Kirjoittaja Aihe: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen  (Luettu 7434 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« : Helmikuu 11, 2017, 22:23:10 ip »
Hieman allergiseksi tullut C14 vikailmoituksiin. Pyörä näköjään generoi niitä aika-ajoin mutta toistaiseksi olen saanut kaikki suht helposti kuntoon eikä vikalogeissa ole ollut juurikaan pysyviä vikoja. Nyt on jarrupolkimen kytkimen muutostyö. Vaihdan sen paineanturityyppiseksi. Alkuperäinen muovinen ja avoin tiitula ei herätä luottamusta.

Mutta en ole kovin varma miten kytkentä pitäisi tehdä ja olenko päätellyt oikein. Ongelma on siinä että käytössä on kaksinapainen kytkin kolminapaisen sijaan. Olisiko raati ystävällinen ja löytäisi mahdolliset virheet kytkennästä?
http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.html

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #1 : Helmikuu 12, 2017, 14:25:21 ip »
Miksi tehdä monimutkaisempi järjestelmä? Parempi tiitula alkuperäisen tilalle.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2065_1046_1278&products_id=7368

Relekytkenntämuutoksessa  ei ole jännitteillä väliä, ohjausvirta ja kärkien kautta kulkeva virta
eivät ole keskenään tekmisissä.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #2 : Helmikuu 12, 2017, 14:49:30 ip »
Miksi tehdä monimutkaisempi järjestelmä? Parempi tiitula alkuperäisen tilalle.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2065_1046_1278&products_id=7368

Valitettavasti tuo Partcon laite ei ole riittävän samanlainen. Kiinnitys on aivan erilainen. Pyörässä se ei ole kiinni ruuveilla ja tuo kärsäkin pitäisi olla parikytmillinen ja siinä on koko matkalla kierre. Voihan sellainen löytyäkin.

Relekytkenntämuutoksessa  ei ole jännitteillä väliä, ohjausvirta ja kärkien kautta kulkeva virta
eivät ole keskenään tekmisissä.

Tuo asia oli selvillä että vetokäämi ja toiminnot eivät ole tekemisissä sähköisesti keskenään.

Päätarkoitus on kuitenkin tehdä luotettavampi kytkentä aiheesta. Edellisissä pyörissäni ovat juurikin tuon tyyppiset kytkimet kuin ovat alkuperäisratkaisuina olleet reissuilla harmina. Aina on kotiin tultu mutta aikaa on hieman kulunut ennen kuin matka on jatkunut. Kyseinen kytkin teki jo viime kesänä häiriön ja pudotti ABS:n pois.
Tämä releellä korvaaminen vaikuttaa yksinkertaiselta ratkaisulta ja sähköiset toiminnot siirtyisivät suojaan satulan alle etupyörän likasuihkusta. Paineanturi ei kärsi liasta eikä kosteudesta. Liitokset tinaamalla ja liimasukan sisään.

Kytkennän voisi tehdä toisellakin tavalla ja itsestä tämä vaikuttaa helpoimmalta mutta onko se oikea kytkentätapa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #3 : Helmikuu 12, 2017, 16:19:56 ip »
Miksi tehdä monimutkaisempi järjestelmä? Parempi tiitula alkuperäisen tilalle.
http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?cPath=2065_1046_1278&products_id=7368


Näin minäkin tekisin..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #4 : Helmikuu 12, 2017, 17:18:05 ip »
Hyvä on, annetaan periksi. Lähdetään kustannusosastosta. Se mikrokytkin maksaa 75€. Kysytty on. Se on mielestäni liikaa. Mutta voisi sen sinne laittaa taas keräämään likaa itseensä ja uusia häiriöilmoituksia. Toimintavarmuutta haen. Mikrokytkimellä en sitä saa. Mutta kysymys olikin millainen kytkentä pitäisi tehdä. Yhdestä olen antanut esimerkin. Mutta onko parempaa olemassa?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #5 : Helmikuu 12, 2017, 19:34:29 ip »
Oletko katsonut osan numerolla esim Ebaysta? Edellisen auton keskuslukkomoottorin mikrokytkin olisi Suomessa maksanut parikymppiä. Ebaysta 2,30€.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #6 : Helmikuu 12, 2017, 19:46:30 ip »
En ole tietoinen miten se kytkin on kiinnitetty 1400 Caliin tai miten sitä mekaanisesti käytetään.
Pointtni oli vain kyseenalaistaa tehtyä valintaa, onko helpompi tehdä parempilaatuiselle mikrokytkimelle
tms. tarvittaessa uudet kiinnikkeet vai rakentaa kokonaan uudenlainen kytkentä lisäosineen. Ja ilmata lisäksi jarrut.
Toki vaihtuuhan siinä ne jarrunesteet samalla jos on tarpeen. Eikä tarvitse ehkä etsiä ja ostaa sitä mikrokytkintä.
Guzzin varaosan hintaa ei voi perustella millään lailla :o
Mielestäni kytkentä sinällään on toimiva. Samantapaisia yksinkertaisia logiikka kytkentöjä käytetään
yleisesti. Sellaista jouduin viimeperjantaina viimeksi korjaamaan, oli vikaa sekä sähkössä että mekaanisella puolella.
Moottorinohjainkaan (vai mittaristo?) ei tässä huomaa mikrokytkimen vaihtumista releeksi. Nyt kärkiä ohjaa kuskin jalan sijaan
releen kela, mikään tuossa ei ohjainlaitteen kannalta muutu.
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #7 : Helmikuu 12, 2017, 20:32:29 ip »
Kiitos rohkaisevasta vastauksesta.

