Kirjoittaja Aihe: Mitä Nevadan jälkeen ?  (Luettu 21463 kertaa)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #15 : Helmikuu 19, 2017, 19:57:39 ip »
Jos yhtään epäilyttää, niin malttaa vielä mielensä ja koeajaa ajokelien alkaessa mahdollisimman monta peliä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #16 : Helmikuu 19, 2017, 20:07:27 ip »
Lainaus
vanhaan isolohko Mille GT:een verrattuna se on tietenkin hiukan tylsä.   
Itsekin pidin Brevaa tylsänä. Mutta se johtui siitä että ajoin tylsästi. Sitten kun ryhtyi antamaan kunnolla löylyä niin tuli esiin erinomainen ajettavuus jopa roudan runtelemilla mutkateillä. Tylsyyttä voi siis pitää hyvänä piirteenä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #17 : Helmikuu 20, 2017, 15:52:22 ip »
Juu, kyllä se tylsyys kaikkoaa kun viitsii/jaksaa/uskaltaa pidellä vauhtia. Kotimaassa se on turkasen kallista hupia, mutta Saksan moottoriteillä, missä rajoitusten kanssa ei olla kovin tarkkoja, ei suoralla, leveällä tiellä uruttaminen ole juurikaan rattoisaa, ainkaan jos sitä tekee muutamia tunteja yhteen kyytiin. Vanhan liiton isolohko Guzziin verrattuna erittäin suuri osa moottoripyöristä on tylsiä, joten sitä ei pidä Brevankaan kohdalla tulkita kovin kielteisesti.  
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 21, 2017, 13:13:36 ip kirjoittanut egon »

Junkers

  • Viestejä: 468
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #18 : Helmikuu 20, 2017, 18:55:45 ip »
Tunturi TT on varmasti enemmän kuin oikeassa peräänkuuluttaessaan malttia hankkeeseen. Mutta sitten on se lantin kääntöpuoli. Pyörää ei nyt ole lainkaan ja ajopeli pitäisi saada siksi ajoissa, että ehtisi siihen hyvin tutustua ja ehkä pientä huoltoakin tehdä ennen ajokauden alkua (olisi tietty ollut järkevää käynnistää vaihtoehtojen pohdinta jo syksyllä ajokelien aikaan, sitä nyt vain ei tullut tehtyä). Järki olisi hyvä pitää matkassa loppuun saakka. Toisen kautta on niin, että jos heittäytyy liian järkeväksi niin pyörä jää ostamatta ja vanhasta pesämunaksi saadut rahat hupenevat muihin tarkoituksiin. Rahareikiä kun tuppaa riittämään. Ans kattoo kuinka äijän käy. Näistä saamistani kommenteista on minulle iso apu. Jos Guzzi-linjalla pysyn niin uskon, ettei homma aivan metsään mene ostanpa sitten isolohkoisen Brevan taikka tuollaisen Jackal / Stone Californian.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #19 : Helmikuu 20, 2017, 20:46:01 ip »
Lainaus
homma aivan metsään mene ostanpa sitten isolohkoisen Brevan taikka tuollaisen Jackal / Stone Californian.
Ei mene metsään ostit kumman vaan. Californialla on tietty status ja ja jos kaipaa juttukavereita tankkaustauolla niin se on valinta. Brevaa ei kukaan huomaa vaan hukkuu muuhun harmaaseen matka/nakupyörien joukkoon. Mutta jos on kova tarve matkailla niin silloin se on parempi valinta kuin California. Vaan voi Calillakin matkailla.

Käytännössä Brevalla pääsee pidemmät huoltisvälit eikä ajoasento juurikaan puuduta. Jossain mulla on tallessa 1100 Brevan erikoisnuukuussäädöt moottorinohjaukseen pitkille siirtymille.

