Kirjoittaja Aihe: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?  (Luettu 33539 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #60 : Toukokuu 04, 2017, 11:35:13 ap »
Edelleen on näkemättä se perä, joka on tuhoutunut molykoten käyttämättömyyteen. Ihan vaan mielenkiinnosta.

Tuhoutuneita periä olen nähnyt monia. Niitä on tuhoutunut eri tavoilla. Yleisin on se että hammaspyörien ryntöpinnat kuluvat tai niihin syntyy pittingiä. Vielä ei ole tullut vastaan sellaista hajonnutta perävaihdetta jossa ei olisi ollut Molykotea ainakin hajoamishetkellä. Siitä voisi vetää johtopäätöksen että Molykote on se joka rikkoo perävaihteen.

Useimmat vanhemman Guzzin omistajat ovat huolettomia perävaihteen suhteen. Molykotea kyllä käytetään ja huoltokin sitä sinne laittaa. Se ei kuitenkaan estä perän hajoamista. Todennäköisesti vain siirtää sitä. Kuluneet laakerit ja sitä myöden väärä hammaskosketus on lopullinen nopean kulumisen syy.

Perävaihteiden (mallit ennen CARC-periä) korjaajia ei ole kovin montaa maassamme. Tai korjaajia on mutta onko todellista ammattitaitoa tehdä homma oikein? Olen korjauttanut kauan sitten perävaihteen ja se leipoi kiinni muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Valitin asiasta korjaajalle. Hän viittasi ns. kintaalla ja sanoi että olen itse rikkonut sen.   Olisi kuulemma pitänyt sisäänajaa varovasti. Mitään sisäänajoja ei perää varten varsinaisesti ole. Myös merkkihuollon jäljiltä olen "pelastanut" perävaihteen. Laitettu liian tiukka hammasvälys. Onneksi kuljettaja huomasi asian heti alkuunsa. Jos välys ja hammaskosketus on kohdallaan ja ryntöpinnat ovat ehyet niin perä kyllä toimii. Kunhan muistaa laittaa vielä sen Molykoten sinne.

Enää en periä korjaile. Olen ulkoistanut sen homman.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #61 : Toukokuu 04, 2017, 12:58:45 ip »
Kunhan muistaa laittaa vielä sen Molykoten sinne.

Tai RVS:n tai XR1:n tai tai..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

GMies

  • Viestejä: 310
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #62 : Toukokuu 04, 2017, 14:13:02 ip »
Eräs ystäväni kertoi esimerkin: Toyota J60, moottoriin ei ollut vaihdettu öljyjä 160 kkm aikana, joskus kyllä lisättiin tarpeen vaatiessa. Omistaja suunnitteli auton myyntiä/vaihtoa ja siksi Toiota huollettiin ja vaihdettiin mm. uudet moottoriöljyt. Öljynvaihdon jälkeen autolla ajettiin noin pari tuhatta, jolloin moottori hajosi … syynä uudet moottoriöljyt.
Tunsin joskus kauan sitten erään kaupparatsun, joka ajoi Volvolla, vaihtoi uuteen alle 100 000 tuhannen välein, hän ei  koskaan ole vaihdattanut öljyjä, eikä mitään ongelmia ja auto kuin uusi. ;)
2002 Atlantic 500
2004 B750

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #63 : Toukokuu 04, 2017, 14:25:27 ip »
Siinä on Toyosta lähtenyt karsta ja muu liete liikkeelle. Varmaan ollut aika tukkoinen kone..
Tuollainen kone on sisältä tämän näköinen:

Hyvä pyörä, parempi mieli.

GuzGuz

  • Viestejä: 1 573
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #64 : Toukokuu 04, 2017, 16:40:21 ip »
On se karmeeta joskus.
Molykoteahan ei saa enään kuin isoissa astioissa ulkomailta jos olen oikein ymmärtänyt?
Liruttaa hieman pienempiin, niin olisi ottajia vaikka 200cl astiassa seuraavaan kymmeneen vaihtoon.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2017, 21:07:26 ip kirjoittanut GuzGuz »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #65 : Toukokuu 04, 2017, 20:11:55 ip »
Guzzi varmaankin saa provikkaa molykotelta kun suosittelee vaihteistoon (gearbox) peräöljyä
ENI ROTRA BIKE MG/S 85W-90  GL-4/GL-5
ja perään (transmission) vaihteistoöljyä ENI ROTRA BIKE 80W-90 GL-4
Sohc van Helmi.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #66 : Toukokuu 04, 2017, 21:00:09 ip »
Lainaus
Guzzi varmaankin saa provikkaa
"Eni and the Piaggio Group have renewed their technology, industrial and commercial partnership agreement for 2013-2015"
Eikös tuo Agip (Eni) -yhteistyö ole ollut Guzzilla jo hyvin pitkään? Ja harrastusmielessä, sopiihan se hyvin yhteen, italialaiset - renkaat vielä Pirelliltä (vai kuuluikos se Continentaliin), niin isänmaallinen paketti on siinä.

