Kirjoittaja Aihe: Mitä Nevadan jälkeen ?  (Luettu 21461 kertaa)

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #30 : Helmikuu 26, 2017, 11:56:11 ap »
Käytettyjen Guzzien tarjontaa kartoittaessani olen havainnut, että etenkin noissa isommissa malleissa tuppaa olla aika paljon kilometrejä takana. Mitä ongelmia alkaa pintaan nousta jos tuollainen isolohkoinen Guzzi on jo 60.000 km tai enemmän ajettu ? Pyöräthän ovat tietysti aina yksilöitä ja aiemman omistajan huolenpito / huolettomuus vaikuttavat aina asiaan. Omat taidot riittävät lähinnä perushuoltoihin ja pieniin ylläpitoluontosiin korjauksiin. Jos tulee vastaan moottorin, vaihdelaatikon tai perän kanssa isompi remontti, silloin on kädet nostettava pystyyn (onko muuten kenelläkään heittää edes mitään karkeaa arvioita, kuinka paljon voisi maksaa esim. vaihdelaatikkoremontti asiallisessa mp-korjaamossa ?). Paljon ajetun pyörän myynti joskus tulevaisuudessa on tietty hankalaa, mutta sitä en juurikaan mieti,homma on harrastus ja se vain syö tietyn määrän rahaa. Ei kuluva kalusto koskaan mikään sijoitus ole. 

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #31 : Helmikuu 26, 2017, 12:53:57 ip »
60.000 km ei ole vielä iso matka isolohko Guzzin mittarissa. Tuskin on isompia ongelmia. Ulkonäöstä voi päätellä kuinka hyvää on ollut ylläpito. Siisti pyörä ulkoa on yleensä myös siisti pyörä sisältä.

Moottorin remonttia on vaikea arvioida sen suhteen että korjataanko kaikki vai vain ne kohdat joissa on sanomista tai tehdä ennakoivasti. Riippuu jälleen käytöstä mutta 150.000 km pyörästä pitää yleensä vaihtaa/kunnostaa venttiilinohjuri ja venttiilinnostimet ja jakoketju ennakoivasti. Samalla vaihtaisin männänrenkaat ja kampiakselin tiivisteet. Alakerralle ei useinkaan tarvitse tehdä mitään. Toki laakerivälykset pitää tarkistaa kaiken varalta. Osien hintoja voi tarkastella nettiliikkeiden hinnastoista.

5-vaihteinen vaihdelaatikko kestää yllättävän pitkään. Siihenkin pätee ennakoiva korjaus: samalla kun moottoria uudistetaan niin vaihteiston päälaakerit vaihdetaan ja jos viidennen vaihteen hammaspyörissä on pittingiä on nekin syytä vaihtaa. Samalla kun vaihteisto on irti niin uudet kytkinlevyt. Viitosvaihteen rataspari ja kaikki mahdolliset laakerit ja tiivisteet maksavat yhteensä noin 600€. Harvoin tarvitaan kuitenkaan kaikkia laakereita uusia eikä edes viitosvaihteen rattaita. Silloin osakulut puolittuvat.

Perävaihde kestää kyllä hyvin jos sen välykset säädetään kohdalleen säännöllisesti, esimerkiksi samalla kun koko pyörä käydään läpi. Merkkihuolto ei tätä asiaa tarkista vaan homma on tarkistutettava asiansa osaavassa paikassa. Myös pyörän omistaja voi ottaa perävaihteen irti ja tarkastaa silmämääräisesti pinionakselin laakereiden välyksen. Jos välystä tuntuu on perä säädettävä. Se vaatii hieman erikoisosaamista. Rakenneratkaisu on peräisin 60 -luvulta ja tehty siksi niin että kyläpajakin homman voi tehdä. Muutoin perä ilmoittaa ongelmistaan kuumenemalla ja vuotamalla öljyä.

