Kuten aiemmin otsikossa ilmaisin niin saatiin "siirtymäaikaa". Kun asiaa on jo kerran suunniteltu niin jatkossa se nousee esiin kunhan tilanne tasoittuu mutta toivotaan että kyse ei olisi silloin omistamisen verotuksesta. Menee kuitenkin aikaa että tähän aiheeseen uskalletaan tarttua uudelleen. Minkä mittainen se miesmuisti politiikassa on: vajaa vaalikausi....
Ilmeisesti nyt voidaan asiaa jo tuulettaa. Tästä oli ainakin moottoripyöräjärjestöille merkittävää hyötyä. Venepuolesta en niin tiedä mahdettiinko siellä lobata muualla kuin kauppiastasolla?
Verojen perumiseen, näkemykseni mukaan, vaikutti huono veron valmistelu, kohderyhmiä epämääräisellä tavalla (koko, teho, laitetyyppi, jne) kohteleva verotuskohteiden valinta, asian esille tuonti samoihin aikoihin kun epäonnistuneeksi todettua liikennekaarta esiteltiin pelastuksena tiestön ja liikenteen "pelastajaksi". Joku ehkä muistaa Bernerin lisäyksen esitykseensä että moottoripyöräveron lisäksi tulee vielä väylämaksu.
Samalla ei mennyt käsittelyyn veroesitykseen kätketty pykälä "ajoneuvojen tekninen seuranta" joka olisi mahdollistanut esimerkiksi GPS ja ajonopeusvalvonnan. Mikä ajoneuvo liikkuu missäkin ja millä nopeudella.
Nyt valtiokin säästää koska aikaa ei mene enää erinäisiin lakiesityksen laillisuuskäsittelyihin eikä eduskunnassa siitä jauhamiseen. Tosin olin melko varma, viimeaikaisen tiedon valossa, että eduskunnassa ei esitys olisi mennyt läpi.
Periaatteessa säästin maksimissaan kuuden pyörän veron ja käytännössä vähintään kolmen pyörän. Tavallisesti meillä ajetaan kolmen pyörän voimin. Olosuhteet, mieliala, matkan mitta ja tarkoitus määrää ajoneuvon valinnan.
Taidanpa iltasella ottaa konjakit.