Kirjoittaja Aihe: LeMans4 tietäjät!  (Luettu 12775 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #15 : Maaliskuu 16, 2017, 12:24:21 ip »
Tuohon vielä se musta moottori. Olis aika jees.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

LeCa

  • Viestejä: 710
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #16 : Maaliskuu 16, 2017, 14:08:36 ip »
Kauneus on katsojan silmässä. Mulla on justiinsa tuollainen -87 vuoden puna-valko mustalla moottorilla enkä ole ollut juuri koskaan haltioissani sen ulkonäöstä.

Varmaan se on tuo bomber perä mikä ei vaan nappaa. Hautovan kanan perse.
Mukava moittia omaansa.  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #17 : Maaliskuu 16, 2017, 21:21:28 ip »
Tuo, ehkä hieman liioiteltu takalippa, oli liki kaikissa tuon aikakauden pyörissä mutta paljon huonommin onnistuneina. Mutta oletteko huomannut että moottoripyörän keulan muotoilu on useimmiten onnistuneempi kuin perän? Mutta tässä LM:ssä homma on onnistunut molemmissa päissään.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #18 : Maaliskuu 16, 2017, 21:28:02 ip »
Tuosta peräpäästä tulee minulla ainakin mieleen kahdeksankymmentä luvun alun ja 70-luvun lopun superbiket. Aikansa katukilpurit siis. Niissä oli ankanpyrstö.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #19 : Maaliskuu 16, 2017, 22:37:44 ip »
Lainaus
Mulla on justiinsa tuollainen -87 vuoden puna-valko mustalla moottorilla
Kuten myös - oli.
Hankintaankin MP:n jutuilla oli suuri merkitys.
Hyvä oli alkuperäisenä ja koko katteellakin varustettuna, mutta vasta kilvanajoon muutettuna pääsi oikeuksiinsa.
Tuossa avattaren kuvassa sylinterit eivät enää olleet mustat... ;)


T,
Jukka



Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #20 : Maaliskuu 16, 2017, 23:08:15 ip »
Kyllähän "ankanpyrstö" tai "takalippa" pistää silmään modernimpien laitteiden joukossa.
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #21 : Maaliskuu 17, 2017, 09:27:43 ap »
Lainaus
avattaren kuvassa
Ei sattuisi olemaan tuota näyttävää kuvaa isompana..?

Lainaus
port erin
...Siinä sitä ihmetellään...Kaikki paikat on vielä käymättä... toivottavasti aikaa, terveyttä ja rahaa on niin että Isle of Man myös tulisi joskus koettua.

Sattuu sopivasti tuo tyylin muutos väliin Daytona => Sport 1100 (kuvassa "Sport1100 4V koneella").
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 18, 2017, 11:33:53 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #22 : Maaliskuu 17, 2017, 10:33:10 ap »
Lainaus
Ei sattuisi olemaan isompana


Knutstorp tai Anderstorp 1989

LeMans tietämystä:
Sylinterit vaihdettu halkaisijaltaan 90 millisiin - BOTT säännöt tuolloin. Ei ollut mustia tarjolla ;)
Istumakorkeus - "runkoputkilla" - paransi myöskin ajettavuutta

 
T,
Jukka

Ps. Omalla pakoputkistolla äänet eivät menneet katsastuksessa läpi. Varikolta muutamaan kisaan lainaksi löytyneellä kyhäelmällä kyllä - huippuja hävisi, mutta muistaakseni vääntö oli ok.



Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #23 : Maaliskuu 17, 2017, 13:41:17 ip »
Lainaus
Omalla pakoputkistolla
Olen ihmetellyt (myös tuo Dr.John kuva toisaalla), miten joillakin on jokseenkin vaimentamattomat äänet. Jos suoralla seisoo katsomassa ohiajoa se tosiaan koskee, ellei peitä korviaan... Tuossa kuva Oscherslebenistä, suurin osa LeMans -pohjaisia rataguzzeja. Osassa aivan hirmuiset äänet. Valkoinen taitaa olla se V11 jossa on MGS-01 katteet.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #24 : Maaliskuu 17, 2017, 14:06:47 ip »
Näyttämisen halu noissa vehkeissä. Suht sivistyneet äänet saa virtauksen pahemmin kärsimättä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #25 : Maaliskuu 17, 2017, 14:24:05 ip »
Nykyään meluhomma on jotenkin vinksahtanut. Maantielaillisella moottoripyörällä ei ole välttämättä mitään asiaa moottoriradalle.

On eri mittaustapoja ja epäselvyyttä siitä mitä mitataan. Joskus moottorin mekaaniset äänekset voivat olla kovemmat kuin pakoäänet. Maantiellä tästä ei tarvitse olla huolissaan: lainsäädäntö tähtää vain pakoäänien mittaukseen. Ei kokonaismeluun.

Moottoriratojen meluarvot mitataan radan ulkopuolelta. Pyritään mittaamaan korkeinta mahdollista melua.