On edullisempia harrastuksia kuin moottoripyöräily.
Jos on varaa kadottaa rahaa "turhuuteen" ja sattuu pitämään siitä että takamus puutuu, naama rapautuu, hikoilee tai palelee eikä häiritse että merkittävä osa ihmisistä suhtautuu torjuvasti niin laji sopii sinulle.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #32 : Helmikuu 27, 2017, 07:43:23 ap »
Mille tuli meille 50 k ajettuna ja siellä on nyt jotain runsaat 270 k rullattuna lisää. Syinterit, männät ja männänrenkaat ovat edelleen alkuperäiset, eikä moottori edes pahemmin juo öljyä. Jakoketju on vaihdettu kerran, jotain runsaat 200 k sitten, kun alkuperäisestä kiristimestä loppui säätövara. Nykyisen ketjun kanssa alkaa olla pian sama tilanne. Venttiilinostimien kupit on vaihdettu noin kymmenen vuotta sitten ja venttiilinohjurit ja venttiilit pari talvea sitten. Kytkin on kokonaisuudessaan alkuperäinen, vaihdelaatikkoon on vaihdettu pari laakeria ja viitosen hammaspyörä, mutta siellä on tulossa kariesta myös ryhmäpyörään, joten jotain sille varmaan tehdään kun ehditään. Perään on vaihdettu hammaspyörät siitä syystä, ettei kukaan neuvonut ajoissa tarkistamaan pinionipyörän laakerien kireyttä. Ne ehti olla väljällä aika kauan ja peräremontti tuli eteen jossain 120 k....150 k kohdalla. Kardaan nivel on vaihdettu kerran, heti ekana kesänä. Alkuperäinen oli ruostunut tönköksi kun sitä ei oltu kai milloinkaan jälkivoideltu. Startti, kaasarit, pyöränlaakerit on alkuperäisessä vireessä, latauksen säädin on kerran vaihdettu. Jopa alkuperäinen kärkisytkä on käytössä, toiset kärjet on nyt menossa, toinen puola mykistyi viime kesänä, samoin yksi kondensaattori on lakannut toimimasta. Eniten päänvaivaa on tullut sähköjutuista, niissä on omassa pyörässä lähes kaikki oikku keskittynyt tankin alla olevaan , onkohan 15-napaiseen pikaliittimeen, jossa lähes aina oli vähintään yksi napa sen verran hapettunut ettei sähköä huvittanut menä läpi. Se on nyt korvattu apicoilla. Kun liittimen nippelin pinnasta häipyy putsausten myötä tehtaan pintakäsittely, ne alkavat hapettumaan aika herkästi vaikka käyttäisi kontaktispreitä. Jos tässä itse olisin ostoksilla, niin omasta näkövinkkelistäni 60 k rullannut isolohko on nipin napin sisäänajettu.    

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #33 : Helmikuu 27, 2017, 09:30:50 ap »
Tässä ameritikan palstalta napatut Cali ja Norge. Siellä annettiin kyllä ymmärtää, että tuollainen ajotapa ei ole hyväksi etupään jousitukselle ajan oloon. Muitakin ongelmapaikkoja mainittiin, öljynpaineen pysyvyys ja vetotien kestävyys, kuvien ajoasennossa.
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #34 : Helmikuu 27, 2017, 09:33:05 ap »
Mutta eturengaskuluissa tulee säästöä. Calilla tuollainen ajotyyli on lähes utopiaa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #35 : Helmikuu 27, 2017, 09:57:33 ap »
Melko helposti Calin keula nousee mutta moottorin voimaa pitää välittää melkoisesti takakumille lyhyellä aikajaksolla. Se tietää sitä että kardaaniremonttia ja kytkinremonttia jatkossa tiedossa. Mistäkö tiedän......

Kävin kiihdytyskilpailussa ja voitin mutta pokaalin hinta oli keskiöstään irronnut kytkinlevy vaikka kierroksia en 3500 enempää käyttänytkään. https://www.youtube.com/watch?v=3RAzgDKJ_hk

Ajelin kuitenkin kesän loppuun rikkinäisellä kytkimellä sillä levyjä on kaksi ja se toinenkin pitää ihan riittävästi. Vähän piti vaijeria säätää. Kokonaiskilometrimäärä ei ole tarkasti tiedossa mutta toisella satatuhatluvulla mennään. Levyt olivat pyörän alkuperäiset.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #36 : Helmikuu 27, 2017, 10:37:31 ap »
Triken tapauksessa rasitusta lisää lisääntynyt omapaino, poikkeava perävälitys ja vetävien pyörine määrä ja massa.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #37 : Helmikuu 27, 2017, 11:40:01 ap »
Triken tapauksessa rasitusta lisää lisääntynyt omapaino, poikkeava perävälitys ja vetävien pyörine määrä ja massa.