"10 April 2017 – Castrol and the Piaggio Group have just signed a multiannual global agreement for the supply of lubricants"
Castrol POWER1 10W-40 on ilmeisesti sitten riittävän lähellä tähänastisen suosituksen mukaista öljyä (Agip Racing 4T 10W-60). Mahtaako tuohon sopimukseen kuulua sitten myös se että loppukäyttäjän käyttöohjeissa Castrol -öljyt ovat esimerkkisuosituksina. Castrolia on moni muukin käyttänyt Pekan ohella, nyt jo lopettanut HTMoto käytti vallan pelkästään Castrol RS Power I 10W-50 täyssynteettistä Guzzeissa. Hifistelijöille Agipia myyvät menettänevät kauppaa, koska Castrolia saa helposti tarvikeliikkeistä.

Siitä että sisältääkö MG/S öljy Molykotea, en ole nähnyt tietoa. Väristä päätellen ei. Mutta sitä suositellaan tosiaan nimenomaan vaihdelaatikkoon, ei perään. Agip:in omissa dokumenteissa sanotaan vaan tuo jo mainittu: "especially designed for lubricating Moto Guzzi gearboxes, suitable for use where the Rotra MP/S lubricant was previously recommended."  Stein-Dinse sivuilla esitetään: "Can be used in the transmission as well as in the final drive because the additive is already included". HMB Guzzi:"Best choice for final drive".  AF1Racing: "Moto Guzzi technical literature refers to the Rear Differential / CARC -hub as the "Transmission".
Lainaus
where the Rotra MP/S lubricant was previously recommended
"AGIP ROTRA MP/S  recommended for lubrication of limited-slip differentials and associated hypoid gears, subject to high dynamic loads at high sliding speeds between gear teeth and at high temperature, suitable for those transmissions where manufacturers suggest lubricants having antistick-slip properties."

  ...Sekavaa :D

http://eni-ita.lubricantadvisor.com/advice.aspx?lang=eng&type=f75c6003b5784c31ae6758666d6b11f9


« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2017, 19:11:00 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #67 : Toukokuu 04, 2017, 21:38:43 ip »
Eräs ystäväni kertoi esimerkin: Toyota J60, moottoriin ei ollut vaihdettu öljyjä 160 kkm aikana, joskus kyllä lisättiin tarpeen vaatiessa. Omistaja suunnitteli auton myyntiä/vaihtoa ja siksi Toiota huollettiin ja vaihdettiin mm. uudet moottoriöljyt. Öljynvaihdon jälkeen autolla ajettiin noin pari tuhatta, jolloin moottori hajosi … syynä uudet moottoriöljyt.
Tunsin joskus kauan sitten erään kaupparatsun, joka ajoi Volvolla, vaihtoi uuteen alle 100 000 tuhannen välein, hän ei  koskaan ole vaihdattanut öljyjä, eikä mitään ongelmia ja auto kuin uusi. ;)


jep jep, oheinen kuva esikoispojan duunista, korealainen peli 60 tkm ajettu kerran öljyt vaihdettu, niin moskaa täynnä että öljyt ei valunut alas ja laakeri leikannut kiinni hihna poikki ja täysi tuho että tämmöstäkin sattuu . . .

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #68 : Huhtikuu 19, 2019, 19:48:29 ip »
Uutta kautta aloitellaan, mukavalta tuntuu taas :)
Pieni rallatus kuulunut aina tuosta Grison vaihdelaatikosta (?) niin laitoin nyt RVS-käsittelyn sinne, tuloksia ootellessa.
Voisiko mahdollisesti joku muun merkkinen öljy auttaa asiaan, nyt siellä Motul 75W-90?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #69 : Huhtikuu 19, 2019, 20:55:07 ip »
Uutta kautta aloitellaan, mukavalta tuntuu taas :)
Pieni rallatus kuulunut aina tuosta Grison vaihdelaatikosta (?) niin laitoin nyt RVS-käsittelyn sinne, tuloksia ootellessa.
Voisiko mahdollisesti joku muun merkkinen öljy auttaa asiaan, nyt siellä Motul 75W-90?

Eiköhän tuon öljyn spesifikaatio täytä vaatimukset. Ajoa vaan.