Moottoriratojen ohjearvoina käytetään valtioneuvoston päätöksen mukaista melun keskiäänitason päiväohjearvoa asuinalueilla 55 dB ja loma-asumiseen käytettävillä alueilla 45 dB.

Moottoriratojen enimmäismelutasoina sovelletaan asuntoalueilla 60 dB(LAFmax) ja loma-asutus sekä ulkoilu- ja virkistysalueilla 55 dB (LAFmax)

Lainaus:
Lainaus
Pohjois-Savon ELY
ALUEIDENKÄYTÖN KOULUTUSPÄIVÄ 4.12.2013

Edellä olevan perusteella moottoriradan ulkopuolisilla teillä saa ajaa meluisimmilla vehkeillä kuin radalla mikäli rataa ei ole melusuojattu riittävästi. Lisäksi ratojen läheisyyteen voidaan määrätä määräaikaisia alhaisempia melutasoja paikallisten ympäristöviranomaisten toimesta. Toisaalta paikallinen ympäristöviranomainen voi päättää myös niin sanotuista "melupäivistä".
Tällöin on mahdollista ajaa kilpailuja tai pitää muunlaisia ratapäiviä.

Onneksi melulla on yksi hyvin positiivinen ominaisuus: sen "puoliintumisaika" on hyvin lyhyt eli etäisyys tappaa melua ja kun melulähde hiljenee niin melukin lakkaa melko nopeasti. Äänen nopeudella.

Jos rata "koteloitaisiin" niin silloin ei radan sisäisellä melulla olisi merkitystä kuin siellä olijoille. Laki suojelee siinäkin tapauksessa sisällä olijoita liiasta melusta. Halusivat sitä tai eivät.

Em asiat ja osa muustakin lainsäädännöstä säätelevät melupäästöjä ja siksi radalla tapahtuvien erillisten ajoneuvojen melumittausten maksimiarvojen tulee olla radan ympäristön mittauskohteiden melukartan maksimimeluarvojen alle huomioiden etäisyyden, tuulen suunnan ja eräiden muiden seikkojen ohella. Ei siis ole helppoa melumittaus.

Tässä on melulukemista: http://www.moottoriliitto.fi/site/assets/files/1548/ymra_28_2008_meluntorjunta_moottoriurheiluratojen_ymparistoluvissa.pdf

Onneksi on saanut elää aikakautta milloin sivuseikkoihin kiinnitettiin vähemmän huomiota ja sai kuulla moottorien pauhua ihan omalla vastuulla. Nykyään on kyllä tinnitusta.


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #26 : Maaliskuu 17, 2017, 14:45:07 ip »
Ihan mielenkiinnosta; jos Suomeen saadaan F1/MotoGP-mitat täyttävä, millaiset rajat sille asetetaan melun suhteen..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #27 : Maaliskuu 17, 2017, 18:13:54 ip »
Äänen nopeudella kohti sähköpyöriä?
Miten ne määrittelee radoilla limittiä soundille, luulis pyörissä melutason olevan hieman vaimeempi kuin vaikka kimeissä autopuolen formuloissa.
Olikos vielä niin että matalat taajuudet heilauttaa mittareita enemmän vaikka korvaan satuu enemmän korkeat?

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #28 : Maaliskuu 17, 2017, 20:58:42 ip »
Vai, että äänet  ???

Suomen kisoissa mitattiin äänet, kun kerran säännöt vaati. No mitattiinhan niitä. mutta tarpeen vaatiessa, niin kaukaa ja sellaisesta kulmasta, että aina meni läpi ;D

Sain Kapen suhteilla 2-2:n tehtaan kisaputket - megafonit + teknisen infon. Renkaat olivat 70-luvulta sen verran kehittyneet, että niillä tontti tuli vastaan. Jkl:n ympäristön virivelhot rakensivat 2-1 putken - toimi. Myöhemmin sain käyttöön "Dr. John:in putken" - oli yllättävän hiljainen ilmaan minkäänlaista vaimennusta - vain kartiokuristus.

Kaatumista varten suojaudutaan kypärällä. nahkapuvulle jne. Ääneltä voi suojautua kuulosuojaimilla tai korvatulpilta, jos on tarvetta tai siltä tuntuu ;)


T,
Jukka

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: LeMans4 tietäjät!
« Vastaus #29 : Maaliskuu 18, 2017, 13:07:54 ip »
Ratakierroksella on mittauspiste, mitataan ohiajomelua. Siinä kohtaa joutuu yleensä hieman himmaamaan, radan henkilökunta yleensä
opastaa asiassa. Mittaustulokset taltioidaan ilmeisesti valvonnallisista syistä.
Kerran sitten sanottiin, että tänään on sellaiset sääolosuhteet että voit vetää täysillä koko ajan. Tuulen suunta ja nopeus oli muistaakseni
sopiva.
Sohc van Helmi.