Omapaino lisääntynyt, hieman. (Laki ei juurikaan salli omapainon kasvamista tai ensin menetetään matkustajan paikka josta tulee lisäystä 75kg. Tässä tapauksessa oli liki sama massa muutoksen jälkeen kuin olisi ollut soolonakin ja matkustajan paikka säilyi.)
Perävälitys on poikkeava mutta vain hieman pidempi, vetäviä pyöriä on, periaatteessa, (tasauspyörästön lukkoa ei ole) jotain kahden ja yhden pyörän väliltä riippuen alusta pitävyydestä. Voimansiirron ja takapyörien massa on suurempi verrattuna L3 moottoripyörään.

Noiden asioiden suhteen, rakentaessani California Adamantia, olin skeptinen että jaksaako 950cc kone kiskoa lisääntynyttä massaa ja ja painavampia komponentteja enää riittävästi eli taantuuko kulku henkilöautotasolle. Koeajot todistivat että niin ei suinkaan ollut.

Liikkeelle pääsee rivakasti (Varsinkin nyt kun on uudet Surfleksin "umpilevyt".) Ei tarvitse henkilöautoilijoiden körötellä perässä. Sen verran hyvin tapahtuu lähdöt että hajurakoa syntyy kyllä.

Tuubivideon kiihdytysradalla eivät soolopyörätkään päässeet samaan kiihtyvyyteen. Rata oli alkupäästään hyvin irtonaista hiekkaa joten runsaasta kaasunkäytöstä ja äkkinäisestä lähdöstä tuli rangaistus uppoamisena hiekkaan. Moni jäi lähtöviivalle. Jotkut työnsivät.
Kisahan oli toki leikkimielinen eikä isommin virallinenkaan vaikka ajanotto olikin. Tämän kaltaista toimintaa on mukava seurata eikä hommasta ole juuri vaaraa yleisölle eikä kuljettajille. Mutta naurunalaiseksi on asetuttava. Radan pituus oli noin 40 metriä eli neljäskymmenesosamaili. Parasta tässä oli uhoaminen ennen lähtöä ja selitykset lähdön jälkeen.

Trikeistä yleensä:
Suurin osa muutetuista trikeistä on jäykkäperäisiä. Vaikka laittaisi jousetkin niin triken erästä ikävää ominaisuutta ei saa poistetuksi.
Seuraavaksi yleisin trike tyyppi on tehdasvalmisteinen. Usein auton moottorilla jossa kone yleensä takana.
Rakennussarjat ovat yleistyneet ja muutoksia L3 -> L5 tehdään niiden avulla.
Sellaista trikeä, kuin itse viimeksi rakensin, jossa taka-akseli on ohjaava eikä sen asento ja liikkeet välity juurikaan runkoon ja etuosa kallistelee kuin soolopyörässä, ei ole tullut vielä vastaan. Odotan mielenkiinnolla kuka tai mikä matkii ensimmäisenä.

Mutta aiheeseen matkailu edellä:
Nevadan jälkeen, jos customintoa on niin jokin malli lukuisista Californioista on sopiva ja mikä sitten sopii silmälle. Kaikista Californioista itselle silmää miellyttävin on Cali T3 ja siksipä nykyinen C14:kin on silmälle sopiva. Niillä on joitakin yhteisiä piirteitä.
Californiat soveltuvat, customtyyppisiksi pyöriksi, varsin hyvin vakavaan matkailuun.

Jos sen sijaan haluaa tehdä reipasta matka-ajoa asteen, pari paremmilla ajo-ominaisuuksilla niin 750 luokasta pikkuBreva on minimi. Se ei ole erityisen järeä matkapyöräksi kahden hengen kuormalla mutta soveltuu varsin hyvin yksin ajettavaksi. Siihen saa touringvarusteet hankittua jälkeenkin päin. Uusista V7 II ja V9 malleista ei ole mielestäni vakavaan matkailutarpeeseen mutta moottoripyöräilyyn yleensä kyllä. Tarkoitettu oletettavasti ensipyöriksi aiheesta kiinnostuneille.

