK. Varaosakuvastossa oleva lokasuoja 1 on uudemman ja tuo 20 vanhemman, mutta luettelosta puuttuu tuo lyhyt malli. Onko luettelo uudempi versio? Minun kuvistani voisi päätellä, että 87 oli tuo "pitkä" malli, 84-86 lyhyt. Onko  87 tehty alkuvuodesta edelleen tuota lyhyttä, joka tehtaan punavalkoisessa esitekuvassa ja myöhemmin jatkettu malli?
http://www.movingtargetracing.com/~sfiggins/1987/lemans4.jpg
 Siis lyhyestä  lokasuojasta ei ole sahattu pois mitään, koska niitä on  tehtaan esitekuvissa, kuten myös 80-luvun testiajokuvissa.

Katteen teippejä voisi kysellä esim. Valassilta, heillä aikaisemmin oli hyvät valikoimat tai Stucchilta.
2002 Atlantic 500
2004 B750