Tässä muutama päivä etsitty eri firmojen mikrokytkinvalintojen välillä. Samanlaista ei ole tullut vastaan enkä sitä huolisikaan. Kiinnitys on kierteellä. M4 kierre muoviosassa joka pitää sisällään ohuen puikon joka siirtelee mikrokytkimen nastaa. Se oli jo kerran täynnä kuraa ja jarrut katosivat osittain. Toki siitä tuli informaatiota mittaristoon ja vikalogiin pysyvä ilmoitus. Nyt kun talvella aioin ryhtyä mikrokytkintä puhdistamaan niin se levisi käsiin eli katkesi kierreosan juuresta. Kovin on hentoinen laite.

Eräästä elektroniikkaliikkeestä löytyi melkein samanlainen mutta sen hinta vesitiiviinä on yli 50€. Että nuukuuttani en sitä tilannut kun omilla "virityksillä" selviän alle puolella hintaa. Perinteisessä jarrujärjestelmässä painekytkin on helppo ja ehdottoman toimintavarma mutta nykytekniikan kanssa pitää polkimen asentotieto viedä ABS:n toiminnan vuoksi.

Enköhän loppuviikosta kolvaile johtoja paikoilleen ja etsin minireleelle ja sen jalalle paikan satulan alta. Vielä pitää ottaa selvää mistä johtimesta varastan käyttövirtaa releelle. Tarkkana pitää olla sillä pyörässä on kolmenlaista sähköä neljässä eri järjestelmässä. 12V, 5V sekä nopea että hidas CAN-väyläprotokollasähkö.

TimoEv

  • Viestejä: 2 172
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #8 : Helmikuu 13, 2017, 11:51:17 ap »

Taitaa olla sama, kuin alkuperäinen:
http://www.ebay.com/itm/V4NT7-Saia-Burgess-Microswitch-V4-Plunger-/142250809058?hash=item211ecf16e2:g:1d8AAOSw9N1Vyl1n
Tai:
http://www.ebay.com/itm/V4NS-Saia-Burgess-Microswitch-V4-Plunger-/132011868143?hash=item1ebc853fef:g:bRwAAOSwPcVVyl3c

Näissä ei ole mukana sitä actuatoria eli painikevipua. Mekaanisesti ja - tietenkin - sähköisesti näyttävät samanlaisilta. Ihan varmahan on, että MG ei ole käyttänyt jotain erikoismallia, vaan sopivaa kaupassa myytävää. Sähköisesti on periaatteessa ihan sama mitä versiota käyttää, sillä liki poikkeuksetta microkytkimesää on vaihtokytkin, eli NC ja NO -navat.


 

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #9 : Helmikuu 13, 2017, 13:25:39 ip »
tuottaako google-haku "QA4  Switch Actuator" sopivia varaosia alkuperäiseen?

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #10 : Helmikuu 13, 2017, 13:57:04 ip »
Burgess on merkki mutta tyyppinumero on jo irtaantunut. Kiinteällä johdotuksella ts ulkoisia liittimiä ei ole. Painike eli aktuaattori on sama kuin kiinnitysosa. Se on pitkä muovinen kierrehylsy ja sen sisällä muovinen tappi joka jumiintuu ajoittain ja kertoo silloin että jarrupoljinta ei ole painettu vaikka olisi tarkoitus jarruttaa eli jarrujärjestelmä ei toimi niin kuin on suunniteltu. Lisäksi niin heikkoa tekoa tai rikottu jo asentaessa että laukesi käsille.