Brevat 850 - 1100 - 1200 ovat jo melko järeitä mutta kuljettajan suojaa niissä ei liiemmälti ole mutta eipä ole särkyvää muoviakaan. Matkanteko niillä onnistuu, jopa pienimmälläkin, varsin hyvin erityisesti yksin mutta kahdenkin hengen kuormalla. Pienimmän ja isoimman välillä on silti melkoinen ero moottorin luonteessa. 1100 ja 1200 välillä en juuri eroa huomannut.

Norge on katettu Breva. Huolettomin malli on työntötankomoottorinen 1200cc kaksi venttiiliä per kansi. Neliventtiilisessä on enemmän tehoa ja ripeyttä mutta hieman enemmän huoltamista ja joissain malleissa oli lastentauteja. Uusimmissa versioissa ei. Vanhempiakin on päivitetty uudelle tasolle mutta sitä ei päältäpäin näe vaan asiasta pitäisi olla kuitti tai muu todiste.

Quota 1000 ja 1100 soveltuvat hyvin matkailuun kunhan ne varustelee. Ovat vain harvassa eli saatavuus on rajoittunutta.

Lisäksi on kaikki muut maailman moottoripyörät.

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #38 : Maaliskuu 25, 2017, 00:12:16 ap »
No niin. Pähkäilyt hankittavan pyörän suhteen on saatu päätökseen. Torstaina autotalliin rantautui vuonna 2006 käyttöönotettu reilut 22.000 km ajettu harmaa Breva 1100 runsaiden lisävarusteiden kera. Ajamatta ostin kun kelit ei vielä oikein sallineet koeajoa. Nyt on aikaa pyörään tutustua ennen ajokauden alkua, toivottavasti osoittautuu hyväksi valinnaksi. Omaan silmään vaikuttaa komealta pyörältä. Lämmin kiitos kaikille tässä ketjussa ja parissa muussakin ketjussa ihmettelyjäni kommentoineille. Kokemuksistanne ja tiedoistanne oli paljon apua minulle.

Näillä mennään kohti kesää.

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #39 : Maaliskuu 25, 2017, 00:55:09 ap »
     No niin, etsintä ja pähkäily on saanut onnellisen lopun... Onnittelut uuden hankinnan johdosta! En minäkään ajanut metriäkään mun ekalla Guzzilla ennen kauppoja, ostotapahtuma oli suunnilleen samoihin aikoihin silloin. Vaihto Yamahasta Guzziin oli radikaali mutta katumusta saatikka ostokrapulaa ei esiintynyt, päinvastoin, tuntui siltä että nyt löytyi se mun juttu... plus vielä nämä tyypit täällä foorumilla, apua saa vaikka anopin ankeuteen... :)

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #40 : Maaliskuu 25, 2017, 06:29:28 ap »
Onnittelut uudesta pyörästä!
Hyvä ajettava kaikkeen käyttöön luotettava Guzzi.
Löytyi mainiosti vielä noin vähän ajettukin..
Just näin ajokauden kynnyksellä varmaa mukavasti kutinaa päästä kokeilemaan tienpäälle.
Tämä meidän talvitauko tekee samaa tutunkin pyörän kanssa, aina ne kevään ensi kirmaisut asfalttilaitumille jotenkin säväyttää ja hymyilyttää hyvällä pyörällä.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #41 : Maaliskuu 25, 2017, 13:38:28 ip »
Onneksi olkoon uudelle perheen jäsenelle!
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #42 : Maaliskuu 25, 2017, 14:23:53 ip »
Mulla on muutama niksi miten pyörän kohtuullista polttoaineenkulutusta kohtuullistetaan lisää. Myös muita pikkuniksejä tuli vastaan sinä aikana kun Brevaa omistin.

Tässä yksi niksi: http://www.motomatti.fi/2015/09/arkipyoran-kanssa-napertelya.html

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #43 : Maaliskuu 25, 2017, 17:45:04 ip »
Breva 1100:ssa on paljon pyörää pikkurahalla.