Oma paras siirtymä pikkuteitä (neli- ja kolmenumeroisia paitsi taajamien lähellä) myöden 1100 Brevalla on Karigasniemeltä klo 12.02 lähtö ja kotona Tampereella 23.10 saman päivän iltana. Reilun 1200 km matkalla kerkesi olla monenlaista säätilaa. Sorateillä lensi rapa.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #20 : Helmikuu 21, 2017, 00:15:54 ap »
Onhan se paljon kiinni sopiva pyörämalli siitä minkälaiseen ajoon tulee.
Itse tykkään kyllä "kevyt" Caleistakin, ihan mukavia ajettavia.
Painossa ei oikeasti paljon eroa ole "raskaammissa" jos pysytään 1100cc malleissa.
Tupla etulevyt, astinlaudat (niihin tottuu nopeasti), ehkä varusteista kaikkiaan enemmän plekseineen ja mahdollisine lisävaloineen ja kaatumarautoineen.
Mutta paljos oli painossa oikeasti on eroa, 10kg?
Saahan EV:n esim riisuttua hyvinkin paljaaksi jos sille päälle sattuu ja vastaavasti Stonet ja Jaccallit vastaavasti varusteltua.
Mutta kunnon pleksi ja laukkutilaa tarpeeksi reissuun tekee pyörästä kunnon matkapyörän.
Noi "kevyt" calit pyörii enemmän lähimaisemissa (joku varmaan väittää muuta, hah).
Hyviä pyöriä.
Isolohkoista Brevaa pääsin ajamaan kerran ja hyvähän sekin tuntui.
Hyvä ajoasento kun tottui omani hieman vielä pystymmästä (sitäkin muutettu) ja erilainen ergonometria muutenkin.
Eleettömästihän tuo taipuili kurviteillä.
Liian lyhyt vain parikymmentä kilsaa testaaminen oli kyllä, erilainen ja kevyempi äkkiseltään, koneessa oli tuttua.

Toi on hyvä vinkki malttaa hieman ja päästä kohta testaamaan eri malleja, on ne erilaisia vaikka olisi samalla perus tekniikalla.
Omaanikin saa kokeilla heitellä mutkiin kunhan vastuulla että pysyy ojien välissä, jos sitä testaamaan haluja.

Jukka Laine

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 053
  • Kotirintamamotoristi
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #21 : Helmikuu 21, 2017, 09:30:49 ap »
Motomattia ja egonia kompaten. Isolohko Breva (850) tuli talouteen pikkuBrevan jälkeen ja kylläpä tuntuu maantie tassasemmalta ja ajo leppoisammalta.
Jos perskannikat kestää, niin kerralla yli 400 km hoituu. Toisaalta kiva kun ei joka pyssäyksellä tarvitte besnsan kanssa läträtä.
850-karttoja en ole löytänyt, eikä omat kykyni moiseen riitä, vaan hyvin on tehot riittäny. Suht matalalta vääntävänä ajaminen on leppoisaa.
Jos tuulensuojaa kaipaa, niin plekseissä on monia mahollisuuksia. Itelläni vain 1200 sportin etukate, jonka parin testauksen jälkeen olen todennu suhteellisen vähän ajomelua aiheuttavaksi.
Ajoasento on meikällä (niukka 170) lievästi etukeno, jalat suoraan alas tapeilla. Tossu menee maahan vaivattomasti ja nopeasti.
Viides kesä alullansa tällä Moto Guzzien tojotalla. Joku on maininnu, jotta soon vähän tunnoton, mutta kyllä siinä sen verran on värinää ja ääntä, että fiilikseen pääsee. Sangen tyytyväinen olen hintalaatusuhteeseen. Koeajamalla erot seliviävät.
Jukka Tuusulasta, Sport 1200.
Verestä Hyviä Muistoja!
Veriryhmä Gruppo MOTO GUZZI.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #22 : Helmikuu 21, 2017, 10:56:27 ap »

Noi "kevyt" calit pyörii enemmän lähimaisemissa (joku varmaan väittää muuta, hah).



Nämä on niitä makuasioita. Omiin pyöriin en pleksiä halua. Sellainen ei ole minun käsitys moottoripyörästä, jossa ollaan tuulensuojassa kyhjöttämässä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #23 : Helmikuu 21, 2017, 11:18:13 ap »
Lainaus
850-karttoja en ole löytänyt,
En ole löytänyt 1100 karttojakaan. Tein itse periaatteella säätö, koeajo, säätö, koeajo. Takalaukussa läppäri kun reissuun lähti ja kun löytyi pitkä ja jyrkkä mäki niin siihenkin tein säädöt, myös alamäkeen. Vakiona 1100 Breva syö kaasu kiinni alamäessä noin 2 litraa sadalle pitääkseen katalysaattorin kuumana. (Euro3, tyhjäkäynti + katalysaattorin ylläpitolämmitys) Vaimo tosin hermostui kun Pohjois-Ruotsissa ajoin edestakaisin muutaman kerran erittäin pitkää mäkeä Norjan suuntaan ja takaisin. IAW5AM on selkeä ohjelmoitavaksi. Alavääntöäkin saa mutta tietysti vain kulutusta lisäämällä. Moottori on kuumana suht herkkä detonaatiolle tuplatulppaisuudesta huolimatta jos vedättää liian alhaisilla kierroksilla. Kokeilin 99 ja 95E10. Ei merkittävää eroa. Ajelin suurimmaksi osaksi ysiviitosella.

