Nykyään meluhomma on jotenkin vinksahtanut. Maantielaillisella moottoripyörällä ei ole välttämättä mitään asiaa moottoriradalle.
On eri mittaustapoja ja epäselvyyttä siitä mitä mitataan. Joskus moottorin mekaaniset äänekset voivat olla kovemmat kuin pakoäänet. Maantiellä tästä ei tarvitse olla huolissaan: lainsäädäntö tähtää vain pakoäänien mittaukseen. Ei kokonaismeluun.
Moottoriratojen meluarvot mitataan radan ulkopuolelta. Pyritään mittaamaan korkeinta mahdollista melua.
Moottoriratojen ohjearvoina käytetään valtioneuvoston päätöksen mukaista melun keskiäänitason päiväohjearvoa asuinalueilla 55 dB ja loma-asumiseen käytettävillä alueilla 45 dB.
Moottoriratojen enimmäismelutasoina sovelletaan asuntoalueilla 60 dB(LAFmax) ja loma-asutus sekä ulkoilu- ja virkistysalueilla 55 dB (LAFmax)
Lainaus:
Pohjois-Savon ELY
ALUEIDENKÄYTÖN KOULUTUSPÄIVÄ 4.12.2013
Edellä olevan perusteella moottoriradan ulkopuolisilla teillä saa ajaa meluisimmilla vehkeillä kuin radalla mikäli rataa ei ole melusuojattu riittävästi. Lisäksi ratojen läheisyyteen voidaan määrätä määräaikaisia alhaisempia melutasoja paikallisten ympäristöviranomaisten toimesta. Toisaalta paikallinen ympäristöviranomainen voi päättää myös niin sanotuista "melupäivistä".
Tällöin on mahdollista ajaa kilpailuja tai pitää muunlaisia ratapäiviä.
Onneksi melulla on yksi hyvin positiivinen ominaisuus: sen "puoliintumisaika" on hyvin lyhyt eli etäisyys tappaa melua ja kun melulähde hiljenee niin melukin lakkaa melko nopeasti. Äänen nopeudella.
Jos rata "koteloitaisiin" niin silloin ei radan sisäisellä melulla olisi merkitystä kuin siellä olijoille. Laki suojelee siinäkin tapauksessa sisällä olijoita liiasta melusta. Halusivat sitä tai eivät.
Em asiat ja osa muustakin lainsäädännöstä säätelevät melupäästöjä ja siksi radalla tapahtuvien erillisten ajoneuvojen melumittausten maksimiarvojen tulee olla radan ympäristön mittauskohteiden melukartan maksimimeluarvojen alle huomioiden etäisyyden, tuulen suunnan ja eräiden muiden seikkojen ohella. Ei siis ole helppoa melumittaus.
Tässä on melulukemista:
http://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1548/ymra_28_2008_meluntorjunta_moottoriurheiluratojen_ymparistoluvissa.pdfOnneksi on saanut elää aikakautta milloin sivuseikkoihin kiinnitettiin vähemmän huomiota ja sai kuulla moottorien pauhua ihan omalla vastuulla. Nykyään on kyllä tinnitusta.