Asian sivusta. Nyt minulla on ensimmäinen pyörä ikinä johon korjaamokirja ja muut ohjeet määräävät synteettisen öljyn. Mikä siinä on niin parasta etteikö hyvä ja edullinen mineraaliöljy kelpaisi?
Eivät ne aiemmat pyörät ole hajonneet mineraaleillakaan. Paljon olen ajanut jokaisella pyörälläni. Useimmat viat ovat johtuneet aivan muista syistä kuin voiteluaineista.

Aiempien omistajain laiminlyöntien johdosta olen käyttänyt ns. pesuöljyä että aiemmat kertymät poistuvat kun olen ostanut pyörän hieman sattumanvaraisesti. Käyttö uudella öljyllä kuumaksi ajamalla muutama sata kilometriä ja öljyn ja suodattimen vaihto sekä öljypohjan puhdistus. Laadukas mineraaliöljy tilalle.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #70 : Huhtikuu 20, 2019, 12:30:48 ip »
Asian sivusta. Nyt minulla on ensimmäinen pyörä ikinä johon korjaamokirja ja muut ohjeet määräävät synteettisen öljyn. Mikä siinä on niin parasta etteikö hyvä ja edullinen mineraaliöljy kelpaisi?
Eivät ne aiemmat pyörät ole hajonneet mineraaleillakaan. Paljon olen ajanut jokaisella pyörälläni. Useimmat viat ovat johtuneet aivan muista syistä kuin voiteluaineista.
Moottoriöljy likaantuu (happo ja noki) palokaasuista, joita synteettinen öljy sietää paremmin/pidempään eli hyötynä on pidempi öljyn vaihtoväli. Jos suositus on mineraaliöljy, niin synteettisen hyötynä on vain öljyn vähäisempi kuluminen vaihtovälillä.
(Lähde: https://www.bizol.com/company/education/lubricant-knowledge-base/why-synthetic-motor-oil/ )
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #71 : Huhtikuu 20, 2019, 13:13:18 ip »
Jatkan siis tavallani edelleen eli vaihdan öljyt suositusten mukaan tai kun se minulle parhaiten sopii. Niissä pyörissä joissa suodatin on öljypohjan sisällä teen suodattimen vaihdon joka toinen kerta.

California 1400 GTS on siis se ainoa synteettistä vaativa. No, sen matka on vasta alussa joten ehdin varmaankin havaitsemaan miten synteettinen siinä toimii pidemmällä aikavälillä, vai pitäisikö sanoa pidemmällä matkalla?
Yksi havainto on mutta se voi johtua moottorin rakenteestakin. Käynnistettäessä ja hetken käynnistymisen jälkeen jakoketjut rallattavat kunnes öljynpaine ketjut kiristävät. Enempi rallatusta kuuluu oikealta. Sinänsä loogista sillä yleensä, ennen käynnistystä, pyörä on seisonut vasemmalle kallellaan ja mahdollinen kanavistossa oleva öljy on oikealta puolelta kadonnut. Perinteinen työntötankokone on hiljaisempi mekaanisilta ääniltään.

Pulmu

  • Viestejä: 222
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #72 : Huhtikuu 25, 2019, 09:29:01 ap »
Uutta kautta aloitellaan, mukavalta tuntuu taas :)
Pieni rallatus kuulunut aina tuosta Grison vaihdelaatikosta (?) niin laitoin nyt RVS-käsittelyn sinne, tuloksia ootellessa.
Voisiko mahdollisesti joku muun merkkinen öljy auttaa asiaan, nyt siellä Motul 75W-90?

Eiköhän tuon öljyn spesifikaatio täytä vaatimukset. Ajoa vaan.

Joo täyttää toki vaatimukset. Huomio kiinnittyykin siihen että kylmänä laatikko on hiljainen ja lämpimänä rallattaa ja mietin oisko joku toinen öljy etevämpi tässä suhteessa. Olisiko Red Line HeavyShockProof semmoinen kokeilemisen arvoinen vaihtoehto, onko täällä kokemuksia ko. öljystä?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä.
_________________________________

Griso 8V 2012

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #73 : Huhtikuu 25, 2019, 09:42:36 ap »
On kokemusta. Pyörii omassa laatikossa. On hiljainen, kylmänä vähän tahmea.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Mitä öljyä Grison perään ja vaihdelaatikkoon?
« Vastaus #74 : Huhtikuu 25, 2019, 10:30:20 ap »
Centaurossa on ollut vaihteistoöljynä Shockproof viime vuosituhannelta alkaen.
Suositellaan nimenomaan suorahampaisiin vaihteistoihin. Toimineeko myös vinohampaisissa?