Tankillisella tosiaan pääsee helposti yli 400 km. Tampereelta Simpeleelle, Padasjoen, Vääksyn, Savitaipaleen ja Imatran kautta 450 km oma ennätys kaksi päällä matkavarusteissa lämpimällä säällä. Silloin kyllä baarituolikin tuntui vaihteen vuoksi mukavalta.....
Samalla reissulla kaksi rientoa: Ponutaipale ja Guzziralli. Jälkimmäinen oli Lieksassa, Sinällään hyvä vallinta sillä Ponussa pe - la oli hellettä mutta Lieksassa oli kuulemma huono sää joka parani hieman lauantaina. Sunnuntaina taas Tampereelle että vaimo pääsi ansiotöihin.

Jos käy niin hienosti että olen vielä ajokuntoisessa kunnossa kun 1400 Calista aika jättää (Jos tähänastiset kokemukset pyörieni käyttökaisista pätevät niin olen silloin jo pitkästi yli 70v.) niin jos jostain löytyisi vähän ajettu 1100 tai 1200 Breva sillä sitä on helppo käskeä eikä paikallaankaan käsittely ole kovin raskasta. Vaikka sitten se sama joka meni viime vuonna vaihdossa......

TunturiTT:lle: itsekin pidin tuulen viimaa oleellisena osana ja tunnelman luojana moottoripyöräilyssä yli kolmekymppiseksi mutta talvimoottoripyöräilyn myötä löysin "tuulisuojan" ja sitten se siirtyi myös "kesäpyöriinkin" kun päivämatkat pitenivät ja aloitin matkailun moottoripyörällä. Ensimmäisen Guzzin ostin tosin vasta 1988 kesällä. Ilman katetta ajelin sen kesän mutta seuraavana oli jo pleksi paikoillaan. Kyseessä oli poliisin ent. 850 GT jolla ajoin kunnostuksen jälkeen 160.000 kilometriä ja myin sen yhdelle rokkistaralle hankkiakseni Centauron. Niin siinäpä ei ollut juuri tuulensuojaa mutta tuli silläkin matkailtua mutta lyhyitä etappeja kerralla. Centauron rinnalle ostin Quotan ja sillä päivämatkat olivatkin tosi pitkiä. Silloin oli kuntoa ja nivelet toimivat.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #24 : Helmikuu 21, 2017, 11:25:42 ap »
Olen itse toki ajanut ison läjän pleksipyöriä ja katteellisia. Ne eivät vaan osu hermoon. Tai ainakaan mitään ahaa-elämystä ei ole yksikään tarjonnut. Mutta kaikille jotain.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

sy

  • Viestejä: 73
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #25 : Helmikuu 21, 2017, 11:49:52 ap »
Jos järjellä valitsee (niinkuin emme suinkaan aina tee) pyöränsä ja sen varusteet, niin sen mukaan minkälaiseen ajoon se tulee. Valinnanvaraahan on.

Vaihdoin jokunen vuosi sitten uudenkarhean V7:n California EV:hen. Yleensä kun aina isompaan on mieli. No sitten tulin hankkineeksi V7:n takaisin. Molemmilla ajelin, joten vertailupohjaa on.
En harrasta pitempiä reissuja. Hyvin harvoin yli 200 km rupeamia. Ja moottori- ja valtateitä välttelen. Ja lähes aina yksin. Ja tarvittavat matkatavarat mahtuvat reppuun tai putkikassiin tarakalle. Noille ajoille V7 tuntui ja tuntuu just passelilta. Ja vielä kun ottaa huomioon, että se on kevyenä hyvin paljon helpompi käsitellä esim. mökin pihassa ym. paikoissa missä joutuu pakittamaan.
Calin myin pois viime kesänä ja ajelen sitten jatkossa V7-citymopolla. Ja 60+ -vuotiailla Pässeillä.

T.sy



motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #26 : Helmikuu 21, 2017, 12:35:42 ip »
Niin, käyttötarkoituksia on monia. Parikymppisenä oli ajelut juurikin tuota luokkaa kuin nimimerkki sy mainitsee. Silloisilla pyörillä ei juuri pidemmälle tahtonut uskaltaa ja kaikki reissut olivat päiväreissuja. Ei viikonloppureissujakaan, jos kaverin vanhempien kesämökille la - su välisen yön viettämiseksi ei lasketa, 30 kilometrin päähän. Ei myöskään kokoontumisajoja "mitä ne on?" asenteella ihmetellen.

On todennäköistä että ikääntyessä tulee tuo nuoruuden ajotapa taas käyttöön. Torille kahville, iltatapaamisiin, ajeluihin lähiseudun mutkateillä ilman sen kummempaa syytä ja vain näyttämään kalustoa Shellin baarin terassin nurkalle.