Omasta kokemuksesta voi kertoa muutamia juttuja:

Vaihteet saattavat loksahtaa, varsinkin 2:lle ja 3:lle vaihdettaessa aika kuuluvasti. Se mahtaa olla ominaisuus eikä vika, mutta kaipa siihen joskus tottuukin. Jos laatikkoon laittaa tanakat öljyt, sanotaan 140W75, niin kylmänä aamuna vaihteet eivät halua mennä päälle ennenkuin pyörä on saanut käydä vähän aikaa lämmityskäyttöä. 90W öljyillä ei huomaa mitään eroa kylmänä/lämpimänä. Kardaanin etupään spooriholkki saattaa olla voitelematta tehtaan poikien jäljiltä. Svingiä kannattaa käyttää irti ja tarkistaa/voidella spoorit hyvällä vaseliinilla. Svingin sisään ei pitäisi päästä vettä mistään. Jos siellä näyttää käyneen märkyyttä, niin tutki tiivisteet/käytä tiivistemassaa kootessa. Jos pyörään ei ole vielä vaihdettu polttoainesuodatinta tankin sisään, niin siellä saattaa olla alkuperäinen kokomuovinen patruuna, joka alkaa aikaa myöden pullistua. Sitä en tiedä että mahtaako se puhjeta lopulta, mutta itse vaihdoin sinne metallisen patruunan jossain 75 k:n paikkeilla. Jos vaihdat patruunan, niin muista varmistaa klemmariliitokset niin ettei letku pääse ryömimään pois nippelin päältä. Varmistus onnistuu helposti metallilangalla. Noita on kuulemma joiltakin irronnut kovalla helteellä, minulta ei.

Siten selainen jutska, jossa ole huhujen varassa: Se huhu kertoo, että alkupäässä on takapyörän laakeroinnissa sellainen homma, että laakeritoimittajalta on tullut tavalla tai toisella epäkurantteja perän isoja laakereita, jotka ovat saattaneet luopua työnteosta selvästi alle 100k. Omasta 2006 mallisesta laakerin pitimet rikkoutuivat jossain 70..80 k:n kohdalla ja sopivan hetken tullen laakeri sylki haulet peräkotelon sisään. Varsinaista ennakkovaroitusta ei paljon tuntunut, mutta muistan, että se kolmosvaihteella, maltillisilla tasakierroksilla piti pientä hrrrrr  hrrrrr  hrrrrrrr   -ääntä, jonka saattoi aistia kuulo- ja tuntoaistin yhteistyönä. Vauhdissa se ei porsinut, vaan pihalta lähtiessä kävelyvauhdissa. Minusta laakerin pitimien kunnosta saa käsityksen jos käyttää stefaa irti jossain vaiheessa ja katsoo, että pitimet ovat paikallaan ja haulien pinnat kiiltävät kuin uudet. Korostan, että olen tässä laakeritehtaan möhläyksessä huhun varassa, mutta yhden laakerin olen kuitenkin perään vaihdattanut.

Polttoainemittari näyttää pitkät matkat täyttä ja sitten kun neula alkaa vajoamaan, niin se vajenee vauhdilla. Kun mittari näyttää neljännestankillista, on aika alkaa suunnittelemaan tankkausta muutaman kympin sisään.

Jos ja kun akku alkaa vetää viimeisiään, se ilmenee siten, että pyörä ei ota starttiin. Startti kyllä naksahtaa, mutta ecu ei anna lupaa käynnistää jos jännite käy liian matalalla. Apuvirtoja voi tarvitessa antaa, mutta se pitää tehdä kunnollisilla kaapeleilla. Ohuesta pellistä tehtyjen kaapelileukojen läpi ei tule tarpeeksi virtaa läpi, että ecu muuttaisi mieltään. Mitä olen akkuja kokeillut, niin YASA siellä on parhaiten pärjännyt, siis useita vuosia.

Niin, ja ajomukavuus on semmoinen, että älä nukahda rattiin jos osut pitkille ja tylsille taipaleille.
  

Machiavelli

  • Viestejä: 266
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #44 : Maaliskuu 25, 2017, 23:25:01 ip »
  Olin muuten tuossa talvella läheltä piti -tilanteessa etten vaihtanut  California Stonea 1100 Brevaan... Aarbikessä kävin jo koeistumassa ja tarjousta pyytämässä mutta autonvaihto puski akuutimmin päälle... toisaalta hyvä niin... kyllä me Stonen kanssa ajellaan vielä auringonlaskuun jos toiseenkin sanoo vaimo mitä tahansa... sanoo yleensä niin että pääsisikö mukaan... ;)