Tälleen. Eli jokseenkin erilailla, kuin V10.
Enpä taida osata nähdä merkittävää eroa muualla kuin palotilan käytössä ja jäähdytyksessä. Tosin ei ollut kuvaa miten keinuvipukoneisto on suunniteltu. Nokka-akselit siis eivät paina venttiileitä suoraan painimien tai edes apuvivun välityksellä. Tulpat ovat aika ahtaasti ja kaukana reunoilla. Miten lienee ollut taloudellisuus?
V10-mallissahan on nokka-akselit keinuvipujen alapuolella ja sylinterikannen sisäsivussa ja tässä V4-protossa nokat ovat myös sivussa kaventamassa konetta mutta ilmeisesti keinuvipujen yläpuolella. Ero on siis varsin pieni. Leveyttä ja korkeutta kasvattaa lähinnä se että imukanavat ovat kansien sisäsivuilla ja pakokanavat ulkosivuilla. V2-koneessa ne kun ovat taka- ja etupuolilla sylinterikantta niin nokka-akselit mahtuvat näppärästi sisäsivuille kuten on 1200 4V, 1400 ja V10-koneissa. Tämä järjestely mahdollistaa helposti myös eräitä viritystoimenpiteitä helpommin kuin moottori missä sylinterit ovat rivissä. Esimerkiksi männäntappien asennon suhde venttiileihin.
Jakopäässä on ilmeisesti vain yksi hihna. Siinä on eroa V10-koneeseen. Muutoin pyöritysmekanismi on ilmeisesti samanlailla järjestetty.
Olikohan Kneesliderin sivulla jossa esiteltiin eri moottoreita joihin oli sovitettu Ducatin neliventtiilikansia? V-moottori kasvaa mittaa melko lailla vaikka Ducatin venttiilikoneisto onkin hyvin kompakti.
Veikkaisin että kuvassa näkyvä V4-proto on kahdeksankymmentäluvulta. Jopa sen alkuvuosilta.
Oliko noiden kuvien ohessa tietoa valmistuksesta ja tekniikasta sen enempää kuin mitä kuvista näkyy?