Toki tätä teen jo nyt mutta sitä varten on kalusto erikseen: tällä hetkellä trike, California Adamant, jolla nuo kylillä pyörimiset sujuvat ilman kaatumisen pelkoa. Itse asiassa harva edes tietää Tampereella ja ympäristössä että tallissa on myös vakavamielistä matkakalustoa. Trikeä pidetään enemmän huumoripyöränä jolla ei kukaan kuvittele että sillä ajettaisiin pidempiä matkoja. Vaan on sitäkin tehty. Ajaminen sillä on halpaa koska vakuutukseen ei juuri kulu rahaa ja kaskoa ei suostuta antamaan. Autoilijat näkevät sen paremmin mutta, olisiko uteliaisuudesta, ajavat kovin lähellä ja ohittavat hitaasti naamat sivuikkunoissa.

California 1400 on suunniteltu juurikin moottoriteille: kuutosvaihdettahan ei tarvitse millään muulla tiellä. Hyvä ajovakaus, tuulensuoja ja tärinätön moottori.

Jos haluaa elvistellä toisella tavalla tallista löytyy myös amerikkalaisvalmisteinen pyörä. Eipä juuri ole sillä tullut ajettua. Sen verran että pysyy ajokunnossa. Siinä on myös halpa vakuutus.

Jatkuvasti pääsee myös jutulle tuntemattomien kanssa. Yleisimmin kysytään triken laillisuudesta ja yli kolmen metrin pituudesta sekä kahden metrin leveydestä. Sitten kun esittelee että taka-akseli on ohjaava komponentti ja etuosa kallistelee taka-akselista riippumatta soolopyörämäisesti niin kyselijä jo ymmärtää lähteä muille maille päätään puistellen.

Poliisit välttävät viimeiseen saakka triken ratsaamista. Suurin osa kavereiden trikeistä kulkee edelleenkin vuosikausien ajon jälkeen L3 -papereilla vaikka pitäisi olla L5. Itsellä on L5-katsastus tehty, joka kaikkenaan maksoi toimenpiteineen vajaan 1000€, sillä laite on omituinen rakenteeltaan ja poikkeava, hyvään suuntaan, ajettavuudeltaan. Piti siis, uskottavuuden vuoksi, käyttää Virallisessa Tutkimuslaitoksessa testeissä. Kiittävin arvosanoin läpäisi. Katsastuksesta se ei olisikaan mennyt läpi ilman Virallisia Todistuksia koska inssi oli erittäin vastentahtoinen ja löysi ongelmia joka asiasta. Ei kuitenkaan edes satulaan noussut tuomitessaan ajettavuuden surkeaksi. Mutta paperi oli insinööriä väkevämpi. Varsinaisia "kusetuksiani" ei edes huomannut.

Alkoholipyörästä piilotettuine ahtimineen ei juuri kukaan kysele mitään mutta kerran polttoainemittarilla tuli autoa tankkaamaan tullut henkilö informoimaan minua että se mitä tankkaan ei ole bensiiniä vaan etanolia. Kiitin tiedosta ja jatkoin tankkaamista.

Kaikenlaisia kommelluksia on tullut, vähiten poliisin kanssa, vaikka niitäkin on. Aktiivisimpia ovat ns kerrostalokyttääjät ja "korttelipoliisit". Jälkimmäiset omalla valtuutuksellaan jakavat parkkiruudut ja kadunvarsipaikat ja niihinhän eivät moottoripyörät kuulu. Mielihommiani onkin ollut masentaa heitä.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #27 : Helmikuu 21, 2017, 13:14:47 ip »
Jos nyt tulisi pakkomielle vaihtaa Breva pois, niin tilalle tulisi Stelvio. 

motomatti

  • Viestejä: 13 491
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #28 : Helmikuu 21, 2017, 13:30:36 ip »
Yksi pyörä 850GT:n ohella jonka haluaisi omistaa tai ainakin kuvitella omistavansa olisi Quota 1000. Eli se ensimmäinen, korkea, malli. Vähän kuluttava ja nopea kaikilla pinnoilla jos ei suolle tai savikkoon mene.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä Nevadan jälkeen ?
« Vastaus #29 : Helmikuu 21, 2017, 13:52:37 ip »
Jos nyt tulisi pakkomielle vaihtaa Breva pois, niin tilalle tulisi Stelvio. 

Stelvio olisi kyllä hieno peli. Kelpaisi itsellekin, toiseksi pyöräksi. Ainoaksi ei. Vanhempi isoveljeni kyllä on kuolannut moista jo vuosia. On vaan hintalappu vielä nii eriparia lompakon kanssa, että pikku-BMW saa kelvata. Kalliita ovat ryökäleet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.