Itse kytkin on ehyt. Nätisti naksuu kun nupikasta painelee. Vika on vain siinä miten jarrupolkimen asentotieto toimitetaan kytkimelle muovipuikon välityksellä ahdasta muoviholkkia pitkin. Sama muoviholkki kannattelee myös itse kytkintä. Johtosarja on kiinni nippusiteellä rungossa.

Alkuperäisellä heitän vesilintua eikä se takaisin pyörääni tule.
Nyt siis on tämä rosteriversiona: http://www.jpcycles.com/product/240-913
Lisäksi tarvitaan minirele ja vähän kytkentöjä.

Olisivat ottaneet oppia siitä millainen on sivutuen kytkin samassa pyörässä. Se on metallivalua, isokokoinen ja lujasti ruuveilla kiinni. Sellaisen voisinkin tilata vaikka maksaisikin mutta se on vain kytkevää tyyppiä. Vahinko.

Nyt minulla on jo paikoillaan painekytkin joka on kytkee silloin kun jarrulinjassa on nestepainetta. Siitä voi sanoa että se on melkoisen varma ja rakenne ruostumatonta terästä. Itsellä noista vuosikymmenten kokemus. Yhtään ei ole tarvinnut uusia. Edellisissä pyörissäni olen korvannut jarruissa mekaaniset kytkimet näillä. Ei tule virhetoimintoja koska tarvitaan nestepaine kytkimen kytkeytymiseksi.

Liitteenä kuva saman pyörän sivutuesta. Siinä on asentokytkin metallivalua ja noin viisi senttimetriä pitkä kunnollinen mekaaninen osa.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #11 : Helmikuu 13, 2017, 14:08:14 ip »
Tehdään nyt selväksi että en missään tapauksessa halua alkuperäistä kytkintyyppiä pyörääni sellaiseen paikkaan jossa sen tulisi toimia veden ja kuran joukossa. Toki astinlautoihin tai kaatumarautoihin voisi laittaa eteen kuraläpät.

Kysymys on siitä onko kytkentäni oikeanlainen ja onko sille muuta mahdollisuutta? Ajotietokoneelta tulevaa hituvirtaa en haluaisi käyttää ohjaukseen. Alustavasti olen saanut tukea kytkennälleni mutta onko muita mielipiteitä?

Paineanturista tuli kustannuksia 25€. Muut tarvittavat osat ja johtimet ovat muutaman euron arvoisia joten halvemmaksi tulee. Työt teen ilmaiseksi ja itseltä on paha veloittaa muuten kuin käymällä tarjoamassa itselleni parit oluet.

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #12 : Helmikuu 13, 2017, 22:35:33 ip »
Esittämäsi kytkentä on aivan oikein. Releen kelalle sähkö akulta virtalukon kautta, niin ei tyhjennä akkua missään tilanteessa.

Outoa että ovat alunperin tuon mikrokytkimen tuollaiseen paikkaan laittaneet, kun paljon vanhemmissakin malleissa on
käytetty jarrupaineella toimivaa kytkintä, joka on luotettava ja huoltovapaa. Ehkä syynä on tuo vaihtokärjen tarve.

Ajotietokoneelta tai muultakaan elektroniikalta ei kannata ottaa sähköä releiden kelalle ainakaan ilman kelan rinnalle kytkettäviä
suojakomponentteja, koska releen päästäessä kelan energia purkautuu aiheuttaen jännitepiikin, joka voi olla elektroniikalle turmioksi.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #13 : Helmikuu 13, 2017, 22:52:07 ip »
Olisiko tullut tuon tyypin katkaisijan tarve vastaan niin myöhäisessä vaiheessa, ettei ole ollut aikaa kyhätä parempaa.
Kun on sitten toiminut nollassa, niin on lipsahtanut tuotantoon siltään.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Cali 1400 jarruvalokytkimen varmuuden parantaminen
« Vastaus #14 : Helmikuu 13, 2017, 23:26:03 ip »
Pitääkin tutkia eri mallien jarruvivun tienoita. Näitä C14 malleja on erilaisia. Astinlaudoilla ja jalkatapeilla.

Nyt on suunnittelemalleni kytkentäsysteemille kaksi myönteistä lausuntoa. Teen huomenissa iltapäivällä aiheen mukaisen koekytkennän ja katson mitä ajotietokone sanoo siihen. Sen jälkeen vikalogin nollaus. Uskoisin löytäväni releelle sopivan kiinnityspaikan sulakerasian läheltä. Sulakerasian tietämiltä uskoisin löytäväni sopivan sähkönluovuttajan.

Harmi kun ei pääse koeajolle.